Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STRES YÖNETİMİ VE STRESLE BAŞA ÇIKMA YOLLARI | İK2233080 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrenciye, stres kavramının olumlu ve olumsuz taraflarını ayırt etme, stresi mutluluğa dönüştürme rehberi oluşturma, stresle mücadele teknikleri kullanma ve sosyal hizmetlerinde stresle başa çıkma yolları kolayca bulabilme yeterlikleri kazandırmak amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Stresin Yapısı ve Belirtileri,2. Stresin Kaynağı,3. Manevi Boyut,4. Zihinsel Boyut,5. Duygusal Boyut,6. Fiziksel Boyut,7. İletişim,8. Organizasyon,9. Koruyucu Psikoloji; Stresi Mutluluğa Dönüştürme Rehberi,10. Stresle Mücadele Teknikleri I,11. Stresle Mücadele Teknikleri II,12. Stresle Mücadele Teknikleri III,13. Stresle İlgili Öğrencilerin serbest sunumları,14. Stresle İlgili Öğrencilerin serbest sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Stres kavramını yorumlayabilecektir. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
1.1. Stresin belirtileri ayırt eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
1.2. Stres faktörleri açıklar ve örnekler. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
2. Stres yönetiminin dört boyutu yorumlayabilecektir. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
2.1. Stres yönetiminde iletişimin rolü açıklar ve değerlendirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
2.2. Stresle başa çıkma yol izleme haritası açıklar ve örnekler. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
3. Stres yönetiminde hedef belirleme koşulu değerlendirecektir. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
3.1. Stres yönetiminde zaman kavramı açıklar ve tartışır. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
3.2. Stres yönetiminde sorunları çözmekte yaratıcı yönleri ortaya koyar ve tartışır. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
4. Stresin olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koyar ve yorumlayacaktır. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
4.1. Stresle mücadele teknikleri öğrenir ve uygular. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
5. Stresle ilgili durumlara çözüm bulacaktır. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Stresin Yapısı ve Belirtileri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | 2. Stresin Kaynağı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | 3. Manevi Boyut | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | 4. Zihinsel Boyut | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | 5. Duygusal Boyut | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | 6. Fiziksel Boyut | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | 7. İletişim | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | 8. Organizasyon | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | 9. Koruyucu Psikoloji; Stresi Mutluluğa Dönüştürme Rehberi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | 10. Stresle Mücadele Teknikleri I | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | 11. Stresle Mücadele Teknikleri II | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | 12. Stresle Mücadele Teknikleri III | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | 13. Stresle İlgili Öğrencilerin serbest sunumları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | 14. Stresle İlgili Öğrencilerin serbest sunumları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
Kaynak |
Öğretim üyesine ait ders notları |
[1] Arthur Rowshan, Stres Yönetimi, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 2011. [2] Nevzat Tarhan, Mutluluk Psikolojisi, Timaş, İstanbul, 2008. [3].Zuhal Baltaş, Verimli İş Hayatının Sırrı: Stres, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2013. [4] Kemal Çakmaklı, Sıkıntılarımızı Yenebilme Sanatı, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2002. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | X | |||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme | X | |||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | X | |||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | X | |||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | X | |||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | ||||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
13 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 1 | 2 | 2 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 10 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 20 | 20 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 120 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(120/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
STRES YÖNETİMİ VE STRESLE BAŞA ÇIKMA YOLLARI | İK2233080 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Salı 14:30-15:15 Salı 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Yasemin OKAN ER |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu derste öğrenciye, stres kavramının olumlu ve olumsuz taraflarını ayırt etme, stresi mutluluğa dönüştürme rehberi oluşturma, stresle mücadele teknikleri kullanma ve sosyal hizmetlerinde stresle başa çıkma yolları kolayca bulabilme yeterlikleri kazandırmak amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1. Stresin Yapısı ve Belirtileri,2. Stresin Kaynağı,3. Manevi Boyut,4. Zihinsel Boyut,5. Duygusal Boyut,6. Fiziksel Boyut,7. İletişim,8. Organizasyon,9. Koruyucu Psikoloji; Stresi Mutluluğa Dönüştürme Rehberi,10. Stresle Mücadele Teknikleri I,11. Stresle Mücadele Teknikleri II,12. Stresle Mücadele Teknikleri III,13. Stresle İlgili Öğrencilerin serbest sunumları,14. Stresle İlgili Öğrencilerin serbest sunumları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Stres kavramını yorumlayabilecektir. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
1.1. Stresin belirtileri ayırt eder. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
1.2. Stres faktörleri açıklar ve örnekler. | 12, 13, 14, 16, 9 | A |
2. Stres yönetiminin dört boyutu yorumlayabilecektir. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
2.1. Stres yönetiminde iletişimin rolü açıklar ve değerlendirir. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
2.2. Stresle başa çıkma yol izleme haritası açıklar ve örnekler. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
3. Stres yönetiminde hedef belirleme koşulu değerlendirecektir. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
3.1. Stres yönetiminde zaman kavramı açıklar ve tartışır. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
3.2. Stres yönetiminde sorunları çözmekte yaratıcı yönleri ortaya koyar ve tartışır. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
4. Stresin olumlu ve olumsuz etkilerini ortaya koyar ve yorumlayacaktır. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
4.1. Stresle mücadele teknikleri öğrenir ve uygular. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
5. Stresle ilgili durumlara çözüm bulacaktır. | 10, 12, 13, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1. Stresin Yapısı ve Belirtileri | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
2 | 2. Stresin Kaynağı | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
3 | 3. Manevi Boyut | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
4 | 4. Zihinsel Boyut | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
5 | 5. Duygusal Boyut | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
6 | 6. Fiziksel Boyut | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
7 | 7. İletişim | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
8 | 8. Organizasyon | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
9 | 9. Koruyucu Psikoloji; Stresi Mutluluğa Dönüştürme Rehberi | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
10 | 10. Stresle Mücadele Teknikleri I | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
11 | 11. Stresle Mücadele Teknikleri II | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
12 | 12. Stresle Mücadele Teknikleri III | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
13 | 13. Stresle İlgili Öğrencilerin serbest sunumları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
14 | 14. Stresle İlgili Öğrencilerin serbest sunumları | Konu ile ilgili kitap bölümünün okunması |
Kaynak |
Öğretim üyesine ait ders notları |
[1] Arthur Rowshan, Stres Yönetimi, Sistem Yayıncılık, İstanbul, 2011. [2] Nevzat Tarhan, Mutluluk Psikolojisi, Timaş, İstanbul, 2008. [3].Zuhal Baltaş, Verimli İş Hayatının Sırrı: Stres, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2013. [4] Kemal Çakmaklı, Sıkıntılarımızı Yenebilme Sanatı, Nobel Kitabevi, İstanbul, 2002. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | X | |||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme | X | |||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | X | |||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | X | |||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | X | |||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | ||||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
13 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |