Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK VE MEDYA | ÇCG2143160 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Aziz KÜÇÜKKELEPÇE |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ayşıl Seda TOGUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin teknoloji bağımlılığı, medyanın çocuk gelişimine yararlarını ve zararlarını anlamasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kuramsal açıdan insan hakları ve çocuk hakları.,Çocuk hakları ve medya: Uluslararası ve ulusal düzlemlerde kurumsal ve hukuksal düzenlemeler.,Medya temsili, çocuk hakları ve profesyonel sorumluluk., Çocukların perspektifinden temsile ‘iyi pratik’ örnekleri.,Medyada çocuk hakları: Meslek ilkeleri ve editoryal ilkeler, ,Çocukları koruma politikaları,Teknoloji Bağımlılığı,Suça sürüklenen çocuklar ve medya,Haber üretim süreci, kaynaklar ve çocuk hakları, Çocuklarla görüşme yapmak,Çatışma ortamında çocuk ve medya, Çocuklara ses vermek ve çocuk‐merkezli medya,Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri 1,Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuk hakları konusunda uluslararası gelişmeleri açıklar. | 16, 9 | A |
Çocuk hakları ile ilgili literatürü tanır. | 16, 9 | A |
Çocuk hakları ile kavramları tanır. | 16, 9 | A |
Çocuk‐merkezli medya örneklerini saptar. | 14, 16, 9 | A |
Çocuklarla görüşme yaparken dikkat edilecek noktaları belirler. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuramsal açıdan insan hakları ve çocuk hakları. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Çocuk hakları ve medya: Uluslararası ve ulusal düzlemlerde kurumsal ve hukuksal düzenlemeler. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Medya temsili, çocuk hakları ve profesyonel sorumluluk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Çocukların perspektifinden temsile ‘iyi pratik’ örnekleri. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Medyada çocuk hakları: Meslek ilkeleri ve editoryal ilkeler, | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Çocukları koruma politikaları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Teknoloji Bağımlılığı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Suça sürüklenen çocuklar ve medya | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Haber üretim süreci, kaynaklar ve çocuk hakları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Çocuklarla görüşme yapmak | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Çatışma ortamında çocuk ve medya | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Çocuklara ses vermek ve çocuk‐merkezli medya | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri 1 | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri 2 | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Ders sırasında verilen sunumlar ve makaleler. |
Sevda Alankuş, Çocuk Odaklı Habercilik, İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yaynları (özellikle Değirmencioğlı ve Koman’ın bölümleri zorunlu). Murathan Mungan (2006). (4.bs.) , Çocuklar ve Büyükleri, Metis, (Dino Buzzati'nin 'Yumurta' öyküsü). Erdir Zat, ‘Çocuk, Çocuktur! AKP’nin “Aşil topuğu”. Birikim. No. 242. Haziran 2009. Timur Soykan (2009). ‘Küçük İnsanlar Pazarı’. Tanrı Misafirleri Oteli. İstanbul. Kırmızı Kedi yayınları. Aksu Bora, Yoksul Çocukların Medyada Temsili. www.bianet.org (19 Kadım 2005). Mine Gencel Bek, ‘Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Çalışmalarına Eleştirel Bakış’, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, Şubat 2008, s. 27‐29 Mine Gencel Bek, ‘Medya Okuryazarlığı ve Çocuklar: Korumacı Yaklaşımdan Eleştirelliğe’, Çoluk Çocuk dergisi, Ekim 2007: 37. Ayrıca başvuru kaynağı olarak Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin fotokopilenmesi ve okunması zorunludur. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur. | X | |||||
7 | alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen | X | |||||
8 | uygulamalarda karşılaştığı öngörülmeyen problemlere çözüm üretebilen, çalışma gruplarında sorumluluk alabilen, bireysel çalışabilme becerisine sahip. | X | |||||
9 | mesleki alanda yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyen ve kendini geliştiren bireyler kazandırılmaktadır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 11 | 11 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 46 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(46/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
