Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EKİP KAYNAK YÖNETİMİ(CRM) | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Uçak kaza ve kırımlarında insan hatasını azaltmak , en aza indirmek için havayolu emniyet ve kültürüne bağlı kalınarak, uçuş emniyeti ile ilgili konular hakkında bilgi sahibi olmayı ve buna paralel olarak da uçuş emniyeti ile ilgili becerileri geliştirmeyi hedefler. Havacılıkta İnsan faktörünün kavramsal modeli” olan “SHELL” modeli üzerinden, öğrencilerde birey olarak sistemin içinde bulunacakları yer ile ilgili farkındalık yaratıp, insanın havacılık ve şirket prosedürleriyle, makine ile, çevre ile ve insanla olan ilişkisinde tüm bu becerileri kullanarak görevlerini uçuş emniyeti açısından en iyi şekilde icra edebilecek bilinç düzeyini oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; CRM in amacı, dersin tanıtımı,CRM’in tanımı, önemi, prensipleri ve amacı,CRM 'in genel tarihçesi,İnsan performans ve limitleri,Örnek Kaza ve kırım olayları,Kaza kırımlarda neden sonuç ilişkileri CRM'in önemi,Havacılıkta insan faktörü ve kaza incelemeler. SHELL modeli ve bileşenleri,İnsan Hatasının Fizyolojik yönleri. Bireylerin farklı tamamlayıcı özellikleri. Hata yönetim modeli,Fatigue (derin yorgunluk) ve Situational awareness (durumsal farkındalık) tanımı ve etkileri,CRM açısından kolektif hâkimiyet ortamının yaratılmasının önemi.Ekip olmak,Karar verme, yönlendirici tarz, analitik tarz, kavramsal tarz CRM açısından anlam ve önemi,Liderlik ve ekip çalışmasının önemi,İletişim hataları ,Ekip çalışması, kişilik etkileşimleri, sinerji, motivasyon, kişisel farklılıkları anlama ve onlarla başa çıkma, hatalar zinciri, kızgınlıkla başa çıkma, beden dili, kendine aşırı güven,Case Study (Vaka çalışması); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Uçak kazalarındaki insan faktörlerini kavrayabilecektir. | 13, 4, 5, 9 | A, E |
1.1.Duyusal Faktörleri kavrar. | ||
1.2.Fizyolojik Faktörleri bilir. | ||
1.3.Çevresel Faktörleri bilir. | ||
1.4.Psikolojik Faktörler ve Uyku ve İlaç Kullanımını kavrar. | ||
2.Uçak kazalarındaki faktörleri öğrenebilecektir. | 14, 37, 4, 5, 9 | A, E |
2.1.Beş M modelini öğrenir. | ||
2.2.Havacilikta İnsan Faktörünü kavrar. | ||
2.3.Shell Modeli /İnsan Hatalarının İncelenmesinde Reason Modellerini açıklar. | ||
3.Uçak kazalarının önlenmesi için gerekli eylem ve becerileri açıklayabilecektir. | 14, 4, 5, 9 | A, E |
3.1.Pro-aktif Davranış konularını kavrar. | ||
3.2.Steril kokpit konularını bilir. | ||
3.3.Teyakkuz ve Rehavet konularını bilir. | ||
3.4.Otomasyon konusunu kavrar | ||
4.Uçak kazalarını önleyebilmek için gereken CRM becerilerini kavrayabilecek. | 14, 4, 5, 9 | A, E |
4.1.Israrcılık/Kararlılık becerileri öğrenir. | ||
4.2.Karar Verme becerisini öğrenir. | ||
4.3.Havacılıkta zaman yönetiminin önemini bilir. | ||
5.Emniyet Zinciri konularını analiz edebilecektir. | ||
5.1.Risk Yönetimini anlar. | ||
5.2. Liderlik ,Profesyonellik, Stres Yönetimini kavrar. | ||
5.3. Vardiyalı Çalışma hakkında bilgi sahibi olur. |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | CRM in amacı, dersin tanıtımı,CRM’in tanımı, önemi, prensipleri ve amacı | |
2 | CRM 'in genel tarihçesi | |
3 | İnsan performans ve limitleri | |
4 | Örnek Kaza ve kırım olayları | |
5 | Kaza kırımlarda neden sonuç ilişkileri CRM'in önemi | |
6 | Havacılıkta insan faktörü ve kaza incelemeler. SHELL modeli ve bileşenleri | |
7 | İnsan Hatasının Fizyolojik yönleri. Bireylerin farklı tamamlayıcı özellikleri. Hata yönetim modeli | |
8 | Fatigue (derin yorgunluk) ve Situational awareness (durumsal farkındalık) tanımı ve etkileri | |
9 | CRM açısından kolektif hâkimiyet ortamının yaratılmasının önemi.Ekip olmak | |
10 | Karar verme, yönlendirici tarz, analitik tarz, kavramsal tarz CRM açısından anlam ve önemi | |
11 | Liderlik ve ekip çalışmasının önemi | |
12 | İletişim hataları | |
13 | Ekip çalışması, kişilik etkileşimleri, sinerji, motivasyon, kişisel farklılıkları anlama ve onlarla başa çıkma, hatalar zinciri, kızgınlıkla başa çıkma, beden dili, kendine aşırı güven | |
14 | Case Study (Vaka çalışması) |
Kaynak |
BİRGÖREN, N. (2015), “Uçuş Emniyeti Açısından Ekip Kaynak Yönetimi Uygulamalarının Kabin Ekibi Üzerindeki Etkisine İlişkin Bir Araştırma. TERZİOĞLU, M. (2007), “Uçak Kazalarının Nedeni Olarak İnsan Hatalarını Azaltmada Ekip Kaynak Yönetimi “ |
Öğretim Üyesinin ders notları Havacılıkta Ekip Kaynak Yönetimi(CRM): Türkiye ve Dünyada Yapılan Araştırmalardan Seçmeler. V. Ulusal Havacılık ve Uzay Konferansı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | X | |||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | X | |||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | X | |||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | ||||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | X | |||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | X | |||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | ||||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | X | |||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | X | |||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | X | |||||
15 | Farklı kültürlerden gelen kurum içi ve dışından kişilerle etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 14 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 7 | 28 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 5 | 5 | 25 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 109 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(109/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
EKİP KAYNAK YÖNETİMİ(CRM) | - | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Uçak kaza ve kırımlarında insan hatasını azaltmak , en aza indirmek için havayolu emniyet ve kültürüne bağlı kalınarak, uçuş emniyeti ile ilgili konular hakkında bilgi sahibi olmayı ve buna paralel olarak da uçuş emniyeti ile ilgili becerileri geliştirmeyi hedefler. Havacılıkta İnsan faktörünün kavramsal modeli” olan “SHELL” modeli üzerinden, öğrencilerde birey olarak sistemin içinde bulunacakları yer ile ilgili farkındalık yaratıp, insanın havacılık ve şirket prosedürleriyle, makine ile, çevre ile ve insanla olan ilişkisinde tüm bu becerileri kullanarak görevlerini uçuş emniyeti açısından en iyi şekilde icra edebilecek bilinç düzeyini oluşturmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; CRM in amacı, dersin tanıtımı,CRM’in tanımı, önemi, prensipleri ve amacı,CRM 'in genel tarihçesi,İnsan performans ve limitleri,Örnek Kaza ve kırım olayları,Kaza kırımlarda neden sonuç ilişkileri CRM'in önemi,Havacılıkta insan faktörü ve kaza incelemeler. SHELL modeli ve bileşenleri,İnsan Hatasının Fizyolojik yönleri. Bireylerin farklı tamamlayıcı özellikleri. Hata yönetim modeli,Fatigue (derin yorgunluk) ve Situational awareness (durumsal farkındalık) tanımı ve etkileri,CRM açısından kolektif hâkimiyet ortamının yaratılmasının önemi.Ekip olmak,Karar verme, yönlendirici tarz, analitik tarz, kavramsal tarz CRM açısından anlam ve önemi,Liderlik ve ekip çalışmasının önemi,İletişim hataları ,Ekip çalışması, kişilik etkileşimleri, sinerji, motivasyon, kişisel farklılıkları anlama ve onlarla başa çıkma, hatalar zinciri, kızgınlıkla başa çıkma, beden dili, kendine aşırı güven,Case Study (Vaka çalışması); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Uçak kazalarındaki insan faktörlerini kavrayabilecektir. | 13, 4, 5, 9 | A, E |
1.1.Duyusal Faktörleri kavrar. | ||
1.2.Fizyolojik Faktörleri bilir. | ||
1.3.Çevresel Faktörleri bilir. | ||
1.4.Psikolojik Faktörler ve Uyku ve İlaç Kullanımını kavrar. | ||
2.Uçak kazalarındaki faktörleri öğrenebilecektir. | 14, 37, 4, 5, 9 | A, E |
2.1.Beş M modelini öğrenir. | ||
2.2.Havacilikta İnsan Faktörünü kavrar. | ||
2.3.Shell Modeli /İnsan Hatalarının İncelenmesinde Reason Modellerini açıklar. | ||
3.Uçak kazalarının önlenmesi için gerekli eylem ve becerileri açıklayabilecektir. | 14, 4, 5, 9 | A, E |
3.1.Pro-aktif Davranış konularını kavrar. | ||
3.2.Steril kokpit konularını bilir. | ||
3.3.Teyakkuz ve Rehavet konularını bilir. | ||
3.4.Otomasyon konusunu kavrar | ||
4.Uçak kazalarını önleyebilmek için gereken CRM becerilerini kavrayabilecek. | 14, 4, 5, 9 | A, E |
4.1.Israrcılık/Kararlılık becerileri öğrenir. | ||
4.2.Karar Verme becerisini öğrenir. | ||
4.3.Havacılıkta zaman yönetiminin önemini bilir. | ||
5.Emniyet Zinciri konularını analiz edebilecektir. | ||
5.1.Risk Yönetimini anlar. | ||
5.2. Liderlik ,Profesyonellik, Stres Yönetimini kavrar. | ||
5.3. Vardiyalı Çalışma hakkında bilgi sahibi olur. |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 37: Bilgisayar Ve İnternet Destekli Öğretim, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | CRM in amacı, dersin tanıtımı,CRM’in tanımı, önemi, prensipleri ve amacı | |
2 | CRM 'in genel tarihçesi | |
3 | İnsan performans ve limitleri | |
4 | Örnek Kaza ve kırım olayları | |
5 | Kaza kırımlarda neden sonuç ilişkileri CRM'in önemi | |
6 | Havacılıkta insan faktörü ve kaza incelemeler. SHELL modeli ve bileşenleri | |
7 | İnsan Hatasının Fizyolojik yönleri. Bireylerin farklı tamamlayıcı özellikleri. Hata yönetim modeli | |
8 | Fatigue (derin yorgunluk) ve Situational awareness (durumsal farkındalık) tanımı ve etkileri | |
9 | CRM açısından kolektif hâkimiyet ortamının yaratılmasının önemi.Ekip olmak | |
10 | Karar verme, yönlendirici tarz, analitik tarz, kavramsal tarz CRM açısından anlam ve önemi | |
11 | Liderlik ve ekip çalışmasının önemi | |
12 | İletişim hataları | |
13 | Ekip çalışması, kişilik etkileşimleri, sinerji, motivasyon, kişisel farklılıkları anlama ve onlarla başa çıkma, hatalar zinciri, kızgınlıkla başa çıkma, beden dili, kendine aşırı güven | |
14 | Case Study (Vaka çalışması) |
Kaynak |
BİRGÖREN, N. (2015), “Uçuş Emniyeti Açısından Ekip Kaynak Yönetimi Uygulamalarının Kabin Ekibi Üzerindeki Etkisine İlişkin Bir Araştırma. TERZİOĞLU, M. (2007), “Uçak Kazalarının Nedeni Olarak İnsan Hatalarını Azaltmada Ekip Kaynak Yönetimi “ |
Öğretim Üyesinin ders notları Havacılıkta Ekip Kaynak Yönetimi(CRM): Türkiye ve Dünyada Yapılan Araştırmalardan Seçmeler. V. Ulusal Havacılık ve Uzay Konferansı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | X | |||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | X | |||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | X | |||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | ||||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | X | |||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | X | |||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | ||||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | X | |||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | X | |||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | X | |||||
15 | Farklı kültürlerden gelen kurum içi ve dışından kişilerle etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |