Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pelin BASIM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,Hasta tedavi ekibi ilişkisi,Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme,Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi,Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi,Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme,Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri,Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri,Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri,Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını tanır. | 13, 16, 9 | A, C |
Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklar. | 13, 16, 9 | A, C |
Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklar. | 13, 16, 9 | A, C |
Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar. | 13, 16, 9 | A, C |
Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar. | 13, 16, 9 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları | Ders notu okuma |
2 | Hasta tedavi ekibi ilişkisi | Ders notu okuma |
3 | Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme | Ders notu okuma |
4 | Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi | Ders notu okuma |
5 | Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi | Ders notu okuma |
6 | Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi | Ders notu okuma |
7 | Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci | Ders notu okuma |
8 | Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme | Ders notu okuma |
9 | Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri | Ders notu okuma |
10 | Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri | Ders notu okuma |
11 | Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri | Ders notu okuma |
12 | Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri | Ders notu okuma |
13 | Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri | Ders notu okuma |
14 | Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar | Ders notu okuma |
Kaynak |
Ders notları |
1) Baltaş Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi” Remzi Kitapevi, İstanbul. 2) Ü. Okyayuz (Ed.) (1999). “Sağlık Psikolojisine Giriş”, Psikologlar Derneği Yayınları. No:19 Ankara. 3) Bozkurt, SG. (2002) “Stres ve Sağlık Psikolojisi”. Ayvaşık B., Sayıl M. (Eds.), “Psikolojiyi Anlamak”, Türk Psikologlar Derneği Yay. No:23, 491-525, Ankara. 4) Brannon D, Feist J. (2010) Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | X | |||||
2 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder. | X | |||||
3 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
4 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. Alanında öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
5 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | X | |||||
6 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyiminde sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
11 | Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | X | |||||
12 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
13 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
14 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 6 | 1 | 6 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 6 | 1 | 6 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 2 | 10 | 20 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 14 | 1 | 14 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 119 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(119/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
SAĞLIK PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. Pelin BASIM |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Sağlık, hastalık ve hastalığın tedavisi ile psikolojik etkenler arasındaki ilişki konusunda farkındalık ve biyopsikososyal bakış açısını kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları,Hasta tedavi ekibi ilişkisi,Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme,Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi,Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi,Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi,Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci,Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme,Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri,Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri,Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri,Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri,Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Sağlık, hastalık ve kronik hastalık kavramlarını tanır. | 13, 16, 9 | A, C |
Psikososyal faktörlerin, sağlık ve hastalıktaki önemini açıklar. | 13, 16, 9 | A, C |
Psikososyal açıdan kronik hastalıkların psikososyal etkilerini açıklar. | 13, 16, 9 | A, C |
Hastalığa verilen ruhsal tepkileri açıklar. | 13, 16, 9 | A, C |
Hastalığa uyum süreci aşamalarını sıralar. | 13, 16, 9 | A, C |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, C: Çoktan Seçmeli Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlık, hastalık, kronik hastalık kavramları | Ders notu okuma |
2 | Hasta tedavi ekibi ilişkisi | Ders notu okuma |
3 | Stres, sağlık hastalık ilişkisi, Stresle baş etme | Ders notu okuma |
4 | Kişilik yapısı, davranış örüntüleri ile sağlık ve hastalık ilişkisi | Ders notu okuma |
5 | Durumsal krizler, Travmatik Yaşam Deneyimleri ve hastalık ilişkisi | Ders notu okuma |
6 | Hasta rolüne girmek, hasta olma psikolojisi | Ders notu okuma |
7 | Fiziksel sağlık sorunlarına verilen ruhsal tepkiler ve uyum süreci | Ders notu okuma |
8 | Psikososyal açıdan kronik ağrı ve ağrı ile baş etme | Ders notu okuma |
9 | Psikososyal açıdan Endokrin sistemi hastalıkları ve etkileri | Ders notu okuma |
10 | Psikososyal açıdan Kanser kanser ve etkileri | Ders notu okuma |
11 | Psikososyal açıdan Kardiyovasküler hastalıklar ve etkileri | Ders notu okuma |
12 | Psikososyal açıdan Kronik solunum sistemi hastalıkları ve etkileri | Ders notu okuma |
13 | Psikososyal açıdan organ transplantasyonları ve etkileri | Ders notu okuma |
14 | Ölümcül veya kronik bir hastalığı olan bireylerin yakınlarının yaşadığı sorunlar | Ders notu okuma |
Kaynak |
Ders notları |
1) Baltaş Z. (2000) “Sağlık Psikolojisi” Remzi Kitapevi, İstanbul. 2) Ü. Okyayuz (Ed.) (1999). “Sağlık Psikolojisine Giriş”, Psikologlar Derneği Yayınları. No:19 Ankara. 3) Bozkurt, SG. (2002) “Stres ve Sağlık Psikolojisi”. Ayvaşık B., Sayıl M. (Eds.), “Psikolojiyi Anlamak”, Türk Psikologlar Derneği Yay. No:23, 491-525, Ankara. 4) Brannon D, Feist J. (2010) Health Psychology: An Introduction to Behavior and Health. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | X | |||||
2 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder. | X | |||||
3 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
4 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. Alanında öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
5 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | X | |||||
6 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyiminde sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
11 | Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | X | |||||
12 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
13 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
14 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 20 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 80 | |
Toplam | 100 |