Öğrencilerin, maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramları, maliyetlerin sınıflandırılması, maliyet unsurları, maliyet merkezleri ve maliyet dağıtım yöntemlerini öğrenmeleri, üretim maliyetlerinin belirlenmesine ilişkin maliyet muhasebesi uygulamalarını yapabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar,Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları,Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri,Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu,Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Örnek Uygulamalar 1,Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı,Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri,Sipariş maliyet yöntemi,Safha maliyet yöntemi,Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması,Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi,Örnek uygulamalar 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Üretim ve ticaret işletmelerinin muhasebe uygulamaları arasındaki farklılık ve benzerlikleri karşılaştırabilecektir.
6, 9
A
2. Maliyet muhasebesinin temel amaçlarını anlayabilme ve birim maliyet hesaplama tekniklerini uygulayabilecektir.
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
X
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
X
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
5
16
80
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
1
2
2
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
3
3
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
3
3
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
130
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(130/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MALİYET MUHASEBESİ
MLY2233310
Bahar Dönemi
3+0
3
4
Ders Programı
Cuma 14:30-15:15
Cuma 15:30-16:15
Cuma 16:30-17:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Nuri GÜLTEKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Öğrencilerin, maliyet muhasebesi ile ilgili temel kavramları, maliyetlerin sınıflandırılması, maliyet unsurları, maliyet merkezleri ve maliyet dağıtım yöntemlerini öğrenmeleri, üretim maliyetlerinin belirlenmesine ilişkin maliyet muhasebesi uygulamalarını yapabilmeleri amaçlanmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Dersin içeriği ve işleyişi, maliyet muhasebesi ve finansal muhasebe arasındaki ilişki ve farklar,Gider, zarar ve harcama kavramları, giderlerin sınıflandırılması, maliyet muhasebe sisteminin temel aşamaları,Maliyet muhasebesinde kullanılan hesap planı, maliyet hesaplarının dönem içi ve dönem sonu işleyişleri,Satılan Malın Maliyeti ve Gelir Tablosu,Direkt ve endirekt ilk madde ve malzeme giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Direkt ve endirekt işçilik giderlerinin saptanması ve muhasebeleştirilmesi,Örnek Uygulamalar 1,Genel üretim giderlerinin sınıflandırılması, gider çeşitleri, gider yerleri ve giderlerin dağıtımı,Dağıtım anahtarları, dağıtım yöntemleri,Sipariş maliyet yöntemi,Safha maliyet yöntemi,Maliyet sistemlerinin karşılaştırılması,Fire ve bozuk mamullerin belirlenmesi ve muhasebeleştirilmesi,Örnek uygulamalar 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Üretim ve ticaret işletmelerinin muhasebe uygulamaları arasındaki farklılık ve benzerlikleri karşılaştırabilecektir.
6, 9
A
2. Maliyet muhasebesinin temel amaçlarını anlayabilme ve birim maliyet hesaplama tekniklerini uygulayabilecektir.
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
X
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
X
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.