Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gelişim psikolojisi ve ilgili temel kavramları, sorunları tanımlamak ve insan gelişiminde bireysel farklılıkları ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocukluk anlayışına tarihsel bakış,Genetik ve kalıtımgenetik ve kromozom anomalileri ve davranış,Döllenmeden doğuma kadar gelişim,Gelişimi etkileyen kalıtsal ve çevresel faktörler: Bronfenbrener, Vygosky, Erikson,Bebeklerde algısal duyusal kapasite ve öğrenme,Farklı perspektiflerden dil kazanımının değerlendirilmesi,Bilişsel gelişim ( Piaget, Bilgi işlemleme yaklaşımı;Vygotsky)ve sosyal biliş,Ara Sınav,Psikososyal gelişim ( Erikson) ve bağlanma davranma davranışı( Bowlby),Duygusal gelişim,Aile yapıları ve kişilik özelliklerine yansıması,Ahlak gelişiminin farklı açılardan değerlendirilmesi,Cinsiyet rolü gelişimi farklı perspektiflerden açıklanması,Saldırgan ve özgeci davranış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Gelişim Psikolojisinin genel kavramları ve sorularını öğrenecektir. | 10, 19, 9 | A |
2.Tarihsel süreç içinde gelişim anlayışının oluşmasının farkına varır | 16, 19, 9 | A |
3.Çevre ve kalıtımın gelişime katkısını anlar. | 12, 16, 19, 9 | A |
4.Çevre ve kalıtımın farklı gelişim alanlarına yansımasını kavrar. | 16, 19, 9 | A |
5.Gelişim Psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemlerini uygulayabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
6.Gelişimin farklı alanlarını kavrayabilecektir. | 16, 19, 5, 9 | A |
7.Bebeklik, ilk ve son çocukluktaki bilişsel gelişim özelliklerini öğrenir | 10, 19, 9 | |
8.Bebeklik, ilk çocukluk ve son çocukluktaki psikososyal yapıyı öğrenir | 19, 5, 9 | A |
9.Dil gelişimine etki eden fizyolojik ve çevresel faktörleri tanır | 16, 19, 9 | A |
10.Gelişimde aile ve kültürün etkisini tanımlayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
11.Saldırgan ve özgeci davranışın özelliklerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocukluk anlayışına tarihsel bakış | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Genetik ve kalıtımgenetik ve kromozom anomalileri ve davranış | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Döllenmeden doğuma kadar gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Gelişimi etkileyen kalıtsal ve çevresel faktörler: Bronfenbrener, Vygosky, Erikson | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Bebeklerde algısal duyusal kapasite ve öğrenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Farklı perspektiflerden dil kazanımının değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Bilişsel gelişim ( Piaget, Bilgi işlemleme yaklaşımı;Vygotsky)ve sosyal biliş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Ara Sınav | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Psikososyal gelişim ( Erikson) ve bağlanma davranma davranışı( Bowlby) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Aile yapıları ve kişilik özelliklerine yansıması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Ahlak gelişiminin farklı açılardan değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Cinsiyet rolü gelişimi farklı perspektiflerden açıklanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Saldırgan ve özgeci davranış | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
PowerPoint sunum dosyaları. |
Bee, H.& Boyd, D. ( 2009) Çocuk Gelişim Psikolojisi çev.Okhan Gündüz Kaktüs yay. istanbul Gander, M & Gardiner, H. ( 2008) Çocuk ve Ergen gelişimi çev. Ed. Bekir Onur 6. Baskı İmge Yay. Ankara Yardımcı Okumalar: Gareth, B. ( 2000) Çocukluk Felsefesi gendaş Kültür yay. İstanbul Postman, N. (1995) Çocukluğun Yokoluşu İmge yay. Ankara Vos concelos (2003) Şeker Portakalı Yavuzer, H. ( 1998) Çocuk Psikolojisi Remzi yay. İstanbul Yavuzer, H. ( 2003) Okul Çağı Çocuğu Remzi yay. İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 7 | 2 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 5 | 3 | 15 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 20 | 20 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 30 | 30 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 107 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(107/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELİŞİM PSİKOLOJİSİ | - | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Programa Bağlı Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Mustafa Bülent ŞERBETÇİOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Gelişim psikolojisi ve ilgili temel kavramları, sorunları tanımlamak ve insan gelişiminde bireysel farklılıkları ele almaktır. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Çocukluk anlayışına tarihsel bakış,Genetik ve kalıtımgenetik ve kromozom anomalileri ve davranış,Döllenmeden doğuma kadar gelişim,Gelişimi etkileyen kalıtsal ve çevresel faktörler: Bronfenbrener, Vygosky, Erikson,Bebeklerde algısal duyusal kapasite ve öğrenme,Farklı perspektiflerden dil kazanımının değerlendirilmesi,Bilişsel gelişim ( Piaget, Bilgi işlemleme yaklaşımı;Vygotsky)ve sosyal biliş,Ara Sınav,Psikososyal gelişim ( Erikson) ve bağlanma davranma davranışı( Bowlby),Duygusal gelişim,Aile yapıları ve kişilik özelliklerine yansıması,Ahlak gelişiminin farklı açılardan değerlendirilmesi,Cinsiyet rolü gelişimi farklı perspektiflerden açıklanması,Saldırgan ve özgeci davranış; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1.Gelişim Psikolojisinin genel kavramları ve sorularını öğrenecektir. | 10, 19, 9 | A |
2.Tarihsel süreç içinde gelişim anlayışının oluşmasının farkına varır | 16, 19, 9 | A |
3.Çevre ve kalıtımın gelişime katkısını anlar. | 12, 16, 19, 9 | A |
4.Çevre ve kalıtımın farklı gelişim alanlarına yansımasını kavrar. | 16, 19, 9 | A |
5.Gelişim Psikolojisinde kullanılan araştırma yöntemlerini uygulayabilecektir. | 16, 19, 9 | A |
6.Gelişimin farklı alanlarını kavrayabilecektir. | 16, 19, 5, 9 | A |
7.Bebeklik, ilk ve son çocukluktaki bilişsel gelişim özelliklerini öğrenir | 10, 19, 9 | |
8.Bebeklik, ilk çocukluk ve son çocukluktaki psikososyal yapıyı öğrenir | 19, 5, 9 | A |
9.Dil gelişimine etki eden fizyolojik ve çevresel faktörleri tanır | 16, 19, 9 | A |
10.Gelişimde aile ve kültürün etkisini tanımlayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
11.Saldırgan ve özgeci davranışın özelliklerini açıklayabilecektir. | 10, 16, 19, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Çocukluk anlayışına tarihsel bakış | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
2 | Genetik ve kalıtımgenetik ve kromozom anomalileri ve davranış | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
3 | Döllenmeden doğuma kadar gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
4 | Gelişimi etkileyen kalıtsal ve çevresel faktörler: Bronfenbrener, Vygosky, Erikson | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
5 | Bebeklerde algısal duyusal kapasite ve öğrenme | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
6 | Farklı perspektiflerden dil kazanımının değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
7 | Bilişsel gelişim ( Piaget, Bilgi işlemleme yaklaşımı;Vygotsky)ve sosyal biliş | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
8 | Ara Sınav | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
9 | Psikososyal gelişim ( Erikson) ve bağlanma davranma davranışı( Bowlby) | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
10 | Duygusal gelişim | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
11 | Aile yapıları ve kişilik özelliklerine yansıması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
12 | Ahlak gelişiminin farklı açılardan değerlendirilmesi | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
13 | Cinsiyet rolü gelişimi farklı perspektiflerden açıklanması | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
14 | Saldırgan ve özgeci davranış | Önerilen kaynaklardan ilgili konuya hazırlanılması |
Kaynak |
PowerPoint sunum dosyaları. |
Bee, H.& Boyd, D. ( 2009) Çocuk Gelişim Psikolojisi çev.Okhan Gündüz Kaktüs yay. istanbul Gander, M & Gardiner, H. ( 2008) Çocuk ve Ergen gelişimi çev. Ed. Bekir Onur 6. Baskı İmge Yay. Ankara Yardımcı Okumalar: Gareth, B. ( 2000) Çocukluk Felsefesi gendaş Kültür yay. İstanbul Postman, N. (1995) Çocukluğun Yokoluşu İmge yay. Ankara Vos concelos (2003) Şeker Portakalı Yavuzer, H. ( 1998) Çocuk Psikolojisi Remzi yay. İstanbul Yavuzer, H. ( 2003) Okul Çağı Çocuğu Remzi yay. İstanbul |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili temel düzeydeki kuramsal ve uygulamalı bilgileri, temel bilgisayar programlarını ve ilgili teknolojileri kullanır. | ||||||
4 | Alanı ile ilgili sahip olduğu temel bilgi birikimini kullanarak verilen bir görevi bağımsız olarak yürütür. | ||||||
5 | Alanında edindiği temel düzeydeki bilgi ve becerileri eleştirel bir yaklaşımla değerlendirir; öğrenme gereksinimlerini belirler ve öğrenmesini yönlendirir. | X | |||||
6 | Alanının gerektirdiği en az Avrupa Bilgisayar Kullanma Lisansı temel düzeyinde bilgisayar yazılımı ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanır. | ||||||
7 | Kalite yönetimi ve süreçlerine uygun davranır ve katılır. | ||||||
8 | Birey ve halk sağlığı, çevre koruma ve iş güvenliği konularında yeterli bilince sahiptir. | X | |||||
9 | Birey olarak görev, hak ve sorumlulukları ile ilgili yasa, yönetmelik, mevzuat ve mesleki etik kurallarına uygun davranır. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |