Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKA GİRİŞ | İK1127510 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukukun temel kavramlarını ve kaynaklarını tanımak ve yorumlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal Düzen Kuralları,Hukukun Tanımı, Amacı, Fonksiyonları ve Hukuk Kurallarının Özellikleri,Hukuk Sistemi ve Hukukun Kaynakları,Hukuk Sistemi ve Hukukun Kaynakları,Kamu Hukuku – Özel Hukuk Ayrımı,Türk Yargı Sistemi ve Dava Türleri,Hukuki Olaylar, İlişkiler, İşlemler ve Müeyyideler,Kişilik ve Hak Kavramları,Kamu Hukukuna Giriş,Kamu Hukukunun Dalları,Kamu Hukukunun Dalları,Özel Hukuka Giriş,Özel Hukukun Dalları,Özel Hukukun Dalları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Toplumsal düzeni sağlayan kurallar arasında hukuk kurallarının özelliğini saptayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
1.1.Toplumsal düzen kavramını açıklar. | ||
1.2.Toplumsal düzen ve hukuk kuralları ilişkisini açıklar. | ||
2.Pozitif hukukun kaynaklarını açıklayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
2.1.Pozitif hukuk ve doğal hukuk farkını açıklar. | ||
2.2.Pozitif hukukun oluşumunu açıklar. | ||
3.Hukuk kurallarının uygulanmasında yargının yerini ve işlevini sorgulayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
3.1.Hukuk kurallarının uygulanmasında yargının yerini açıklar. | ||
3.2.Hukuk kurallarının işlevini açıklar. | ||
4.Günlük yaşamında karşılaştığı hukuksal sorunlarda teorik hukuk öğretilerini test edebilecektir. | 13, 19, 9 | A |
4.1.Gündelik hukuki meseleleri açıklar. | ||
4.2.Teorik hukuku örnek olaylarla ilişkilendirir. | ||
5.Hukuk teorisini açıklayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
5.1.Hak kavramı ile hukuk kavramı arasındaki ilişkiyi yorumlayabilecektir. | ||
5.2.Adalet kavramını açıklayabilecektir. |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Düzen Kuralları | |
2 | Hukukun Tanımı, Amacı, Fonksiyonları ve Hukuk Kurallarının Özellikleri | |
3 | Hukuk Sistemi ve Hukukun Kaynakları | |
4 | Hukuk Sistemi ve Hukukun Kaynakları | |
5 | Kamu Hukuku – Özel Hukuk Ayrımı | |
6 | Türk Yargı Sistemi ve Dava Türleri | |
7 | Hukuki Olaylar, İlişkiler, İşlemler ve Müeyyideler | |
8 | Kişilik ve Hak Kavramları | |
9 | Kamu Hukukuna Giriş | |
10 | Kamu Hukukunun Dalları | |
11 | Kamu Hukukunun Dalları | |
12 | Özel Hukuka Giriş | |
13 | Özel Hukukun Dalları | |
14 | Özel Hukukun Dalları |
Kaynak |
Gözler, Kemal, (2023), Hukukun Temel Kavramları, Ekin Yayınevi. |
www.mevzuat.gov.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | ||||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | X | |||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme | ||||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | X | |||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | ||||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | ||||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | X | |||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
13 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | ||||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 16 | 64 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 6 | 12 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 126 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(126/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HUKUKA GİRİŞ | İK1127510 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Cuma 09:00-09:45 Cuma 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Adem Bağış ALÇİÇEK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Ayşe ÇİÇEK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Hukukun temel kavramlarını ve kaynaklarını tanımak ve yorumlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Toplumsal Düzen Kuralları,Hukukun Tanımı, Amacı, Fonksiyonları ve Hukuk Kurallarının Özellikleri,Hukuk Sistemi ve Hukukun Kaynakları,Hukuk Sistemi ve Hukukun Kaynakları,Kamu Hukuku – Özel Hukuk Ayrımı,Türk Yargı Sistemi ve Dava Türleri,Hukuki Olaylar, İlişkiler, İşlemler ve Müeyyideler,Kişilik ve Hak Kavramları,Kamu Hukukuna Giriş,Kamu Hukukunun Dalları,Kamu Hukukunun Dalları,Özel Hukuka Giriş,Özel Hukukun Dalları,Özel Hukukun Dalları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Toplumsal düzeni sağlayan kurallar arasında hukuk kurallarının özelliğini saptayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
1.1.Toplumsal düzen kavramını açıklar. | ||
1.2.Toplumsal düzen ve hukuk kuralları ilişkisini açıklar. | ||
2.Pozitif hukukun kaynaklarını açıklayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
2.1.Pozitif hukuk ve doğal hukuk farkını açıklar. | ||
2.2.Pozitif hukukun oluşumunu açıklar. | ||
3.Hukuk kurallarının uygulanmasında yargının yerini ve işlevini sorgulayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
3.1.Hukuk kurallarının uygulanmasında yargının yerini açıklar. | ||
3.2.Hukuk kurallarının işlevini açıklar. | ||
4.Günlük yaşamında karşılaştığı hukuksal sorunlarda teorik hukuk öğretilerini test edebilecektir. | 13, 19, 9 | A |
4.1.Gündelik hukuki meseleleri açıklar. | ||
4.2.Teorik hukuku örnek olaylarla ilişkilendirir. | ||
5.Hukuk teorisini açıklayabilecektir. | 13, 19, 9 | A |
5.1.Hak kavramı ile hukuk kavramı arasındaki ilişkiyi yorumlayabilecektir. | ||
5.2.Adalet kavramını açıklayabilecektir. |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Toplumsal Düzen Kuralları | |
2 | Hukukun Tanımı, Amacı, Fonksiyonları ve Hukuk Kurallarının Özellikleri | |
3 | Hukuk Sistemi ve Hukukun Kaynakları | |
4 | Hukuk Sistemi ve Hukukun Kaynakları | |
5 | Kamu Hukuku – Özel Hukuk Ayrımı | |
6 | Türk Yargı Sistemi ve Dava Türleri | |
7 | Hukuki Olaylar, İlişkiler, İşlemler ve Müeyyideler | |
8 | Kişilik ve Hak Kavramları | |
9 | Kamu Hukukuna Giriş | |
10 | Kamu Hukukunun Dalları | |
11 | Kamu Hukukunun Dalları | |
12 | Özel Hukuka Giriş | |
13 | Özel Hukukun Dalları | |
14 | Özel Hukukun Dalları |
Kaynak |
Gözler, Kemal, (2023), Hukukun Temel Kavramları, Ekin Yayınevi. |
www.mevzuat.gov.tr |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | ||||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | ||||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | X | |||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme | ||||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | X | |||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | ||||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | ||||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | X | |||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | ||||||
13 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | ||||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |