Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YAŞLILARLA SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. İlknur GÜNDOĞDU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYaşlılık ve yaşlılık alanını tanımak, yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahaleleri konusunda beceri kazanmak, yaşlılık dönemimde karşılaşılabilecek sorunları öğrenmek ve bu sorunlara çözüm stratejileri geliştirebilmek
Dersin İçeriğiBu ders; Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi,Yaşlanma Kuramları,Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler,Yaşlılarda Mental Bozukluklar,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II,Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar,Yaşlı refahını anlamak,Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı,Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar,Yaşlı İhmal ve İstismarı,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II,Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Yaşlılığa ilişkin kavram ve kuramları tartışabilecektir10, 16, 9A, E
1.1.Geriatri ve Gerontoloji alanına dair temel kavramları ayırt eder
1.2.Yaşlılık dönemi kuramlarını açıklar
2.Yaşlı bireyin psiko-sosyal ve ekonomik gereksinimlerini sınıflandırabilecektir10, 13, 16, 19, 21, 9A, E
2.1.Yaşlı bireyin gereksinimlerine yönelik uygun müdahaleyi belirler
2.2.Yaşlı bireyin sorunlarına karşı çözüm odaklı yaklaşır
3.Yaşlılık döneminde sık görülen hastalıklara ilişkin farkındalık geliştirebilecektir13, 16, 19, 9A, E
3.1.Yaşlı bireyin fiziksel, ruhsal ve mental bozukluklarını fark ederek buna uygun müdahale geliştirir
3.2.Yaşlı bireyin demansiyel rahatsızlıklarına ilişkin farkındalık geliştirir
4.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik farkındalık geliştirebilecektir10, 12, 13, 16, 19, 4, 9A, E
4.1.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik sınıflandırmayı yapar
4.2.Yaşlı ihmal ve istismarına ilişşkin farkındalık geliştirir
5.Yaşlılarla ilgili sosyal hizmet uygulamalarını sınıflandırabilecektir10, 16, 19, 9A, E
5.1.Korunmaya muhtaç yaşlı bireyin ihtiyaçları doğrultusunda uygun müdahale planını yapar
5.2.Türkiye ve Dünya’daki uygulamaları karşılaştırmalı olarak örneklendirir
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi
2Yaşlanma Kuramları
3Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler
4Yaşlılarda Mental Bozukluklar
5Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I
6Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II
7Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar
8Yaşlı refahını anlamak
9Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı
10Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar
11Yaşlı İhmal ve İstismarı
12Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I
13Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II
14Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları
Kaynak
- Onur, B. (2000). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara. - Hablemitoğlu, Ş. ve Özmete, E. (2010). Yaşlı Refahı: Yaşlılar İçin Sosyal Hizmet. Kilit Yayınları: Ankara. - Duyan, V. (2005). "Türkiye´de Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler", 1. Türkiye Uluslararası Gerontoloji Sempozyum Bildiriler Kitabı" 10-12 Mayıs 2005, Akdeniz Üniversitesi, s: 91-99. - Tufan, İ. ve Durak M. (Ed.) Gerontoloji, Nobel Yay. 2018

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi12525
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer12020
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)118
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(118/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
YAŞLILARLA SOSYAL HİZMET-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüPrograma Bağlı Seçmeli
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. İlknur GÜNDOĞDU
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıYaşlılık ve yaşlılık alanını tanımak, yaşlılara yönelik sosyal hizmet müdahaleleri konusunda beceri kazanmak, yaşlılık dönemimde karşılaşılabilecek sorunları öğrenmek ve bu sorunlara çözüm stratejileri geliştirebilmek
Dersin İçeriğiBu ders; Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi,Yaşlanma Kuramları,Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler,Yaşlılarda Mental Bozukluklar,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I,Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II,Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar,Yaşlı refahını anlamak,Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı,Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar,Yaşlı İhmal ve İstismarı,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I,Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II,Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1.Yaşlılığa ilişkin kavram ve kuramları tartışabilecektir10, 16, 9A, E
1.1.Geriatri ve Gerontoloji alanına dair temel kavramları ayırt eder
1.2.Yaşlılık dönemi kuramlarını açıklar
2.Yaşlı bireyin psiko-sosyal ve ekonomik gereksinimlerini sınıflandırabilecektir10, 13, 16, 19, 21, 9A, E
2.1.Yaşlı bireyin gereksinimlerine yönelik uygun müdahaleyi belirler
2.2.Yaşlı bireyin sorunlarına karşı çözüm odaklı yaklaşır
3.Yaşlılık döneminde sık görülen hastalıklara ilişkin farkındalık geliştirebilecektir13, 16, 19, 9A, E
3.1.Yaşlı bireyin fiziksel, ruhsal ve mental bozukluklarını fark ederek buna uygun müdahale geliştirir
3.2.Yaşlı bireyin demansiyel rahatsızlıklarına ilişkin farkındalık geliştirir
4.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik farkındalık geliştirebilecektir10, 12, 13, 16, 19, 4, 9A, E
4.1.Yaşlı ihmal ve istismarına yönelik sınıflandırmayı yapar
4.2.Yaşlı ihmal ve istismarına ilişşkin farkındalık geliştirir
5.Yaşlılarla ilgili sosyal hizmet uygulamalarını sınıflandırabilecektir10, 16, 19, 9A, E
5.1.Korunmaya muhtaç yaşlı bireyin ihtiyaçları doğrultusunda uygun müdahale planını yapar
5.2.Türkiye ve Dünya’daki uygulamaları karşılaştırmalı olarak örneklendirir
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 21: Benzetim/Simülasyon Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Gerontoloji ve Gerontolojik Sosyal Hizmet Kavramsal Çerçevesi
2Yaşlanma Kuramları
3Yaşlılıkta Psikososyal ve Ekonomik Gereksinimler
4Yaşlılarda Mental Bozukluklar
5Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar I
6Yaşlılarda Demansiyel Bozukluklar II
7Yaşlılık Döneminde Sık Karşılaşılan Sorunlar
8Yaşlı refahını anlamak
9Ulusal ve Uluslararası Yaşlı Mevzuatı
10Emeklilik ve Döneme ilişkin Sosyal Politikalar
11Yaşlı İhmal ve İstismarı
12Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları I
13Türkiye’de Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları II
14Karşılaştırmalı Türkiye ve Dünya’da Gerontolojik Sosyal Hizmet Uygulamaları
Kaynak
- Onur, B. (2000). Gelişim Psikolojisi: Yetişkinlik, Yaşlılık, Ölüm. İmge Kitabevi Yayınları. 5. Baskı. Ankara. - Hablemitoğlu, Ş. ve Özmete, E. (2010). Yaşlı Refahı: Yaşlılar İçin Sosyal Hizmet. Kilit Yayınları: Ankara. - Duyan, V. (2005). "Türkiye´de Yaşlılara Yönelik Sosyal Hizmetler", 1. Türkiye Uluslararası Gerontoloji Sempozyum Bildiriler Kitabı" 10-12 Mayıs 2005, Akdeniz Üniversitesi, s: 91-99. - Tufan, İ. ve Durak M. (Ed.) Gerontoloji, Nobel Yay. 2018

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
X
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
X
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
X
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
X
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05