özel eğitimin temel ilkelerinin öğretilmesi, farklı tanı grupları hakkında tanıtıcı bilgiler vermek. Özel eğitim alanında uygulanması gereken gelişim destek programları hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Özel eğitimde temel kavramlar,Özel eğitime tarihsel bakış, günümüzde özel eğitimin dünyada ve Türkiye’de durumu,Özel eğitimin amaç ve ilkeleri, özel gereksinimli çocuklar için gelişim destek programlarının tanıtımı. Gelişimi risk altında olan çocuklar.,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklar,Zihin engelli çocuklar,Fiziksel engelli çocuklar,Öğrenme güçlüğü olan çocuklar,Otistik bozukluğu olan çocuklar,Down sendromlu çocuklar,İşitme engelli çocuklar,Görme engelli çocuklar,Üstün yetenekli çocuklar,Özel gereksinimli çocukların aileleri 1,Özel gereksinimli çocukların aileleri 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Özel eğitimde temel kavramları açıklar.
10, 9
A, E
Özel eğitimde tarihsel süreçleri, dünyadaki ve Türkiye'deki durumu tanır.
10, 9
A, E
Özel gereksinimli, farklı tanı grubundaki çocukların gelişim özelliklerini ve bu çocukların gelişimini destekleyici programların içeriklerini tanımlar.
10, 9
A, E
Gelişimi risk altında olan çocukların gelişim özelliklerini tanımlar, gelişimlerini destekleyici programları uygular.
10, 9
A, E
Özel gereksinimli çocuğu olan ailelerin tepkilerini ve çocuklarına yönelik davranışlarını yorumlar.
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Özel eğitimde temel kavramlar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
2
Özel eğitime tarihsel bakış, günümüzde özel eğitimin dünyada ve Türkiye’de durumu
Ön hazırlık gerekmemektedir.
3
Özel eğitimin amaç ve ilkeleri, özel gereksinimli çocuklar için gelişim destek programlarının tanıtımı. Gelişimi risk altında olan çocuklar.
Ön hazırlık gerekmemektedir.
4
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
5
Zihin engelli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
6
Fiziksel engelli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
7
Öğrenme güçlüğü olan çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
8
Otistik bozukluğu olan çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
9
Down sendromlu çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
10
İşitme engelli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
11
Görme engelli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
12
Üstün yetenekli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
13
Özel gereksinimli çocukların aileleri 1
Ön hazırlık gerekmemektedir.
14
Özel gereksinimli çocukların aileleri 2
Ön hazırlık gerekmemektedir.
Kaynak
Ders sırasında verilecektir.
Greenspan, I.S., Wieder, S., Simons, R. (2004) Özel Gereksinimli Çocuk (Çev. İsmail Ersevim). Özgür Yayınları, İstanbul.
Baykoç, N., (2011) (Edt.) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Eğiten Yayınları, Ankara.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
7
alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen
mesleki alanda yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyen ve kendini geliştiren bireyler kazandırılmaktadır.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
3
42
Rehberli Problem Çözme
7
2
14
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
7
1
7
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
15
15
Proje Sunumu / Seminer
1
1
1
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
8
1
8
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
22
22
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
27
27
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
136
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(136/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
ÖZEL EĞİTİM
ÇCG1142970
Güz Dönemi
3+0
3
5
Ders Programı
Salı 10:00-10:45
Salı 11:00-11:45
Salı 12:00-12:45
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Zorunlu
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Çağla TOPAL
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
özel eğitimin temel ilkelerinin öğretilmesi, farklı tanı grupları hakkında tanıtıcı bilgiler vermek. Özel eğitim alanında uygulanması gereken gelişim destek programları hakkında bilgilendirmektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Özel eğitimde temel kavramlar,Özel eğitime tarihsel bakış, günümüzde özel eğitimin dünyada ve Türkiye’de durumu,Özel eğitimin amaç ve ilkeleri, özel gereksinimli çocuklar için gelişim destek programlarının tanıtımı. Gelişimi risk altında olan çocuklar.,Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklar,Zihin engelli çocuklar,Fiziksel engelli çocuklar,Öğrenme güçlüğü olan çocuklar,Otistik bozukluğu olan çocuklar,Down sendromlu çocuklar,İşitme engelli çocuklar,Görme engelli çocuklar,Üstün yetenekli çocuklar,Özel gereksinimli çocukların aileleri 1,Özel gereksinimli çocukların aileleri 2; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Özel eğitimde temel kavramları açıklar.
10, 9
A, E
Özel eğitimde tarihsel süreçleri, dünyadaki ve Türkiye'deki durumu tanır.
10, 9
A, E
Özel gereksinimli, farklı tanı grubundaki çocukların gelişim özelliklerini ve bu çocukların gelişimini destekleyici programların içeriklerini tanımlar.
10, 9
A, E
Gelişimi risk altında olan çocukların gelişim özelliklerini tanımlar, gelişimlerini destekleyici programları uygular.
10, 9
A, E
Özel gereksinimli çocuğu olan ailelerin tepkilerini ve çocuklarına yönelik davranışlarını yorumlar.
10, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Özel eğitimde temel kavramlar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
2
Özel eğitime tarihsel bakış, günümüzde özel eğitimin dünyada ve Türkiye’de durumu
Ön hazırlık gerekmemektedir.
3
Özel eğitimin amaç ve ilkeleri, özel gereksinimli çocuklar için gelişim destek programlarının tanıtımı. Gelişimi risk altında olan çocuklar.
Ön hazırlık gerekmemektedir.
4
Dikkat eksikliği ve hiperaktivite bozukluğu olan çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
5
Zihin engelli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
6
Fiziksel engelli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
7
Öğrenme güçlüğü olan çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
8
Otistik bozukluğu olan çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
9
Down sendromlu çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
10
İşitme engelli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
11
Görme engelli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
12
Üstün yetenekli çocuklar
Ön hazırlık gerekmemektedir.
13
Özel gereksinimli çocukların aileleri 1
Ön hazırlık gerekmemektedir.
14
Özel gereksinimli çocukların aileleri 2
Ön hazırlık gerekmemektedir.
Kaynak
Ders sırasında verilecektir.
Greenspan, I.S., Wieder, S., Simons, R. (2004) Özel Gereksinimli Çocuk (Çev. İsmail Ersevim). Özgür Yayınları, İstanbul.
Baykoç, N., (2011) (Edt.) Özel Gereksinimli Çocuklar ve Özel Eğitim. Eğiten Yayınları, Ankara.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
7
alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen