Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME ENGELLİ BİREY VE AİLE | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Eda ÇEVİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye'de ve Dünyada işitme engelli bireylere ve ailelerine yönelik sosyal hizmet müdahalesi konularında bir farkındalık oluşturmak ve bu kişilere yaklaşım prensiplerinin öğrenilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri,Engellilik ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar,İşitme Engelli Bireye Yaklaşım, Tutum ve Davranışlar, Metot ve Teknikler,İşitme Engelli Çocuğa Sahip Aileye Yaklaşım Prensipleri,Engelli Hakları,İşitme Engelli Birey Ve Ailesinin Hakları,Engelli Bireylerin Sorun ve Gereksinimleri,Engelliliğe İlişkin Ulusal ve Uluslararası Mevzuat,Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri ve Sosyal Hizmetler,Türkiye'de İşitme Engelli Bireylere Yönelik Verilen Eğitim Hizmetleri,Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Engelliliğin ailedeki ve toplumdaki etkilerini tartışır. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme engelinin bireyde oluşturduğu olumsuz etkileri bilir. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme engelli çocuğa sahip ailelerin psikolojik durumları ve özellikleri konusunda bilgi sahibi olur. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Engelli hakları ile engelli bireylerin sorun ve gereksinimlerini tartışır. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Engelli bireylere yönelik sosyal yardım ve hizmetleri sınıflandırır. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme engelli bireye ve ailesine yaklaşım prensiplerini bilir. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri | Ön hazırlık yok |
2 | Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Engellilik ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitme Engelli Bireye Yaklaşım, Tutum ve Davranışlar, Metot ve Teknikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme Engelli Çocuğa Sahip Aileye Yaklaşım Prensipleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Engelli Hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İşitme Engelli Birey Ve Ailesinin Hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Engelli Bireylerin Sorun ve Gereksinimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Engelliliğe İlişkin Ulusal ve Uluslararası Mevzuat | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri ve Sosyal Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Türkiye'de İşitme Engelli Bireylere Yönelik Verilen Eğitim Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunumları ve word dosyaları |
1-Nazlı,S.(2007) Aile Danışmanlığı,Anı Yayıncılık,Ankara 2-Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği(Edit.Atilla Cavkaytar) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara 3-Metin,N.(2012),Özel Gereksinimli Çocuğun Aileye Katılımı,(Edit:N.Metin) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Ders Saati | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(0/30) | 0 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İŞİTME ENGELLİ BİREY VE AİLE | - | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Eda ÇEVİK |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Türkiye'de ve Dünyada işitme engelli bireylere ve ailelerine yönelik sosyal hizmet müdahalesi konularında bir farkındalık oluşturmak ve bu kişilere yaklaşım prensiplerinin öğrenilmesini sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri,Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar,Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri,Engellilik ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar,İşitme Engelli Bireye Yaklaşım, Tutum ve Davranışlar, Metot ve Teknikler,İşitme Engelli Çocuğa Sahip Aileye Yaklaşım Prensipleri,Engelli Hakları,İşitme Engelli Birey Ve Ailesinin Hakları,Engelli Bireylerin Sorun ve Gereksinimleri,Engelliliğe İlişkin Ulusal ve Uluslararası Mevzuat,Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri ve Sosyal Hizmetler,Türkiye'de İşitme Engelli Bireylere Yönelik Verilen Eğitim Hizmetleri,Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler,Genel Değerlendirme; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Engelliliğe ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Engelliliğin ailedeki ve toplumdaki etkilerini tartışır. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme engelinin bireyde oluşturduğu olumsuz etkileri bilir. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme engelli çocuğa sahip ailelerin psikolojik durumları ve özellikleri konusunda bilgi sahibi olur. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Engelli hakları ile engelli bireylerin sorun ve gereksinimlerini tartışır. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Engelli bireylere yönelik sosyal yardım ve hizmetleri sınıflandırır. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
İşitme engelli bireye ve ailesine yaklaşım prensiplerini bilir. | 10, 13, 16, 4, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Engelliliğe İlişkin Temel Kavramlar, Engelliliğin Nedenleri, Engel Türleri | Ön hazırlık yok |
2 | Engelliliğe İlişkin Kuramsal Yaklaşımlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Engelliliğin Aile Üzerindeki Etkileri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Engellilik ve Toplum, Engellilere Yönelik Toplumsal Tutumlar | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | İşitme Engelli Bireye Yaklaşım, Tutum ve Davranışlar, Metot ve Teknikler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | İşitme Engelli Çocuğa Sahip Aileye Yaklaşım Prensipleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Engelli Hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | İşitme Engelli Birey Ve Ailesinin Hakları | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Engelli Bireylerin Sorun ve Gereksinimleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Engelliliğe İlişkin Ulusal ve Uluslararası Mevzuat | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Türkiye'de Engelli Bireyler İçin Eğitim Hizmetleri ve Sosyal Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Türkiye'de İşitme Engelli Bireylere Yönelik Verilen Eğitim Hizmetleri | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Engelli Bireylere Yönelik Sosyal Yardım ve Hizmetler | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Genel Değerlendirme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
Powerpoint sunumları ve word dosyaları |
1-Nazlı,S.(2007) Aile Danışmanlığı,Anı Yayıncılık,Ankara 2-Özel Eğitimde Aile Eğitimi ve Rehberliği(Edit.Atilla Cavkaytar) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara 3-Metin,N.(2012),Özel Gereksinimli Çocuğun Aileye Katılımı,(Edit:N.Metin) Maya Akademi Yayıncılık,Ankara |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | ||||||
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | ||||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |