Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KORUNMA İHTİYACI OLAN ÇOCUK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Sinem KELEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Korunma ihtiyacı olan çocukların tanımı, kapsamı, korunma ihtiyacı olan çocklara yönelik hizmet ve müdahale planları hakkında bilgi vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Korunma ihtiyacı olan çocuk hakkında kavramsal giriş ,Korunma ihtiyacı olan çocuğun tanımı, korunma altına alınma şartları ,Türkiye'de ve Dünya'da korunma ihtiyacı olan çocuklar için yapılan çalışmalar ,Korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik sosyal politikalar ve yasal düzenlemeler ,Çocuk ihmali ve istismarı ,Çocukların korunma altına alınma nedenleri ,Çocuğun koruma altına alınması sırasında yapılması gerekenler ,Çocuk koruma altına alındıktan sonra yapılması gerekenler ,Suça sürüklenen çocuklar ve çocuk suçluluğuna yönelik yapılan yasal düzenlemeler ,Suç nedenlerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar ,Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri ( Çocuk yuvaları, yetiştirme yurtları, kadın erkek konukevleri hizmet modelleri) ,Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri(sevgi evleri, çocuk evleri, çocuk destek merkezleri hizmet modelleri),Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri(koruyucu aile, evlat edinme, hizmet modelleri),Kurumda yaşamanın çocuklar üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçlar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Korunma ihtiyacı olan çocukları kavramsal çerçevede açıklayabilecektir 1. He/she will able to explain children in need of protection within the conceptual framework | 10, 16, 9 | A |
1.1. Korunma ihtiyacı olan çocuğu tanımlar 1.1. He/she identifies the child in need of protection | 10, 16, 9 | A |
1.2. Korunma ihtiyacı olan çocuk hakkında alınacak koruyucu ve önleyici tedbirleri bilir | 10, 16, 9 | A |
2. Türkiye'de ve Dünya'da korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik yapılan çalışmaları tartışabilecektir | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Türkiye’de korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik mevcut hizmet ve yasal mevzuatı açıklar | 10, 14, 16, 9 | A |
2.2. Dünyada korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik mevcut hizmet ve yasal mevzuatı açıklar | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Koruma altına alınma süreci hakkında bilgi edinebilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
3.1. Koruma altına alınma sebeplerini inceler | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
3.2. Koruma altına alındıktan sonra yapılması gerekenleri bilir | 10, 13, 16, 9 | A |
4. Suça sürüklenmiş çocuk kavramını ve ilgili yasal mevzuatı açıklayabilecektir | 10, 13, 16, 9 | A |
4.1. Suça sürüklenmiş çocuğu tanımlar | ||
4.2. Suça sürüklenmiş çocuk hakkında alınacak güvenlik tedbirlerini bilir | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türlerini tartışabilecektir | 13, 19, 4 | A |
5.1. Korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik ilgili kurum ve kuruluşları açıklar | 10, 16, 9 | A |
5.2. Kurumda yaşamanın çocuklar üzerindeki etkilerini ve sonuçları yorumlar | 13, 19, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Korunma ihtiyacı olan çocuk hakkında kavramsal giriş | |
2 | Korunma ihtiyacı olan çocuğun tanımı, korunma altına alınma şartları | |
3 | Türkiye'de ve Dünya'da korunma ihtiyacı olan çocuklar için yapılan çalışmalar | |
4 | Korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik sosyal politikalar ve yasal düzenlemeler | |
5 | Çocuk ihmali ve istismarı | |
6 | Çocukların korunma altına alınma nedenleri | |
7 | Çocuğun koruma altına alınması sırasında yapılması gerekenler | |
8 | Çocuk koruma altına alındıktan sonra yapılması gerekenler | |
9 | Suça sürüklenen çocuklar ve çocuk suçluluğuna yönelik yapılan yasal düzenlemeler | |
10 | Suç nedenlerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar | |
11 | Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri ( Çocuk yuvaları, yetiştirme yurtları, kadın erkek konukevleri hizmet modelleri) | |
12 | Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri(sevgi evleri, çocuk evleri, çocuk destek merkezleri hizmet modelleri) | |
13 | Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri(koruyucu aile, evlat edinme, hizmet modelleri) | |
14 | Kurumda yaşamanın çocuklar üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçlar |
Kaynak |
-Yavuzer, H. (1990). Çocuk ve Suç. İstanbul: Remzi Kitabevi -Polat, Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı-I (tanımlar) -Polat, Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı-II (önleme ve rehabilitasyon) -Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı resmi internet sitesi. Erişim adresi: http://www.aile.gov.tr/ -Türkiye İstatistik Kurumu resmi sayfası. Erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr/ -Unicef (2011). Türkiye'de Çocukların Durumu Raporu -2828 ve 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu ve Unicef: Çocuklarla Adli Görüşme Odaları, Unicef: Ulusal ve Uluslararası Çocuk Mevzuatı -Unicef: Sosyal Çalışma Görevlileri İçin Eğitim Kitabı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 5 | 2 | 10 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 14 | 3 | 42 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 5 | 1 | 5 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 135 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(135/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KORUNMA İHTİYACI OLAN ÇOCUK | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Derya BAYRI MENGİLLİ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Sinem KELEŞ |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Korunma ihtiyacı olan çocukların tanımı, kapsamı, korunma ihtiyacı olan çocklara yönelik hizmet ve müdahale planları hakkında bilgi vermektir |
Dersin İçeriği | Bu ders; Korunma ihtiyacı olan çocuk hakkında kavramsal giriş ,Korunma ihtiyacı olan çocuğun tanımı, korunma altına alınma şartları ,Türkiye'de ve Dünya'da korunma ihtiyacı olan çocuklar için yapılan çalışmalar ,Korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik sosyal politikalar ve yasal düzenlemeler ,Çocuk ihmali ve istismarı ,Çocukların korunma altına alınma nedenleri ,Çocuğun koruma altına alınması sırasında yapılması gerekenler ,Çocuk koruma altına alındıktan sonra yapılması gerekenler ,Suça sürüklenen çocuklar ve çocuk suçluluğuna yönelik yapılan yasal düzenlemeler ,Suç nedenlerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar ,Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri ( Çocuk yuvaları, yetiştirme yurtları, kadın erkek konukevleri hizmet modelleri) ,Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri(sevgi evleri, çocuk evleri, çocuk destek merkezleri hizmet modelleri),Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri(koruyucu aile, evlat edinme, hizmet modelleri),Kurumda yaşamanın çocuklar üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçlar ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Korunma ihtiyacı olan çocukları kavramsal çerçevede açıklayabilecektir 1. He/she will able to explain children in need of protection within the conceptual framework | 10, 16, 9 | A |
1.1. Korunma ihtiyacı olan çocuğu tanımlar 1.1. He/she identifies the child in need of protection | 10, 16, 9 | A |
1.2. Korunma ihtiyacı olan çocuk hakkında alınacak koruyucu ve önleyici tedbirleri bilir | 10, 16, 9 | A |
2. Türkiye'de ve Dünya'da korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik yapılan çalışmaları tartışabilecektir | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Türkiye’de korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik mevcut hizmet ve yasal mevzuatı açıklar | 10, 14, 16, 9 | A |
2.2. Dünyada korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik mevcut hizmet ve yasal mevzuatı açıklar | 10, 14, 16, 9 | A |
3. Koruma altına alınma süreci hakkında bilgi edinebilecektir | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
3.1. Koruma altına alınma sebeplerini inceler | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
3.2. Koruma altına alındıktan sonra yapılması gerekenleri bilir | 10, 13, 16, 9 | A |
4. Suça sürüklenmiş çocuk kavramını ve ilgili yasal mevzuatı açıklayabilecektir | 10, 13, 16, 9 | A |
4.1. Suça sürüklenmiş çocuğu tanımlar | ||
4.2. Suça sürüklenmiş çocuk hakkında alınacak güvenlik tedbirlerini bilir | 10, 13, 16, 9 | A |
5. Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türlerini tartışabilecektir | 13, 19, 4 | A |
5.1. Korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik ilgili kurum ve kuruluşları açıklar | 10, 16, 9 | A |
5.2. Kurumda yaşamanın çocuklar üzerindeki etkilerini ve sonuçları yorumlar | 13, 19, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Korunma ihtiyacı olan çocuk hakkında kavramsal giriş | |
2 | Korunma ihtiyacı olan çocuğun tanımı, korunma altına alınma şartları | |
3 | Türkiye'de ve Dünya'da korunma ihtiyacı olan çocuklar için yapılan çalışmalar | |
4 | Korunma ihtiyacı olan çocuklara yönelik sosyal politikalar ve yasal düzenlemeler | |
5 | Çocuk ihmali ve istismarı | |
6 | Çocukların korunma altına alınma nedenleri | |
7 | Çocuğun koruma altına alınması sırasında yapılması gerekenler | |
8 | Çocuk koruma altına alındıktan sonra yapılması gerekenler | |
9 | Suça sürüklenen çocuklar ve çocuk suçluluğuna yönelik yapılan yasal düzenlemeler | |
10 | Suç nedenlerine ilişkin kuramsal yaklaşımlar | |
11 | Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri ( Çocuk yuvaları, yetiştirme yurtları, kadın erkek konukevleri hizmet modelleri) | |
12 | Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri(sevgi evleri, çocuk evleri, çocuk destek merkezleri hizmet modelleri) | |
13 | Korunma ihtiyacı olan çocukları koruma ve bakım türleri(koruyucu aile, evlat edinme, hizmet modelleri) | |
14 | Kurumda yaşamanın çocuklar üzerinde yarattığı etkiler ve sonuçlar |
Kaynak |
-Yavuzer, H. (1990). Çocuk ve Suç. İstanbul: Remzi Kitabevi -Polat, Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı-I (tanımlar) -Polat, Tüm Boyutlarıyla Çocuk İstismarı-II (önleme ve rehabilitasyon) -Aile ve Sosyal Politikalar Bakanlığı resmi internet sitesi. Erişim adresi: http://www.aile.gov.tr/ -Türkiye İstatistik Kurumu resmi sayfası. Erişim adresi: http://www.tuik.gov.tr/ -Unicef (2011). Türkiye'de Çocukların Durumu Raporu -2828 ve 5395 Sayılı Çocuk Koruma Kanunu ve Unicef: Çocuklarla Adli Görüşme Odaları, Unicef: Ulusal ve Uluslararası Çocuk Mevzuatı -Unicef: Sosyal Çalışma Görevlileri İçin Eğitim Kitabı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sosyal hizmet kuram ve uygulama alanları bilgisine sahip olur. | X | |||||
2 | İletişim ve mesleki görüşme becerileri kazanır. | X | |||||
3 | Yönetim ve yönetim süreçleri bilgisi edinir. | ||||||
4 | Mesleki etik, ilke ve değerler bilgisi kazanır. | X | |||||
5 | Alanda geçerli olan bir yabancı dili ve gerektirdiği düzeyde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilir. | ||||||
6 | Toplumsal sorunlara bilimsel veriler ve kanıtlar doğrultusunda çözüm üretme becerisi edinir. | X | |||||
7 | Karmaşık sosyal sorunların çözümünde farklı disiplinlerden edindiği bilgileri kullanma becerisi geliştirir. | X | |||||
8 | Disiplinler arası işbirliği sağlayarak ekip içinde çalışabilmekte yetkindir. | ||||||
9 | Alanıyla ilgili öz-gelişimine yönelik güncel bilgi ve gelişmeleri takip edebilme, hedeflerine ulaşma durumunu değerlendirebilme ve izleyebilme yetkinliği geliştirir. | ||||||
10 | Çeşitli müracaatçı gruplarıyla sosyal hizmet uygulaması ve eğitimi yapabilir. | ||||||
11 | Sosyal ve kültürel çevrenin insan davranışları üzerindeki etkisini bilir ve sosyal hizmet uygulamalarında kullanabilir. | ||||||
12 | Planlı değişim sürecinde, geri bildirim ve izlemde yetkindir. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |