Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, bilim ve araştırma, kuram ve araştırma, bilimsel yöntem yaklaşımları, sosyal hizmette araştırmanın yeri ve işlevi, sosyal hizmet araştırmasında tür ve modeller, sosyal hizmet araştırmasında etik ve politika, araştırmayı planlama ve hazırlık konularına hakim olmayı sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim ve Araştırma,Bilim-Bilimsel Bilgi-Bilimsel Yöntem-Bilimsel Tutum ve Davranışlar,Sosyolojik Yöntemde Klasik ve Yeni Dönem Tartışmaları,Sosyal Hizmette Araştırmanın Yeri ve İşlevi,Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik ve Politika,Araştırma Tanımı-Türleri-Aşamaları,Araştırma Süreç ve Teknikleri,Rapor Yazma ve Alanyazın Taraması,Araştırma Çeşitleri. Nicel araştırma. Nitel araştırma. Farkları. Hedefleri? Hangisi hangi durumlarda kullanılır?,Sosyal Hizmette Nicel ve nitel Araştırmanın Kullanımı,Sosyal Hizmet Alanları için Araştırmanın Önemi.,Nicel ve Nitel Araştırma Teknikleri. Örnekler.,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sosyal araştırma, sosyal hizmet araştırması, sosyal çalışma araştırması arasındaki farkları belirleyebilecektir.10, 2, 5, 9E, F
1.1. Araştırma çeşitlerini açıklar.10, 2, 5, 9E, F
1.2. Araştırma yöntem ve tekniklerini belirler.10, 2, 5, 9E, F
1.3. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verici olurlar.10, 2, 5, 9E, F
2. Bilimsel araştırma konusu tanımlayabilecektir.10, 2, 5, 9E, F
2.1. Araştırmanın temel kavramlarını anlatır.10, 2, 5, 9E, F
2.2. Araştırmanın gereğini ve önemini sıralar.10, 2, 5, 9E, F
2.3. Araştırma konusu ile ilgili problemleri belirler.10, 2, 5, 9E, F
3. Bilimsel kaynak araştırması rapor edebilecektir.10, 2, 5, 9E, F
3.1. Kaynakları belirler.10, 2, 5, 9E, F
3.2. Araştırmanın amacını ifade eder.10, 2, 5, 9E, F
3.3. Araştırmanın sınırlarını belirler.10, 2, 5, 9E, F
3.4. Araştırmanın dayandığı varsayımları açıklar.10, 2, 5, 9E, F
4. Araştırma bulgularını ifade edebilecektir.10, 2, 5, 9E, F
4.1. Araştırma bulgularını bilimsel yöntemlerle açıklar.10, 2, 5, 9E, F
4.2. Analiz sonuçlarını rapor eder.10, 2, 5, 9E, F
5. Araştırma sonuçlarını değerlendirebilme ve uygulamaya dönük sonuçlar çıkartabilme becerisini ve yetisini kazanır10, 2, 5, 9E, F
5.1. Araştırmayı özetleme teknikleriyle açıklar.10, 2, 5, 9E, F
5.2. Araştırmayı yazma teknikleriyle rapor eder.10, 2, 5, 9E, F
5.3. Araştırma sonuçlarını özetler10, 2, 5, 9E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı
2Bilim ve Araştırma
3Bilim-Bilimsel Bilgi-Bilimsel Yöntem-Bilimsel Tutum ve Davranışlar
4Sosyolojik Yöntemde Klasik ve Yeni Dönem Tartışmaları
5Sosyal Hizmette Araştırmanın Yeri ve İşlevi
6Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik ve Politika
7Araştırma Tanımı-Türleri-Aşamaları
8Araştırma Süreç ve Teknikleri
9Rapor Yazma ve Alanyazın Taraması
10Araştırma Çeşitleri. Nicel araştırma. Nitel araştırma. Farkları. Hedefleri? Hangisi hangi durumlarda kullanılır?
11Sosyal Hizmette Nicel ve nitel Araştırmanın Kullanımı
12Sosyal Hizmet Alanları için Araştırmanın Önemi.
13Nicel ve Nitel Araştırma Teknikleri. Örnekler.
14Genel Değerlendirme ve Tartışma
Kaynak
Öğretim Görevlisine ait ders notları, sunumlar.
Krysik, J. ve Finn, J. (2015) Etkili Uygulama İçin Sosyal Hizmet Araştırması Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara Nobel Yayınevi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati000
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı, bilim ve araştırma, kuram ve araştırma, bilimsel yöntem yaklaşımları, sosyal hizmette araştırmanın yeri ve işlevi, sosyal hizmet araştırmasında tür ve modeller, sosyal hizmet araştırmasında etik ve politika, araştırmayı planlama ve hazırlık konularına hakim olmayı sağlamaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim ve Araştırma,Bilim-Bilimsel Bilgi-Bilimsel Yöntem-Bilimsel Tutum ve Davranışlar,Sosyolojik Yöntemde Klasik ve Yeni Dönem Tartışmaları,Sosyal Hizmette Araştırmanın Yeri ve İşlevi,Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik ve Politika,Araştırma Tanımı-Türleri-Aşamaları,Araştırma Süreç ve Teknikleri,Rapor Yazma ve Alanyazın Taraması,Araştırma Çeşitleri. Nicel araştırma. Nitel araştırma. Farkları. Hedefleri? Hangisi hangi durumlarda kullanılır?,Sosyal Hizmette Nicel ve nitel Araştırmanın Kullanımı,Sosyal Hizmet Alanları için Araştırmanın Önemi.,Nicel ve Nitel Araştırma Teknikleri. Örnekler.,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Sosyal araştırma, sosyal hizmet araştırması, sosyal çalışma araştırması arasındaki farkları belirleyebilecektir.10, 2, 5, 9E, F
1.1. Araştırma çeşitlerini açıklar.10, 2, 5, 9E, F
1.2. Araştırma yöntem ve tekniklerini belirler.10, 2, 5, 9E, F
1.3. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verici olurlar.10, 2, 5, 9E, F
2. Bilimsel araştırma konusu tanımlayabilecektir.10, 2, 5, 9E, F
2.1. Araştırmanın temel kavramlarını anlatır.10, 2, 5, 9E, F
2.2. Araştırmanın gereğini ve önemini sıralar.10, 2, 5, 9E, F
2.3. Araştırma konusu ile ilgili problemleri belirler.10, 2, 5, 9E, F
3. Bilimsel kaynak araştırması rapor edebilecektir.10, 2, 5, 9E, F
3.1. Kaynakları belirler.10, 2, 5, 9E, F
3.2. Araştırmanın amacını ifade eder.10, 2, 5, 9E, F
3.3. Araştırmanın sınırlarını belirler.10, 2, 5, 9E, F
3.4. Araştırmanın dayandığı varsayımları açıklar.10, 2, 5, 9E, F
4. Araştırma bulgularını ifade edebilecektir.10, 2, 5, 9E, F
4.1. Araştırma bulgularını bilimsel yöntemlerle açıklar.10, 2, 5, 9E, F
4.2. Analiz sonuçlarını rapor eder.10, 2, 5, 9E, F
5. Araştırma sonuçlarını değerlendirebilme ve uygulamaya dönük sonuçlar çıkartabilme becerisini ve yetisini kazanır10, 2, 5, 9E, F
5.1. Araştırmayı özetleme teknikleriyle açıklar.10, 2, 5, 9E, F
5.2. Araştırmayı yazma teknikleriyle rapor eder.10, 2, 5, 9E, F
5.3. Araştırma sonuçlarını özetler10, 2, 5, 9E, F
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:E: Ödev, F: Proje Görevi

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin Tanıtımı
2Bilim ve Araştırma
3Bilim-Bilimsel Bilgi-Bilimsel Yöntem-Bilimsel Tutum ve Davranışlar
4Sosyolojik Yöntemde Klasik ve Yeni Dönem Tartışmaları
5Sosyal Hizmette Araştırmanın Yeri ve İşlevi
6Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik ve Politika
7Araştırma Tanımı-Türleri-Aşamaları
8Araştırma Süreç ve Teknikleri
9Rapor Yazma ve Alanyazın Taraması
10Araştırma Çeşitleri. Nicel araştırma. Nitel araştırma. Farkları. Hedefleri? Hangisi hangi durumlarda kullanılır?
11Sosyal Hizmette Nicel ve nitel Araştırmanın Kullanımı
12Sosyal Hizmet Alanları için Araştırmanın Önemi.
13Nicel ve Nitel Araştırma Teknikleri. Örnekler.
14Genel Değerlendirme ve Tartışma
Kaynak
Öğretim Görevlisine ait ders notları, sunumlar.
Krysik, J. ve Finn, J. (2015) Etkili Uygulama İçin Sosyal Hizmet Araştırması Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara Nobel Yayınevi

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:03Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 11:05