Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PARENTERAL UYGULAMALAR | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Bahtıgül KUBAT |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Meryem KARAÇİL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar ,Hasta Güvenliği Uygulamaları- I (Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi),Hasta Güvenliği Uygulamaları -II (Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri) ,Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I (Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II (Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III (Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler),Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi ,Paranteral İlaç Kullanım bilgisi ,Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği ,İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri),İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları ,Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları),Kan şekeri Ölçümü,Üriner katater takma- çıkarma ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrendiği temel becerileri sağlıklı/hasta bireye tedavi ve bakımında uygular. | 10, 16, 17, 6, 9 | A, G |
Yaşam bulgularını kontrol eder ve değerlendirir. | 10, 16, 17, 6, 9 | A |
Oral ve paranteral uygulamaları gerçekleştirir. | 16, 17, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar | Sunumlar |
2 | Hasta Güvenliği Uygulamaları- I (Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi) | Sunumlar |
3 | Hasta Güvenliği Uygulamaları -II (Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri) | Sunumlar |
4 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I (Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri) | Sunumlar |
5 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II (Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği) | Sunumlar |
6 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III (Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler) | Sunumlar |
7 | Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi | Sunumlar |
8 | Paranteral İlaç Kullanım bilgisi | Sunumlar |
9 | Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği | Sunumlar |
10 | İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri) | Sunumlar |
11 | İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları | Sunumlar |
12 | Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları) | Sunumlar |
13 | Kan şekeri Ölçümü | Sunumlar |
14 | Üriner katater takma- çıkarma | Sunumlar |
Kaynak |
Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Ay F, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011 Klinik Beceriler, Aşti T, Karadağ A, Nobel Tıp Kitabevi, 2011 Fundamentals of Nursing, Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007 Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar, Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu, Alter Yayınevi,2008 |
Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Öğrenciler Tıbbi Fizik, Radyasyon Güvenliği, Anatomi, Radyolojik Anatomi, Tıbbi Görüntüleme ve Nükleer Tıp alanlarında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | Görev ve sorumlulukları ile ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Radyasyon güvenliği prosedürlerini uygulayarak iyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon kullanan görüntüleme cihazlarının operasyonunda yer alır ve bu cihazlar ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip bunları rapor eder. | ||||||
4 | Kazandığı temel bilgi birikimini ve becerilerini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Hasta ve hasta yakınları ile onların kültürel hassasiyetlerini de göz önünde bulundurarak profesyonel bir şekilde iletişim kurar. | ||||||
7 | Görüntüleme için en uygun ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlamayı gerçekleştirir ve doğru ışınlama faktörü seçimini yapar. | ||||||
8 | Hasta görüntülerini etkili bir şekilde değerlendirir ve rutin dışı durumları saptayarak doğru adımlar atar. | ||||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 2 | 2 | 4 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 4 | 4 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 54 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(54/30) | 2 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
PARENTERAL UYGULAMALAR | - | Bahar Dönemi | 1+2 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Bahtıgül KUBAT |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Meryem KARAÇİL |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı öğrencilere, klinikte uygulamaları için gerekli olan çeşitli becerileri kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar ,Hasta Güvenliği Uygulamaları- I (Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi),Hasta Güvenliği Uygulamaları -II (Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri) ,Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I (Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II (Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği),Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III (Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler),Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi ,Paranteral İlaç Kullanım bilgisi ,Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği ,İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri),İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları ,Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları),Kan şekeri Ölçümü,Üriner katater takma- çıkarma ; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğrendiği temel becerileri sağlıklı/hasta bireye tedavi ve bakımında uygular. | 10, 16, 17, 6, 9 | A, G |
Yaşam bulgularını kontrol eder ve değerlendirir. | 10, 16, 17, 6, 9 | A |
Oral ve paranteral uygulamaları gerçekleştirir. | 16, 17, 6, 8, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 17: Deney yapma Tekniği, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, G: Kısa Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Sağlığın tanımı- sağlık bakım süreci ve temel kavramlar | Sunumlar |
2 | Hasta Güvenliği Uygulamaları- I (Hasta bilgisi doğrulama, Kan transfüzyonu takip süreci, Kataterizasyon süreci takibi) | Sunumlar |
3 | Hasta Güvenliği Uygulamaları -II (Yara ve bakımı, Sindirim Sistemi Uygulamaları, Üriner Sistem Uygulamaları, Solunum Sistemi Uygulamaları, Şok ve Çeşitleri) | Sunumlar |
4 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamları-I (Asepsi- Antisepsi- Sterilizasyon- Dezenfeksiyon uygulamaları- El hijyeni ve eldiven Kullanımı, Steril paket açma teknikleri) | Sunumlar |
5 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları- II (Satandart önlemler ve izolasyon Uygulamaları, Tıbbi atık yönetimi, Çalışan güvenliği) | Sunumlar |
6 | Enfeksiyon Kontrol Uygulamaları-III (Çalışan Güvenliği, Delici kesici alet yaralanmaları, Uygulanması gereken prosedürler) | Sunumlar |
7 | Yaşam Bulgularının Değerlendirilmesi | Sunumlar |
8 | Paranteral İlaç Kullanım bilgisi | Sunumlar |
9 | Damar yolu açılması ve Kan alma tekniği | Sunumlar |
10 | İntravenöz ilaç uygulamaları (İntravenöz katater takma- çıkarma, serum takma çıkarma, serum çeşitleri) | Sunumlar |
11 | İntramüsküler ve subkutan ilaç uygulamaları | Sunumlar |
12 | Lokal ilaç Uygulamaları (Rektal ilaç uygulama, Kulak-Göz- Burun ilaç uygulamaları) | Sunumlar |
13 | Kan şekeri Ölçümü | Sunumlar |
14 | Üriner katater takma- çıkarma | Sunumlar |
Kaynak |
Sağlık Uygulamalarında Temel Kavramlar ve Beceriler, Ay F, İstanbul Tıp Kitapevi, 2011 Klinik Beceriler, Aşti T, Karadağ A, Nobel Tıp Kitabevi, 2011 Fundamentals of Nursing, Taylor,C., Lillis, C., Lemone, P. Lipincott Company, Philadelphia,second edition,2007 Hemşirelik Bakımında ilke ve uygulamalar, Sabuncu, N., Alpar, Ş., Özdilli, K ve ark. Edt: N. Sabuncu, Alter Yayınevi,2008 |
Ders notları |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Öğrenciler Tıbbi Fizik, Radyasyon Güvenliği, Anatomi, Radyolojik Anatomi, Tıbbi Görüntüleme ve Nükleer Tıp alanlarında temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgiye sahiptir. | ||||||
2 | Görev ve sorumlulukları ile ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Radyasyon güvenliği prosedürlerini uygulayarak iyonlaştırıcı ve iyonlaştırıcı olmayan radyasyon kullanan görüntüleme cihazlarının operasyonunda yer alır ve bu cihazlar ile ilgili tutarsızlıkları veya arızaları tespit edip bunları rapor eder. | ||||||
4 | Kazandığı temel bilgi birikimini ve becerilerini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | X | |||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Hasta ve hasta yakınları ile onların kültürel hassasiyetlerini de göz önünde bulundurarak profesyonel bir şekilde iletişim kurar. | ||||||
7 | Görüntüleme için en uygun ve hasta için optimal konforu sağlayan pozisyonlamayı gerçekleştirir ve doğru ışınlama faktörü seçimini yapar. | ||||||
8 | Hasta görüntülerini etkili bir şekilde değerlendirir ve rutin dışı durumları saptayarak doğru adımlar atar. | ||||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |