Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PARENTERAL UYGULAMALAR | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Bahtıgül KUBAT |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Bahtıgül KUBAT |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar ,Hasta Güvenliği Uygulamaları- I (Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi),Hasta Güvenliği Uygulamaları -II (Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri) ,Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I (Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II (Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III (Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler),Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi ,Paranteral İlaç Kullanım bilgisi ,Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği ,İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri),İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları ,Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları),Kan şekeri Ölçümü,Üriner katater takma- çıkarma ; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Eğitim ve mesleki hayatında sağlıklı/hasta bireye tedavi ve bakımı sırasında öğrendiği temel becerileri uygulayabilecektir. | 1, 15, 2, 3 | A |
1.1.Anlatılan uygulamaların önemini ve hangi durumlarda uygulanabileceğini açıklar. | 1, 15, 2, 3 | A |
1.2.Anlatılan becerilerin işlem basamaklarını sıralar. | 1, 2, 3 | A |
1.3.Becerileri maket üzerinde uygular. | 1, 15, 2, 8 | |
2.1.Solunum değerlendirmesi yapar. | 1, 2, 3 | A |
2.2.Tansiyon ölçer. | 1, 2, 4, 6 | A |
3.3.İntramüsküler ilaç uygular. | 1, 2, 4 | A |
2. Yaşam bulgularının değerlendirebilecektir. | 1, 2, 3 | A |
2.1. Nabzı değerlendir. | 1, 2, 4, 6 | A |
2.3. Vücut ısısını ölçer. | 1, 2, 4 | A |
3. Oral ve paranteral uygulamaları yapabilecektir. | 1, 2, 4, 6 | A |
3.1. Oral ilaç verir. | 1, 2, 4 | A |
3.2. İntravenöz ilaç verir. | 1, 2, 4, 6 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 3: Tartışma, 4: Alıştırma ve Uygulama, 6: Gösterip Yapma, 8: Grup Çalışması |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar | Sunumlar |
2 | Hasta Güvenliği Uygulamaları- I (Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi) | Sunumlar |
3 | Hasta Güvenliği Uygulamaları -II (Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri) | Sunumlar |
4 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I (Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri) | Sunumlar |
5 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II (Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği) | Sunumlar |
6 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III (Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler) | Sunumlar |
7 | Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi | Sunumlar |
8 | Paranteral İlaç Kullanım bilgisi | Sunumlar |
9 | Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği | Sunumlar |
10 | İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri) | Sunumlar |
11 | İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları | Sunumlar |
12 | Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları) | Sunumlar |
13 | Kan şekeri Ölçümü | Sunumlar |
14 | Üriner katater takma- çıkarma | Sunumlar |
Kaynak |
Dersin sonunda öğrencilere anlatılan konularla ilgili ders notu verilecektir. |
*Ay F, Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011 *Aşti T, Karadağ A, Klinik Beceriler, Nobel Tıp Kitabevi, 2011 *Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P.; Fundamentals of Nursing. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007 *Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu. Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar. Alter Yayınevi,2008 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Öğrenciler Fizik, Anatomi, Fizyoloji ve Radyoloji alanlarında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Radyasyon güvenliği prosedürlerini uygulayarak iyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon üreten görüntüleme cihazlarının operasyonunda yer alır ve bu cihazlar ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip bunları rapor eder. | X | |||||
0 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
0 | Hasta ve hasta yakınları ile onların kültürel hassasiyetlerini de göz önünde bulundurarak sözlü, yazılı veya işaret dili ile profesyonel bir şekilde iletişim kurar. | X | |||||
0 | Görüntüleme için en uygun ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlamayı gerçekleştirir ve doğru ışınlama faktörü seçimini yapar. | X | |||||
0 | Hasta görüntülerini etkili bir şekilde değerlendirir ve rutin dışı durumları saptayarak doğru adımlar atar. | ||||||
0 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |