Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PARENTERAL UYGULAMALAR -Bahar Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Bahtıgül KUBAT
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Bahtıgül KUBAT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar ,Hasta Güvenliği Uygulamaları- I
(Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi),Hasta Güvenliği Uygulamaları -II
(Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri)
,Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I
(Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II
(Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III
(Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler),Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi ,Paranteral İlaç Kullanım bilgisi ,Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği ,İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri),İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları ,Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları),Kan şekeri Ölçümü,Üriner katater takma- çıkarma ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrendiği temel becerileri sağlıklı/hasta bireye tedavi ve bakımında uygular.10, 16, 17, 6, 9A, G
Yaşam bulgularını kontrol eder ve değerlendirir.10, 16, 17, 6, 9A
Oral ve paranteral uygulamaları gerçekleştirir.16, 17, 6, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar Sunumlar
2Hasta Güvenliği Uygulamaları- I
(Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi)
Sunumlar
3Hasta Güvenliği Uygulamaları -II
(Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri)
Sunumlar
4Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I
(Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri)
Sunumlar
5Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II
(Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği)
Sunumlar
6Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III
(Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler)
Sunumlar
7Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi Sunumlar
8Paranteral İlaç Kullanım bilgisi Sunumlar
9Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği Sunumlar
10İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri)Sunumlar
11İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları Sunumlar
12Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları)Sunumlar
13Kan şekeri ÖlçümüSunumlar
14Üriner katater takma- çıkarma Sunumlar
Kaynak
Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Ay F, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011 Klinik Beceriler, Aşti T, Karadağ A, Nobel Tıp Kitabevi, 2011 Fundamentals of Nursing, Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007 Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar, Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu, Alter Yayınevi,2008
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Öğrenciler Tıbbi Fizik, Radyasyon Güvenliği, Anatomi, Radyolojik Anatomi, Tıbbi Görüntüleme ve Nükleer Tıp alanlarında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2
Görev ve sorumlulukları ile ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Radyasyon güvenliği prosedürlerini uygulayarak iyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon kullanan görüntüleme cihazlarının operasyonunda yer alır ve bu cihazlar ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip bunları rapor eder.
4
Kazandığı temel bilgi birikimini ve becerilerini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Hasta ve hasta yakınları ile onların kültürel hassasiyetlerini de göz önünde bulundurarak profesyonel bir şekilde iletişim kurar.
7
Görüntüleme için en uygun ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlamayı gerçekleştirir ve doğru ışınlama faktörü seçimini yapar.
8
Hasta görüntülerini etkili bir şekilde değerlendirir ve rutin dışı durumları saptayarak doğru adımlar atar.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme224
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı144
Genel Sınav ve Hazırlığı144
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)54
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(54/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
PARENTERAL UYGULAMALAR -Bahar Dönemi1+222
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüÖğr.Gör. Bahtıgül KUBAT
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Bahtıgül KUBAT
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıBu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar ,Hasta Güvenliği Uygulamaları- I
(Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi),Hasta Güvenliği Uygulamaları -II
(Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri)
,Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I
(Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II
(Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III
(Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler),Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi ,Paranteral İlaç Kullanım bilgisi ,Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği ,İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri),İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları ,Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları),Kan şekeri Ölçümü,Üriner katater takma- çıkarma ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Öğrendiği temel becerileri sağlıklı/hasta bireye tedavi ve bakımında uygular.10, 16, 17, 6, 9A, G
Yaşam bulgularını kontrol eder ve değerlendirir.10, 16, 17, 6, 9A
Oral ve paranteral uygulamaları gerçekleştirir.16, 17, 6, 8, 9A
Öğretim Yöntemleri:10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar Sunumlar
2Hasta Güvenliği Uygulamaları- I
(Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi)
Sunumlar
3Hasta Güvenliği Uygulamaları -II
(Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri)
Sunumlar
4Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I
(Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri)
Sunumlar
5Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II
(Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği)
Sunumlar
6Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III
(Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler)
Sunumlar
7Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi Sunumlar
8Paranteral İlaç Kullanım bilgisi Sunumlar
9Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği Sunumlar
10İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri)Sunumlar
11İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları Sunumlar
12Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları)Sunumlar
13Kan şekeri ÖlçümüSunumlar
14Üriner katater takma- çıkarma Sunumlar
Kaynak
Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Ay F, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011 Klinik Beceriler, Aşti T, Karadağ A, Nobel Tıp Kitabevi, 2011 Fundamentals of Nursing, Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007 Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar, Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu, Alter Yayınevi,2008
Ders notları

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Öğrenciler Tıbbi Fizik, Radyasyon Güvenliği, Anatomi, Radyolojik Anatomi, Tıbbi Görüntüleme ve Nükleer Tıp alanlarında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir.
2
Görev ve sorumlulukları ile ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Radyasyon güvenliği prosedürlerini uygulayarak iyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon kullanan görüntüleme cihazlarının operasyonunda yer alır ve bu cihazlar ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip bunları rapor eder.
4
Kazandığı temel bilgi birikimini ve becerilerini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Hasta ve hasta yakınları ile onların kültürel hassasiyetlerini de göz önünde bulundurarak profesyonel bir şekilde iletişim kurar.
7
Görüntüleme için en uygun ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlamayı gerçekleştirir ve doğru ışınlama faktörü seçimini yapar.
8
Hasta görüntülerini etkili bir şekilde değerlendirir ve rutin dışı durumları saptayarak doğru adımlar atar.
9
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:48Son Güncelleme Tarihi: 01/02/2023 - 09:49