Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BÜTÇE TEORİSİ VE POLİTİKASI-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKamu sektöründe bütçeleme süreçlerini, kamu harcamalarının ve gelir politikalarının oluşturulması ve yönetilmesini anlamayı amaçlamaktadır. Ders, öğrencilere kamu bütçelerinin nasıl hazırlandığını, kamu politikalarının bütçeleme ile nasıl ilişkilendirildiğini ve kamu kaynaklarının etkili bir şekilde yönetilmesinin neden önemli olduğunu öğretir. Ayrıca, kamu sektöründe bütçe analizi yapma becerilerini geliştirir ve öğrencilere kamu hizmetlerinin finansmanı ve sürdürülebilirliği konularında önemli bir anlayış sunar. Bu ders, kamu sektöründe çalışmayı hedefleyen veya kamu kaynaklarının etkili kullanımını anlamak isteyen öğrencilere kritik bir bakış açısı sunar.
Dersin İçeriğiBu ders; Kamu Kesimi ve Bütçe ile ilgili kavramlar,Bütçe İlkeleri,Klasik Bütçe Sistemi-Performans Bütçe Sistemi,Program Bütçe Sistemi-Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi,Türkiye'de Uygulanan Bütçe Sistemleri,Türkiye'de Kamu Kesimi Üretici Birimleri ve Bütçe Türleri,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Planlanması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Hazırlanması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Görüşülüp Yetki Alması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Uygulanması,Hazine İşlemleri- Devlet Muhasebesi,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Denetimi,Genel Yönetim Dışındaki Kamu Kurumlarında Bütçe Süreci,Kamu Bütçelerinde Yeni Yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bütçenin tarihsel gelişimini tanımlar13, 16, 9A
2. Bütçe teorilerini açıklar.10, 14, 16, 9A, E
3. Türkiye'deki çeşitli kamu kurumlarındaki bütçe sürecini tanır.10, 12, 13, 16, 19, 9A, E
4. Türkiye'de bütçe politikalarını analiz eder.12, 13, 19, 9A
4. Bütçe politikalarına ilişkin çözüm önerileri sunar.16, 9A
5. Bütçe açığının ekonomik etkilerini analiz eder.10, 16, 9A
6. Türkiye'nin Bütçe tarihi ve gelişimini değerlendirir.10, 16, 9A
7. Vergi politikalarına ilişkin teorik bakış açısı edinir.10, 16, 9A
8. Yerel yönetim bütçeleme süreçlerini tanır.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kamu Kesimi ve Bütçe ile ilgili kavramlar
2Bütçe İlkeleri
3Klasik Bütçe Sistemi-Performans Bütçe Sistemi
4Program Bütçe Sistemi-Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi
5Türkiye'de Uygulanan Bütçe Sistemleri
6Türkiye'de Kamu Kesimi Üretici Birimleri ve Bütçe Türleri
7Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Planlanması
8Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Hazırlanması
9Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Görüşülüp Yetki Alması
10Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Uygulanması
11Hazine İşlemleri- Devlet Muhasebesi
12Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Denetimi
13Genel Yönetim Dışındaki Kamu Kurumlarında Bütçe Süreci
14Kamu Bütçelerinde Yeni Yaklaşımlar
Kaynak
Duran Bülbül, Devlet Bütçesi Teori, Politika ve Uygulaması, Turhan Kitabevi, 4. Baskı, Ankara, 2023
Figen Altuğ, "Kamu Bütçesi, Beta Basım Yayın, 2020, 1. Baskı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
X
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
X
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
X
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
X
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
X
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
X
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
X
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme31236
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı2612
Ara Sınav ve Hazırlığı11010
Genel Sınav ve Hazırlığı11212
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)112
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(112/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
BÜTÇE TEORİSİ VE POLİTİKASI-Bahar Dönemi3+034
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıKamu sektöründe bütçeleme süreçlerini, kamu harcamalarının ve gelir politikalarının oluşturulması ve yönetilmesini anlamayı amaçlamaktadır. Ders, öğrencilere kamu bütçelerinin nasıl hazırlandığını, kamu politikalarının bütçeleme ile nasıl ilişkilendirildiğini ve kamu kaynaklarının etkili bir şekilde yönetilmesinin neden önemli olduğunu öğretir. Ayrıca, kamu sektöründe bütçe analizi yapma becerilerini geliştirir ve öğrencilere kamu hizmetlerinin finansmanı ve sürdürülebilirliği konularında önemli bir anlayış sunar. Bu ders, kamu sektöründe çalışmayı hedefleyen veya kamu kaynaklarının etkili kullanımını anlamak isteyen öğrencilere kritik bir bakış açısı sunar.
Dersin İçeriğiBu ders; Kamu Kesimi ve Bütçe ile ilgili kavramlar,Bütçe İlkeleri,Klasik Bütçe Sistemi-Performans Bütçe Sistemi,Program Bütçe Sistemi-Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi,Türkiye'de Uygulanan Bütçe Sistemleri,Türkiye'de Kamu Kesimi Üretici Birimleri ve Bütçe Türleri,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Planlanması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Hazırlanması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Görüşülüp Yetki Alması,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Uygulanması,Hazine İşlemleri- Devlet Muhasebesi,Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Denetimi,Genel Yönetim Dışındaki Kamu Kurumlarında Bütçe Süreci,Kamu Bütçelerinde Yeni Yaklaşımlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Bütçenin tarihsel gelişimini tanımlar13, 16, 9A
2. Bütçe teorilerini açıklar.10, 14, 16, 9A, E
3. Türkiye'deki çeşitli kamu kurumlarındaki bütçe sürecini tanır.10, 12, 13, 16, 19, 9A, E
4. Türkiye'de bütçe politikalarını analiz eder.12, 13, 19, 9A
4. Bütçe politikalarına ilişkin çözüm önerileri sunar.16, 9A
5. Bütçe açığının ekonomik etkilerini analiz eder.10, 16, 9A
6. Türkiye'nin Bütçe tarihi ve gelişimini değerlendirir.10, 16, 9A
7. Vergi politikalarına ilişkin teorik bakış açısı edinir.10, 16, 9A
8. Yerel yönetim bütçeleme süreçlerini tanır.10, 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Kamu Kesimi ve Bütçe ile ilgili kavramlar
2Bütçe İlkeleri
3Klasik Bütçe Sistemi-Performans Bütçe Sistemi
4Program Bütçe Sistemi-Sıfır Esaslı Bütçe Sistemi
5Türkiye'de Uygulanan Bütçe Sistemleri
6Türkiye'de Kamu Kesimi Üretici Birimleri ve Bütçe Türleri
7Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Planlanması
8Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Hazırlanması
9Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Görüşülüp Yetki Alması
10Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Uygulanması
11Hazine İşlemleri- Devlet Muhasebesi
12Genel Yönetim Kurumlarında Bütçenin Denetimi
13Genel Yönetim Dışındaki Kamu Kurumlarında Bütçe Süreci
14Kamu Bütçelerinde Yeni Yaklaşımlar
Kaynak
Duran Bülbül, Devlet Bütçesi Teori, Politika ve Uygulaması, Turhan Kitabevi, 4. Baskı, Ankara, 2023
Figen Altuğ, "Kamu Bütçesi, Beta Basım Yayın, 2020, 1. Baskı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
X
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
X
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
X
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
X
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
X
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
X
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
X
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:34Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:35