Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ | İK1277290 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Salı 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ceyda SARI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ceyda SARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, insan kaynaklarının ana fonksiyonlarını uluslararası ve karşılaştırmalı bir bakış açısıyla incelemekte ve organizasyon içindeki stratejik rolünü analiz etmektedir. Dersin sonunda, öğrenciler İnsan Kaynakları Yönetimi'nin anahtar noktalarını, yöneticilerinin karşılaştıkları sorunları ve insan kaynakları departmanının firmadaki yerini ve fonksiyonlarını öğrenmiş olmaktadırlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsan Kaynakları Yönetimi hakkında genel bilgiler ve tarihçe, İnsan Kaynakları Yönetimi İlke ve Amaçları, Örgütlenmesi,Personel Bulma ve Seçme,İş Analizi ve İş Tasarımı, Personel Eğitim ve Geliştirmesi,Performans Değerlemesi, İK ve Disiplin Uygulamaları,İş Yaşamınını Düzenleyen Temel Parametreler /İş İlişkisinin Kurulması,İş Yaşamını Düzenleyen Temel Parametreler / İş İlişkisinin Zaman Bakımımdan Düzenlenmesi,İş Yaşamını Düzenleyen Temel Parametreler / İş İlişkisinin Son Bulması ve Sonuçları,Ücret Sistemleri ve İş Değerleme,Kariyer Yönetimi,Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi,İnsan Kaynakları Yönetiminde Dijitalleşme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İşletmelerde insan kaynakları yönetimi uygulamalarının işleyişini değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. İşletmelerdeki insan kaynakları süreçlerini yorumlar. | ||
1.2. İnsan kaynakları süreçlerinin işleyişini sorgular. | ||
1.3. İnsan kaynakları süreçlerinin yarattığı katma değeri saptar. | ||
2. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Endüstriyel ilişkilerde ortaya çıkabilecek krizleri değerlendirir. | ||
2.2. İşçi-işveren arasında doğabilecek krizleri tahmin eder. | ||
2.3. Benzer işletme yapılarında karşılaşılan benzer sorunları kıyaslar. | ||
3. İnsan kaynakları yönetimi ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki teorik ve pratik bilgileri beraber kullanabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Sosyal, akademik ve mesleki bilgileri sentezleme yeteneği elde eder. | ||
3.2. Farklı disiplinler ile birlikte çalışabilme yeteneği geliştirir. | ||
3.3. Edindiği bilgi ve beceriler ile araştırıcı ve sorgulayıcı yapıya sahip olur. | ||
4. İnsan kaynakları yönetiminin katkısıyla etkinlik ve verimliliği artırmanın yollarını planlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Piyasada ki “En İyi Uygulamaları” tespit ederek işletmeye uyarlar. | ||
4.2. Uygun yönetim uygulamalarını işletme için geliştirir. | ||
4.3. Verimliliği maksimize edecek süreç haritalarını tasarlar. | ||
5. İşçi-İşveren ilişkilerini düzenleyebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. Örgütün, iş ve toplumsal etik değerlere davranışını sorgular. | ||
5.2. Çalışan eğitim programını geliştirir. | ||
5.3. Ücret ve yan haklar sistemleri ile ilgili konuları tanımlar. | ||
6. Organizasyonel amaç ve hedeflere ulaşmak için insan kaynaklarının stratejik planlamasını tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
6.1. İnsan kaynakları politikalarını işletmenin stratejik planlarına uygun olarak yönetir. | ||
6.2. Performansın yönetilmesi konusundaki aktiviteleri uygular. | ||
6.3. Kariyer ve yedekleme planlarını tasarlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan Kaynakları Yönetimi hakkında genel bilgiler ve tarihçe | |
2 | İnsan Kaynakları Yönetimi İlke ve Amaçları, Örgütlenmesi | |
3 | Personel Bulma ve Seçme | |
4 | İş Analizi ve İş Tasarımı | |
5 | Personel Eğitim ve Geliştirmesi | |
6 | Performans Değerlemesi | |
7 | İK ve Disiplin Uygulamaları | |