ÇOCUK VE MEDYA | ÇCG2143160 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı | Perşembe 09:00-09:45 Perşembe 10:00-10:45 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Aziz KÜÇÜKKELEPÇE |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Ayşıl Seda TOGUR |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Öğrencilerin teknoloji bağımlılığı, medyanın çocuk gelişimine yararlarını ve zararlarını anlamasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Kuramsal açıdan insan hakları ve çocuk hakları.,Çocuk hakları ve medya: Uluslararası ve ulusal düzlemlerde kurumsal ve hukuksal düzenlemeler.,Medya temsili, çocuk hakları ve profesyonel sorumluluk., Çocukların perspektifinden temsile ‘iyi pratik’ örnekleri.,Medyada çocuk hakları: Meslek ilkeleri ve editoryal ilkeler, ,Çocukları koruma politikaları,Teknoloji Bağımlılığı,Suça sürüklenen çocuklar ve medya,Haber üretim süreci, kaynaklar ve çocuk hakları, Çocuklarla görüşme yapmak,Çatışma ortamında çocuk ve medya, Çocuklara ses vermek ve çocuk‐merkezli medya,Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri 1,Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri 2; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Çocuk hakları konusunda uluslararası gelişmeleri açıklar. | 16, 9 | A |
Çocuk hakları ile ilgili literatürü tanır. | 16, 9 | A |
Çocuk hakları ile kavramları tanır. | 16, 9 | A |
Çocuk‐merkezli medya örneklerini saptar. | 14, 16, 9 | A |
Çocuklarla görüşme yaparken dikkat edilecek noktaları belirler. | 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kuramsal açıdan insan hakları ve çocuk hakları. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
2 | Çocuk hakları ve medya: Uluslararası ve ulusal düzlemlerde kurumsal ve hukuksal düzenlemeler. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
3 | Medya temsili, çocuk hakları ve profesyonel sorumluluk. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
4 | Çocukların perspektifinden temsile ‘iyi pratik’ örnekleri. | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
5 | Medyada çocuk hakları: Meslek ilkeleri ve editoryal ilkeler, | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
6 | Çocukları koruma politikaları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
7 | Teknoloji Bağımlılığı | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
8 | Suça sürüklenen çocuklar ve medya | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
9 | Haber üretim süreci, kaynaklar ve çocuk hakları | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
10 | Çocuklarla görüşme yapmak | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
11 | Çatışma ortamında çocuk ve medya | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
12 | Çocuklara ses vermek ve çocuk‐merkezli medya | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
13 | Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri 1 | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
14 | Çocuk hakkı odaklı ‘iyi pratik’ örnekleri 2 | Ön hazırlık gerekmemektedir. |
Kaynak |
Ders sırasında verilen sunumlar ve makaleler. |
Sevda Alankuş, Çocuk Odaklı Habercilik, İstanbul: IPS İletişim Vakfı Yaynları (özellikle Değirmencioğlı ve Koman’ın bölümleri zorunlu). Murathan Mungan (2006). (4.bs.) , Çocuklar ve Büyükleri, Metis, (Dino Buzzati'nin 'Yumurta' öyküsü). Erdir Zat, ‘Çocuk, Çocuktur! AKP’nin “Aşil topuğu”. Birikim. No. 242. Haziran 2009. Timur Soykan (2009). ‘Küçük İnsanlar Pazarı’. Tanrı Misafirleri Oteli. İstanbul. Kırmızı Kedi yayınları. Aksu Bora, Yoksul Çocukların Medyada Temsili. www.bianet.org (19 Kadım 2005). Mine Gencel Bek, ‘Türkiye’de Medya Okuryazarlığı Çalışmalarına Eleştirel Bakış’, İlköğretmen Eğitimci Dergisi, Şubat 2008, s. 27‐29 Mine Gencel Bek, ‘Medya Okuryazarlığı ve Çocuklar: Korumacı Yaklaşımdan Eleştirelliğe’, Çoluk Çocuk dergisi, Ekim 2007: 37. Ayrıca başvuru kaynağı olarak Çocuk Hakları Sözleşmesi’nin fotokopilenmesi ve okunması zorunludur. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | X | |||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur. | X | |||||
7 | alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen | X | |||||
8 | uygulamalarda karşılaştığı öngörülmeyen problemlere çözüm üretebilen, çalışma gruplarında sorumluluk alabilen, bireysel çalışabilme becerisine sahip. | X | |||||
9 | mesleki alanda yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyen ve kendini geliştiren bireyler kazandırılmaktadır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |