Selçukluların Anadolu’ya girmesinden, erken dönem beyliklerini de içerecek şekilde ikinci dönem beyliklerine kadar olan süreçte, Anadolu’da Selçuklu döneminde XIII. Yüzyılın ilk yarısına kadar yer alan yapıların özellikle tipolojik yönden ayrıntılı tanıtımı, irdelenmesi, sanatının oluşumu ve ilerideki sanatsal dönemlere olan etkileri incelenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Anadolu Selçuklu Kent Modelleri, bileşenleri/tarihsel ve coğrafi etkenler,Şehir kalesini fethettiklerinde yaptıkları ilk imar faaliyetlerinden örnekler,A. Selçuklu yaşamı; meslekler, kıyafetler, mimari bileşenler,A. Selçuklu ile B. Selçuklu mimarisi ve tarihi arasındaki farklılıklar,Mimaride sembolizm ve simgeler,Kent dokusu oluşumundaki etkenler; 6 çeşit yapı tiplemesi, doğuşu,Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri,Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri.,Sağlıklı yaşam aktiviteleri, yapıları,Selçuklu kent modeli (Karahanlılar) bilim ve eğitim sistemi ve yapıları
,Topak evden kent dokusuna; temel bileşimi, cephe tasarımı, çevre, estetik..,Uluslararası ticaret yollarını kervansaraylara bağlayan köprüler,Kent dokusu genel değerlendirme,Final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenci, Osmanlı mimarisindeki plan tiplerini bilir.
14, 9
A
Külliyelerin fonksiyonlarını bilir.
14, 9
A
Osmanlılardaki vakıf kurumunun toplumsal öneminin farkındadır.
14, 9
A
Klasik devirde ortaya çıkacak plan şemalarının gelişimini görür.
14, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Anadolu Selçuklu Kent Modelleri, bileşenleri/tarihsel ve coğrafi etkenler
2
Şehir kalesini fethettiklerinde yaptıkları ilk imar faaliyetlerinden örnekler
3
A. Selçuklu yaşamı; meslekler, kıyafetler, mimari bileşenler
4
A. Selçuklu ile B. Selçuklu mimarisi ve tarihi arasındaki farklılıklar
5
Mimaride sembolizm ve simgeler
6
Kent dokusu oluşumundaki etkenler; 6 çeşit yapı tiplemesi, doğuşu
7
Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri
8
Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri.
9
Sağlıklı yaşam aktiviteleri, yapıları
10
Selçuklu kent modeli (Karahanlılar) bilim ve eğitim sistemi ve yapıları
11
Topak evden kent dokusuna; temel bileşimi, cephe tasarımı, çevre, estetik..
12
Uluslararası ticaret yollarını kervansaraylara bağlayan köprüler
13
Kent dokusu genel değerlendirme
14
Final sınavı
Kaynak
ALTUN, Ara, Ortaçağ Türk mimarisinin Anahtarı İçin Bir Özet, İstanbul, 1988.
ASLANAPA, Oktay, Anadolu'da İlk Türk Mimarisi, Başlangıcı ve Gelişmesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 1991.
ASLANAPA, Oktay, Selçuklu Sanatı Bibliyografyası, İstanbul, 1971.
BAYKARA, Tuncer, Türkiye Selçukluları Devrinde Konya, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara, 1985.
İLTER, Fügen, Osmanlılar'a Kadar Anadolu Türk Köprüleri, Karayolları Genel Müdürlüğü Matbaası, Ankara, 1978.
KUBAN, Doğan, Anadolu Türk Mimarisi Tarihi, İstanbul, 1955.
KURAN, Aptullah, Anadolu Medreseleri, I, Ankara,1969.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
14
4
56
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
140
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
OSMANLI KENT DOKUSU II
MRS2210941
Bahar Dönemi
2+0
2
5
Ders Programı
Cuma 14:30-15:15
Cuma 15:30-16:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin Yardımcıları
Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin Amacı
Selçukluların Anadolu’ya girmesinden, erken dönem beyliklerini de içerecek şekilde ikinci dönem beyliklerine kadar olan süreçte, Anadolu’da Selçuklu döneminde XIII. Yüzyılın ilk yarısına kadar yer alan yapıların özellikle tipolojik yönden ayrıntılı tanıtımı, irdelenmesi, sanatının oluşumu ve ilerideki sanatsal dönemlere olan etkileri incelenmektedir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Anadolu Selçuklu Kent Modelleri, bileşenleri/tarihsel ve coğrafi etkenler,Şehir kalesini fethettiklerinde yaptıkları ilk imar faaliyetlerinden örnekler,A. Selçuklu yaşamı; meslekler, kıyafetler, mimari bileşenler,A. Selçuklu ile B. Selçuklu mimarisi ve tarihi arasındaki farklılıklar,Mimaride sembolizm ve simgeler,Kent dokusu oluşumundaki etkenler; 6 çeşit yapı tiplemesi, doğuşu,Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri,Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri.,Sağlıklı yaşam aktiviteleri, yapıları,Selçuklu kent modeli (Karahanlılar) bilim ve eğitim sistemi ve yapıları
,Topak evden kent dokusuna; temel bileşimi, cephe tasarımı, çevre, estetik..,Uluslararası ticaret yollarını kervansaraylara bağlayan köprüler,Kent dokusu genel değerlendirme,Final sınavı; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrenci, Osmanlı mimarisindeki plan tiplerini bilir.
14, 9
A
Külliyelerin fonksiyonlarını bilir.
14, 9
A
Osmanlılardaki vakıf kurumunun toplumsal öneminin farkındadır.
14, 9
A
Klasik devirde ortaya çıkacak plan şemalarının gelişimini görür.
14, 9
A
Öğretim Yöntemleri:
14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Anadolu Selçuklu Kent Modelleri, bileşenleri/tarihsel ve coğrafi etkenler
2
Şehir kalesini fethettiklerinde yaptıkları ilk imar faaliyetlerinden örnekler
3
A. Selçuklu yaşamı; meslekler, kıyafetler, mimari bileşenler
4
A. Selçuklu ile B. Selçuklu mimarisi ve tarihi arasındaki farklılıklar
5
Mimaride sembolizm ve simgeler
6
Kent dokusu oluşumundaki etkenler; 6 çeşit yapı tiplemesi, doğuşu
7
Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri
8
Devlet kuruluşunda etken teşkilatlar ve faaliyetleri.
9
Sağlıklı yaşam aktiviteleri, yapıları
10
Selçuklu kent modeli (Karahanlılar) bilim ve eğitim sistemi ve yapıları
11
Topak evden kent dokusuna; temel bileşimi, cephe tasarımı, çevre, estetik..
12
Uluslararası ticaret yollarını kervansaraylara bağlayan köprüler
13
Kent dokusu genel değerlendirme
14
Final sınavı
Kaynak
ALTUN, Ara, Ortaçağ Türk mimarisinin Anahtarı İçin Bir Özet, İstanbul, 1988.
ASLANAPA, Oktay, Anadolu'da İlk Türk Mimarisi, Başlangıcı ve Gelişmesi, Atatürk Kültür Merkezi Yayını, Ankara, 1991.
ASLANAPA, Oktay, Selçuklu Sanatı Bibliyografyası, İstanbul, 1971.
BAYKARA, Tuncer, Türkiye Selçukluları Devrinde Konya, Kültür ve Turizm Bakanlığı, Ankara, 1985.
İLTER, Fügen, Osmanlılar'a Kadar Anadolu Türk Köprüleri, Karayolları Genel Müdürlüğü Matbaası, Ankara, 1978.
KUBAN, Doğan, Anadolu Türk Mimarisi Tarihi, İstanbul, 1955.
KURAN, Aptullah, Anadolu Medreseleri, I, Ankara,1969.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.