8 | İş Yaşamınını Düzenleyen Temel Parametreler /İş İlişkisinin Kurulması | |
9 | İş Yaşamını Düzenleyen Temel Parametreler / İş İlişkisinin Zaman Bakımımdan Düzenlenmesi | |
10 | İş Yaşamını Düzenleyen Temel Parametreler / İş İlişkisinin Son Bulması ve Sonuçları | |
11 | Ücret Sistemleri ve İş Değerleme | |
12 | Kariyer Yönetimi | |
13 | Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi | |
14 | İnsan Kaynakları Yönetiminde Dijitalleşme |
Kaynak |
Sunumlar Mebis'e yüklenmektedir. |
İnsan Kaynakları Yöneticisinin El Kitabı Prof. Dr. Neslihan OKAKIN - Prof. Dr. Müjdat ŞAKAR, Beta Yayınları. İnsan Kaynakları Yönetimi Prof. Dr. Canan ÇETİN - Beta Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | X | |||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme | X | |||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | X | |||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | X | |||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | ||||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | X | |||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | X | |||||
13 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 3 | 14 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 15 | 15 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 16 | 3 | 48 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 135 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(135/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İNSAN KAYNAKLARI YÖNETİMİ | İK1277290 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı | Salı 11:00-11:45 Salı 12:00-12:45 Salı 12:45-13:30 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Ceyda SARI |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ceyda SARI |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu ders, insan kaynaklarının ana fonksiyonlarını uluslararası ve karşılaştırmalı bir bakış açısıyla incelemekte ve organizasyon içindeki stratejik rolünü analiz etmektedir. Dersin sonunda, öğrenciler İnsan Kaynakları Yönetimi'nin anahtar noktalarını, yöneticilerinin karşılaştıkları sorunları ve insan kaynakları departmanının firmadaki yerini ve fonksiyonlarını öğrenmiş olmaktadırlar. |
Dersin İçeriği | Bu ders; İnsan Kaynakları Yönetimi hakkında genel bilgiler ve tarihçe, İnsan Kaynakları Yönetimi İlke ve Amaçları, Örgütlenmesi,Personel Bulma ve Seçme,İş Analizi ve İş Tasarımı, Personel Eğitim ve Geliştirmesi,Performans Değerlemesi, İK ve Disiplin Uygulamaları,İş Yaşamınını Düzenleyen Temel Parametreler /İş İlişkisinin Kurulması,İş Yaşamını Düzenleyen Temel Parametreler / İş İlişkisinin Zaman Bakımımdan Düzenlenmesi,İş Yaşamını Düzenleyen Temel Parametreler / İş İlişkisinin Son Bulması ve Sonuçları,Ücret Sistemleri ve İş Değerleme,Kariyer Yönetimi,Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi,İnsan Kaynakları Yönetiminde Dijitalleşme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. İşletmelerde insan kaynakları yönetimi uygulamalarının işleyişini değerlendirebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
1.1. İşletmelerdeki insan kaynakları süreçlerini yorumlar. | ||
1.2. İnsan kaynakları süreçlerinin işleyişini sorgular. | ||
1.3. İnsan kaynakları süreçlerinin yarattığı katma değeri saptar. | ||
2. Uygulamada karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
2.1. Endüstriyel ilişkilerde ortaya çıkabilecek krizleri değerlendirir. | ||
2.2. İşçi-işveren arasında doğabilecek krizleri tahmin eder. | ||
2.3. Benzer işletme yapılarında karşılaşılan benzer sorunları kıyaslar. | ||
3. İnsan kaynakları yönetimi ve diğer sosyal bilimler alanlarındaki teorik ve pratik bilgileri beraber kullanabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
3.1. Sosyal, akademik ve mesleki bilgileri sentezleme yeteneği elde eder. | ||
