Saldırganlığın bir alt boyutu olarak akran zorbalığının tanımlanması, akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesinin ele alınması, akran zorbalığının yaygınlığı, önemi ve yordayıcı faktörlerin incelenmesi.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ders içeriğinin ve değerlendirme yöntemlerinin açıklanması, dağıtımı,Akran ilişkilerini etkileyen faktörler,Akran zorbalığının tanımı ve diğer saldırgan davranışlardan ayırt edici özellikleri, yaygınlığı,Akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesi,Kullanılan ölçme yöntemleri,Zorbalık statüleri ve zorbalığa dahil olan çocukların ya da ergenlerin özellikleri,Yeni bir akran zorbalığı türü olarak sanal zorbalık,Zorbalığa dahil olmanın çocuklar ve ergenler üzerindeki kısa ve uzun süreli etkileri,Bireysel, sınıf ve okul düzeyinde önleme ve müdahale yöntemleri,Sınıf içi sunum,Sınıf içi sunum,Sınıf içi sunum,Sınıf içi sunum,Türkiye?de akran zorbalığı konusunda yürütülen araştırmaların bulgularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Akran zorbalığının diğer saldırgan davranışlardan farkını anlar ve tanımını yapar, akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesini açıklar, akran zorbalığı araştırma bulgularını değerlendirir ve yorumlar.
10, 13, 16, 19, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ders içeriğinin ve değerlendirme yöntemlerinin açıklanması, dağıtımı
2
Akran ilişkilerini etkileyen faktörler
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
3
Akran zorbalığının tanımı ve diğer saldırgan davranışlardan ayırt edici özellikleri, yaygınlığı
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
4
Akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesi
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
5
Kullanılan ölçme yöntemleri
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
6
Zorbalık statüleri ve zorbalığa dahil olan çocukların ya da ergenlerin özellikleri
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
7
Yeni bir akran zorbalığı türü olarak sanal zorbalık
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
8
Zorbalığa dahil olmanın çocuklar ve ergenler üzerindeki kısa ve uzun süreli etkileri
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
9
Bireysel, sınıf ve okul düzeyinde önleme ve müdahale yöntemleri
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
10
Sınıf içi sunum
11
Sınıf içi sunum
12
Sınıf içi sunum
13
Sınıf içi sunum
14
Türkiye?de akran zorbalığı konusunda yürütülen araştırmaların bulgularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi
Kaynak
Gülay, H. (2009) Okul Öncesi Dönemde Akran İlişkileri. Ankara: Pegem
Yayıncılık.
Kernan, M. (2013) Erken Çocukluk Eğitim ve Bakımından Akran İlişkileri. Nobel Akademik Yayıncılık.
Eroğlu, Y., Peker, A. (2015) Ergenlerde Akran İlişkisi ile Siber Zorbalık Statüleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
7
alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen
mesleki alanda yaşam boyu öğrenme bilinci ile bilim ve teknolojideki gelişmeleri izleyen ve kendini geliştiren bireyler kazandırılmaktadır.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
7
7
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
45
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(45/30)
2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
AKRAN İLİŞKİLERİ VE ZORBALIK
-
Bahar Dönemi
2+0
2
2
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Öğr.Gör. Medine Pervin BAYSAN
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Kezban Ekin ÖZBEY DUYGU
Dersin Yardımcıları
Öğr. Gör. Medine Pervin Baysan
Dersin Amacı
Saldırganlığın bir alt boyutu olarak akran zorbalığının tanımlanması, akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesinin ele alınması, akran zorbalığının yaygınlığı, önemi ve yordayıcı faktörlerin incelenmesi.
Dersin İçeriği
Bu ders; Ders içeriğinin ve değerlendirme yöntemlerinin açıklanması, dağıtımı,Akran ilişkilerini etkileyen faktörler,Akran zorbalığının tanımı ve diğer saldırgan davranışlardan ayırt edici özellikleri, yaygınlığı,Akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesi,Kullanılan ölçme yöntemleri,Zorbalık statüleri ve zorbalığa dahil olan çocukların ya da ergenlerin özellikleri,Yeni bir akran zorbalığı türü olarak sanal zorbalık,Zorbalığa dahil olmanın çocuklar ve ergenler üzerindeki kısa ve uzun süreli etkileri,Bireysel, sınıf ve okul düzeyinde önleme ve müdahale yöntemleri,Sınıf içi sunum,Sınıf içi sunum,Sınıf içi sunum,Sınıf içi sunum,Türkiye?de akran zorbalığı konusunda yürütülen araştırmaların bulgularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1.Akran zorbalığının diğer saldırgan davranışlardan farkını anlar ve tanımını yapar, akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesini açıklar, akran zorbalığı araştırma bulgularını değerlendirir ve yorumlar.
10, 13, 16, 19, 9
A, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Ders içeriğinin ve değerlendirme yöntemlerinin açıklanması, dağıtımı
2
Akran ilişkilerini etkileyen faktörler
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
3
Akran zorbalığının tanımı ve diğer saldırgan davranışlardan ayırt edici özellikleri, yaygınlığı
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
4
Akran zorbalığı araştırmalarının tarihçesi
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
5
Kullanılan ölçme yöntemleri
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
6
Zorbalık statüleri ve zorbalığa dahil olan çocukların ya da ergenlerin özellikleri
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
7
Yeni bir akran zorbalığı türü olarak sanal zorbalık
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
8
Zorbalığa dahil olmanın çocuklar ve ergenler üzerindeki kısa ve uzun süreli etkileri
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
9
Bireysel, sınıf ve okul düzeyinde önleme ve müdahale yöntemleri
Önerilen kaynaklardan konuya hazırlık yapılması
10
Sınıf içi sunum
11
Sınıf içi sunum
12
Sınıf içi sunum
13
Sınıf içi sunum
14
Türkiye?de akran zorbalığı konusunda yürütülen araştırmaların bulgularının özetlenmesi ve değerlendirilmesi
Kaynak
Gülay, H. (2009) Okul Öncesi Dönemde Akran İlişkileri. Ankara: Pegem
Yayıncılık.
Kernan, M. (2013) Erken Çocukluk Eğitim ve Bakımından Akran İlişkileri. Nobel Akademik Yayıncılık.
Eroğlu, Y., Peker, A. (2015) Ergenlerde Akran İlişkisi ile Siber Zorbalık Statüleri Arasındaki İlişkinin İncelenmesi.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır.
X
4
Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür.
X
5
Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir.
X
6
Çocuk gelişimi alanıyla ilgili konularda ilgili kişi ve kurumları bilgilendirerek, düşüncelerini ve sorunlara yönelik çözüm önerilerini nicel ve nitel verilerle destekleyerek etkili iletişim sürecinde bulunur.
7
alanı ile ilgili uygulamalar için gerekli yöntem, teknik hizmet ve teknolojileri belirleyerek etkin bir şekilde kullanabilen