Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pelin BASIM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,Hasta tedavi ekibi ilişkisi,Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme,Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi,Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi,Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme,Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri,Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri,Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri,Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını tanır.13, 16, 9A, C
Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklar.13, 16, 9A, C
Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklar.13, 16, 9A, C
Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar.13, 16, 9A, C
Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar.13, 16, 9A, C
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramlarıDers notu okuma
2Hasta tedavi ekibi ilişkisiDers notu okuma
3Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etmeDers notu okuma
4Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisiDers notu okuma
5Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisiDers notu okuma
6Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisiDers notu okuma
7Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreciDers notu okuma
8Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etmeDers notu okuma
9Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileriDers notu okuma
10Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileriDers notu okuma
11Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileriDers notu okuma
12Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileriDers notu okuma
13Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileriDers notu okuma
14Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlarDers notu okuma
Kaynak
Ders notları
1) Baltaş Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi” Remzi Kitapevi, İstanbul. 2) Ü. Okyayuz (Ed.) (1999). “Sağlık Psikolojisine Giriş”, Psikologlar Derneği Yayınları. No:19 Ankara. 3) Bozkurt, SG. (2002) “Stres ve Sağlık Psikolojisi”. Ayvaşık B., Sayıl M. (Eds.), “Psikolojiyi Anlamak”, Türk Psikologlar Derneği Yay. No:23, 491-525, Ankara. 4) Brannon D, Feist J. (2010) Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
X
2
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
X
3
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
4
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. Alanında öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir.
X
5
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
X
6
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyiminde sorumluluk alır.
X
7
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
X
8
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
9
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
11
Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
X
12
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
13
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
14
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme616
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi616
Okul Dışı Diğer Faaliyetler21020
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı14114
Ara Sınav ve Hazırlığı12020
Genel Sınav ve Hazırlığı12525
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)119
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(119/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ-Bahar Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Pelin BASIM
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıSağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır.
Dersin İçeriğiBu ders; Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,Hasta tedavi ekibi ilişkisi,Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme,Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi,Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi,Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme,Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri,Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri,Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri,Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını tanır.13, 16, 9A, C
Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklar.13, 16, 9A, C
Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklar.13, 16, 9A, C
Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar.13, 16, 9A, C
Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar.13, 16, 9A, C
Öğretim Yöntemleri:13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramlarıDers notu okuma
2Hasta tedavi ekibi ilişkisiDers notu okuma
3Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etmeDers notu okuma
4Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisiDers notu okuma
5Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisiDers notu okuma
6Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisiDers notu okuma
7Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreciDers notu okuma
8Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etmeDers notu okuma
9Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileriDers notu okuma
10Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileriDers notu okuma
11Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileriDers notu okuma
12Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileriDers notu okuma
13Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileriDers notu okuma
14Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlarDers notu okuma
Kaynak
Ders notları
1) Baltaş Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi” Remzi Kitapevi, İstanbul. 2) Ü. Okyayuz (Ed.) (1999). “Sağlık Psikolojisine Giriş”, Psikologlar Derneği Yayınları. No:19 Ankara. 3) Bozkurt, SG. (2002) “Stres ve Sağlık Psikolojisi”. Ayvaşık B., Sayıl M. (Eds.), “Psikolojiyi Anlamak”, Türk Psikologlar Derneği Yay. No:23, 491-525, Ankara. 4) Brannon D, Feist J. (2010) Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular.
X
2
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder.
X
3
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır.
X
4
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. Alanında öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir.
X
5
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir.
X
6
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyiminde sorumluluk alır.
X
7
Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir.
X
8
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
9
Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler.
10
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır.
X
11
Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar.
X
12
Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir.
X
13
Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır.
X
14
Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 20
Genel Sınavın Başarıya Oranı 80
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 03/02/2023 - 11:15Son Güncelleme Tarihi: 03/02/2023 - 12:14