Cumhuriyet döneminden günümüze Türkiye'nin ekonomik gelişimi hakkında bilgi edinmek ve kıyaslama yapmak.Ayrıca yaşanan ekonomik gelişmeleri Dünya ekonomisi ekseninde değerlendirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Türkiye Ekonomisine Giriş,Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ekonomisinin Yapısı ve Büyük Buhran (1923-1938),Tek Partili Dönemde Türkiye Ekonomisi, Sanayileşme Hamleleri ve Savaş Yılları (1923-1950),Çok Partili Dönemde Türk Ekonomi Politikaları (1950-1960),Türkiye Kalkınma Planı Hareketleri,Türkiye Ekonomisinde İthal İkameci Sanayileşme Dönemi ve Politikaları (1960-1979),Türkiye Ekonomisinin Serbest Piyasa Rejimine Geçmesi ve 24 Ocak Kararları (1980 ve sonrası),1980-1989 arası dönemde Türkiye ekonomisinde yapılan değişiklikler ve etkileri; dış ticaret ve finansal liberalizasyonda kaydedilen gelişmeler ve etkileri,Türkiye Ekonomisinde yaşanan Krizler ve Çözüm Politikaları,1990'lı yıllarda Türk Ekonomisinin Yapısı ve 5 Nisan Kararları,2000'li yıllar Türk Ekonomisinin Yapısı ve Ekonomiye Geçiş Planı,Türkiye'de Merkez Bankasının Yapısı ve Faiz Politikaları,Dünya Ekonomisi Ekseninde Türkiye Ekonomisinin Durumu,Güncel Ekonomi Sorunları ve Politik Öneriler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Türk ekonomisinin yapısını tanıyabilecektir.
10, 19, 9
A, E
1.1. Türk ekonomisinin yapısı hakkında yorum yapar.
1.2. Türk ekonomisinin tarihsel sürecini bilir.
2. Türkiye ekonomisinde uygulanan iktisat politikalarının analizini yapabilecektir.
10, 19, 9
A
2.1. Türkiye'de uygulanan ekonomi politikalarının dönemsel analizini yapar.
2.2. Türkiye ekonomisinin sektörel yapı ve gelişimini araştırır.
3. Türkiye’de güncel iktisadi verilerin ve sorunların incelemesini yapabilecektir.
10, 16, 9
A
3.1. Türkiye'de iktisadi verilerin değerlendirmesini yapar.
3.2. Türkiye'de iktisadi sorunların çözümü hakkında bilgi edinir.
4. Uluslararası ekonomi kıyaslama yapabilecektir.
10, 16, 9
A, E
4.1. Amerika, Asya ve Avrupa Ekonomileri hakkında bilgi edinir.
4.2. Türkiye ile diğer ülkeler arasında ekonomik veriler üzerinden karşılaştırma ve değerlendirme yapar.
5. Uygulanan iktisat politikaları ile ilgili analiz ve yorumlama yetisi kazanabilecektir.
10, 9
A
5.1. Merkez Bankası ve para politikası değerlendirmesi yapar.
5.2. Maliye politikalarını değerlendirir.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Türkiye Ekonomisine Giriş
2
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ekonomisinin Yapısı ve Büyük Buhran (1923-1938)
3
Tek Partili Dönemde Türkiye Ekonomisi, Sanayileşme Hamleleri ve Savaş Yılları (1923-1950)
4
Çok Partili Dönemde Türk Ekonomi Politikaları (1950-1960)
5
Türkiye Kalkınma Planı Hareketleri
6
Türkiye Ekonomisinde İthal İkameci Sanayileşme Dönemi ve Politikaları (1960-1979)
7
Türkiye Ekonomisinin Serbest Piyasa Rejimine Geçmesi ve 24 Ocak Kararları (1980 ve sonrası)
8
1980-1989 arası dönemde Türkiye ekonomisinde yapılan değişiklikler ve etkileri; dış ticaret ve finansal liberalizasyonda kaydedilen gelişmeler ve etkileri
9
Türkiye Ekonomisinde yaşanan Krizler ve Çözüm Politikaları
10
1990'lı yıllarda Türk Ekonomisinin Yapısı ve 5 Nisan Kararları
11
2000'li yıllar Türk Ekonomisinin Yapısı ve Ekonomiye Geçiş Planı
12
Türkiye'de Merkez Bankasının Yapısı ve Faiz Politikaları
13
Dünya Ekonomisi Ekseninde Türkiye Ekonomisinin Durumu
14
Güncel Ekonomi Sorunları ve Politik Öneriler
Kaynak
Ersin, İ. (2018). Temel Kavram ve Analizlerle Türkiye Ekononmisi. Ekin Yayınevi,1. Basım, Bursa
Eğilmez, M. (2020). Türkiye Ekonomisi. Remzi Kitabevi.1. Basım, İstanbul
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
X
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
X
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
X
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
X
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
1
14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
14
1
14
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
2
6
12
Ara Sınav ve Hazırlığı
7
2
14
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
110
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(110/30)
4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TÜRKİYE EKONOMİSİ
-
Bahar Dönemi
2+0
2
4
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersi Verenler
Dr.Öğr.Üye. İrfan ERSİN
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Cumhuriyet döneminden günümüze Türkiye'nin ekonomik gelişimi hakkında bilgi edinmek ve kıyaslama yapmak.Ayrıca yaşanan ekonomik gelişmeleri Dünya ekonomisi ekseninde değerlendirmek.
Dersin İçeriği
Bu ders; Türkiye Ekonomisine Giriş,Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ekonomisinin Yapısı ve Büyük Buhran (1923-1938),Tek Partili Dönemde Türkiye Ekonomisi, Sanayileşme Hamleleri ve Savaş Yılları (1923-1950),Çok Partili Dönemde Türk Ekonomi Politikaları (1950-1960),Türkiye Kalkınma Planı Hareketleri,Türkiye Ekonomisinde İthal İkameci Sanayileşme Dönemi ve Politikaları (1960-1979),Türkiye Ekonomisinin Serbest Piyasa Rejimine Geçmesi ve 24 Ocak Kararları (1980 ve sonrası),1980-1989 arası dönemde Türkiye ekonomisinde yapılan değişiklikler ve etkileri; dış ticaret ve finansal liberalizasyonda kaydedilen gelişmeler ve etkileri,Türkiye Ekonomisinde yaşanan Krizler ve Çözüm Politikaları,1990'lı yıllarda Türk Ekonomisinin Yapısı ve 5 Nisan Kararları,2000'li yıllar Türk Ekonomisinin Yapısı ve Ekonomiye Geçiş Planı,Türkiye'de Merkez Bankasının Yapısı ve Faiz Politikaları,Dünya Ekonomisi Ekseninde Türkiye Ekonomisinin Durumu,Güncel Ekonomi Sorunları ve Politik Öneriler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Türk ekonomisinin yapısını tanıyabilecektir.
10, 19, 9
A, E
1.1. Türk ekonomisinin yapısı hakkında yorum yapar.
1.2. Türk ekonomisinin tarihsel sürecini bilir.
2. Türkiye ekonomisinde uygulanan iktisat politikalarının analizini yapabilecektir.
10, 19, 9
A
2.1. Türkiye'de uygulanan ekonomi politikalarının dönemsel analizini yapar.
2.2. Türkiye ekonomisinin sektörel yapı ve gelişimini araştırır.
3. Türkiye’de güncel iktisadi verilerin ve sorunların incelemesini yapabilecektir.
10, 16, 9
A
3.1. Türkiye'de iktisadi verilerin değerlendirmesini yapar.
3.2. Türkiye'de iktisadi sorunların çözümü hakkında bilgi edinir.
4. Uluslararası ekonomi kıyaslama yapabilecektir.
10, 16, 9
A, E
4.1. Amerika, Asya ve Avrupa Ekonomileri hakkında bilgi edinir.
4.2. Türkiye ile diğer ülkeler arasında ekonomik veriler üzerinden karşılaştırma ve değerlendirme yapar.
5. Uygulanan iktisat politikaları ile ilgili analiz ve yorumlama yetisi kazanabilecektir.
10, 9
A
5.1. Merkez Bankası ve para politikası değerlendirmesi yapar.
5.2. Maliye politikalarını değerlendirir.
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Türkiye Ekonomisine Giriş
2
Cumhuriyet Dönemi Türkiye Ekonomisinin Yapısı ve Büyük Buhran (1923-1938)
3
Tek Partili Dönemde Türkiye Ekonomisi, Sanayileşme Hamleleri ve Savaş Yılları (1923-1950)
4
Çok Partili Dönemde Türk Ekonomi Politikaları (1950-1960)
5
Türkiye Kalkınma Planı Hareketleri
6
Türkiye Ekonomisinde İthal İkameci Sanayileşme Dönemi ve Politikaları (1960-1979)
7
Türkiye Ekonomisinin Serbest Piyasa Rejimine Geçmesi ve 24 Ocak Kararları (1980 ve sonrası)
8
1980-1989 arası dönemde Türkiye ekonomisinde yapılan değişiklikler ve etkileri; dış ticaret ve finansal liberalizasyonda kaydedilen gelişmeler ve etkileri
9
Türkiye Ekonomisinde yaşanan Krizler ve Çözüm Politikaları
10
1990'lı yıllarda Türk Ekonomisinin Yapısı ve 5 Nisan Kararları
11
2000'li yıllar Türk Ekonomisinin Yapısı ve Ekonomiye Geçiş Planı
12
Türkiye'de Merkez Bankasının Yapısı ve Faiz Politikaları
13
Dünya Ekonomisi Ekseninde Türkiye Ekonomisinin Durumu
14
Güncel Ekonomi Sorunları ve Politik Öneriler
Kaynak
Ersin, İ. (2018). Temel Kavram ve Analizlerle Türkiye Ekononmisi. Ekin Yayınevi,1. Basım, Bursa
Eğilmez, M. (2020). Türkiye Ekonomisi. Remzi Kitabevi.1. Basım, İstanbul
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Ortaöğretim ve lise düzeyinde kazanılan yeterliliklere dayalı olarak alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları ve dokümanları, diğer kaynaklarla birlikte desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma.
X
2
Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, aynı düzeydeki bir alanda ve/veya bir ileri eğitim düzeyinde kullanabilme becerileri kazanma.
X
3
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, analiz edebilme, problemleri tanımlayabilme, elde edilen verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme.
X
4
Bağımsız olarak alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı yürütebilme.
X
5
Karşılaşılan ve öngörülemeyen alanı ile ilgili uygulamalardaki karmaşık sorunları çözmek için sorumluluk alabilme.
X
6
Öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme, temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel düşünceyle değerlendirebilme, karşılayabilme.
X
7
Öğrenimini bir mesleğe yada bir ileri eğitim düzeyine yönlendirebilme ve öğrenme bilincini yaşam boyu kazanmış olma.
8
Öğrenmiş olduğu alanı ile ilgili konularda düşünceleri bilgi ve beceriler düzeyinde yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme.
X
9
Alanıyla ilgili düşünceleri ve problemlere ilişkin çözüm önerileri paylaşabilme.
X
10
Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme.
11
Alanı ile ilgili toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma.
12
Sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği, sosyal hakların evrenselliği konularında yeterli bilince sahip olma.