Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE III | MRS2114997 | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Rabiya Yeşim YÜKSEL, Öğr.Gör. Amine Seyhun ALKAN REİS |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Yeşim Yüksel Öğr. Gör. Esra Yavuz |
Dersin Amacı | Taşınmaz kültür varlıklarının TC Kültür Bak. K.T.V.K.G.M. standartlarına göre envanter föylerinin hazırlanması; farklı ölçüm teknikleri kullanılarak bir yapının rölövesinin alınması; yapısal durumuna göre tahribatlarının saptanması ve araştırma dosyasının hazırlanmasının öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Rölöve ders kapsamının açıklanması, Taşınmaz kültür varlıkları, Sit alanı, mimari miras envanteri gibi tanım ve kavramların, koruma ilke ve kriterler kapsamında tartışılması ,Envanter föyü hazırlanmasına yönelik teknik ve yöntemlerin öğretilmesi. Lejand oluşturma sistematiğinin açıklanması. Sit sınırı, ada, parsel ve harita bilgilerinin ayrıntılandırılması, İstanbul Tarihi Yarımada sit alanında çalışma bölgelerinin tanımlanması, harita üzerinde çalışma alan sınırlarının belirlenmesi ,Dersin, Envanter çalışması yapılacak alanda uygulamalı olarak gerçekleştirilmesi,Envanter çalışmasına yönelik analiz föylerinin hazırlanması ,Sit alanında hazırlanan envanter föyleri ve araştırma dosyasının sunumu ve teslimi ,Rölöve ölçüm tekniklerinin açıklanması (klasik rölöve / fotogrametrik rölöve/ 3 boyutlu lazer tarama cihazları ile rölöve alım teknikleri),Nivo, lazer metre, çelik şerit metre, su terazisi, profil tarağı benzeri ölçme aletleri kullanarak örnek yapıda bireysel olarak, rölöve çalışmasının yapılması, seçilen yağının kotlarına göre kroki çizimlerinin yapılması, fotoğraf ile tespitlerinin hazırlanması,Rölöve alımı için alanda çalışma (kotlara göre plan çizimleri).,Rölöve alımı için alanda çalışma (kotlara göre plan çizimleri),Fotoğraftan ölçü alma tekniğinin öğretilmesi, Ölçümü gerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması (kesit ve görünüşlerin çıkartılması),Eski eser yapı üzerinde tahribatların belirlenmesi ve lejand çalışmasının yapılması, Ölçümügerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması (plan, kesit, görünüşler) ,Ölçümü gerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması.,1/10, 1/5 ve 1/2 ölçekli çizim tekniğinin gerekli standartları uygulanarak, NOKTA DETAY çizimlerinin hazırlanması, Ölçümü alınan yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rölöve ders kapsamının açıklanması, Taşınmaz kültür varlıkları, Sit alanı, mimari miras envanteri gibi tanım ve kavramların, koruma ilke ve kriterler kapsamında tartışılması | |
2 | Envanter föyü hazırlanmasına yönelik teknik ve yöntemlerin öğretilmesi. Lejand oluşturma sistematiğinin açıklanması. Sit sınırı, ada, parsel ve harita bilgilerinin ayrıntılandırılması, İstanbul Tarihi Yarımada sit alanında çalışma bölgelerinin tanımlanması, harita üzerinde çalışma alan sınırlarının belirlenmesi | |
3 | Dersin, Envanter çalışması yapılacak alanda uygulamalı olarak gerçekleştirilmesi | |
4 | Envanter çalışmasına yönelik analiz föylerinin hazırlanması | |
5 | Sit alanında hazırlanan envanter föyleri ve araştırma dosyasının sunumu ve teslimi | |
6 | Rölöve ölçüm tekniklerinin açıklanması (klasik rölöve / fotogrametrik rölöve/ 3 boyutlu lazer tarama cihazları ile rölöve alım teknikleri) | |
7 | Nivo, lazer metre, çelik şerit metre, su terazisi, profil tarağı benzeri ölçme aletleri kullanarak örnek yapıda bireysel olarak, rölöve çalışmasının yapılması, seçilen yağının kotlarına göre kroki çizimlerinin yapılması, fotoğraf ile tespitlerinin hazırlanması | |
8 | Rölöve alımı için alanda çalışma (kotlara göre plan çizimleri). | |
9 | Rölöve alımı için alanda çalışma (kotlara göre plan çizimleri) | |
10 | Fotoğraftan ölçü alma tekniğinin öğretilmesi, Ölçümü gerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması (kesit ve görünüşlerin çıkartılması) | |
11 | Eski eser yapı üzerinde tahribatların belirlenmesi ve lejand çalışmasının yapılması, Ölçümügerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması (plan, kesit, görünüşler) | |
12 | Ölçümü gerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması. | |
13 | 1/10, 1/5 ve 1/2 ölçekli çizim tekniğinin gerekli standartları uygulanarak, NOKTA DETAY çizimlerinin hazırlanması, Ölçümü alınan yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması | |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
“Rölöve”, B. Uluengin, Yem Yayınevi “Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları” B. Uluengin “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, Doğan Kuban,Yem Yay |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | |||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 3 | 42 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 14 | 3 | 42 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 140 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE III | MRS2114997 | Güz Dönemi | 4+0 | 4 | 5 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Rabiya Yeşim YÜKSEL, Öğr.Gör. Amine Seyhun ALKAN REİS |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Yeşim Yüksel Öğr. Gör. Esra Yavuz |
Dersin Amacı | Taşınmaz kültür varlıklarının TC Kültür Bak. K.T.V.K.G.M. standartlarına göre envanter föylerinin hazırlanması; farklı ölçüm teknikleri kullanılarak bir yapının rölövesinin alınması; yapısal durumuna göre tahribatlarının saptanması ve araştırma dosyasının hazırlanmasının öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Rölöve ders kapsamının açıklanması, Taşınmaz kültür varlıkları, Sit alanı, mimari miras envanteri gibi tanım ve kavramların, koruma ilke ve kriterler kapsamında tartışılması ,Envanter föyü hazırlanmasına yönelik teknik ve yöntemlerin öğretilmesi. Lejand oluşturma sistematiğinin açıklanması. Sit sınırı, ada, parsel ve harita bilgilerinin ayrıntılandırılması, İstanbul Tarihi Yarımada sit alanında çalışma bölgelerinin tanımlanması, harita üzerinde çalışma alan sınırlarının belirlenmesi ,Dersin, Envanter çalışması yapılacak alanda uygulamalı olarak gerçekleştirilmesi,Envanter çalışmasına yönelik analiz föylerinin hazırlanması ,Sit alanında hazırlanan envanter föyleri ve araştırma dosyasının sunumu ve teslimi ,Rölöve ölçüm tekniklerinin açıklanması (klasik rölöve / fotogrametrik rölöve/ 3 boyutlu lazer tarama cihazları ile rölöve alım teknikleri),Nivo, lazer metre, çelik şerit metre, su terazisi, profil tarağı benzeri ölçme aletleri kullanarak örnek yapıda bireysel olarak, rölöve çalışmasının yapılması, seçilen yağının kotlarına göre kroki çizimlerinin yapılması, fotoğraf ile tespitlerinin hazırlanması,Rölöve alımı için alanda çalışma (kotlara göre plan çizimleri).,Rölöve alımı için alanda çalışma (kotlara göre plan çizimleri),Fotoğraftan ölçü alma tekniğinin öğretilmesi, Ölçümü gerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması (kesit ve görünüşlerin çıkartılması),Eski eser yapı üzerinde tahribatların belirlenmesi ve lejand çalışmasının yapılması, Ölçümügerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması (plan, kesit, görünüşler) ,Ölçümü gerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması.,1/10, 1/5 ve 1/2 ölçekli çizim tekniğinin gerekli standartları uygulanarak, NOKTA DETAY çizimlerinin hazırlanması, Ölçümü alınan yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rölöve ders kapsamının açıklanması, Taşınmaz kültür varlıkları, Sit alanı, mimari miras envanteri gibi tanım ve kavramların, koruma ilke ve kriterler kapsamında tartışılması | |
2 | Envanter föyü hazırlanmasına yönelik teknik ve yöntemlerin öğretilmesi. Lejand oluşturma sistematiğinin açıklanması. Sit sınırı, ada, parsel ve harita bilgilerinin ayrıntılandırılması, İstanbul Tarihi Yarımada sit alanında çalışma bölgelerinin tanımlanması, harita üzerinde çalışma alan sınırlarının belirlenmesi | |
3 | Dersin, Envanter çalışması yapılacak alanda uygulamalı olarak gerçekleştirilmesi | |
4 | Envanter çalışmasına yönelik analiz föylerinin hazırlanması | |
5 | Sit alanında hazırlanan envanter föyleri ve araştırma dosyasının sunumu ve teslimi | |
6 | Rölöve ölçüm tekniklerinin açıklanması (klasik rölöve / fotogrametrik rölöve/ 3 boyutlu lazer tarama cihazları ile rölöve alım teknikleri) | |
7 | Nivo, lazer metre, çelik şerit metre, su terazisi, profil tarağı benzeri ölçme aletleri kullanarak örnek yapıda bireysel olarak, rölöve çalışmasının yapılması, seçilen yağının kotlarına göre kroki çizimlerinin yapılması, fotoğraf ile tespitlerinin hazırlanması | |
8 | Rölöve alımı için alanda çalışma (kotlara göre plan çizimleri). | |
9 | Rölöve alımı için alanda çalışma (kotlara göre plan çizimleri) | |
10 | Fotoğraftan ölçü alma tekniğinin öğretilmesi, Ölçümü gerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması (kesit ve görünüşlerin çıkartılması) | |
11 | Eski eser yapı üzerinde tahribatların belirlenmesi ve lejand çalışmasının yapılması, Ölçümügerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması (plan, kesit, görünüşler) | |
12 | Ölçümü gerçekleştirilen yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması. | |
13 | 1/10, 1/5 ve 1/2 ölçekli çizim tekniğinin gerekli standartları uygulanarak, NOKTA DETAY çizimlerinin hazırlanması, Ölçümü alınan yapının çizimleri üzerinde iyileştirme ve geliştirme yapılması | |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
“Rölöve”, B. Uluengin, Yem Yayınevi “Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları” B. Uluengin “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, Doğan Kuban,Yem Yay |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | |||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |