Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL SAĞLIK BİLGİSİ VE İLK YARDIM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ayten GÜNEŞ ÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ayten GÜNEŞ ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, kabinde yaşanacak olan herhangi bir kaza veya yaşamı tehlikeye düşüren durumlarda sağlık görevlilerinin desteği sağlanıncaya kadar durumun kötüye gitmesinin önlemek için olay yerinde mücadelede bulunabilecekleri bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlk yardımda temel kavramlar ve hasta - olay yerinin değerlendirilmesi,Yaşam bulguları ve temel yaşam desteği.,Bilinç bozuklukları ve şok.,Yanık ve zehirlenmeler.,Kanamalar ve yaralanmalar,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçması,Kırık, çıkık ve burkulmalar,Sargılar ve bandajlar,Hasta taşıma teknikleri,Uçuşta hijyen, kişisel hijyen ve tıbbi atıkların yönetimi,Uçuşun fizyolojik etkileri ve let-lag .,Mide ve bağırsak rahatsızlıkları, hiperventilasyon,Astım, stres ve kalp krizi ,Uçuşta doğum ve ölüm; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İlk yardımın tanımını ve temel kavramları açıklayabilecektir. | ||
1.1.İlk yardımın tanımını yapar. | ||
1.2.Yaşamsal bulgular ve temel yaşam desteği kavramlarını tanır. | ||
1.3.Havayolu tıkanıklığında ilk yardım uygulamasını tanır. | ||
1.4.Kanamalar, yaralanmalar, bilinç bozuklukları, ciddi hastalıklar gibi temel sağlık konularını anlar. | ||
2.İlk yardımın tarihsel gelişimini, uygulama süreçlerini ve işlevlerini anlayabilecektir. | ||
2.1.Yaşamsal bulguların ve temel yaşam desteğinin önemini anlar. | ||
2.2.Acil durumlarda havayolu tıkanıklığının nasıl giderileceğini kavrar. | ||
2.3.Farklı yaralanma türlerini anlar. | ||
3.İlk yardım uygulamalarını pratik olarak yapabilecektir. | ||
3.2.İlk yardım uygulamalarını gerçek hayatta uygulayabilir. | ||
3.3.Acil taşıma tekniklerini uygulayabilir. | ||
4.İlk yardım alanındaki temel kavramları, teknikleri ve kuralları değerlendirebilecek ve açıklayabilecektir. | ||
4.1.İlk yardım ve acil yardım arasındaki farkı açıklayabilir. | ||
4.2.Hasta, yaralı ve olay yeri değerlendirmesini yapabilir. | ||
5.Uçuşta hijyen, kişisel hijyen ve tıbbi atıkların yönetimini bilecektir. | ||
5.1.Uçuşun fizyolojik etkileri ve let-lag nedir bilir. | ||
5.2.Uçuşta doğum ve ölüm durumunda uygulanacak kuralları bilir. | ||
5.3.Hiperventilasyon belirtilerini anlar. | ||
3.1 Uçuş sırasında karşılaşılabilecek durumlarda ilk yardım uygulayabilir. | ||
4.3. Kırık, çıkık ve burkulmalara ilk yardım uygulayabilir. | ||
4.4 İlk yardım uygulamalarının etkilerini ve sonuçlarını analiz eder. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk yardımda temel kavramlar ve hasta - olay yerinin değerlendirilmesi | |
2 | Yaşam bulguları ve temel yaşam desteği. | |
3 | Bilinç bozuklukları ve şok. | |
4 | Yanık ve zehirlenmeler. | |
5 | Kanamalar ve yaralanmalar | |
6 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçması | |
7 | Kırık, çıkık ve burkulmalar | |
8 | Sargılar ve bandajlar | |
9 | Hasta taşıma teknikleri | |
10 | Uçuşta hijyen, kişisel hijyen ve tıbbi atıkların yönetimi | |
11 | Uçuşun fizyolojik etkileri ve let-lag . | |
12 | Mide ve bağırsak rahatsızlıkları, hiperventilasyon | |
13 | Astım, stres ve kalp krizi | |
14 | Uçuşta doğum ve ölüm |
Kaynak |
Süzen B. Temel ilk yardım. 1. Baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi, 2015. |
T.C. Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü https://acilafet.saglik.gov.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | X | |||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | X | |||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | X | |||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | X | |||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | X | |||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | ||||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | ||||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | ||||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | ||||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | ||||||
15 | Farklı kültürlerden gelen kurum içi ve dışından kişilerle etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 32 | 32 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 2 | 10 | 20 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 110 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(110/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL SAĞLIK BİLGİSİ VE İLK YARDIM | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ayten GÜNEŞ ÇELİK |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ayten GÜNEŞ ÇELİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilere, kabinde yaşanacak olan herhangi bir kaza veya yaşamı tehlikeye düşüren durumlarda sağlık görevlilerinin desteği sağlanıncaya kadar durumun kötüye gitmesinin önlemek için olay yerinde mücadelede bulunabilecekleri bilgi ve beceriyi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İlk yardımda temel kavramlar ve hasta - olay yerinin değerlendirilmesi,Yaşam bulguları ve temel yaşam desteği.,Bilinç bozuklukları ve şok.,Yanık ve zehirlenmeler.,Kanamalar ve yaralanmalar,Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçması,Kırık, çıkık ve burkulmalar,Sargılar ve bandajlar,Hasta taşıma teknikleri,Uçuşta hijyen, kişisel hijyen ve tıbbi atıkların yönetimi,Uçuşun fizyolojik etkileri ve let-lag .,Mide ve bağırsak rahatsızlıkları, hiperventilasyon,Astım, stres ve kalp krizi ,Uçuşta doğum ve ölüm; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.İlk yardımın tanımını ve temel kavramları açıklayabilecektir. | ||
1.1.İlk yardımın tanımını yapar. | ||
1.2.Yaşamsal bulgular ve temel yaşam desteği kavramlarını tanır. | ||
1.3.Havayolu tıkanıklığında ilk yardım uygulamasını tanır. | ||
1.4.Kanamalar, yaralanmalar, bilinç bozuklukları, ciddi hastalıklar gibi temel sağlık konularını anlar. | ||
2.İlk yardımın tarihsel gelişimini, uygulama süreçlerini ve işlevlerini anlayabilecektir. | ||
2.1.Yaşamsal bulguların ve temel yaşam desteğinin önemini anlar. | ||
2.2.Acil durumlarda havayolu tıkanıklığının nasıl giderileceğini kavrar. | ||
2.3.Farklı yaralanma türlerini anlar. | ||
3.İlk yardım uygulamalarını pratik olarak yapabilecektir. | ||
3.2.İlk yardım uygulamalarını gerçek hayatta uygulayabilir. | ||
3.3.Acil taşıma tekniklerini uygulayabilir. | ||
4.İlk yardım alanındaki temel kavramları, teknikleri ve kuralları değerlendirebilecek ve açıklayabilecektir. | ||
4.1.İlk yardım ve acil yardım arasındaki farkı açıklayabilir. | ||
4.2.Hasta, yaralı ve olay yeri değerlendirmesini yapabilir. | ||
5.Uçuşta hijyen, kişisel hijyen ve tıbbi atıkların yönetimini bilecektir. | ||
5.1.Uçuşun fizyolojik etkileri ve let-lag nedir bilir. | ||
5.2.Uçuşta doğum ve ölüm durumunda uygulanacak kuralları bilir. | ||
5.3.Hiperventilasyon belirtilerini anlar. | ||
3.1 Uçuş sırasında karşılaşılabilecek durumlarda ilk yardım uygulayabilir. | ||
4.3. Kırık, çıkık ve burkulmalara ilk yardım uygulayabilir. | ||
4.4 İlk yardım uygulamalarının etkilerini ve sonuçlarını analiz eder. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlk yardımda temel kavramlar ve hasta - olay yerinin değerlendirilmesi | |
2 | Yaşam bulguları ve temel yaşam desteği. | |
3 | Bilinç bozuklukları ve şok. | |
4 | Yanık ve zehirlenmeler. | |
5 | Kanamalar ve yaralanmalar | |
6 | Göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçması | |
7 | Kırık, çıkık ve burkulmalar | |
8 | Sargılar ve bandajlar | |
9 | Hasta taşıma teknikleri | |
10 | Uçuşta hijyen, kişisel hijyen ve tıbbi atıkların yönetimi | |
11 | Uçuşun fizyolojik etkileri ve let-lag . | |
12 | Mide ve bağırsak rahatsızlıkları, hiperventilasyon | |
13 | Astım, stres ve kalp krizi | |
14 | Uçuşta doğum ve ölüm |
Kaynak |
Süzen B. Temel ilk yardım. 1. Baskı. İstanbul: Nobel Tıp Kitabevi, 2015. |
T.C. Sağlık Bakanlığı Acil Sağlık Hizmetleri Genel Müdürlüğü https://acilafet.saglik.gov.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Takım çalışması becerisi | X | |||||
2 | Mesleki uygulamada problemleri tanımlama ve çözme becerisi | X | |||||
3 | Mesleki etik ve sorumluluk bilinci | X | |||||
4 | Teorik alan bilgilerini uygulamada kullanabilme becerisi | X | |||||
5 | Sosyal kültürel ve toplumsal sorumlulukları kavrama, benimseme ve uygulama becerisi | X | |||||
6 | Gereksinimleri karşılayacak biçimde bir süreci yönetme becerisi | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci ve bunu gerçekleştirebilme becerisi | X | |||||
8 | Sektörel sorunlar hakkında bilgi sahibi olabilme becerisi | X | |||||
9 | Mesleki yasal mevzuatı anlayabilme ve uygulama becerisi | ||||||
10 | Yabancı dilde iletişim kurma becerisi | ||||||
11 | Bilgi ve iletişim teknolojisi araçları ile diğer mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi | X | |||||
12 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi | ||||||
13 | Etkin iletişim kurma becerisi | ||||||
14 | Mesleki öz güven becerisi | ||||||
15 | Farklı kültürlerden gelen kurum içi ve dışından kişilerle etkin sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |