Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ | İK1127990 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Burcu DABAKOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nagehan UZUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin insan davranışının psikolojik ve sosyolojik yönlerini kavraması, küçük gruplarda bireylerarası etkileşimlerin özelliklerini ve bunun iş yaşamına etkileri konusunda farkındalık kazanmasını sağlamak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış Bilimlerine Giriş-Temel Kavramlar,Kültür ve Kültürel Değişme,Sosyal Etki ve Uyma,Sosyal Yapı ve Sosyal İlişkiler,Duyum ve Algılama,Öğrenme,Düşünme ve Problem Çözme,Güdülenme ve Heyecan,Kişilik ve Benlik,Kişilik Kuramları,Kişilik Kuramları,Davranış Bozuklukları,Stres ve Stresle Başa Çıkma,Davranış bilimlerinde güncel tartışmalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İnsan Davranışı ile ilgili temel kaynakları yorumlayabilecektir. | 10, 19, 9 | A |
1.1. Davranış ile ilgili kavramları açıklar. | 9 | |
2. İnsanların algı, tutum ve atıf süreçlerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Algı, tutum ve atıf süreçleri ile ilgili süreçleri açıklar. | 9 | |
3. Öğrenme sürecini anlatabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.1. Öğrenme kuramlarını açıklar. | 9 | |
4. Davranış değişikliği sürecini anlatabilecektir. | 10, 9 | A |
4.1. Davranış kavramı ilkelerini açıklar. | 9 | |
5. Motivasyon kaynaklarını saptayabilecektir. | 10, 19, 9 | A |
5.1. Motivasyon kavramı ve ilkelerini açıklar. | 9 | |
6. Toplumun insan davranışına etkisini açıklayabilecektir. | 10, 19, 9 | A |
6.1 Kültürel farklılıkları ayırt eder. | 9 | |
6.2. Kültür ve davranış ilişkisini gösterir. | 9 | |
6.3. Bireysel ve sosyal etkileri karşılaştırır. | 9 | |
7. Kişilerarası ilişkileri etkileyen durumları saptayabilecektir. | 10, 4, 9 | A |
7.1. Etkili iletişimi etkisiz iletişimden ayırt eder. | 9 | |
7.2. Çatışma çözümü için kullanabileceği stratejileri ayırt eder. | 9 | |
7.3. Kişilerarası farklılıkları açıklar. | 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış Bilimlerine Giriş-Temel Kavramlar | Güney S.(2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.13-21 |
2 | Kültür ve Kültürel Değişme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.23-50 |
3 | Sosyal Etki ve Uyma | Kağıtçıbaşı Ç. (2010) Yeni İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Koç Üniversitesi s.67-100 |
4 | Sosyal Yapı ve Sosyal İlişkiler | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.65-81 |
5 | Duyum ve Algılama | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.121-134 |
6 | Öğrenme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.105-119 |
7 | Düşünme ve Problem Çözme | Cüceloğlu D. (2006) İnsan ve Davranışı, İstanbul:Remzi Kitabevi s. 229-286 |
8 | Güdülenme ve Heyecan | Cüceloğlu D. (2006) İnsan ve Davranışı, İstanbul:Remzi Kitabevi s. 403-430 |
9 | Kişilik ve Benlik | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
10 | Kişilik Kuramları | Güney S. Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
11 | Kişilik Kuramları | Güney S. (2011)Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
12 | Davranış Bozuklukları | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.299-313 |
13 | Stres ve Stresle Başa Çıkma | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.315-350 |
14 | Davranış bilimlerinde güncel tartışmalar |
Kaynak |
Güney S. (2011). Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları ISBN: 9786051335087 Cüceloğlu D. (2016). İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi ISBN: 9789751418692 |
Morgan C.,T. (2013) Psikoloji’ye Giriş, Eğitim Yayınevi, Editör: Karakaş Sirel, Rükzan Eski. ISBN:9789758890705. ss.171-220, 285-304. Kağıtçıbaşı Ç. (2010) Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Koç Üniversitesi ISBN:9789755030029 ss.67-100 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | ||||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme | ||||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | ||||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | ||||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | ||||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | ||||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | ||||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
13 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | ||||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 20 | 80 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 14 | 14 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 146 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
DAVRANIŞ BİLİMLERİ | İK1127990 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 5 |
Ders Programı | Cuma 13:30-14:15 Cuma 14:30-15:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Burcu DABAKOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nagehan UZUN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin insan davranışının psikolojik ve sosyolojik yönlerini kavraması, küçük gruplarda bireylerarası etkileşimlerin özelliklerini ve bunun iş yaşamına etkileri konusunda farkındalık kazanmasını sağlamak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Davranış Bilimlerine Giriş-Temel Kavramlar,Kültür ve Kültürel Değişme,Sosyal Etki ve Uyma,Sosyal Yapı ve Sosyal İlişkiler,Duyum ve Algılama,Öğrenme,Düşünme ve Problem Çözme,Güdülenme ve Heyecan,Kişilik ve Benlik,Kişilik Kuramları,Kişilik Kuramları,Davranış Bozuklukları,Stres ve Stresle Başa Çıkma,Davranış bilimlerinde güncel tartışmalar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İnsan Davranışı ile ilgili temel kaynakları yorumlayabilecektir. | 10, 19, 9 | A |
1.1. Davranış ile ilgili kavramları açıklar. | 9 | |
2. İnsanların algı, tutum ve atıf süreçlerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1. Algı, tutum ve atıf süreçleri ile ilgili süreçleri açıklar. | 9 | |
3. Öğrenme sürecini anlatabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.1. Öğrenme kuramlarını açıklar. | 9 | |
4. Davranış değişikliği sürecini anlatabilecektir. | 10, 9 | A |
4.1. Davranış kavramı ilkelerini açıklar. | 9 | |
5. Motivasyon kaynaklarını saptayabilecektir. | 10, 19, 9 | A |
5.1. Motivasyon kavramı ve ilkelerini açıklar. | 9 | |
6. Toplumun insan davranışına etkisini açıklayabilecektir. | 10, 19, 9 | A |
6.1 Kültürel farklılıkları ayırt eder. | 9 | |
6.2. Kültür ve davranış ilişkisini gösterir. | 9 | |
6.3. Bireysel ve sosyal etkileri karşılaştırır. | 9 | |
7. Kişilerarası ilişkileri etkileyen durumları saptayabilecektir. | 10, 4, 9 | A |
7.1. Etkili iletişimi etkisiz iletişimden ayırt eder. | 9 | |
7.2. Çatışma çözümü için kullanabileceği stratejileri ayırt eder. | 9 | |
7.3. Kişilerarası farklılıkları açıklar. | 9 |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Davranış Bilimlerine Giriş-Temel Kavramlar | Güney S.(2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.13-21 |
2 | Kültür ve Kültürel Değişme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.23-50 |
3 | Sosyal Etki ve Uyma | Kağıtçıbaşı Ç. (2010) Yeni İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Koç Üniversitesi s.67-100 |
4 | Sosyal Yapı ve Sosyal İlişkiler | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.65-81 |
5 | Duyum ve Algılama | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.121-134 |
6 | Öğrenme | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.105-119 |
7 | Düşünme ve Problem Çözme | Cüceloğlu D. (2006) İnsan ve Davranışı, İstanbul:Remzi Kitabevi s. 229-286 |
8 | Güdülenme ve Heyecan | Cüceloğlu D. (2006) İnsan ve Davranışı, İstanbul:Remzi Kitabevi s. 403-430 |
9 | Kişilik ve Benlik | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
10 | Kişilik Kuramları | Güney S. Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
11 | Kişilik Kuramları | Güney S. (2011)Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.183-200 |
12 | Davranış Bozuklukları | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.299-313 |
13 | Stres ve Stresle Başa Çıkma | Güney S. (2011) Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları s.315-350 |
14 | Davranış bilimlerinde güncel tartışmalar |
Kaynak |
Güney S. (2011). Davranış Bilimleri. Ankara: Nobel Yayınları ISBN: 9786051335087 Cüceloğlu D. (2016). İnsan ve Davranışı, İstanbul: Remzi Kitabevi ISBN: 9789751418692 |
Morgan C.,T. (2013) Psikoloji’ye Giriş, Eğitim Yayınevi, Editör: Karakaş Sirel, Rükzan Eski. ISBN:9789758890705. ss.171-220, 285-304. Kağıtçıbaşı Ç. (2010) Dünden Bugüne İnsan ve İnsanlar: Sosyal Psikolojiye Giriş. İstanbul: Koç Üniversitesi ISBN:9789755030029 ss.67-100 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | ||||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | ||||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | ||||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | ||||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme | ||||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | ||||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | ||||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | ||||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | ||||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | ||||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
13 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | ||||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |