Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RADYASYON GÜVENLİĞİ VE RADY. KORUNMA | 2+0 | 2 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇAĞLAR |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Mustafa ÇAĞLAR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Radyasyonun tıpta ki tarihsel gelişimi hakkında bilgi edinip, radyasyondan korunmanın temel prensiplerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Radyasyonun Tanımı ve Tipleri,Radyoaktivite,Radyasyon Birimleri ve Radyasyon Ölçüm Yöntemleri,Radyasyondan Korunmada Temel Prensipler,Radyasyonun Biyolojik Etkileri,Radyasyondan Korunmada Kullanılan Sistemler,Doz Sınırlamaları,Hamilelik ve Radyasyon,Hastanelerde RGK'nın Görev ve Sorumlulukları,Radyoterapide-Radyolojide Radyasyondan Korunma,Tüm Vücut ve Organ Dozu Sınırlamaları,Radyoaktif Çöpler ile İlgili Yasal Mevzuatlar,Radyasyon Kazalarında Yasal Zorunluluklar,Acil Durum Prosedürleri; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Radyasyonun tarihsel gelişimini değerlendirebilecektir. | 1, 2, 3 | A |
1.1. Radyasyonun biyolojik etkilerinin açıklar. | 1, 2, 3 | A |
1.2 Radyasyonun akut ve kronik etkilerini anlar. | 1, 15, 2, 3 | A |
3. Radyasyon ölçümünde kullanılan dedektörleri açıklayabilecektir. | 1, 15, 2, 3 | A |
4. Radyasyon ile ilgili fiziksel birimleri açıklayabilecektir. | 1, 2, 3 | A |
4.1 Radyasyon risk hesabını uygular. | 1, 15, 2, 3 | A |
5. Radyasyon atıklarının ne şekilde toplandığını yorumlayabilecektir. | 1, 12, 2, 3 | A |
5.1 Radyasyonun temel prensibi olan zırhlamayı açıklar. | 1, 2, 3 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 12: Örnek Olay, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Radyasyonun Tanımı ve Tipleri | Sunumlar |
2 | Radyoaktivite | Sunumlar |
3 | Radyasyon Birimleri ve Radyasyon Ölçüm Yöntemleri | Sunumlar |
4 | Radyasyondan Korunmada Temel Prensipler | Sunumlar |
5 | Radyasyonun Biyolojik Etkileri | Sunumlar |
6 | Radyasyondan Korunmada Kullanılan Sistemler | Sunumlar |
7 | Doz Sınırlamaları | Sunumlar |
8 | Hamilelik ve Radyasyon | Sunumlar |
9 | Hastanelerde RGK'nın Görev ve Sorumlulukları | Sunumlar |
10 | Radyoterapide-Radyolojide Radyasyondan Korunma | Sunumlar |
11 | Tüm Vücut ve Organ Dozu Sınırlamaları | Sunumlar |
12 | Radyoaktif Çöpler ile İlgili Yasal Mevzuatlar | Sunumlar |
13 | Radyasyon Kazalarında Yasal Zorunluluklar | Sunumlar |
14 | Acil Durum Prosedürleri | Sunumlar |
Kaynak |
Ders notu öğrencilere verilecektir |
Nükleer Tıp Fiziği ve Klinik Uygulamaları, Radyasyon Güvenliği Yönetmeliği |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Öğrenciler Fizik, Anatomi, Fizyoloji ve Radyoloji alanlarında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Radyasyon güvenliği prosedürlerini uygulayarak iyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon üreten görüntüleme cihazlarının operasyonunda yer alır ve bu cihazlar ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip bunları rapor eder. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
0 | Hasta ve hasta yakınları ile onların kültürel hassasiyetlerini de göz önünde bulundurarak sözlü, yazılı veya işaret dili ile profesyonel bir şekilde iletişim kurar. | ||||||
0 | Görüntüleme için en uygun ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlamayı gerçekleştirir ve doğru ışınlama faktörü seçimini yapar. | ||||||
0 | Hasta görüntülerini etkili bir şekilde değerlendirir ve rutin dışı durumları saptayarak doğru adımlar atar. | ||||||
0 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |