Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HAVACILIK GÜVENLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Havaalanı ve uçuş güvenliğinin sağlanması konusunda alınacak önlemlerin öğrenilmesi hedeflenmektedir. Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, güvenlik konsepti terörizm ve tarihçesi, terör ve sivil havacılık, uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi, uçakta bomba, bomba bulunduğunda uçaklarda en az riskli bölge (LRBL), kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi, yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler, tehdit düzeyleri, uluslararası mevzuat ve kokpit güvenliği konuları işlenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar,Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, uçak güvenliği.,Güvenlik konsepti terörizm ve tarihçesi, terör ve sivil havacılık,Havacılık güvenliğinde insan faktörü.,Uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi,Uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi,Uçakta bomba, bomba bulunduğunda uçaklarda en az riskli bölge (LRBL),Kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi,Kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi,Yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler,Yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler,Tehdit düzeyleri, uluslararası mevzuat ve kokpit güvenliği konuları işlenecektir.,Havacılık güvenliğini etkileyen yeni gelişmeler.,CASE STUDY (vaka çalışması ve genel tekrar); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Uluslararası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklayabilecektir. | 13, 14, 16, 6, 9 | A |
1.1.Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, uçak güvenliğini bilir. | ||
1.2.Havacılık güvenliğinde insan faktörünü analiz eder. | ||
2.Güvenlik konsepti ,terörizm ve tarihçesi, terör ve sivil havacılık konularını kavrayabilecektir. | 13, 14, 16, 9 | A |
2.1.Uçakları tehdit eden güvenlik unsurlarını bilir. | ||
2.2.Havalimanı ve uçuş güvenlik konseptini bilir. | ||
2.3.Profiling, davranış analizini öğrenir. | ||
3.Havaalanı güvenlik uygulamalarını betimleyebilir. | 13, 14, 16, 9 | A |
3.1.Havaalanı fiziki güvenlik tedbirlerini tanımlar. | ||
3.2.Havaalanı güvenlik sürecini betimler. | ||
3.3.Havaalanı güvenliğinde insan faktörünün önemini tartışır. | ||
4.Havacılık güvenliğinin gelecekteki durumuyla ilgili yeni eğilimleri yorumlayabilecektir. | 13, 14, 16, 9 | A |
4.1.Siber saldırının ne olduğunu bilir. | ||
4.2.Hava aracının korunması, Kokpit Güvenliği, Clear Zone, Steril Kokpit konularını bilir. | ||
5.Kabin ekibi tarafından alınması gereken güvenlik önlemlerini bilebilecektir. | 13, 14, 4, 9 | A |
5.1.ASSCL’nin önemi ve güvenlik araması kaynaklı bulguları bilir. | ||
5.2.Transit/Transfer uçuşlarda güvenlik aramasını bilir. | ||
5.3.Yanlış uçağa binen ya da uçmaktan vazgeçen yolcu prosedürünü bilir. |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar | |
2 | Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, uçak güvenliği. | |
3 | Güvenlik konsepti terörizm ve tarihçesi, terör ve sivil havacılık | |
4 | Havacılık güvenliğinde insan faktörü. | |
5 | Uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi | |
6 | Uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi | |
7 | Uçakta bomba, bomba bulunduğunda uçaklarda en az riskli bölge (LRBL) | |
8 | Kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi | |
9 | Kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi | |
10 | Yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler | |
11 | Yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler | |
12 | Tehdit düzeyleri, uluslararası mevzuat ve kokpit güvenliği konuları işlenecektir. | |
13 | Havacılık güvenliğini etkileyen yeni gelişmeler. | |
14 | CASE STUDY (vaka çalışması ve genel tekrar) |
Kaynak |
1. Havayolu Taşımacılığında Uçucu Ekip Yönetimi, Özgür Karagülle ve Tarık Birgören. 2. Havacılık Güvenlik Sistemi, Ulaştırma Başkanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Havacılık Güvenliği Daire Başkanlığı. 3. Havacılık Güvenliği Ders Notları |
ICAO ANNEX 17 /ICAO DOC.9859/ SHGM/ IATA/ DHMİ/ ECAC DOC.30 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | ||||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | ||||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | ||||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | ||||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | ||||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | ||||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | ||||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | ||||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | ||||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | ||||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | ||||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | ||||||
15 | Farklı kültürlerden gelen kurum içi ve dışından kişilerle etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HAVACILIK GÜVENLİĞİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Çağlayan KAVGAOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Havaalanı ve uçuş güvenliğinin sağlanması konusunda alınacak önlemlerin öğrenilmesi hedeflenmektedir. Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, güvenlik konsepti terörizm ve tarihçesi, terör ve sivil havacılık, uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi, uçakta bomba, bomba bulunduğunda uçaklarda en az riskli bölge (LRBL), kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi, yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler, tehdit düzeyleri, uluslararası mevzuat ve kokpit güvenliği konuları işlenecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar,Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, uçak güvenliği.,Güvenlik konsepti terörizm ve tarihçesi, terör ve sivil havacılık,Havacılık güvenliğinde insan faktörü.,Uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi,Uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi,Uçakta bomba, bomba bulunduğunda uçaklarda en az riskli bölge (LRBL),Kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi,Kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi,Yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler,Yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler,Tehdit düzeyleri, uluslararası mevzuat ve kokpit güvenliği konuları işlenecektir.,Havacılık güvenliğini etkileyen yeni gelişmeler.,CASE STUDY (vaka çalışması ve genel tekrar); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Uluslararası ve Ulusal Sivil Havacılık ve Kabin Hizmetlerine dair temel, kuramsal ve uygulamalı bilgileri açıklayabilecektir. | 13, 14, 16, 6, 9 | A |
1.1.Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, uçak güvenliğini bilir. | ||
1.2.Havacılık güvenliğinde insan faktörünü analiz eder. | ||
2.Güvenlik konsepti ,terörizm ve tarihçesi, terör ve sivil havacılık konularını kavrayabilecektir. | 13, 14, 16, 9 | A |
2.1.Uçakları tehdit eden güvenlik unsurlarını bilir. | ||
2.2.Havalimanı ve uçuş güvenlik konseptini bilir. | ||
2.3.Profiling, davranış analizini öğrenir. | ||
3.Havaalanı güvenlik uygulamalarını betimleyebilir. | 13, 14, 16, 9 | A |
3.1.Havaalanı fiziki güvenlik tedbirlerini tanımlar. | ||
3.2.Havaalanı güvenlik sürecini betimler. | ||
3.3.Havaalanı güvenliğinde insan faktörünün önemini tartışır. | ||
4.Havacılık güvenliğinin gelecekteki durumuyla ilgili yeni eğilimleri yorumlayabilecektir. | 13, 14, 16, 9 | A |
4.1.Siber saldırının ne olduğunu bilir. | ||
4.2.Hava aracının korunması, Kokpit Güvenliği, Clear Zone, Steril Kokpit konularını bilir. | ||
5.Kabin ekibi tarafından alınması gereken güvenlik önlemlerini bilebilecektir. | 13, 14, 4, 9 | A |
5.1.ASSCL’nin önemi ve güvenlik araması kaynaklı bulguları bilir. | ||
5.2.Transit/Transfer uçuşlarda güvenlik aramasını bilir. | ||
5.3.Yanlış uçağa binen ya da uçmaktan vazgeçen yolcu prosedürünü bilir. |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar | |
2 | Havacılık güvenliği ile ilgili temel kavramlar, uçak güvenliği. | |
3 | Güvenlik konsepti terörizm ve tarihçesi, terör ve sivil havacılık | |
4 | Havacılık güvenliğinde insan faktörü. | |
5 | Uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi | |
6 | Uçakları tehdit eden güvenlik unsurları, havalimanı ve uçuş güvenlik konsepti, profiling, davranış analizi | |
7 | Uçakta bomba, bomba bulunduğunda uçaklarda en az riskli bölge (LRBL) | |
8 | Kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi | |
9 | Kimyasal ve biyolojik silah tehdidi ve ekiplerin alacağı önlemler, sabotaj, davranış analizi | |
10 | Yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler | |
11 | Yolcu tipleri, kural dışı davranan yolcu ve olayın tırmanma safhaları, alınacak önlemler | |
12 | Tehdit düzeyleri, uluslararası mevzuat ve kokpit güvenliği konuları işlenecektir. | |
13 | Havacılık güvenliğini etkileyen yeni gelişmeler. | |
14 | CASE STUDY (vaka çalışması ve genel tekrar) |
Kaynak |
1. Havayolu Taşımacılığında Uçucu Ekip Yönetimi, Özgür Karagülle ve Tarık Birgören. 2. Havacılık Güvenlik Sistemi, Ulaştırma Başkanlığı Sivil Havacılık Genel Müdürlüğü, Havacılık Güvenliği Daire Başkanlığı. 3. Havacılık Güvenliği Ders Notları |
ICAO ANNEX 17 /ICAO DOC.9859/ SHGM/ IATA/ DHMİ/ ECAC DOC.30 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | ||||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | ||||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | ||||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | ||||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | ||||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | ||||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | ||||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | ||||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | ||||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | ||||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | ||||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | ||||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | ||||||
15 | Farklı kültürlerden gelen kurum içi ve dışından kişilerle etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |