Tarihi yapılarda kullanılmış olan geleneksel strüktürel sistemler, teknikleri ve malzemeleri; bu tekniklerin tanımlı mimari dönem ve stillerle ilişkileri; strüktürel bozulma türleri ve sebepleri; strüktürel bozulmaların saptanmasına yönelik teknik ve yöntemler; strüktürel sistemlerin problemlerinin giderilmesinde ve iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler bu dersin kapsamını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Amacının Açıklanması, Başarı Koşullarının Açıklanması,Giriş, Strüktür kavramı ve ,Geleneksel Yapılarda Kullanılan Malzemeler Ve Özellikleri,Yığma yapılarda strüktürel elemanlar; Doğrusal elemanlar (sütun,ayak, duvar vb.), eğrisel elemanlar (kemerler, tonozlar, kubbeler).,Teknik arazi gezisi ,Yapısal dengesizlikler, malzeme bozulmaları.,Hasar Tespit Yöntemleri,Yığma yapılarda strüktürel sağlamlaştırma teknikleri ,Teknik arazi gezisi ,Malzeme‐zemin‐strüktür bozulma analizleri.,Strüktürel bozulmanın iyileştirilmesinde kullanılacak yöntemler ,Strüktürel bozulma analizleri ve restorasyon teknikleri.,Örnek çalışmaların incelenmesi ve Uygulama A lıştırmaları,Teknik arazi gezisi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Tarihi yapılarda kullanılmış olan geleneksel strüktürel sistemler, teknikleri ve malzemeleri ile ilgili konularda bilgi ve kavrayışa sahip olacaktır.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 8, 9
A, D, E
3. Strüktürel sistemlerin problemlerinin giderilmesinde ve iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanacaktır.
10, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 5, 9
A, D, E
2. Strüktürel bozulma türleri ve sebepleri; strüktürel bozulmaların saptanmasına yönelik teknik ve yöntemler ile ilgili ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olacaktır.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 8, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Amacının Açıklanması, Başarı Koşullarının Açıklanması
2
Giriş, Strüktür kavramı ve
3
Geleneksel Yapılarda Kullanılan Malzemeler Ve Özellikleri
Strüktürel bozulma analizleri ve restorasyon teknikleri.
13
Örnek çalışmaların incelenmesi ve Uygulama A lıştırmaları
14
Teknik arazi gezisi
Kaynak
Ders sunuları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
2
14
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Genel Sınav ve Hazırlığı
0
0
0
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
28
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30)
1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
TARİHİ YAPILARDA STRÜKTÜREL PROBLEMLER
MRS2245440
Bahar Dönemi
2+0
2
5
Ders Programı
Çarşamba 16:30-17:15
Çarşamba 17:30-18:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Sevgi SIRMA
Dersin Yardımcıları
Öğr. Gör. Sevgi Sırma
Dersin Amacı
Tarihi yapılarda kullanılmış olan geleneksel strüktürel sistemler, teknikleri ve malzemeleri; bu tekniklerin tanımlı mimari dönem ve stillerle ilişkileri; strüktürel bozulma türleri ve sebepleri; strüktürel bozulmaların saptanmasına yönelik teknik ve yöntemler; strüktürel sistemlerin problemlerinin giderilmesinde ve iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler bu dersin kapsamını oluşturmaktadır.
Dersin İçeriği
Bu ders; Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Amacının Açıklanması, Başarı Koşullarının Açıklanması,Giriş, Strüktür kavramı ve ,Geleneksel Yapılarda Kullanılan Malzemeler Ve Özellikleri,Yığma yapılarda strüktürel elemanlar; Doğrusal elemanlar (sütun,ayak, duvar vb.), eğrisel elemanlar (kemerler, tonozlar, kubbeler).,Teknik arazi gezisi ,Yapısal dengesizlikler, malzeme bozulmaları.,Hasar Tespit Yöntemleri,Yığma yapılarda strüktürel sağlamlaştırma teknikleri ,Teknik arazi gezisi ,Malzeme‐zemin‐strüktür bozulma analizleri.,Strüktürel bozulmanın iyileştirilmesinde kullanılacak yöntemler ,Strüktürel bozulma analizleri ve restorasyon teknikleri.,Örnek çalışmaların incelenmesi ve Uygulama A lıştırmaları,Teknik arazi gezisi ; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Tarihi yapılarda kullanılmış olan geleneksel strüktürel sistemler, teknikleri ve malzemeleri ile ilgili konularda bilgi ve kavrayışa sahip olacaktır.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 4, 8, 9
A, D, E
3. Strüktürel sistemlerin problemlerinin giderilmesinde ve iyileştirilmesinde kullanılan yöntemler için gerekli bilişsel ve pratik bilgileri kazanacaktır.
10, 12, 13, 14, 16, 18, 19, 5, 9
A, D, E
2. Strüktürel bozulma türleri ve sebepleri; strüktürel bozulmaların saptanmasına yönelik teknik ve yöntemler ile ilgili ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olacaktır.
10, 12, 13, 14, 16, 19, 8, 9
A, D, E
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 19: Beyin Fırtınası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Tanışma, Dersin Tanıtımı ve Amacının Açıklanması, Başarı Koşullarının Açıklanması
2
Giriş, Strüktür kavramı ve
3
Geleneksel Yapılarda Kullanılan Malzemeler Ve Özellikleri
Strüktürel bozulma analizleri ve restorasyon teknikleri.
13
Örnek çalışmaların incelenmesi ve Uygulama A lıştırmaları
14
Teknik arazi gezisi
Kaynak
Ders sunuları.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.