Bu ders;
Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler, konut mimarisinin kökenleri, birlikte=ortak kent yaşamı, Türk
evinin kökeni, Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması, Konut geleneğinin ilk aşaması hayatlı evin evrimi, Türk- hayatlı evinin yaşayan
örnekleri, kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi gibi konuları içermektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler,Konut mimarisinin kökenleri
,Ortak Kent Yaşamı
,Türk evinin kökeni
,Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması,Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi,Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler,Living examples of the Turkish courtyard house,Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
,Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak,Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
,Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları,Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkileri ile ilgili fikir ve bilgilere sahip olma.
Geleneksel ahşap Türk evinin özelliklerinin ayrıntılarıyla ilgili bilgi sahibi olma, Geleneksel evlerin oluşturduğu bütünlükleri kentsel ve yapısal ölçekte değerlendirebilme.
Geleneksel evin ülke genelinde sergilediği bölgesel farklılıkları yorumlayabilme.
13, 14, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler
2
Konut mimarisinin kökenleri
3
Ortak Kent Yaşamı
4
Türk evinin kökeni
5
Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması
6
Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi
7
Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler
8
Living examples of the Turkish courtyard house
9
Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
10
Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak
11
Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
12
Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları
13
Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik
14
Genel Sınav
Kaynak
Eldem S.H. (1984-87) Türk Evi,ciltler I-II,
Akozan F. İle (1982) Topkapı Sarayı, İstanbul
Eldem S.H. (1969-74) Köşkler ve Kasırlar, ciltler I-II ,İstanbul
Kuban D. (2011) Osmanlı Mimarisi, YEM,İstanbul
Kuban D. (2017)Türk Ahşap Konut Mimarisi 17.-19yy., İş Bankası yayını,İstanbul
Cesar M. (1977) Anadolu öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık,İş Bankası Yay.
Küçükerman Ö.(1983) Kendi Mekanı Arayışı İçinde Türk Evi
Eski Anadolu Mimarlığı, T.Tarih Kurumu, Ankara
Günay R. (1981)Geleneksel Safranbolu Evleri ve Oluşumu, Ankara
Naumann R.(1985)
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
12
2
24
Rehberli Problem Çözme
12
2
24
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
12
2
24
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
2
6
12
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
12
2
24
Genel Sınav ve Hazırlığı
12
2
24
Performans Görevi, Bakım Planı
12
2
24
Toplam İş Yükü (Saat)
156
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(156/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
OSMANLI KENT DOKUSU I
MRS2110939
Güz Dönemi
2+0
2
5
Ders Programı
Pazartesi 12:00-12:45
Pazartesi 12:45-13:30
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin Yardımcıları
Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin Amacı
Bu ders;
Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler, konut mimarisinin kökenleri, birlikte=ortak kent yaşamı, Türk
evinin kökeni, Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması, Konut geleneğinin ilk aşaması hayatlı evin evrimi, Türk- hayatlı evinin yaşayan
örnekleri, kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi gibi konuları içermektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler,Konut mimarisinin kökenleri
,Ortak Kent Yaşamı
,Türk evinin kökeni
,Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması,Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi,Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler,Living examples of the Turkish courtyard house,Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
,Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak,Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
,Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları,Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Yöresel mimarlık da dahil olmak üzere ulusal ve bölgesel mimarlık, peyzaj ve kentsel tasarımda ulusal gelenekler ve tarihi mirasın etkileri ile ilgili fikir ve bilgilere sahip olma.
Geleneksel ahşap Türk evinin özelliklerinin ayrıntılarıyla ilgili bilgi sahibi olma, Geleneksel evlerin oluşturduğu bütünlükleri kentsel ve yapısal ölçekte değerlendirebilme.
Geleneksel evin ülke genelinde sergilediği bölgesel farklılıkları yorumlayabilme.
13, 14, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Osmanlı kent dokusunun oluşumu, tarihsel ve coğrafi etkenler
2
Konut mimarisinin kökenleri
3
Ortak Kent Yaşamı
4
Türk evinin kökeni
5
Göçer çadır ile Türk evinin karşılaştırılması
6
Konut geleneğinin ilk aşaması ve hayatlı evin evrimi
7
Türk- hayatlı evinden yaşayan örnekler
8
Living examples of the Turkish courtyard house
9
Kentleşme aşamasında plan şemalarının değişimi (Tipolojisi)
10
Morfoloji= Mekanı anlamak, okumak
11
Sofa, Ev (Odanın kullanımı ve elemanları)
12
Hayat kullanımı, harem ve selamlık, hizmet alanları
13
Geleneksel Kent Dokusunun(=Anonim Mimari) temel bileşeni, çevre ve estetik
14
Genel Sınav
Kaynak
Eldem S.H. (1984-87) Türk Evi,ciltler I-II,
Akozan F. İle (1982) Topkapı Sarayı, İstanbul
Eldem S.H. (1969-74) Köşkler ve Kasırlar, ciltler I-II ,İstanbul
Kuban D. (2011) Osmanlı Mimarisi, YEM,İstanbul
Kuban D. (2017)Türk Ahşap Konut Mimarisi 17.-19yy., İş Bankası yayını,İstanbul
Cesar M. (1977) Anadolu öncesi Türklerde Şehir ve Mimarlık,İş Bankası Yay.
Küçükerman Ö.(1983) Kendi Mekanı Arayışı İçinde Türk Evi
Eski Anadolu Mimarlığı, T.Tarih Kurumu, Ankara
Günay R. (1981)Geleneksel Safranbolu Evleri ve Oluşumu, Ankara
Naumann R.(1985)
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.