3.2. Farklı disiplinler ile birlikte çalışabilme yeteneği geliştirir. | ||
3.3. Edindiği bilgi ve beceriler ile araştırıcı ve sorgulayıcı yapıya sahip olur. | ||
4. İnsan kaynakları yönetiminin katkısıyla etkinlik ve verimliliği artırmanın yollarını planlayabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
4.1. Piyasada ki “En İyi Uygulamaları” tespit ederek işletmeye uyarlar. | ||
4.2. Uygun yönetim uygulamalarını işletme için geliştirir. | ||
4.3. Verimliliği maksimize edecek süreç haritalarını tasarlar. | ||
5. İşçi-İşveren ilişkilerini düzenleyebilecektir. | 10, 16, 9 | A |
5.1. Örgütün, iş ve toplumsal etik değerlere davranışını sorgular. | ||
5.2. Çalışan eğitim programını geliştirir. | ||
5.3. Ücret ve yan haklar sistemleri ile ilgili konuları tanımlar. | ||
6. Organizasyonel amaç ve hedeflere ulaşmak için insan kaynaklarının stratejik planlamasını tartışabilecektir. | 10, 16, 9 | A |
6.1. İnsan kaynakları politikalarını işletmenin stratejik planlarına uygun olarak yönetir. | ||
6.2. Performansın yönetilmesi konusundaki aktiviteleri uygular. | ||
6.3. Kariyer ve yedekleme planlarını tasarlar. |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İnsan Kaynakları Yönetimi hakkında genel bilgiler ve tarihçe | |
2 | İnsan Kaynakları Yönetimi İlke ve Amaçları, Örgütlenmesi | |
3 | Personel Bulma ve Seçme | |
4 | İş Analizi ve İş Tasarımı | |
5 | Personel Eğitim ve Geliştirmesi | |
6 | Performans Değerlemesi | |
7 | İK ve Disiplin Uygulamaları | |
8 | İş Yaşamınını Düzenleyen Temel Parametreler /İş İlişkisinin Kurulması | |
9 | İş Yaşamını Düzenleyen Temel Parametreler / İş İlişkisinin Zaman Bakımımdan Düzenlenmesi | |
10 | İş Yaşamını Düzenleyen Temel Parametreler / İş İlişkisinin Son Bulması ve Sonuçları | |
11 | Ücret Sistemleri ve İş Değerleme | |
12 | Kariyer Yönetimi | |
13 | Stratejik İnsan Kaynakları Yönetimi | |
14 | İnsan Kaynakları Yönetiminde Dijitalleşme |
Kaynak |
Sunumlar Mebis'e yüklenmektedir. |
İnsan Kaynakları Yöneticisinin El Kitabı Prof. Dr. Neslihan OKAKIN - Prof. Dr. Müjdat ŞAKAR, Beta Yayınları. İnsan Kaynakları Yönetimi Prof. Dr. Canan ÇETİN - Beta Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma | X | |||||
2 | Alanında edindiği temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri aynı alanda bir ileri eğitim düzeyinde veya aynı düzeydeki bir alanda kullanabilme becerileri kazanma | X | |||||
3 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri kullanarak, verileri yorumlayabilme ve değerlendirebilme, sorunları tanımlayabilme, analiz edebilme, kanıtlara dayalı çözüm önerileri geliştirebilme | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki bir çalışmayı bağımsız olarak yürütebilme | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alabilme | X | |||||
6 | Sorumluluğu altında çalışanların bir proje çerçevesinde gelişimlerine yönelik etkinlikleri yürütebilme | X | |||||
7 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirebilme, öğrenme gereksinimlerini belirleyebilme ve karşılayabilme | X | |||||
8 | Öğrenimini aynı alanda bir ileri eğitim düzeyine veya aynı düzeydeki bir mesleğe yönlendirebilme | X | |||||
9 | Yaşamboyu öğrenme bilinci kazanmış olma | ||||||
10 | Alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yoluyla aktarabilme | X | |||||
11 | Alanı ile ilgili konularda düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini uzman olan ve olmayan kişilerle paylaşabilme | X | |||||
12 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı Temel Düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabilme | X | |||||
13 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahip olma | X | |||||
14 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, iş sağlığı ve güvenliği konularında yeterli bilince sahip olma | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |