Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GENEL İŞLETME | MLY1127630 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 12:45-13:30 Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin ÇİÇEKÇİSOY KAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Tayyar TEPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İşletme biliminin temel bilgilerini ve işletmeciliğin tüm fonksiyonlarını SBMYO`da öğretilecek olan diğer derslerin temelini teşkil edecek şekilde öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşletmenin tanımı, İşletmenin Tarihi Gelişimi, İşletmelerin Amaçları ve İşletmeciliğe İlişkin Temel Kavramlar,İşletme Biliminin Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi,,İşletmelerin Sınıflandırılması-İşletme Türleri,İşletmelerin Kuruluş Aşamaları-Fizibilite Araştırmaları-Veri Toplama Teknikleri,İşletme Yönetiminin İlkeleri,İşletmelerin Yerel ve Küresel Ortamda Büyüme İlkeleri,Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet,İşletme Fonksiyonlarına Giriş-Fonksiyonların Tanıtımı ve İnsan Kaynakları Fonksiyonuna Giriş,İnsan Kaynakları Fonksiyonu - Kurumsal İletişim Fonksiyonu,Muhasebe - Finans Fonksiyonu,Üretim Planlama Fonksiyonu,Pazarlama Fonksiyonu,İşletmelerde Etik İlkeler,İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Kavramı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İşletmecilik ile ilgili ortak terminoloji ve kavramları açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Temel işletmecilik kavramlarını açıklar. | 13, 16, 9 | A |
1.2. İşletmeyi oluşturan ögeleri birbiriyle ilişkilendirir. | 16, 9 | A |
2. İşletmeyi çevresiyle birlikte var oluş (kuruluş) nedenini analiz edebilecektir. | 13, 16, 9 | A |
2.1. İşletmenin kuruluş çalışmalarını, kuruluş yerinin seçimini ve işletmenin kapasitesinin belirlenmesini kavrar. | 13, 16, 9 | A |
2.2. İşletmelerin nasıl bir çevrede faaliyet gösterdiklerini ve nelerden etkilendiklerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
2.3. İşletmelerin kuruluş yeri seçimini etkileyen faktörleri analiz eder. | 12, 13, 16, 9 | A |
3. İşletmelerin hukuki yapılarını açıklayabilecektir. | 13, 16, 9 | A |
3.1. Ortaklık türlerini analiz eder. | 13, 16, 9 | A |
3.2. İşletmelerin sınıflandırılmasını tanımlar. | 13, 16, 9 | A |
3.3. İşletmeleri büyüklüklerine göre sınıflandırır. | 16, 9 | A |
4. İşletmelerin anlaşma, birleşme, bütünleşme ve işbirliği şekillerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
4.1. İşletmeler ile yapılan anlaşmaları açıklar. | 13, 16, 9 | A |
4.2. İşletmelerle yapılan bütünleşmeleri açıklar. | 13, 16, 9 | A |
4.3. İşletmelerin birleşmelerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
5. İşletmelerin işlevlerini, birbirleriyle olan ilişkilerini ve bir bütün olarak işleyişini kavrayabilecektir. | 12, 16, 9 | A |
5.1. İşletmelerin temel işlevlerini (Pazarlama, Üretim, İnsan Kaynakları, Muhasebe, Finansman, Ar-Ge) açıklar. | 13, 16, 9 | A |
5.2. İşletmelerin yardımcı işlevlerini(İnsan kaynakları,Muhasebe,Finans,Satınalma,Arge) kavrar. | 13, 16, 9 | A |
5.3. Yönetimin işlevlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
6. İş etiği yaklaşımları çerçevesinde küresel sorunların ulusal ve uluslar arası işletmeleri ve müşterileri nasıl etkilediğini öğrenebilecektir. | 12, 13, 16, 9 | A |
6.1. İş dünyasının ne kadar hızlı bir biçimde değiştiği ve yaşam boyu öğrenmenin önemini anlar. | 12, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşletmenin tanımı, İşletmenin Tarihi Gelişimi, İşletmelerin Amaçları ve İşletmeciliğe İlişkin Temel Kavramlar | |
2 | İşletme Biliminin Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi, | |
3 | İşletmelerin Sınıflandırılması-İşletme Türleri | |
4 | İşletmelerin Kuruluş Aşamaları-Fizibilite Araştırmaları-Veri Toplama Teknikleri | |
5 | İşletme Yönetiminin İlkeleri | |
6 | İşletmelerin Yerel ve Küresel Ortamda Büyüme İlkeleri | |
7 | Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet | |
8 | İşletme Fonksiyonlarına Giriş-Fonksiyonların Tanıtımı ve İnsan Kaynakları Fonksiyonuna Giriş | |
9 | İnsan Kaynakları Fonksiyonu - Kurumsal İletişim Fonksiyonu | |
10 | Muhasebe - Finans Fonksiyonu | |
11 | Üretim Planlama Fonksiyonu | |
12 | Pazarlama Fonksiyonu | |
13 | İşletmelerde Etik İlkeler | |
14 | İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Kavramı |
Kaynak |
Prof.Dr. Canan Çetin- Temel İşletmecilik, Beta Basım Yayım, 9. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | X | |||||
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | X | |||||
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | X | |||||
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | X | |||||
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | ||||||
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | X | |||||
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | ||||||
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 16 | 64 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GENEL İŞLETME | MLY1127630 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Perşembe 12:45-13:30 Perşembe 13:30-14:15 Perşembe 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin ÇİÇEKÇİSOY KAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Tayyar TEPE |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | İşletme biliminin temel bilgilerini ve işletmeciliğin tüm fonksiyonlarını SBMYO`da öğretilecek olan diğer derslerin temelini teşkil edecek şekilde öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İşletmenin tanımı, İşletmenin Tarihi Gelişimi, İşletmelerin Amaçları ve İşletmeciliğe İlişkin Temel Kavramlar,İşletme Biliminin Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi,,İşletmelerin Sınıflandırılması-İşletme Türleri,İşletmelerin Kuruluş Aşamaları-Fizibilite Araştırmaları-Veri Toplama Teknikleri,İşletme Yönetiminin İlkeleri,İşletmelerin Yerel ve Küresel Ortamda Büyüme İlkeleri,Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet,İşletme Fonksiyonlarına Giriş-Fonksiyonların Tanıtımı ve İnsan Kaynakları Fonksiyonuna Giriş,İnsan Kaynakları Fonksiyonu - Kurumsal İletişim Fonksiyonu,Muhasebe - Finans Fonksiyonu,Üretim Planlama Fonksiyonu,Pazarlama Fonksiyonu,İşletmelerde Etik İlkeler,İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Kavramı; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İşletmecilik ile ilgili ortak terminoloji ve kavramları açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
1.1. Temel işletmecilik kavramlarını açıklar. | 13, 16, 9 | A |
1.2. İşletmeyi oluşturan ögeleri birbiriyle ilişkilendirir. | 16, 9 | A |
2. İşletmeyi çevresiyle birlikte var oluş (kuruluş) nedenini analiz edebilecektir. | 13, 16, 9 | A |
2.1. İşletmenin kuruluş çalışmalarını, kuruluş yerinin seçimini ve işletmenin kapasitesinin belirlenmesini kavrar. | 13, 16, 9 | A |
2.2. İşletmelerin nasıl bir çevrede faaliyet gösterdiklerini ve nelerden etkilendiklerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
2.3. İşletmelerin kuruluş yeri seçimini etkileyen faktörleri analiz eder. | 12, 13, 16, 9 | A |
3. İşletmelerin hukuki yapılarını açıklayabilecektir. | 13, 16, 9 | A |
3.1. Ortaklık türlerini analiz eder. | 13, 16, 9 | A |
3.2. İşletmelerin sınıflandırılmasını tanımlar. | 13, 16, 9 | A |
3.3. İşletmeleri büyüklüklerine göre sınıflandırır. | 16, 9 | A |
4. İşletmelerin anlaşma, birleşme, bütünleşme ve işbirliği şekillerini açıklayabilecektir. | 16, 9 | A |
4.1. İşletmeler ile yapılan anlaşmaları açıklar. | 13, 16, 9 | A |
4.2. İşletmelerle yapılan bütünleşmeleri açıklar. | 13, 16, 9 | A |
4.3. İşletmelerin birleşmelerini açıklar. | 13, 16, 9 | A |
5. İşletmelerin işlevlerini, birbirleriyle olan ilişkilerini ve bir bütün olarak işleyişini kavrayabilecektir. | 12, 16, 9 | A |
5.1. İşletmelerin temel işlevlerini (Pazarlama, Üretim, İnsan Kaynakları, Muhasebe, Finansman, Ar-Ge) açıklar. | 13, 16, 9 | A |
5.2. İşletmelerin yardımcı işlevlerini(İnsan kaynakları,Muhasebe,Finans,Satınalma,Arge) kavrar. | 13, 16, 9 | A |
5.3. Yönetimin işlevlerini tanımlar. | 16, 9 | A |
6. İş etiği yaklaşımları çerçevesinde küresel sorunların ulusal ve uluslar arası işletmeleri ve müşterileri nasıl etkilediğini öğrenebilecektir. | 12, 13, 16, 9 | A |
6.1. İş dünyasının ne kadar hızlı bir biçimde değiştiği ve yaşam boyu öğrenmenin önemini anlar. | 12, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İşletmenin tanımı, İşletmenin Tarihi Gelişimi, İşletmelerin Amaçları ve İşletmeciliğe İlişkin Temel Kavramlar | |
2 | İşletme Biliminin Diğer Bilim Dallarıyla İlişkisi, | |
3 | İşletmelerin Sınıflandırılması-İşletme Türleri | |
4 | İşletmelerin Kuruluş Aşamaları-Fizibilite Araştırmaları-Veri Toplama Teknikleri | |
5 | İşletme Yönetiminin İlkeleri | |
6 | İşletmelerin Yerel ve Küresel Ortamda Büyüme İlkeleri | |
7 | Küresel Ortamda İşletmecilik ve Rekabet | |
8 | İşletme Fonksiyonlarına Giriş-Fonksiyonların Tanıtımı ve İnsan Kaynakları Fonksiyonuna Giriş | |
9 | İnsan Kaynakları Fonksiyonu - Kurumsal İletişim Fonksiyonu | |
10 | Muhasebe - Finans Fonksiyonu | |
11 | Üretim Planlama Fonksiyonu | |
12 | Pazarlama Fonksiyonu | |
13 | İşletmelerde Etik İlkeler | |
14 | İşletmelerde Sosyal Sorumluluk Kavramı |
Kaynak |
Prof.Dr. Canan Çetin- Temel İşletmecilik, Beta Basım Yayım, 9. Baskı |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma. | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme. | X | |||||
4 | Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme. | X | |||||
5 | Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme. | X | |||||
6 | Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme. | X | |||||
7 | Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma. | ||||||
8 | Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme. | X | |||||
9 | Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme. | X | |||||
10 | Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme. | ||||||
11 | Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma. | ||||||
12 | Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |