Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
NEFROLOJİ VE DİYALİZ I | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Selda SELİMOĞLU NAMOĞLU |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Selda SELİMOĞLU NAMOĞLU |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Kronik böbrek yetmezliğini hastalığının hazırlayıcı nedenlerini, tanı ve tedavi yöntemlerinin yanında hemodiyaliz uygulamasının tüm yöntemlerinin öğretilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.Böbrek anatomi ve fizyolojisi.Kronik böbrek hastalığının tanımı ve nedenleri,2. Asit, baz ve iyon metabolizması bozuklukları,3. Kronik böbrek yetmezliğinde etiyopatogenez,4.Kronik böbrek yetmezliğinde konservatif tedaviler. Kalsiyum fosfor metabolizması,5. Renal replasman tedavileri,6. Hemodiyalizde genel prensipler,7. Akut Hemodiyaliz, Kronik Hemodiyaliz, Hemodiyaliz Yeterliliği, Hemodiyalizde Mg. Komplikasyonları,8. Hemodiyaliz seansı sırasında görülen komplikasyonlar ve tedavisi, Hipertansiyon,9.Hemodiyalizde oluşan komplikasyonlar ve müdahaleler.,10.Kronik böbrek yetmezliğinde anemi,11. KBY’de Enfeksiyonlara Eğilim, Hepatitler Ve KBY’de Aşılama,12. KBY’de İlaçlar Böbrek Ve Diyaliz Etkileşimi,13. Diyaliz hastasında Diabetes mellitus,14. Yönetmelikler, böbrek hastalıklarında maliyet; konularını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kronik böbrek yetmezliğinin nedenlerini ve konservatif tedavileri açıklayabilecektir. | 1, 14, 15 | A |
1.1. KBY tanımlar. | 1, 14, 15 | A |
1.2. Diyaliz endikasyonlarını sıralar. | 1, 14, 15 | A |
1.3. Diyaliz hastasının enfeksiyonlara eğilimini tartışır. | 1, 14, 15 | A |
2. Akut ve kronik hemodiyalizi tanımlayabilecektir. | 1, 14, 2 | A |
2.1. Hemodiyaliz prensiplerini açıklar. | 1, 14, 4 | A |
2.2. Hemodiyaliz öncesi hazırlığı sıralar. | 1, 15, 4 | A |
2.3. Hemodiyalizde hasta takibini açıklar. | 1, 14, 4 | A |
3. Özel durumlardaki hemodiyaliz uygulamalarını açıklayabilecektir. | 1, 14, 4 | A |
3.1. Çocuklarda hemodiyaliz uygulamasını açıklar. | 1, 14, 4 | A |
3.2. Bulaşıcı bir enfeksiyonu olan hastanın hemodiyaliz uygulamasını açıklar. | 1, 4 | A |
3.3. Yönetmelikler ve diyaliz hastasının tedavisi için gereken maliyeti yorumlayabilecektir. | 1, 14, 4 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 1: Anlatım, 14: Bireysel Çalışma, 15: Problem Çözme, 2: Soru - Cevap, 4: Alıştırma ve Uygulama |
Ölçme Yöntemleri: | A: Yazılı sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
1 | 1.Böbrek anatomi ve fizyolojisi.Kronik böbrek hastalığının tanımı ve nedenleri | |
2 | 2. Asit, baz ve iyon metabolizması bozuklukları | |
3 | 3. Kronik böbrek yetmezliğinde etiyopatogenez | |
4 | 4.Kronik böbrek yetmezliğinde konservatif tedaviler. Kalsiyum fosfor metabolizması | |
5 | 5. Renal replasman tedavileri | |
6 | 6. Hemodiyalizde genel prensipler | |
7 | 7. Akut Hemodiyaliz, Kronik Hemodiyaliz, Hemodiyaliz Yeterliliği, Hemodiyalizde Mg. Komplikasyonları | |
8 | 8. Hemodiyaliz seansı sırasında görülen komplikasyonlar ve tedavisi, Hipertansiyon | |
9 | 9.Hemodiyalizde oluşan komplikasyonlar ve müdahaleler. | |
10 | 10.Kronik böbrek yetmezliğinde anemi | |
11 | 11. KBY’de Enfeksiyonlara Eğilim, Hepatitler Ve KBY’de Aşılama | |
12 | 12. KBY’de İlaçlar Böbrek Ve Diyaliz Etkileşimi | |
13 | 13. Diyaliz hastasında Diabetes mellitus | |
14 | 14. Yönetmelikler, böbrek hastalıklarında maliyet |
Kaynak |
Öğretim üyesinin ders notları |
-Karadakovan A, Eti Aslan F, Dahili ve Cerrahi Hastalıklarda Bakım, Nobel Kitabevi, 2009 -Lewis S.H., Heitkemper H.M, Dirksen S.R., MEdical-Surgical Nursing, Mosby Year Book, St.Lois, 2004 -Akpolat, T, Ulaş C., Hemodiyaliz Hemşiresi El Kitabı, 1999 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
0 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
0 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
0 | Diyaliz alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
0 | Diyaliz alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
0 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
0 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | X | |||||
0 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | X | |||||
0 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
0 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |