Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ DOKÜMANTASYON I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Faruk AYDIN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Faruk AYDIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıbbi dokümanların özellikleri, kayıt altına alınmaları, korunmaları ve kullanıcıların hizmetine sunulmaları konularını incelemek ve tıbbi sekreterin bu alandaki görev ve sorumluluklarını ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrencilerle tanışma, Dersin amacı ve ders planının tanıtımı,Genel Kavramlar: Doküman, Dokümantasyon, Tıbbi Doküman ve Dokümantasyon,Tıbbi dokümanların tarihsel gelişimi ve genel özellikleri,Hasta Dosyalarının önemi ve kullanım alanları,Hasta Dosyalarının Kapsamı ve Düzenlenmesi; Hasta Dosyalarının Gizliliği ve Mülkiyeti,Hasta Dosyasında Yer Alan Evrakların Değerlendirilmesi, Kağıt ortamında ve elektronik ortamda kullanılan formlar,Arşiv Tanımı, Tıbbi Arşiv Kavramları,Arşiv Hizmetinin Planlanması ve Örgütlenmesi,Hasta Dosyalarının Sıralanması ve Düzenlenmesi, Kullanılan İndeksler,Hasta dosyaları sıralanma yöntemleri,Kullanılabilecek İndeksler ve dosya takip sisteminin kurulması,Sağlık Bakanlığı Yataklı tedavi kurumları işletme yönetmeliği ve beklentileri,Tıbbi Arşiv Personelinin Tanımı ve Görevleri (K2 100-101, 114-118),Hasta Dosyalarının Hukuki Durumu; Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi dokümanlarla ilgili temel tanım ve kavramları tanır. | 10, 16, 9 | A |
Tıbbi dokümanların gizliliği, saklanması ve standardizasyonunu yönetir. | 10, 16, 9 | A |
Sağlık kuruluşlarında tıbbi dokümantasyon işlemlerini yasal mevzuata uygun olarak kullanır. | 10, 16, 9 | A |
Hasta dosyalarını düzenleme ve arşivleme işlemlerini uygular. | 10, 16, 9 | A |
Tıbbi dokümantasyonun sağlık hizmetleri açısından önemini saptar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma, Dersin amacı ve ders planının tanıtımı | Ders notu okuma |
2 | Genel Kavramlar: Doküman, Dokümantasyon, Tıbbi Doküman ve Dokümantasyon | Ders notu okuma |
3 | Tıbbi dokümanların tarihsel gelişimi ve genel özellikleri | Ders notu okuma |
4 | Hasta Dosyalarının önemi ve kullanım alanları | Ders notu okuma |
5 | Hasta Dosyalarının Kapsamı ve Düzenlenmesi; Hasta Dosyalarının Gizliliği ve Mülkiyeti | Ders notu okuma |
6 | Hasta Dosyasında Yer Alan Evrakların Değerlendirilmesi, Kağıt ortamında ve elektronik ortamda kullanılan formlar | Ders notu okuma |
7 | Arşiv Tanımı, Tıbbi Arşiv Kavramları | Ders notu okuma |
8 | Arşiv Hizmetinin Planlanması ve Örgütlenmesi | Ders notu okuma |
9 | Hasta Dosyalarının Sıralanması ve Düzenlenmesi, Kullanılan İndeksler | Ders notu okuma |
10 | Hasta dosyaları sıralanma yöntemleri | Ders notu okuma |
11 | Kullanılabilecek İndeksler ve dosya takip sisteminin kurulması | Ders notu okuma |
12 | Sağlık Bakanlığı Yataklı tedavi kurumları işletme yönetmeliği ve beklentileri | Ders notu okuma |
13 | Tıbbi Arşiv Personelinin Tanımı ve Görevleri (K2 100-101, 114-118) | Ders notu okuma |
14 | Hasta Dosyalarının Hukuki Durumu; Genel değerlendirme | Ders notu okuma |
Kaynak |
Ders notları |
Uçmaz R. Tıbbi Dokümantasyon 1, Uludağ Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Yayınları, Bursa, 2004. Uçmaz R. Tıbbi Dokümantasyon 2, Uludağ Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Yayınları, 2004. Prof.Dr.Adil Artukoğlu, Tıbbi Dokümantasyon Kadir Sümbüloğlu, Vildan Sümbüloğlu, Tıbbi Dokümantasyon, Somgür Yayıncılık, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | X | |||||
2 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder. | X | |||||
3 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
4 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. Alanında öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
5 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | X | |||||
6 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyiminde sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
10 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
11 | Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | X | |||||
12 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
13 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
14 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 2 | 28 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 2 | 5 | 10 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 1 | 1 | 1 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 2 | 1 | 2 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 21 | 21 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 111 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(111/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TIBBİ DOKÜMANTASYON I | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Faruk AYDIN |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Faruk AYDIN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Tıbbi dokümanların özellikleri, kayıt altına alınmaları, korunmaları ve kullanıcıların hizmetine sunulmaları konularını incelemek ve tıbbi sekreterin bu alandaki görev ve sorumluluklarını ortaya koymaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Öğrencilerle tanışma, Dersin amacı ve ders planının tanıtımı,Genel Kavramlar: Doküman, Dokümantasyon, Tıbbi Doküman ve Dokümantasyon,Tıbbi dokümanların tarihsel gelişimi ve genel özellikleri,Hasta Dosyalarının önemi ve kullanım alanları,Hasta Dosyalarının Kapsamı ve Düzenlenmesi; Hasta Dosyalarının Gizliliği ve Mülkiyeti,Hasta Dosyasında Yer Alan Evrakların Değerlendirilmesi, Kağıt ortamında ve elektronik ortamda kullanılan formlar,Arşiv Tanımı, Tıbbi Arşiv Kavramları,Arşiv Hizmetinin Planlanması ve Örgütlenmesi,Hasta Dosyalarının Sıralanması ve Düzenlenmesi, Kullanılan İndeksler,Hasta dosyaları sıralanma yöntemleri,Kullanılabilecek İndeksler ve dosya takip sisteminin kurulması,Sağlık Bakanlığı Yataklı tedavi kurumları işletme yönetmeliği ve beklentileri,Tıbbi Arşiv Personelinin Tanımı ve Görevleri (K2 100-101, 114-118),Hasta Dosyalarının Hukuki Durumu; Genel değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tıbbi dokümanlarla ilgili temel tanım ve kavramları tanır. | 10, 16, 9 | A |
Tıbbi dokümanların gizliliği, saklanması ve standardizasyonunu yönetir. | 10, 16, 9 | A |
Sağlık kuruluşlarında tıbbi dokümantasyon işlemlerini yasal mevzuata uygun olarak kullanır. | 10, 16, 9 | A |
Hasta dosyalarını düzenleme ve arşivleme işlemlerini uygular. | 10, 16, 9 | A |
Tıbbi dokümantasyonun sağlık hizmetleri açısından önemini saptar. | 10, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğrencilerle tanışma, Dersin amacı ve ders planının tanıtımı | Ders notu okuma |
2 | Genel Kavramlar: Doküman, Dokümantasyon, Tıbbi Doküman ve Dokümantasyon | Ders notu okuma |
3 | Tıbbi dokümanların tarihsel gelişimi ve genel özellikleri | Ders notu okuma |
4 | Hasta Dosyalarının önemi ve kullanım alanları | Ders notu okuma |
5 | Hasta Dosyalarının Kapsamı ve Düzenlenmesi; Hasta Dosyalarının Gizliliği ve Mülkiyeti | Ders notu okuma |
6 | Hasta Dosyasında Yer Alan Evrakların Değerlendirilmesi, Kağıt ortamında ve elektronik ortamda kullanılan formlar | Ders notu okuma |
7 | Arşiv Tanımı, Tıbbi Arşiv Kavramları | Ders notu okuma |
8 | Arşiv Hizmetinin Planlanması ve Örgütlenmesi | Ders notu okuma |
9 | Hasta Dosyalarının Sıralanması ve Düzenlenmesi, Kullanılan İndeksler | Ders notu okuma |
10 | Hasta dosyaları sıralanma yöntemleri | Ders notu okuma |
11 | Kullanılabilecek İndeksler ve dosya takip sisteminin kurulması | Ders notu okuma |
12 | Sağlık Bakanlığı Yataklı tedavi kurumları işletme yönetmeliği ve beklentileri | Ders notu okuma |
13 | Tıbbi Arşiv Personelinin Tanımı ve Görevleri (K2 100-101, 114-118) | Ders notu okuma |
14 | Hasta Dosyalarının Hukuki Durumu; Genel değerlendirme | Ders notu okuma |
Kaynak |
Ders notları |
Uçmaz R. Tıbbi Dokümantasyon 1, Uludağ Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Yayınları, Bursa, 2004. Uçmaz R. Tıbbi Dokümantasyon 2, Uludağ Üniversitesi Meslek Yüksekokulu Yayınları, 2004. Prof.Dr.Adil Artukoğlu, Tıbbi Dokümantasyon Kadir Sümbüloğlu, Vildan Sümbüloğlu, Tıbbi Dokümantasyon, Somgür Yayıncılık, Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | X | |||||
2 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder. | X | |||||
3 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | X | |||||
4 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. Alanında öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir. | X | |||||
5 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | X | |||||
6 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyiminde sorumluluk alır. | X | |||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | X | |||||
8 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | X | |||||
10 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
11 | Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | X | |||||
12 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
13 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X | |||||
14 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |