Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK VERGİ SİSTEMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Vergi Sistemi’ne ait özellikleri farklı boyutlarıyla ele alarak vaka boyutuyla çözüm üretebilen ve Türk Vergi Sistemi’ni olusturan özel vergi tiplerini ve bunlara ait uygulama hatalarını yorumlayabilecek analiz yeteneğine ulaştırmayı hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal Çerçeve: Türk Vergi Sisteminin özellikleri,Gelir Üzerinden alınan vergilerin sınflandırılması ve vergi tekniği,Gelirin tespiti ve gelirin unsurları hakkında tespit şekilleri,Ücret tespit şekilleri ve tekniklerin belirlenmesi ve uygulamaları,Ödenecek vergide tarh işlemleri ve ilgili beyanname teknikleri,Kurumlar vergisi ve sınıflandırması hakkında genel yapı ve sistematik,Kurumlar vergisinde matrahın tespit yöntemleri ve ilgili teknikler,Kurumlar vergisinde geçici vergi uygulamasına ait örnek durumlar,Kurumlar vergisinde geçerli muafiyet ve istisnalar,Harcamalar üzerinden alınan vergilere ait sınıflandırma ve teknikler,Katma değer vergisi,damga vergisinin uygulamasındaki önemli noktalar,Katma değer vergisine ait uygulama ve teknikler,Banka ve sigorta muameleleri vergisi,taşıt alım vergisine ait örnek yapı ve uygulamalar,Genel Değerlendirme ve Tartışmalar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Vergi ile ilgili genel tanım ve ifadeleri bilebilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 20, 4, 6, 9 | A, G, H |
2.Vergi hukukunun temel yaklaşımlarını, diğer özel hukuk dalları ile ilişkileri boyutuyla ilişkindirebilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 20, 9 | A, E, H |
3.Türk Vergi Sistemi’ne ait özellikleri farklı boyutlarıyla ele alarak vaka boyutuyla çözüm üretebilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 20, 9 | A, E, H |
4.Türk Vergi Sistemi’ni olusturan temel vergi tiplerini ve bunlara ait uygulama hatalarını yorumlayabilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 20, 9 | A, E, H |
5.Vergi sisteminin işleyişini açıklayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
1.1.Vergi ile ilgili genel tanımları bilir. | ||
1.2.Vergi ile ilgili genel ifade biçimlerini bilir. | ||
2.1.Vergi hukuku özel hukuk dalları ilişkisini betimler. | ||
2.2.Vergi hukukunun kamu hukukunun altındaki yerini betimler. | ||
3.1.Vergisel vakalara çözüm getirir. | ||
3.2.Vergisel vakaların çeşitli yönlerini gösterir. | ||
4.1.Vergi türlerini açıklar. | ||
4.2.Eksik vergi tarhiyatının ve vergi cezalarının nedenlerini açıklar. | ||
5.1.Vergi sisteminin ana hatlarını açıklar. | ||
5.2.Vergi sisteminin işleyişinin detaylarını betimler. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve: Türk Vergi Sisteminin özellikleri | |
2 | Gelir Üzerinden alınan vergilerin sınflandırılması ve vergi tekniği | |
3 | Gelirin tespiti ve gelirin unsurları hakkında tespit şekilleri | |
4 | Ücret tespit şekilleri ve tekniklerin belirlenmesi ve uygulamaları | |
5 | Ödenecek vergide tarh işlemleri ve ilgili beyanname teknikleri | |
6 | Kurumlar vergisi ve sınıflandırması hakkında genel yapı ve sistematik | |
7 | Kurumlar vergisinde matrahın tespit yöntemleri ve ilgili teknikler | |
8 | Kurumlar vergisinde geçici vergi uygulamasına ait örnek durumlar | |
9 | Kurumlar vergisinde geçerli muafiyet ve istisnalar | |
10 | Harcamalar üzerinden alınan vergilere ait sınıflandırma ve teknikler | |
11 | Katma değer vergisi,damga vergisinin uygulamasındaki önemli noktalar | |
12 | Katma değer vergisine ait uygulama ve teknikler | |
13 | Banka ve sigorta muameleleri vergisi,taşıt alım vergisine ait örnek yapı ve uygulamalar | |
14 | Genel Değerlendirme ve Tartışmalar. |
Kaynak |
Prof. Dr. SALİM ATEŞ OKTAR, ''Türk Vergi Sistemi'', Türkmen Kitabevi, 2022 |
www.mevzuat.gov.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | X | |||||
5 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
7 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | ||||||
8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
10 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | X | |||||
11 | İş hukuku ve iş güvenliği, çevre bilgisi, vergi hukuku, mesleki mevzuat, diğer ilgili kanunlar , yönetmelikler muhasebenin ilke ve kavramları, uluslar arası standartlar ve kalite bilincine sahip olmak. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 2 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 10 | 10 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 1 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 16 | 16 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TÜRK VERGİ SİSTEMİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türk Vergi Sistemi’ne ait özellikleri farklı boyutlarıyla ele alarak vaka boyutuyla çözüm üretebilen ve Türk Vergi Sistemi’ni olusturan özel vergi tiplerini ve bunlara ait uygulama hatalarını yorumlayabilecek analiz yeteneğine ulaştırmayı hedefler. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kavramsal Çerçeve: Türk Vergi Sisteminin özellikleri,Gelir Üzerinden alınan vergilerin sınflandırılması ve vergi tekniği,Gelirin tespiti ve gelirin unsurları hakkında tespit şekilleri,Ücret tespit şekilleri ve tekniklerin belirlenmesi ve uygulamaları,Ödenecek vergide tarh işlemleri ve ilgili beyanname teknikleri,Kurumlar vergisi ve sınıflandırması hakkında genel yapı ve sistematik,Kurumlar vergisinde matrahın tespit yöntemleri ve ilgili teknikler,Kurumlar vergisinde geçici vergi uygulamasına ait örnek durumlar,Kurumlar vergisinde geçerli muafiyet ve istisnalar,Harcamalar üzerinden alınan vergilere ait sınıflandırma ve teknikler,Katma değer vergisi,damga vergisinin uygulamasındaki önemli noktalar,Katma değer vergisine ait uygulama ve teknikler,Banka ve sigorta muameleleri vergisi,taşıt alım vergisine ait örnek yapı ve uygulamalar,Genel Değerlendirme ve Tartışmalar.; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Vergi ile ilgili genel tanım ve ifadeleri bilebilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 20, 4, 6, 9 | A, G, H |
2.Vergi hukukunun temel yaklaşımlarını, diğer özel hukuk dalları ile ilişkileri boyutuyla ilişkindirebilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 20, 9 | A, E, H |
3.Türk Vergi Sistemi’ne ait özellikleri farklı boyutlarıyla ele alarak vaka boyutuyla çözüm üretebilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 20, 9 | A, E, H |
4.Türk Vergi Sistemi’ni olusturan temel vergi tiplerini ve bunlara ait uygulama hatalarını yorumlayabilecektir. | 10, 12, 13, 16, 19, 20, 9 | A, E, H |
5.Vergi sisteminin işleyişini açıklayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
1.1.Vergi ile ilgili genel tanımları bilir. | ||
1.2.Vergi ile ilgili genel ifade biçimlerini bilir. | ||
2.1.Vergi hukuku özel hukuk dalları ilişkisini betimler. | ||
2.2.Vergi hukukunun kamu hukukunun altındaki yerini betimler. | ||
3.1.Vergisel vakalara çözüm getirir. | ||
3.2.Vergisel vakaların çeşitli yönlerini gösterir. | ||
4.1.Vergi türlerini açıklar. | ||
4.2.Eksik vergi tarhiyatının ve vergi cezalarının nedenlerini açıklar. | ||
5.1.Vergi sisteminin ana hatlarını açıklar. | ||
5.2.Vergi sisteminin işleyişinin detaylarını betimler. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 20: Tersine Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, G: Kısa Sınav, H: Performans Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal Çerçeve: Türk Vergi Sisteminin özellikleri | |
2 | Gelir Üzerinden alınan vergilerin sınflandırılması ve vergi tekniği | |
3 | Gelirin tespiti ve gelirin unsurları hakkında tespit şekilleri | |
4 | Ücret tespit şekilleri ve tekniklerin belirlenmesi ve uygulamaları | |
5 | Ödenecek vergide tarh işlemleri ve ilgili beyanname teknikleri | |
6 | Kurumlar vergisi ve sınıflandırması hakkında genel yapı ve sistematik | |
7 | Kurumlar vergisinde matrahın tespit yöntemleri ve ilgili teknikler | |
8 | Kurumlar vergisinde geçici vergi uygulamasına ait örnek durumlar | |
9 | Kurumlar vergisinde geçerli muafiyet ve istisnalar | |
10 | Harcamalar üzerinden alınan vergilere ait sınıflandırma ve teknikler | |
11 | Katma değer vergisi,damga vergisinin uygulamasındaki önemli noktalar | |
12 | Katma değer vergisine ait uygulama ve teknikler | |
13 | Banka ve sigorta muameleleri vergisi,taşıt alım vergisine ait örnek yapı ve uygulamalar | |
14 | Genel Değerlendirme ve Tartışmalar. |
Kaynak |
Prof. Dr. SALİM ATEŞ OKTAR, ''Türk Vergi Sistemi'', Türkmen Kitabevi, 2022 |
www.mevzuat.gov.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Muhasebe, hukuk, temel işletmecilik, yönetim ve alanının gerektirdiği konularda yeterli altyapıya sahip olma; bu alanlardaki kuramsal ve uygulamalı bilgileri kazanmak. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme becerisine sahip olmak. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili mesleki ortam ve araçları kullanarak tasarım yapabilmek, plan ve proje gerçekleştirme becerisine sahip olmak. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili uygulamalarda öngörülmeyen durumlarla karşılaştığında çözüm üretebilmek, takımlarda sorumluluk alabilmek veya bireysel çalışma yapabilme becerisini kazanmak. | X | |||||
5 | Kamu ve özel sektör kuruluşlarındaki alanı ile ilgili süreçleri yerinde inceleyerek uygulama becerisi kazandırmak. | X | |||||
6 | Yaşam boyu öğrenmenin gerekliliği bilinci; bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleme ve kendini sürekli yenileme bilincini kazanmak. | X | |||||
7 | Alanının gerektirdiği temel düzeyde bilgisayar yazılım ve donanımlarını kullanabilme becerisi kazanmak. | ||||||
8 | Etkili iletişim kurma tekniklerine hâkim ve alanındaki yenilikleri takip edebilecek düzeyde bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
9 | Alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli olan modern teknikleri, araçları ve bilişim teknolojilerini belirleme ve etkin kullanabilmek. | ||||||
10 | Tarihi değerlere saygılı, sosyal sorumluluk, evrensel, toplumsal ve mesleki etik bilincine sahip olmak. | X | |||||
11 | İş hukuku ve iş güvenliği, çevre bilgisi, vergi hukuku, mesleki mevzuat, diğer ilgili kanunlar , yönetmelikler muhasebenin ilke ve kavramları, uluslar arası standartlar ve kalite bilincine sahip olmak. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |