Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE I | MRS1161010 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı | ( A ) Çarşamba 09:00-09:45 ( A ) Çarşamba 10:00-10:45 ( A ) Çarşamba 11:00-11:45 ( A ) Çarşamba 12:00-12:45 ( A ) Cumartesi 09:00-09:45 ( A ) Cumartesi 10:00-10:45 ( A ) Cumartesi 11:00-11:45 ( A ) Cumartesi 12:00-12:45 ( B ) Çarşamba 09:00-09:45 ( B ) Çarşamba 10:00-10:45 ( B ) Çarşamba 11:00-11:45 ( B ) Çarşamba 12:00-12:45 ( B ) Cumartesi 09:00-09:45 ( B ) Cumartesi 10:00-10:45 ( B ) Cumartesi 11:00-11:45 ( B ) Cumartesi 12:00-12:45 ( C ) Çarşamba 13:30-14:15 ( C ) Çarşamba 14:30-15:15 ( C ) Çarşamba 15:30-16:15 ( C ) Çarşamba 16:30-17:15 ( C ) Cumartesi 13:30-14:15 ( C ) Cumartesi 14:30-15:15 ( C ) Cumartesi 15:30-16:15 ( C ) Cumartesi 16:30-17:15 ( D ) Çarşamba 13:30-14:15 ( D ) Çarşamba 14:30-15:15 ( D ) Çarşamba 15:30-16:15 ( D ) Çarşamba 16:30-17:15 ( D ) Cumartesi 13:30-14:15 ( D ) Cumartesi 14:30-15:15 ( D ) Cumartesi 15:30-16:15 ( D ) Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Şennur BAYLAR KIZILKAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fahrettin Doğan TEKİN, Öğr.Gör. Mahmut Çıngı SALMAN |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Ferdane Esra TANRIKULU Öğr. Gör. Şennur BAYLAR KIZILKAYA, Öğr. Gör. Fahrettin Doğan TEKİN Öğr. Gör. Esra YAVUZ ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | Tarihi ve kültürel açıdan korunması gereken bir mimari eserin, ölçme ve belgelemeye yönelik tekniklerle ilgili bilinç kazandırılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Rölövenin tanımlanması, kullanım alanı, türleri, rölövenin kullanım amacı, tarihçesi, rölöve alınmasında kullanılan gereçler, çalışmanın kapsamı ve stüdyo içerisinde basit bir çalışma yapılması ,Rölöve nedir, proje aşamaları, tarihçesi, rölöve çalışma grupları, konu seçimi. ,Rölöve projesi hazırlama kriterleri, rölöve projesi için alan seçimi, envanter fişi tanımı ve hazırlanması ,Rölövede ölçüm teknikleri, rölövede kullanılan aletler, rölöve projeleri kontrolü, örnek rölöveler, çalışılan krokinin rölöve çizimi. ,Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede plan krokisi, projelerin kontrol edilmesi, plan krokisi çizimi. ,Rölövede fotoğraf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotoğraftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. ,Çalışma alanının plan teslimi, fotoğraf dosyası teslimi ve sunumu,Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede kesit krokisi, projelerin kontrol edilmesi, kesit krokisi çizimi.,Rölöve çalışmalarının kontrolü ,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Çalışma alanının plan, kesit teslimi, fotoğraf dosyası ve sunumu,Rölövede fotograf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotograftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. Rölövede görünüş krokisi çizimi.,Rölöve çalışmasının kontrolü,Dönem sonu proje teslimi ve sunumu ( Çalışma alanı plan, kesit görünüş rölöve proje teslimi, fotoğraf albümü ve envanter raporu rölöve raporu ekleri ile birlikte) .; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi ve kültürel yapıların korunması ile ilgili bilinç kazanmak. | 14, 16, 5, 8, 9 | A, E, F |
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak. | 13, 14, 16, 5, 8, 9 | A, E, F |
Alanda ölçüm ve çizim araç gereçlerini etkin bir biçimde kullanabilme becerisi kazanmak. | 13, 14, 5, 8, 9 | A, E, F |
Tairihi ve kültürel yapılarla ilgili literatür araştırması yapma becerisi geliştirmek. | 13, 14, 16, 8, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rölövenin tanımlanması, kullanım alanı, türleri, rölövenin kullanım amacı, tarihçesi, rölöve alınmasında kullanılan gereçler, çalışmanın kapsamı ve stüdyo içerisinde basit bir çalışma yapılması | |
2 | Rölöve nedir, proje aşamaları, tarihçesi, rölöve çalışma grupları, konu seçimi. | |
3 | Rölöve projesi hazırlama kriterleri, rölöve projesi için alan seçimi, envanter fişi tanımı ve hazırlanması | |
4 | Rölövede ölçüm teknikleri, rölövede kullanılan aletler, rölöve projeleri kontrolü, örnek rölöveler, çalışılan krokinin rölöve çizimi. | |
5 | Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede plan krokisi, projelerin kontrol edilmesi, plan krokisi çizimi. | |
6 | Rölövede fotoğraf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotoğraftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. | |
7 | Çalışma alanının plan teslimi, fotoğraf dosyası teslimi ve sunumu | |
8 | Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede kesit krokisi, projelerin kontrol edilmesi, kesit krokisi çizimi. | |
9 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
10 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
11 | Çalışma alanının plan, kesit teslimi, fotoğraf dosyası ve sunumu | |
12 | Rölövede fotograf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotograftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. Rölövede görünüş krokisi çizimi. | |
13 | Rölöve çalışmasının kontrolü | |
14 | Dönem sonu proje teslimi ve sunumu ( Çalışma alanı plan, kesit görünüş rölöve proje teslimi, fotoğraf albümü ve envanter raporu rölöve raporu ekleri ile birlikte) . |
Kaynak |
“Rölöve”, B. Uluengin, Yem Yayınevi “Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları” B. Uluengin “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, Doğan Kuban,Yem Yayını, 2000; “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon”, Z. Ahunbay, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | |||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 14 | 4 | 56 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 10 | 4 | 40 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 3 | 1 | 3 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 7 | 7 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 170 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE I | MRS1161010 | Güz Dönemi | 2+2 | 3 | 6 |
Ders Programı | ( A ) Çarşamba 09:00-09:45 ( A ) Çarşamba 10:00-10:45 ( A ) Çarşamba 11:00-11:45 ( A ) Çarşamba 12:00-12:45 ( A ) Cumartesi 09:00-09:45 ( A ) Cumartesi 10:00-10:45 ( A ) Cumartesi 11:00-11:45 ( A ) Cumartesi 12:00-12:45 ( B ) Çarşamba 09:00-09:45 ( B ) Çarşamba 10:00-10:45 ( B ) Çarşamba 11:00-11:45 ( B ) Çarşamba 12:00-12:45 ( B ) Cumartesi 09:00-09:45 ( B ) Cumartesi 10:00-10:45 ( B ) Cumartesi 11:00-11:45 ( B ) Cumartesi 12:00-12:45 ( C ) Çarşamba 13:30-14:15 ( C ) Çarşamba 14:30-15:15 ( C ) Çarşamba 15:30-16:15 ( C ) Çarşamba 16:30-17:15 ( C ) Cumartesi 13:30-14:15 ( C ) Cumartesi 14:30-15:15 ( C ) Cumartesi 15:30-16:15 ( C ) Cumartesi 16:30-17:15 ( D ) Çarşamba 13:30-14:15 ( D ) Çarşamba 14:30-15:15 ( D ) Çarşamba 15:30-16:15 ( D ) Çarşamba 16:30-17:15 ( D ) Cumartesi 13:30-14:15 ( D ) Cumartesi 14:30-15:15 ( D ) Cumartesi 15:30-16:15 ( D ) Cumartesi 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. Şennur BAYLAR KIZILKAYA |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Fahrettin Doğan TEKİN, Öğr.Gör. Mahmut Çıngı SALMAN |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Ferdane Esra TANRIKULU Öğr. Gör. Şennur BAYLAR KIZILKAYA, Öğr. Gör. Fahrettin Doğan TEKİN Öğr. Gör. Esra YAVUZ ÖZTÜRK |
Dersin Amacı | Tarihi ve kültürel açıdan korunması gereken bir mimari eserin, ölçme ve belgelemeye yönelik tekniklerle ilgili bilinç kazandırılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Rölövenin tanımlanması, kullanım alanı, türleri, rölövenin kullanım amacı, tarihçesi, rölöve alınmasında kullanılan gereçler, çalışmanın kapsamı ve stüdyo içerisinde basit bir çalışma yapılması ,Rölöve nedir, proje aşamaları, tarihçesi, rölöve çalışma grupları, konu seçimi. ,Rölöve projesi hazırlama kriterleri, rölöve projesi için alan seçimi, envanter fişi tanımı ve hazırlanması ,Rölövede ölçüm teknikleri, rölövede kullanılan aletler, rölöve projeleri kontrolü, örnek rölöveler, çalışılan krokinin rölöve çizimi. ,Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede plan krokisi, projelerin kontrol edilmesi, plan krokisi çizimi. ,Rölövede fotoğraf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotoğraftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. ,Çalışma alanının plan teslimi, fotoğraf dosyası teslimi ve sunumu,Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede kesit krokisi, projelerin kontrol edilmesi, kesit krokisi çizimi.,Rölöve çalışmalarının kontrolü ,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Çalışma alanının plan, kesit teslimi, fotoğraf dosyası ve sunumu,Rölövede fotograf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotograftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. Rölövede görünüş krokisi çizimi.,Rölöve çalışmasının kontrolü,Dönem sonu proje teslimi ve sunumu ( Çalışma alanı plan, kesit görünüş rölöve proje teslimi, fotoğraf albümü ve envanter raporu rölöve raporu ekleri ile birlikte) .; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi ve kültürel yapıların korunması ile ilgili bilinç kazanmak. | 14, 16, 5, 8, 9 | A, E, F |
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak. | 13, 14, 16, 5, 8, 9 | A, E, F |
Alanda ölçüm ve çizim araç gereçlerini etkin bir biçimde kullanabilme becerisi kazanmak. | 13, 14, 5, 8, 9 | A, E, F |
Tairihi ve kültürel yapılarla ilgili literatür araştırması yapma becerisi geliştirmek. | 13, 14, 16, 8, 9 | A, E, F |
Öğretim Yöntemleri: | 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 8: Ters-yüz Edilmiş Sınıf Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rölövenin tanımlanması, kullanım alanı, türleri, rölövenin kullanım amacı, tarihçesi, rölöve alınmasında kullanılan gereçler, çalışmanın kapsamı ve stüdyo içerisinde basit bir çalışma yapılması | |
2 | Rölöve nedir, proje aşamaları, tarihçesi, rölöve çalışma grupları, konu seçimi. | |
3 | Rölöve projesi hazırlama kriterleri, rölöve projesi için alan seçimi, envanter fişi tanımı ve hazırlanması | |
4 | Rölövede ölçüm teknikleri, rölövede kullanılan aletler, rölöve projeleri kontrolü, örnek rölöveler, çalışılan krokinin rölöve çizimi. | |
5 | Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede plan krokisi, projelerin kontrol edilmesi, plan krokisi çizimi. | |
6 | Rölövede fotoğraf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotoğraftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. | |
7 | Çalışma alanının plan teslimi, fotoğraf dosyası teslimi ve sunumu | |
8 | Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede kesit krokisi, projelerin kontrol edilmesi, kesit krokisi çizimi. | |
9 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
10 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
11 | Çalışma alanının plan, kesit teslimi, fotoğraf dosyası ve sunumu | |
12 | Rölövede fotograf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotograftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. Rölövede görünüş krokisi çizimi. | |
13 | Rölöve çalışmasının kontrolü | |
14 | Dönem sonu proje teslimi ve sunumu ( Çalışma alanı plan, kesit görünüş rölöve proje teslimi, fotoğraf albümü ve envanter raporu rölöve raporu ekleri ile birlikte) . |
Kaynak |
“Rölöve”, B. Uluengin, Yem Yayınevi “Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları” B. Uluengin “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, Doğan Kuban,Yem Yayını, 2000; “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon”, Z. Ahunbay, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | |||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |