Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KORUMA KAVRAMININ TEMELLERİ | MRS1146430 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Zeynep Emel EKİM |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Hande Yılmaz |
Dersin Amacı | Koruma Bilincinin Oluşturulması ve Anıtsal Yapıların Korunması Yaklaşımlarını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği, amaç ve kapsamının tanıtılması,Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli,Koruması gerekli somut ve somut olmayan değerler ve belirlenmesindeki temel ilkeler,Ülkemizde tarihi çevre koruma süreci ve yasal platform,Uluslar arası tüzükler: Carta Del Restauro, Atina Anlaşması, Venedik Tüzüğü,Ülkemizde tarihi çevreyi oluşturan mimari miras ve koruma sorunları,Ülkemizde tarihi çevreyi oluşturan mimari miras ve koruma sorunları,Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler,Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili kurumlar, kuruluşlar, görev ve yetkileri,Koruma ve Restorasyonda kullanılan araştırma yöntemleri,Sit ve anıtlar üzerinde oluşan tehditler,UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri,Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar, Koruma ve restorasyonda yöntem ve terminoloji; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Korumaya ve planlamaya ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Koruma ve planlama ilişkisinin önemini açıklayabilir. | 10, 14, 16, 9 | A |
Uluslararası düzlemde koruma kavramının ortaya çıkışını ve gelişmesini ifade edebilir. | 10, 14, 16, 9 | A |
Koruma politikalarını açıklayabilir. | 10, 14, 16, 9 | A |
Anıtlarda bozulmaya neden olacak etkenleri listeleyebilecek | 10, 14, 16, 9 | A |
Koruma ve restorasyonda belgelemenin önemini açıklayabilecek | 10, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği, amaç ve kapsamının tanıtılması | |
2 | Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli | |
3 | Koruması gerekli somut ve somut olmayan değerler ve belirlenmesindeki temel ilkeler | |
4 | Ülkemizde tarihi çevre koruma süreci ve yasal platform | |
5 | Uluslar arası tüzükler: Carta Del Restauro, Atina Anlaşması, Venedik Tüzüğü | |
6 | Ülkemizde tarihi çevreyi oluşturan mimari miras ve koruma sorunları | |
7 | Ülkemizde tarihi çevreyi oluşturan mimari miras ve koruma sorunları | |
8 | Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler | |
9 | Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili kurumlar, kuruluşlar, görev ve yetkileri | |
10 | Koruma ve Restorasyonda kullanılan araştırma yöntemleri | |
11 | Sit ve anıtlar üzerinde oluşan tehditler | |
12 | UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri | |
13 | Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar | |
14 | Koruma ve restorasyonda yöntem ve terminoloji |
Kaynak |
Prof.Dr. Zeynep AHUNBAY: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayın, 2011 |
-Editör: Yelda Uçkan Olcay, Restorasyon ve Koruma İlkeleri, T.C. Anadolu Ü. Yay. No: 2856 -Cengiz Bektaş, Koruma Onarım, YEM, İstanbul, 1992. -Akın Nur, “Tescilli Kentsel Koruma Alanlarında Uygulama Sorunları”, Şehirciliğin Son 25 Yılı Semineri, İstanbul, 1984. -Feridun Akozan, Türkiye’ de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, İstanbul, 1977. -Gül Asatekin, “Kültür Varlıklarının Korunması ve Mimarlıkta Uzmanlaşma”, Mimarlık Dergisi, 1995. -Erder, Cevat, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mim. Fak. Yayını, No: 24, Ankara, 1975. -T. C. Kültür Bakanlığı, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Mevzuatı, Ankara, 2006. -Feilden, B. M. &Jokilehto, J., Management Guidelinesfor World CulturalHeritageSites, Iccrom, Rome, 1998. -Kuban, Doğan, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın, 2000. - Tapan, Mete, Soru ve Cevaplarla Koruma, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, 2007. -Rodwell, Dennis, ConservationandSustainability in HistoricCities, Wiley-Blackwell, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 2 | 28 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 2 | 28 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KORUMA KAVRAMININ TEMELLERİ | MRS1146430 | Güz Dönemi | 2+0 | 2 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Zeynep Emel EKİM |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üyesi Hande Yılmaz |
Dersin Amacı | Koruma Bilincinin Oluşturulması ve Anıtsal Yapıların Korunması Yaklaşımlarını içermektedir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin içeriği, amaç ve kapsamının tanıtılması,Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli,Koruması gerekli somut ve somut olmayan değerler ve belirlenmesindeki temel ilkeler,Ülkemizde tarihi çevre koruma süreci ve yasal platform,Uluslar arası tüzükler: Carta Del Restauro, Atina Anlaşması, Venedik Tüzüğü,Ülkemizde tarihi çevreyi oluşturan mimari miras ve koruma sorunları,Ülkemizde tarihi çevreyi oluşturan mimari miras ve koruma sorunları,Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler,Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili kurumlar, kuruluşlar, görev ve yetkileri,Koruma ve Restorasyonda kullanılan araştırma yöntemleri,Sit ve anıtlar üzerinde oluşan tehditler,UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri,Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar, Koruma ve restorasyonda yöntem ve terminoloji; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Korumaya ve planlamaya ilişkin temel kavramları tanımlar. | 10, 16, 9 | A |
Koruma ve planlama ilişkisinin önemini açıklayabilir. | 10, 14, 16, 9 | A |
Uluslararası düzlemde koruma kavramının ortaya çıkışını ve gelişmesini ifade edebilir. | 10, 14, 16, 9 | A |
Koruma politikalarını açıklayabilir. | 10, 14, 16, 9 | A |
Anıtlarda bozulmaya neden olacak etkenleri listeleyebilecek | 10, 14, 16, 9 | A |
Koruma ve restorasyonda belgelemenin önemini açıklayabilecek | 10, 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 10: Tartışma Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin içeriği, amaç ve kapsamının tanıtılması | |
2 | Koruma düşüncesinin gelişimi ve kuramsal temeli | |
3 | Koruması gerekli somut ve somut olmayan değerler ve belirlenmesindeki temel ilkeler | |
4 | Ülkemizde tarihi çevre koruma süreci ve yasal platform | |
5 | Uluslar arası tüzükler: Carta Del Restauro, Atina Anlaşması, Venedik Tüzüğü | |
6 | Ülkemizde tarihi çevreyi oluşturan mimari miras ve koruma sorunları | |
7 | Ülkemizde tarihi çevreyi oluşturan mimari miras ve koruma sorunları | |
8 | Anıtlarda bozulmaya neden olan etkenler | |
9 | Kültür Varlıklarının korunması ile ilgili kurumlar, kuruluşlar, görev ve yetkileri | |
10 | Koruma ve Restorasyonda kullanılan araştırma yöntemleri | |
11 | Sit ve anıtlar üzerinde oluşan tehditler | |
12 | UNESCO Dünya Miras Listesi, belirleme kriterleri | |
13 | Türkiye’den UNESCO Dünya Miras Listesine dahil olanlar | |
14 | Koruma ve restorasyonda yöntem ve terminoloji |
Kaynak |
Prof.Dr. Zeynep AHUNBAY: Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon, Yem Yayın, 2011 |
-Editör: Yelda Uçkan Olcay, Restorasyon ve Koruma İlkeleri, T.C. Anadolu Ü. Yay. No: 2856 -Cengiz Bektaş, Koruma Onarım, YEM, İstanbul, 1992. -Akın Nur, “Tescilli Kentsel Koruma Alanlarında Uygulama Sorunları”, Şehirciliğin Son 25 Yılı Semineri, İstanbul, 1984. -Feridun Akozan, Türkiye’ de Tarihi Anıtları Koruma Teşkilatı ve Kanunlar, İstanbul, 1977. -Gül Asatekin, “Kültür Varlıklarının Korunması ve Mimarlıkta Uzmanlaşma”, Mimarlık Dergisi, 1995. -Erder, Cevat, Tarihi Çevre Bilinci, ODTÜ Mim. Fak. Yayını, No: 24, Ankara, 1975. -T. C. Kültür Bakanlığı, Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Mevzuatı, Ankara, 2006. -Feilden, B. M. &Jokilehto, J., Management Guidelinesfor World CulturalHeritageSites, Iccrom, Rome, 1998. -Kuban, Doğan, Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu: Kuram ve Uygulama, İstanbul: YEM Yayın, 2000. - Tapan, Mete, Soru ve Cevaplarla Koruma, İstanbul: TMMOB Mimarlar Odası İstanbul Büyükkent Şubesi, 2007. -Rodwell, Dennis, ConservationandSustainability in HistoricCities, Wiley-Blackwell, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |