Bu dersin amacı, bilim ve araştırma, kuram ve araştırma, bilimsel yöntem yaklaşımları, sosyal hizmette araştırmanın yeri ve işlevi, sosyal hizmet araştırmasında tür ve modeller, sosyal hizmet araştırmasında etik ve politika, araştırmayı planlama ve hazırlık konularına hakim olmayı sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim ve Araştırma,Bilim-Bilimsel Bilgi-Bilimsel Yöntem-Bilimsel Tutum ve Davranışlar,Sosyolojik Yöntemde Klasik ve Yeni Dönem Tartışmaları,Sosyal Hizmette Araştırmanın Yeri ve İşlevi,Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik ve Politika,Araştırma Tanımı-Türleri-Aşamaları,Araştırma Süreç ve Teknikleri,Rapor Yazma ve Alanyazın Taraması,Araştırma Çeşitleri. Nicel araştırma. Nitel araştırma. Farkları. Hedefleri? Hangisi hangi durumlarda kullanılır?,Sosyal Hizmette Nicel ve nitel Araştırmanın Kullanımı,Sosyal Hizmet Alanları için Araştırmanın Önemi.,Nicel ve Nitel Araştırma Teknikleri. Örnekler.,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sosyal araştırma, sosyal hizmet araştırması, sosyal çalışma araştırması arasındaki farkları belirleyebilecektir.
10, 2, 5, 9
E, F
1.1. Araştırma çeşitlerini açıklar.
10, 2, 5, 9
E, F
1.2. Araştırma yöntem ve tekniklerini belirler.
10, 2, 5, 9
E, F
1.3. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verici olurlar.
10, 2, 5, 9
E, F
2. Bilimsel araştırma konusu tanımlayabilecektir.
10, 2, 5, 9
E, F
2.1. Araştırmanın temel kavramlarını anlatır.
10, 2, 5, 9
E, F
2.2. Araştırmanın gereğini ve önemini sıralar.
10, 2, 5, 9
E, F
2.3. Araştırma konusu ile ilgili problemleri belirler.
10, 2, 5, 9
E, F
3. Bilimsel kaynak araştırması rapor edebilecektir.
10, 2, 5, 9
E, F
3.1. Kaynakları belirler.
10, 2, 5, 9
E, F
3.2. Araştırmanın amacını ifade eder.
10, 2, 5, 9
E, F
3.3. Araştırmanın sınırlarını belirler.
10, 2, 5, 9
E, F
3.4. Araştırmanın dayandığı varsayımları açıklar.
10, 2, 5, 9
E, F
4. Araştırma bulgularını ifade edebilecektir.
10, 2, 5, 9
E, F
4.1. Araştırma bulgularını bilimsel yöntemlerle açıklar.
10, 2, 5, 9
E, F
4.2. Analiz sonuçlarını rapor eder.
10, 2, 5, 9
E, F
5. Araştırma sonuçlarını değerlendirebilme ve uygulamaya dönük sonuçlar çıkartabilme becerisini ve yetisini kazanır
10, 2, 5, 9
E, F
5.1. Araştırmayı özetleme teknikleriyle açıklar.
10, 2, 5, 9
E, F
5.2. Araştırmayı yazma teknikleriyle rapor eder.
10, 2, 5, 9
E, F
5.3. Araştırma sonuçlarını özetler
10, 2, 5, 9
E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı
2
Bilim ve Araştırma
3
Bilim-Bilimsel Bilgi-Bilimsel Yöntem-Bilimsel Tutum ve Davranışlar
4
Sosyolojik Yöntemde Klasik ve Yeni Dönem Tartışmaları
5
Sosyal Hizmette Araştırmanın Yeri ve İşlevi
6
Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik ve Politika
7
Araştırma Tanımı-Türleri-Aşamaları
8
Araştırma Süreç ve Teknikleri
9
Rapor Yazma ve Alanyazın Taraması
10
Araştırma Çeşitleri. Nicel araştırma. Nitel araştırma. Farkları. Hedefleri? Hangisi hangi durumlarda kullanılır?
11
Sosyal Hizmette Nicel ve nitel Araştırmanın Kullanımı
12
Sosyal Hizmet Alanları için Araştırmanın Önemi.
13
Nicel ve Nitel Araştırma Teknikleri. Örnekler.
14
Genel Değerlendirme ve Tartışma
Kaynak
Öğretim Görevlisine ait ders notları, sunumlar.
Krysik, J. ve Finn, J. (2015) Etkili Uygulama İçin Sosyal Hizmet Araştırması
Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara Nobel Yayınevi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
0
0
0
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
0
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30)
0
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
SOSYAL HİZMET ARAŞTIRMA YÖNTEM VE TEKNİKLERİ
-
Güz Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Elif YURTOĞLU PEK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Bu dersin amacı, bilim ve araştırma, kuram ve araştırma, bilimsel yöntem yaklaşımları, sosyal hizmette araştırmanın yeri ve işlevi, sosyal hizmet araştırmasında tür ve modeller, sosyal hizmet araştırmasında etik ve politika, araştırmayı planlama ve hazırlık konularına hakim olmayı sağlamaktır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin Tanıtımı,Bilim ve Araştırma,Bilim-Bilimsel Bilgi-Bilimsel Yöntem-Bilimsel Tutum ve Davranışlar,Sosyolojik Yöntemde Klasik ve Yeni Dönem Tartışmaları,Sosyal Hizmette Araştırmanın Yeri ve İşlevi,Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik ve Politika,Araştırma Tanımı-Türleri-Aşamaları,Araştırma Süreç ve Teknikleri,Rapor Yazma ve Alanyazın Taraması,Araştırma Çeşitleri. Nicel araştırma. Nitel araştırma. Farkları. Hedefleri? Hangisi hangi durumlarda kullanılır?,Sosyal Hizmette Nicel ve nitel Araştırmanın Kullanımı,Sosyal Hizmet Alanları için Araştırmanın Önemi.,Nicel ve Nitel Araştırma Teknikleri. Örnekler.,Genel Değerlendirme ve Tartışma; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sosyal araştırma, sosyal hizmet araştırması, sosyal çalışma araştırması arasındaki farkları belirleyebilecektir.
10, 2, 5, 9
E, F
1.1. Araştırma çeşitlerini açıklar.
10, 2, 5, 9
E, F
1.2. Araştırma yöntem ve tekniklerini belirler.
10, 2, 5, 9
E, F
1.3. Hangi durumlarda nicel, hangi durumlarda nitel araştırma yapılması konusunda karar verici olurlar.
10, 2, 5, 9
E, F
2. Bilimsel araştırma konusu tanımlayabilecektir.
10, 2, 5, 9
E, F
2.1. Araştırmanın temel kavramlarını anlatır.
10, 2, 5, 9
E, F
2.2. Araştırmanın gereğini ve önemini sıralar.
10, 2, 5, 9
E, F
2.3. Araştırma konusu ile ilgili problemleri belirler.
10, 2, 5, 9
E, F
3. Bilimsel kaynak araştırması rapor edebilecektir.
10, 2, 5, 9
E, F
3.1. Kaynakları belirler.
10, 2, 5, 9
E, F
3.2. Araştırmanın amacını ifade eder.
10, 2, 5, 9
E, F
3.3. Araştırmanın sınırlarını belirler.
10, 2, 5, 9
E, F
3.4. Araştırmanın dayandığı varsayımları açıklar.
10, 2, 5, 9
E, F
4. Araştırma bulgularını ifade edebilecektir.
10, 2, 5, 9
E, F
4.1. Araştırma bulgularını bilimsel yöntemlerle açıklar.
10, 2, 5, 9
E, F
4.2. Analiz sonuçlarını rapor eder.
10, 2, 5, 9
E, F
5. Araştırma sonuçlarını değerlendirebilme ve uygulamaya dönük sonuçlar çıkartabilme becerisini ve yetisini kazanır
10, 2, 5, 9
E, F
5.1. Araştırmayı özetleme teknikleriyle açıklar.
10, 2, 5, 9
E, F
5.2. Araştırmayı yazma teknikleriyle rapor eder.
10, 2, 5, 9
E, F
5.3. Araştırma sonuçlarını özetler
10, 2, 5, 9
E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Dersin Tanıtımı
2
Bilim ve Araştırma
3
Bilim-Bilimsel Bilgi-Bilimsel Yöntem-Bilimsel Tutum ve Davranışlar
4
Sosyolojik Yöntemde Klasik ve Yeni Dönem Tartışmaları
5
Sosyal Hizmette Araştırmanın Yeri ve İşlevi
6
Sosyal Hizmet Araştırmasında Etik ve Politika
7
Araştırma Tanımı-Türleri-Aşamaları
8
Araştırma Süreç ve Teknikleri
9
Rapor Yazma ve Alanyazın Taraması
10
Araştırma Çeşitleri. Nicel araştırma. Nitel araştırma. Farkları. Hedefleri? Hangisi hangi durumlarda kullanılır?
11
Sosyal Hizmette Nicel ve nitel Araştırmanın Kullanımı
12
Sosyal Hizmet Alanları için Araştırmanın Önemi.
13
Nicel ve Nitel Araştırma Teknikleri. Örnekler.
14
Genel Değerlendirme ve Tartışma
Kaynak
Öğretim Görevlisine ait ders notları, sunumlar.
Krysik, J. ve Finn, J. (2015) Etkili Uygulama İçin Sosyal Hizmet Araştırması
Karasar, N. (2010). Bilimsel araştırma yöntemi. Ankara Nobel Yayınevi
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur.
2
İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır.
3
Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir.
X
4
Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır.
X
5
Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir.
6
Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir.
X
7
Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir.
X
8
Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir.
X
9
Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir.
X
10
Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir.
11
Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir.
12
Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir.