Kamu sektöründe bütçeleme süreçlerini, kamu harcamalarının ve gelir politikalarının oluşturulması ve yönetilmesini anlamayı amaçlamaktadır. Ders, öğrencilere kamu bütçelerinin nasıl hazırlandığını, kamu politikalarının bütçeleme ile nasıl ilişkilendirildiğini ve kamu kaynaklarının etkili bir şekilde yönetilmesinin neden önemli olduğunu öğretir. Ayrıca, kamu sektöründe bütçe analizi yapma becerilerini geliştirir ve öğrencilere kamu hizmetlerinin finansmanı ve sürdürülebilirliği konularında önemli bir anlayış sunar. Bu ders, kamu sektöründe çalışmayı hedefleyen veya kamu kaynaklarının etkili kullanımını anlamak isteyen öğrencilere kritik bir bakış açısı sunar.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kamu Kesimi ve Bütçe ile ilgili kavramlar,Bütçe İlkeleri,Klasik Bütçe Sistemi-Performans Bütçe Sistemi,Program Bütçe Sistemi-Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi,Türkiye'de Uygulanan Bütçe Sistemleri,Türkiye'de Kamu Kesimi Üretici Birimleri ve Bütçe Türleri,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Planlanması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Hazırlanması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Görüşülüp Yetki Alması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Uygulanması,Hazine İşlemleri- Devlet Muhasebesi,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Denetimi,Genel Yönetim Dışındaki Kamu Kurumlarında Bütçe Süreci,Kamu Bütçelerinde Yeni Yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Bütçenin tarihsel gelişimini tanımlar
13, 16, 9
A
2. Bütçe teorilerini açıklar.
10, 14, 16, 9
A, E
3. Türkiye'deki çeşitli kamu kurumlarındaki bütçe sürecini tanır.
10, 12, 13, 16, 19, 9
A, E
4. Türkiye'de bütçe politikalarını analiz eder.
12, 13, 19, 9
A
4. Bütçe politikalarına ilişkin çözüm önerileri sunar.
16, 9
A
5. Bütçe açığının ekonomik etkilerini analiz eder.
10, 16, 9
A
6. Türkiye'nin Bütçe tarihi ve gelişimini değerlendirir.
10, 16, 9
A
7. Vergi politikalarına ilişkin teorik bakış açısı edinir.
10, 16, 9
A
8. Yerel yönetim bütçeleme süreçlerini tanır.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kamu Kesimi ve Bütçe ile ilgili kavramlar
2
Bütçe İlkeleri
3
Klasik Bütçe Sistemi-Performans Bütçe Sistemi
4
Program Bütçe Sistemi-Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi
5
Türkiye'de Uygulanan Bütçe Sistemleri
6
Türkiye'de Kamu Kesimi Üretici Birimleri ve Bütçe Türleri
7
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Planlanması
8
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Hazırlanması
9
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Görüşülüp Yetki Alması
10
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Uygulanması
11
Hazine İşlemleri- Devlet Muhasebesi
12
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Denetimi
13
Genel Yönetim Dışındaki Kamu Kurumlarında Bütçe Süreci
14
Kamu Bütçelerinde Yeni Yaklaşımlar
Kaynak
Duran Bülbül, Devlet Bütçesi Teori, Politika ve Uygulaması, Turhan Kitabevi, 4. Baskı, Ankara, 2023
Figen Altuğ, "Kamu Bütçesi, Beta Basım Yayın, 2020, 1. Baskı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
X
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
X
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
X
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
X
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
X
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
X
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
X
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
3
12
36
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
6
12
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
12
12
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
BÜTÇE TEORİSİ VE POLİTİKASI
MLY2233320
Bahar Dönemi
3+0
3
4
Ders Programı
Perşembe 15:30-16:15
Perşembe 16:30-17:15
Perşembe 17:30-18:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Kamu sektöründe bütçeleme süreçlerini, kamu harcamalarının ve gelir politikalarının oluşturulması ve yönetilmesini anlamayı amaçlamaktadır. Ders, öğrencilere kamu bütçelerinin nasıl hazırlandığını, kamu politikalarının bütçeleme ile nasıl ilişkilendirildiğini ve kamu kaynaklarının etkili bir şekilde yönetilmesinin neden önemli olduğunu öğretir. Ayrıca, kamu sektöründe bütçe analizi yapma becerilerini geliştirir ve öğrencilere kamu hizmetlerinin finansmanı ve sürdürülebilirliği konularında önemli bir anlayış sunar. Bu ders, kamu sektöründe çalışmayı hedefleyen veya kamu kaynaklarının etkili kullanımını anlamak isteyen öğrencilere kritik bir bakış açısı sunar.
Dersin İçeriği
Bu ders; Kamu Kesimi ve Bütçe ile ilgili kavramlar,Bütçe İlkeleri,Klasik Bütçe Sistemi-Performans Bütçe Sistemi,Program Bütçe Sistemi-Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi,Türkiye'de Uygulanan Bütçe Sistemleri,Türkiye'de Kamu Kesimi Üretici Birimleri ve Bütçe Türleri,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Planlanması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Hazırlanması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Görüşülüp Yetki Alması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Uygulanması,Hazine İşlemleri- Devlet Muhasebesi,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Denetimi,Genel Yönetim Dışındaki Kamu Kurumlarında Bütçe Süreci,Kamu Bütçelerinde Yeni Yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Bütçenin tarihsel gelişimini tanımlar
13, 16, 9
A
2. Bütçe teorilerini açıklar.
10, 14, 16, 9
A, E
3. Türkiye'deki çeşitli kamu kurumlarındaki bütçe sürecini tanır.
10, 12, 13, 16, 19, 9
A, E
4. Türkiye'de bütçe politikalarını analiz eder.
12, 13, 19, 9
A
4. Bütçe politikalarına ilişkin çözüm önerileri sunar.
16, 9
A
5. Bütçe açığının ekonomik etkilerini analiz eder.
10, 16, 9
A
6. Türkiye'nin Bütçe tarihi ve gelişimini değerlendirir.
10, 16, 9
A
7. Vergi politikalarına ilişkin teorik bakış açısı edinir.
10, 16, 9
A
8. Yerel yönetim bütçeleme süreçlerini tanır.
10, 16, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Kamu Kesimi ve Bütçe ile ilgili kavramlar
2
Bütçe İlkeleri
3
Klasik Bütçe Sistemi-Performans Bütçe Sistemi
4
Program Bütçe Sistemi-Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi
5
Türkiye'de Uygulanan Bütçe Sistemleri
6
Türkiye'de Kamu Kesimi Üretici Birimleri ve Bütçe Türleri
7
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Planlanması
8
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Hazırlanması
9
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Görüşülüp Yetki Alması
10
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Uygulanması
11
Hazine İşlemleri- Devlet Muhasebesi
12
Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Denetimi
13
Genel Yönetim Dışındaki Kamu Kurumlarında Bütçe Süreci
14
Kamu Bütçelerinde Yeni Yaklaşımlar
Kaynak
Duran Bülbül, Devlet Bütçesi Teori, Politika ve Uygulaması, Turhan Kitabevi, 4. Baskı, Ankara, 2023
Figen Altuğ, "Kamu Bütçesi, Beta Basım Yayın, 2020, 1. Baskı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
X
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
X
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
X
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
X
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
X
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
X
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
X
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.