Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL LABORATUVAR UYGULAMALARI I | - | Güz Dönemi | 2+4 | 4 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klinik Biyokimya laboratuvarındaki uygulamalara hakim tekniker yetiştirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler,Laboratuvar kuralları, Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı,Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar,Çözelti hazırlama, yüzde ve molar çözeltiler,Çözelti hazırlama, normal ve tampon çözeltiler,Laboratuvar Ölçüm metodları ve laboratuvar ölçüm metotlarını tanıyacaktır, Saf su, Malzeme temizliği ve sterilizasyon,Asid ve baz kavramı, tampon çözeltiler,Klinik Laboratuvarda Yapılan Çalışmalar,Klinik Laboratuvarda Yapılan Çalışmalar,Laboratuvar Süreçleri ve Hata Kaynakları,Kan Alma Hazırlık Evresi,Venöz Kan Alımı, Arteriyel Kan Alımı, Kapiller Kan Alımı,Numunelerin Laboratuvara Ulaştırılması,Biyolojik Materyallerin Laboratuvarda Analize Hazırlanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar, Çözelti hazırlama,Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı | 10, 11, 16, 17, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2.Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler, Laboratuvar kuralları | 10, 11, 16, 17, 5, 6, 8, 9 | A, E |
3.Laboratuvar Ölçüm metodları, Laboratuvar ölçüm metotlarını tanıyacaktır | 10, 11, 16, 17, 5, 6, 8, 9 | A, E |
4.Analizlerde hata kaynakları, Laboratuvar test sonuçlarının yorumlanması, testlerin birbirleri ile ilişkilerine göre hangi testi tekrarlamalıyız? | 10, 11, 16, 17, 5, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler | |
2 | Laboratuvar kuralları, Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı | |
3 | Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar | |
4 | Çözelti hazırlama, yüzde ve molar çözeltiler | |
5 | Çözelti hazırlama, normal ve tampon çözeltiler | |
6 | Laboratuvar Ölçüm metodları ve laboratuvar ölçüm metotlarını tanıyacaktır, Saf su, Malzeme temizliği ve sterilizasyon | |
7 | Asid ve baz kavramı, tampon çözeltiler | |
8 | Klinik Laboratuvarda Yapılan Çalışmalar | |
9 | Klinik Laboratuvarda Yapılan Çalışmalar | |
10 | Laboratuvar Süreçleri ve Hata Kaynakları | |
11 | Kan Alma Hazırlık Evresi | |
12 | Venöz Kan Alımı, Arteriyel Kan Alımı, Kapiller Kan Alımı | |
13 | Numunelerin Laboratuvara Ulaştırılması | |
14 | Biyolojik Materyallerin Laboratuvarda Analize Hazırlanması |
Kaynak |
Sağlık Bilimleri için Biyokimya ( Yazar: Dr. Öğr. Üyesi Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK) Laboratuvar Dünyası ( Yazar: Prof.Dr. Uzay Görmüş) Klinik Biyokimya El Kitabı (Yazar: Prof. Dr. İdris Mehmetoğlu) Harper'ın Resimli Biyokimyası |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | ||||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 6 | 84 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 9 | 63 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 147 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(147/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
TEMEL LABORATUVAR UYGULAMALARI I | - | Güz Dönemi | 2+4 | 4 | 10 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Gözde ÜLFER, Dr.Öğr.Üye. Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Klinik Biyokimya laboratuvarındaki uygulamalara hakim tekniker yetiştirmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler,Laboratuvar kuralları, Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı,Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar,Çözelti hazırlama, yüzde ve molar çözeltiler,Çözelti hazırlama, normal ve tampon çözeltiler,Laboratuvar Ölçüm metodları ve laboratuvar ölçüm metotlarını tanıyacaktır, Saf su, Malzeme temizliği ve sterilizasyon,Asid ve baz kavramı, tampon çözeltiler,Klinik Laboratuvarda Yapılan Çalışmalar,Klinik Laboratuvarda Yapılan Çalışmalar,Laboratuvar Süreçleri ve Hata Kaynakları,Kan Alma Hazırlık Evresi,Venöz Kan Alımı, Arteriyel Kan Alımı, Kapiller Kan Alımı,Numunelerin Laboratuvara Ulaştırılması,Biyolojik Materyallerin Laboratuvarda Analize Hazırlanması; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar, Çözelti hazırlama,Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı | 10, 11, 16, 17, 5, 6, 8, 9 | A, E |
2.Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler, Laboratuvar kuralları | 10, 11, 16, 17, 5, 6, 8, 9 | A, E |
3.Laboratuvar Ölçüm metodları, Laboratuvar ölçüm metotlarını tanıyacaktır | 10, 11, 16, 17, 5, 6, 8, 9 | A, E |
4.Analizlerde hata kaynakları, Laboratuvar test sonuçlarının yorumlanması, testlerin birbirleri ile ilişkilerine göre hangi testi tekrarlamalıyız? | 10, 11, 16, 17, 5, 6, 8, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 11: Gösterip Yapma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Tıbbi laboratuvar tanımı kapsamı,laboratuvarda kullanılan malzemeler | |
2 | Laboratuvar kuralları, Laboratuvar organizasyonu ve laboratuvar teknikerinin iş tanımı | |
3 | Laboratuvar güvenliği ve bulaşıcı hastalıklar | |
4 | Çözelti hazırlama, yüzde ve molar çözeltiler | |
5 | Çözelti hazırlama, normal ve tampon çözeltiler | |
6 | Laboratuvar Ölçüm metodları ve laboratuvar ölçüm metotlarını tanıyacaktır, Saf su, Malzeme temizliği ve sterilizasyon | |
7 | Asid ve baz kavramı, tampon çözeltiler | |
8 | Klinik Laboratuvarda Yapılan Çalışmalar | |
9 | Klinik Laboratuvarda Yapılan Çalışmalar | |
10 | Laboratuvar Süreçleri ve Hata Kaynakları | |
11 | Kan Alma Hazırlık Evresi | |
12 | Venöz Kan Alımı, Arteriyel Kan Alımı, Kapiller Kan Alımı | |
13 | Numunelerin Laboratuvara Ulaştırılması | |
14 | Biyolojik Materyallerin Laboratuvarda Analize Hazırlanması |
Kaynak |
Sağlık Bilimleri için Biyokimya ( Yazar: Dr. Öğr. Üyesi Neziha HACIHASANOĞLU ÇAKMAK) Laboratuvar Dünyası ( Yazar: Prof.Dr. Uzay Görmüş) Klinik Biyokimya El Kitabı (Yazar: Prof. Dr. İdris Mehmetoğlu) Harper'ın Resimli Biyokimyası |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | PY1. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | PY2. Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | PY3. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | PY4. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | PY5. Yaşam boyu öğrenme bilincine sahiptir. | ||||||
6 | PY6. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
7 | PY7. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili toplumun ve dünyanın gündemindeki olaylara duyarlıdır ve gelişmeleri izler, bu konularda sahip olduğu temel bilgi ve becerileri kullanarak ilgili kişi ve kurumları bilgilendirir. | ||||||
8 | PY8. Toplumsal sorumluluk bilinci ile yaşadığı sosyal çevre için proje ve etkinliklere katkı verir. | ||||||
9 | PY9. Bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü A2 Genel Düzeyinde kullanarak alanındaki bilgileri izler. | ||||||
10 | PY10. Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
11 | PY11. Tıbbi Laboratuvar Teknikleri alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun olarak katkıda bulunur. | ||||||
12 | PY12. Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
13 | PY13. Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
14 | PY14. Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | ||||||
15 | PY15. Dış görünüm, tavır, tutum ve davranışları ile topluma örnek olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |