Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTALIKLAR BİLGİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Bahtıgül KUBAT |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Bahtıgül KUBAT |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Amacı | Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımlanması, bu kavramları etkileyen faktörleri ve sistemlere ait hastalıkların öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Sağlık ve Hastalık,2.Hastalıkların Teşhisinde Hikaye Alma ve Fiziksel Muayene,3.Solunum Sistemi Hastalıkları,4.Dolaşım Sistemi Hastalıkları,5.Dolaşım Sistemi Hastalıkları,6.Sindirim Sistemi Hastalıkları,7.Kan Hastalıkları,8.Kas ve İskelet Sistemi Hastalıkları,9.Üriner Sistem ve Hastalıkları,10.Sinir Sistemi Hastalıkları,11.Endokrin Sistem Hastalıkları,12.Bağışıklık Sistemi Hastalıkları,13.Kanserler,14.İş ve Meslek Hastalıkları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1.Sağlık ve hastalık kavramını tanımlar. | 10, 19, 9 | A |
1.2.Sağlık ve hastalık kavramları arasındaki ilişkiyi kurar. | 10, 19, 9 | A |
1.3.Sağlık ve hastalık kavramlarını etkileyen faktörleri öğrenir. | 10, 12, 16, 9 | A |
2.İnsan vücudundaki sistemlerin çalışma mekanizmasını ve hastalıklarını tanıyacaktır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1.Hastalıklara sebep olan faktörleri öğrenir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.2.Hastalıkların teşhisinde hikaye alma ve fiziksek muayenenin önemini öğrenir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.3.Hastalıklara ait bulgu ve belirtileri tanır. | 10, 19, 9 | A |
2.4.Hastalıkların tanı ve tedavi yollarını tanır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.5.Sağlığın sürdürülebilmesi için hastalıklardan korunma yollarını öğrenir. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.Hastalıkların teşhis ve tedavisinde sağlık ekibi üyeleri ile iletişim kurmayı öğrenecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Sağlık ve Hastalık | |
2 | 2.Hastalıkların Teşhisinde Hikaye Alma ve Fiziksel Muayene | |
3 | 3.Solunum Sistemi Hastalıkları | |
4 | 4.Dolaşım Sistemi Hastalıkları | |
5 | 5.Dolaşım Sistemi Hastalıkları | |
6 | 6.Sindirim Sistemi Hastalıkları | |
7 | 7.Kan Hastalıkları | |
8 | 8.Kas ve İskelet Sistemi Hastalıkları | |
9 | 9.Üriner Sistem ve Hastalıkları | |
10 | 10.Sinir Sistemi Hastalıkları | |
11 | 11.Endokrin Sistem Hastalıkları | |
12 | 12.Bağışıklık Sistemi Hastalıkları | |
13 | 13.Kanserler | |
14 | 14.İş ve Meslek Hastalıkları |
Kaynak |
Powerpoint Sunuları, Konularla ilgili Web Sayfaları |
-Akdemir N,Birol L.İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı.Sistem Ofset, Ankara, 2005. -Atlı K.Fiziksel ve Ergonomik Faktörlerle Oluşan Meslek Hastalıkları.İSGİP Sağlık Gözetimi Eğitimi Ders Notları,2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | ||||||
2 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder. | ||||||
3 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
4 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. Alanında öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir. | ||||||
5 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | ||||||
6 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyiminde sorumluluk alır. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
8 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | ||||||
12 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
13 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
14 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 1 | 1 | 1 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 1 | 10 | 10 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 6 | 1 | 6 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 25 | 25 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 90 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(90/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
HASTALIKLAR BİLGİSİ | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Bahtıgül KUBAT |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Bahtıgül KUBAT |
Dersin Yardımcıları | yok |
Dersin Amacı | Sağlık ve hastalık kavramlarının tanımlanması, bu kavramları etkileyen faktörleri ve sistemlere ait hastalıkların öğrenilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Sağlık ve Hastalık,2.Hastalıkların Teşhisinde Hikaye Alma ve Fiziksel Muayene,3.Solunum Sistemi Hastalıkları,4.Dolaşım Sistemi Hastalıkları,5.Dolaşım Sistemi Hastalıkları,6.Sindirim Sistemi Hastalıkları,7.Kan Hastalıkları,8.Kas ve İskelet Sistemi Hastalıkları,9.Üriner Sistem ve Hastalıkları,10.Sinir Sistemi Hastalıkları,11.Endokrin Sistem Hastalıkları,12.Bağışıklık Sistemi Hastalıkları,13.Kanserler,14.İş ve Meslek Hastalıkları; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Sağlık ve hastalıkla ilgili temel kavramları tanımlayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
1.1.Sağlık ve hastalık kavramını tanımlar. | 10, 19, 9 | A |
1.2.Sağlık ve hastalık kavramları arasındaki ilişkiyi kurar. | 10, 19, 9 | A |
1.3.Sağlık ve hastalık kavramlarını etkileyen faktörleri öğrenir. | 10, 12, 16, 9 | A |
2.İnsan vücudundaki sistemlerin çalışma mekanizmasını ve hastalıklarını tanıyacaktır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.1.Hastalıklara sebep olan faktörleri öğrenir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.2.Hastalıkların teşhisinde hikaye alma ve fiziksek muayenenin önemini öğrenir. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.3.Hastalıklara ait bulgu ve belirtileri tanır. | 10, 19, 9 | A |
2.4.Hastalıkların tanı ve tedavi yollarını tanır. | 10, 16, 19, 9 | A |
2.5.Sağlığın sürdürülebilmesi için hastalıklardan korunma yollarını öğrenir. | 10, 16, 19, 9 | A |
3.Hastalıkların teşhis ve tedavisinde sağlık ekibi üyeleri ile iletişim kurmayı öğrenecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.Sağlık ve Hastalık | |
2 | 2.Hastalıkların Teşhisinde Hikaye Alma ve Fiziksel Muayene | |
3 | 3.Solunum Sistemi Hastalıkları | |
4 | 4.Dolaşım Sistemi Hastalıkları | |
5 | 5.Dolaşım Sistemi Hastalıkları | |
6 | 6.Sindirim Sistemi Hastalıkları | |
7 | 7.Kan Hastalıkları | |
8 | 8.Kas ve İskelet Sistemi Hastalıkları | |
9 | 9.Üriner Sistem ve Hastalıkları | |
10 | 10.Sinir Sistemi Hastalıkları | |
11 | 11.Endokrin Sistem Hastalıkları | |
12 | 12.Bağışıklık Sistemi Hastalıkları | |
13 | 13.Kanserler | |
14 | 14.İş ve Meslek Hastalıkları |
Kaynak |
Powerpoint Sunuları, Konularla ilgili Web Sayfaları |
-Akdemir N,Birol L.İç Hastalıkları ve Hemşirelik Bakımı.Sistem Ofset, Ankara, 2005. -Atlı K.Fiziksel ve Ergonomik Faktörlerle Oluşan Meslek Hastalıkları.İSGİP Sağlık Gözetimi Eğitimi Ders Notları,2011 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanındaki güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç-gereçleri ve diğer kaynaklarla desteklenen temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı derslerden edindiği bilgileri mesleki olarak değerlendirir ve uygular. | ||||||
2 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçların duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak hareket eder. | ||||||
3 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir, düşüncelerini ve sorunlara ilişkin çözüm önerilerini yazılı ve sözlü olarak aktarır. | ||||||
4 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. Alanında öngörülemeyen durumlarla karşılaştığında sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak çözüm üretir. | ||||||
5 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip içerisinde yer alarak kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve gerektiğinde bireysel sorumluluk üstlenir. | ||||||
6 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili uygulamalarda aktif bir ekip üyesi olarak, diğer sağlık disiplinleri ile çalışabilme deneyiminde sorumluluk alır. | ||||||
7 | Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
8 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
9 | Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | Meslektaşları, hastalar, hasta yakınları, hekimler ve diğer sağlık çalışanları ile etkin bir iletişim kurar. | ||||||
12 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
13 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
14 | Tıbbi Dokümantasyon ve Sekreterlik alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |