Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KİTLE İLETİŞİMİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | “Kitle İletişimi” dersinin amacı, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı süreci ve sonrasında düşünsel alandaki etkilerinin ne olduğunu anlamaya çalışmaktır. Bu kapsamda iletişim teorisyenlerinin kitle iletişim araçlarına yaklaşımı tartışılacaktır. İletişim araçları (gazete, televizyon gibi) dünyada etkisini sürekli artırmaktadır. Geleneksel medyadan sosyal medyaya geçiş ve bu iki medya tipi arasındaki katılımcılık ve etki dönüşümü de düşünüldüğünde, iletişim araçlarının gücünü daha iyi bir şekilde görebiliriz. Bu kapsamda iletişim araçları üzerine yapılan çalışmalardan doğan iletişim teorileri kapsamında bu sorunlar değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanımı. İletişim araçlarının tarihi: Önce söz mü yoksa göz mü vardı?,Yazılı kültüre geçiş: Matbaanın egemenliği,Mekânın örülmesi I: Trenler, gemiler, posta, telgraf,,Mekânın Örülmesi II: telefon, telsiz, gramafon ve televizyon,Toplumsal Organizmaların Oluşumu: Alış veriş ve akışların keşfi,Basını anlamaya yönelik bir bakış: enformasyon, eğitim ve eğlence I,Basını anlamaya yönelik bir bakış: enformasyon, eğitim ve eğlence II,İnternetin Ortaya Çıkışı,Frankfurt Okulu’na (Eleştirel Teori) genel bir giriş (Adorno ve Horkheimer) I,Frankfurt Okulu’na (Eleştirel Teori) genel bir giriş (Adorno ve Horkheimer) II,McLuhan’a genel bir bakış ve “araç iletidir” önermesini çözümü,McLuhan’ın televizyon teorisi bağlamında dünyanın “Gobal Köy” olması,Neil Postman ve Televizyonun kötücül yorumlanması I,Neil Postman ve Televizyonun kötücül yorumlanması II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. İletişim araçlarının işleyiş mantığını kavrayabilmek | 16, 9 | A |
1. Kitle iletişim araçlarını tanımak | 16, 9 | A |
3. İletişim araçlarına yönelik temel teorileri öğrenmek | 16, 9 | A, E |
3.1. Theodor Adorno, Max Horkheimer, Paul Virilio, Clude Shannon, John Keane, Marshall Mcluhan, Jean Baudrillard, Louis Althusser, George Gerbner, gibi teorisyenlerin temel görüşlerini öğrenmek | 9 | A |
4. İletişimi ve iletişim araçlarını basit bir ileti gönderme-alma olarak değil daha teorik düşünebilmek | 16, 9 | A |
5. İletişim araçlarını, iyi-kötü temeli üzerinden demokratikleşme ve küreselleşme bağlamında sorunsallaştırmak | 16, 9 | A |
6. İletişim araçlarının topluma etkileri bağlamında insanın bilişsel ve güdümlü bir varlık olarak ele almanın açmazlarının neler olduğunu görmek | 16, 9 | A |
6.1. İnsanın günlük yaşantısındaki karar verme süreçlerine iletişim araçlarının etkisinin olup olmadığını anlayabilmek | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı. İletişim araçlarının tarihi: Önce söz mü yoksa göz mü vardı? | |
2 | Yazılı kültüre geçiş: Matbaanın egemenliği | |
3 | Mekânın örülmesi I: Trenler, gemiler, posta, telgraf, | |
4 | Mekânın Örülmesi II: telefon, telsiz, gramafon ve televizyon | |
5 | Toplumsal Organizmaların Oluşumu: Alış veriş ve akışların keşfi | |
6 | Basını anlamaya yönelik bir bakış: enformasyon, eğitim ve eğlence I | |
7 | Basını anlamaya yönelik bir bakış: enformasyon, eğitim ve eğlence II | |
8 | İnternetin Ortaya Çıkışı | |
9 | Frankfurt Okulu’na (Eleştirel Teori) genel bir giriş (Adorno ve Horkheimer) I | |
10 | Frankfurt Okulu’na (Eleştirel Teori) genel bir giriş (Adorno ve Horkheimer) II | |
11 | McLuhan’a genel bir bakış ve “araç iletidir” önermesini çözümü | |
12 | McLuhan’ın televizyon teorisi bağlamında dünyanın “Gobal Köy” olması | |
13 | Neil Postman ve Televizyonun kötücül yorumlanması I | |
14 | Neil Postman ve Televizyonun kötücül yorumlanması II |
Kaynak |
Armand Mattelart, İletişim Dünyasallaşması, çev. Halime Yücel, İstanbul, İletişim Yayınları Asa Briggs/Peter Burke-Medyanın Toplumsal Tarihi, çev. Erkan Uzun, İstanbul Kırmızı Yayınları, |
- Armand Mattelart, İletişim Dünyasallaşması, çev. Halime Yücel, İstanbul, İletişim Yayınları - Eric Maigret- Medya ve İletişim Sosyolojisi, çev. Halime Yücel, İstanbul, İletişim Yayınları - Max Horkheimer, Akıl Tutulması, çev. Orhan Koçak, İstanbul, Metis Yayıları - Jean Baudrillard, Simülarklar ve Simülasyon, çev. Oğuz Adanır, Ankara, Doğu-Batı Yayınları - Marshall MacLuhan, Global Köy, çev. Bahar Öcal Düzgören, Scala Yayıncılık - Neil Postman, Televizyon Öldüren Eğlence, çev. Osman Akınbay, İstanbul, Ayrıntı Yayınları - Rıdvan Şentürk, Eleştirel Teorinin Eleştirisi, Kesit Yayınları - Rıdvan Şentürk, McLuhan’ın Televizyon Teorisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl:8 Sayı:15 Bahar 2009 s.17-31 - Rıdvan Şentürk, İletişim Teorilerinin Sorunu, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl: 11 Sayı: 21 Bahar 2012 / 1 s.493-518 - Theodor Adorno, Max Horkheimer, Aydınlanmanın Diyalektiği, çev. Nihat Ülner, Elif Öztarhan Karadoğan, İstanbul, Kabalcı Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Tanıtım disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Halkla İlişkiler ve Tanıtım ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlayabilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve süreçleri yönetebilir. | X | |||||
7 | Halkla İlişkiler ve Tanıtım disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, insan ve toplum psikolojisi konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 4 | 16 | 64 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 6 | 12 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 10 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 12 | 12 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KİTLE İLETİŞİMİ | - | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | “Kitle İletişimi” dersinin amacı, kitle iletişim araçlarının ortaya çıkışı süreci ve sonrasında düşünsel alandaki etkilerinin ne olduğunu anlamaya çalışmaktır. Bu kapsamda iletişim teorisyenlerinin kitle iletişim araçlarına yaklaşımı tartışılacaktır. İletişim araçları (gazete, televizyon gibi) dünyada etkisini sürekli artırmaktadır. Geleneksel medyadan sosyal medyaya geçiş ve bu iki medya tipi arasındaki katılımcılık ve etki dönüşümü de düşünüldüğünde, iletişim araçlarının gücünü daha iyi bir şekilde görebiliriz. Bu kapsamda iletişim araçları üzerine yapılan çalışmalardan doğan iletişim teorileri kapsamında bu sorunlar değerlendirilecektir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanımı. İletişim araçlarının tarihi: Önce söz mü yoksa göz mü vardı?,Yazılı kültüre geçiş: Matbaanın egemenliği,Mekânın örülmesi I: Trenler, gemiler, posta, telgraf,,Mekânın Örülmesi II: telefon, telsiz, gramafon ve televizyon,Toplumsal Organizmaların Oluşumu: Alış veriş ve akışların keşfi,Basını anlamaya yönelik bir bakış: enformasyon, eğitim ve eğlence I,Basını anlamaya yönelik bir bakış: enformasyon, eğitim ve eğlence II,İnternetin Ortaya Çıkışı,Frankfurt Okulu’na (Eleştirel Teori) genel bir giriş (Adorno ve Horkheimer) I,Frankfurt Okulu’na (Eleştirel Teori) genel bir giriş (Adorno ve Horkheimer) II,McLuhan’a genel bir bakış ve “araç iletidir” önermesini çözümü,McLuhan’ın televizyon teorisi bağlamında dünyanın “Gobal Köy” olması,Neil Postman ve Televizyonun kötücül yorumlanması I,Neil Postman ve Televizyonun kötücül yorumlanması II; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.1. İletişim araçlarının işleyiş mantığını kavrayabilmek | 16, 9 | A |
1. Kitle iletişim araçlarını tanımak | 16, 9 | A |
3. İletişim araçlarına yönelik temel teorileri öğrenmek | 16, 9 | A, E |
3.1. Theodor Adorno, Max Horkheimer, Paul Virilio, Clude Shannon, John Keane, Marshall Mcluhan, Jean Baudrillard, Louis Althusser, George Gerbner, gibi teorisyenlerin temel görüşlerini öğrenmek | 9 | A |
4. İletişimi ve iletişim araçlarını basit bir ileti gönderme-alma olarak değil daha teorik düşünebilmek | 16, 9 | A |
5. İletişim araçlarını, iyi-kötü temeli üzerinden demokratikleşme ve küreselleşme bağlamında sorunsallaştırmak | 16, 9 | A |
6. İletişim araçlarının topluma etkileri bağlamında insanın bilişsel ve güdümlü bir varlık olarak ele almanın açmazlarının neler olduğunu görmek | 16, 9 | A |
6.1. İnsanın günlük yaşantısındaki karar verme süreçlerine iletişim araçlarının etkisinin olup olmadığını anlayabilmek | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı. İletişim araçlarının tarihi: Önce söz mü yoksa göz mü vardı? | |
2 | Yazılı kültüre geçiş: Matbaanın egemenliği | |
3 | Mekânın örülmesi I: Trenler, gemiler, posta, telgraf, | |
4 | Mekânın Örülmesi II: telefon, telsiz, gramafon ve televizyon | |
5 | Toplumsal Organizmaların Oluşumu: Alış veriş ve akışların keşfi | |
6 | Basını anlamaya yönelik bir bakış: enformasyon, eğitim ve eğlence I | |
7 | Basını anlamaya yönelik bir bakış: enformasyon, eğitim ve eğlence II | |
8 | İnternetin Ortaya Çıkışı | |
9 | Frankfurt Okulu’na (Eleştirel Teori) genel bir giriş (Adorno ve Horkheimer) I | |
10 | Frankfurt Okulu’na (Eleştirel Teori) genel bir giriş (Adorno ve Horkheimer) II | |
11 | McLuhan’a genel bir bakış ve “araç iletidir” önermesini çözümü | |
12 | McLuhan’ın televizyon teorisi bağlamında dünyanın “Gobal Köy” olması | |
13 | Neil Postman ve Televizyonun kötücül yorumlanması I | |
14 | Neil Postman ve Televizyonun kötücül yorumlanması II |
Kaynak |
Armand Mattelart, İletişim Dünyasallaşması, çev. Halime Yücel, İstanbul, İletişim Yayınları Asa Briggs/Peter Burke-Medyanın Toplumsal Tarihi, çev. Erkan Uzun, İstanbul Kırmızı Yayınları, |
- Armand Mattelart, İletişim Dünyasallaşması, çev. Halime Yücel, İstanbul, İletişim Yayınları - Eric Maigret- Medya ve İletişim Sosyolojisi, çev. Halime Yücel, İstanbul, İletişim Yayınları - Max Horkheimer, Akıl Tutulması, çev. Orhan Koçak, İstanbul, Metis Yayıları - Jean Baudrillard, Simülarklar ve Simülasyon, çev. Oğuz Adanır, Ankara, Doğu-Batı Yayınları - Marshall MacLuhan, Global Köy, çev. Bahar Öcal Düzgören, Scala Yayıncılık - Neil Postman, Televizyon Öldüren Eğlence, çev. Osman Akınbay, İstanbul, Ayrıntı Yayınları - Rıdvan Şentürk, Eleştirel Teorinin Eleştirisi, Kesit Yayınları - Rıdvan Şentürk, McLuhan’ın Televizyon Teorisi, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl:8 Sayı:15 Bahar 2009 s.17-31 - Rıdvan Şentürk, İletişim Teorilerinin Sorunu, İstanbul Ticaret Üniversitesi Sosyal Bilimler Dergisi Yıl: 11 Sayı: 21 Bahar 2012 / 1 s.493-518 - Theodor Adorno, Max Horkheimer, Aydınlanmanın Diyalektiği, çev. Nihat Ülner, Elif Öztarhan Karadoğan, İstanbul, Kabalcı Yayınları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Halkla İlişkiler ve Tanıtım disiplinlerinin temel kavramlarını ve bu disiplinlerin temel kuramlarını bilir. | X | |||||
2 | Halkla İlişkiler ve Tanıtım ile ilgili olguları belirler ve bu olguları çeşitli boyutları ile analiz edebilir. | X | |||||
3 | Uzmanlık bilgisini kullanarak işletmelerin karar alma mekanizmalarında yer alır, karşılaşılan sorunları belirler ve çözüm önerileri sunabilir. | X | |||||
4 | Kurumlara yönelik analizler gerçekleştirir ve kurumların ihtiyaçları doğrultusunda iletişim planı hazırlayabilir. | X | |||||
5 | Alanı ile ilgili projelerde gerekli durumlarda sorumluluk alarak ortaya çıkan sorunları çözebilir. | X | |||||
6 | Alanı ile ilgili projeler için kurulan bir ekipte yer alabilir, projeye liderlik yapabilir, etkinlikleri planlayabilir ve süreçleri yönetebilir. | X | |||||
7 | Halkla İlişkiler ve Tanıtım disiplinlerine ve alt disiplinlerine ait kuramsal ve olgusal sorunları bilimsel yöntemlerle araştırabilir, bulguları analiz eder. | X | |||||
8 | Yaşam boyu öğrenme prensibini kendisine ilke edinir. Alanı ile ilgili olarak gelişmeleri, yenilikleri, fikirleri, yöntem ve teknikleri düzenli olarak takip ederek kendi çalışmalarında etkin bir şekilde kullanır. | X | |||||
9 | Türkçeyi bilimsel ve mesleki çalışmalarda akıcı ve doğru bir biçimde kullanır. En az bir yabancı dili okuyup anlayabilir. | X | |||||
10 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında yeni iletişim teknolojilerini etkin bir şekilde kullanır ve yeni iletişim teknolojilerindeki gelişmeleri sürekli olarak takip eder. | X | |||||
11 | Mesleki ve bilimsel çalışmalarında etik kodlara bağlı kalacak şekilde hareket eder. | X | |||||
12 | Sosyal hakların evrenselliği, sosyal adalet, kalite ve kültürel değerler ile çevre koruma, insan ve toplum psikolojisi konularında yeterli bilince sahiptir. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |