Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL YAPI ELEMANLARI | MRS1128270 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı | ( A ) Pazartesi 13:30-14:15 ( A ) Pazartesi 14:30-15:15 ( A ) Pazartesi 15:30-16:15 ( B ) Pazartesi 13:30-14:15 ( B ) Pazartesi 14:30-15:15 ( B ) Pazartesi 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülhan BENLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülhan BENLİ, Öğr.Gör. Ferdane Esra TANRIKULU |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Şennur Baylar Kızılkaya |
Dersin Amacı | Geleneksel yapı elemanlarının gereç ve bileşenlerinin tanıtılması, yapıda kullanılan yerlerinin ve sahip oldukları görevlerinin açıklanması, dönem özelliklerinin tanıtılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanımı, amaç ve kapsamının tanıtılması, ders için gerekli materyallerin açıklanması,Geleneksel yapı ve terminolojisi, yapı bileşenlerinin sınıflandırılması,,Kargir duvar örgüsü tür ve yöntemleri (taş, kerpiç, tuğla, almaşık vb),Kargir döşeme ve aktarma elemanları (volta döşeme, kemer, atkı, konsol vb),Kargir geçiş elemanları (tromp, pandantif, Türk üçgeni vb),Kargir üst örtü elemanları (tonoz, yarım kubbe, kubbe vb),Kargir yapıda mimari elemanlar,Kargir bir yapıyı yerinde tanımlama ve öğrenme için teknik inceleme,Ahşap düşey taşıyıcılar (duvarlar, sütun, ayak, dikme vb),Ahşap döşeme sistemleri, merdiven ve çatılar (tür ve imalat yöntemleri),Mimari elemanlar (pencereler, kapılar),Mimari elemanlar (revzen, şebeke, parmaklık vb),Geleneksel yapıda metal malzeme kullanımı ve metal elemanlar,Geleneksel yapıda iç mekan bezeme öğeleri (ştuk, malakari, kalemişi, kündekari vb),Geleneksel yapıda dış cephe bezeme öğeleri (konsol, furuş, kirpi saçak vb); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Geleneksel yapıyı bütüncül yapı elemanları bazında tanımlar | 12, 13, 14, 16, 2, 5, 6 | A, E |
2. Geleneksel yapıdaki yapı elemanlarının bileşenlerini, malzemesini, işlevini ve dönem özelliklerini saptar ve sınıflandırır | 12, 13, 14, 2 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı, amaç ve kapsamının tanıtılması, ders için gerekli materyallerin açıklanması | |
2 | Geleneksel yapı ve terminolojisi, yapı bileşenlerinin sınıflandırılması, | |
3 | Kargir duvar örgüsü tür ve yöntemleri (taş, kerpiç, tuğla, almaşık vb) | |
4 | Kargir döşeme ve aktarma elemanları (volta döşeme, kemer, atkı, konsol vb) | |
5 | Kargir geçiş elemanları (tromp, pandantif, Türk üçgeni vb) | |
6 | Kargir üst örtü elemanları (tonoz, yarım kubbe, kubbe vb) | |
7 | Kargir yapıda mimari elemanlar | |
8 | Kargir bir yapıyı yerinde tanımlama ve öğrenme için teknik inceleme | |
9 | Ahşap düşey taşıyıcılar (duvarlar, sütun, ayak, dikme vb) | |
10 | Ahşap döşeme sistemleri, merdiven ve çatılar (tür ve imalat yöntemleri) | |
11 | Mimari elemanlar (pencereler, kapılar) | |
12 | Mimari elemanlar (revzen, şebeke, parmaklık vb) | |
13 | Geleneksel yapıda metal malzeme kullanımı ve metal elemanlar | |
14 | Geleneksel yapıda iç mekan bezeme öğeleri (ştuk, malakari, kalemişi, kündekari vb) | |
15 | Geleneksel yapıda dış cephe bezeme öğeleri (konsol, furuş, kirpi saçak vb) |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır |
• Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. • Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. • Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul. • Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul • Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul. • Melek A., Binan M. (2000). Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | |||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 5 | 70 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 4 | 2 | 8 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 4 | 4 | 16 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 1 | 6 | 6 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 1 | 8 | 8 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 150 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30) | 5 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL YAPI ELEMANLARI | MRS1128270 | Güz Dönemi | 1+2 | 2 | 5 |
Ders Programı | ( A ) Pazartesi 13:30-14:15 ( A ) Pazartesi 14:30-15:15 ( A ) Pazartesi 15:30-16:15 ( B ) Pazartesi 13:30-14:15 ( B ) Pazartesi 14:30-15:15 ( B ) Pazartesi 15:30-16:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. Gülhan BENLİ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. Gülhan BENLİ, Öğr.Gör. Ferdane Esra TANRIKULU |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Şennur Baylar Kızılkaya |
Dersin Amacı | Geleneksel yapı elemanlarının gereç ve bileşenlerinin tanıtılması, yapıda kullanılan yerlerinin ve sahip oldukları görevlerinin açıklanması, dönem özelliklerinin tanıtılması |
Dersin İçeriği | Bu ders; Dersin tanımı, amaç ve kapsamının tanıtılması, ders için gerekli materyallerin açıklanması,Geleneksel yapı ve terminolojisi, yapı bileşenlerinin sınıflandırılması,,Kargir duvar örgüsü tür ve yöntemleri (taş, kerpiç, tuğla, almaşık vb),Kargir döşeme ve aktarma elemanları (volta döşeme, kemer, atkı, konsol vb),Kargir geçiş elemanları (tromp, pandantif, Türk üçgeni vb),Kargir üst örtü elemanları (tonoz, yarım kubbe, kubbe vb),Kargir yapıda mimari elemanlar,Kargir bir yapıyı yerinde tanımlama ve öğrenme için teknik inceleme,Ahşap düşey taşıyıcılar (duvarlar, sütun, ayak, dikme vb),Ahşap döşeme sistemleri, merdiven ve çatılar (tür ve imalat yöntemleri),Mimari elemanlar (pencereler, kapılar),Mimari elemanlar (revzen, şebeke, parmaklık vb),Geleneksel yapıda metal malzeme kullanımı ve metal elemanlar,Geleneksel yapıda iç mekan bezeme öğeleri (ştuk, malakari, kalemişi, kündekari vb),Geleneksel yapıda dış cephe bezeme öğeleri (konsol, furuş, kirpi saçak vb); konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Geleneksel yapıyı bütüncül yapı elemanları bazında tanımlar | 12, 13, 14, 16, 2, 5, 6 | A, E |
2. Geleneksel yapıdaki yapı elemanlarının bileşenlerini, malzemesini, işlevini ve dönem özelliklerini saptar ve sınıflandırır | 12, 13, 14, 2 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanımı, amaç ve kapsamının tanıtılması, ders için gerekli materyallerin açıklanması | |
2 | Geleneksel yapı ve terminolojisi, yapı bileşenlerinin sınıflandırılması, | |
3 | Kargir duvar örgüsü tür ve yöntemleri (taş, kerpiç, tuğla, almaşık vb) | |
4 | Kargir döşeme ve aktarma elemanları (volta döşeme, kemer, atkı, konsol vb) | |
5 | Kargir geçiş elemanları (tromp, pandantif, Türk üçgeni vb) | |
6 | Kargir üst örtü elemanları (tonoz, yarım kubbe, kubbe vb) | |
7 | Kargir yapıda mimari elemanlar | |
8 | Kargir bir yapıyı yerinde tanımlama ve öğrenme için teknik inceleme | |
9 | Ahşap düşey taşıyıcılar (duvarlar, sütun, ayak, dikme vb) | |
10 | Ahşap döşeme sistemleri, merdiven ve çatılar (tür ve imalat yöntemleri) | |
11 | Mimari elemanlar (pencereler, kapılar) | |
12 | Mimari elemanlar (revzen, şebeke, parmaklık vb) | |
13 | Geleneksel yapıda metal malzeme kullanımı ve metal elemanlar | |
14 | Geleneksel yapıda iç mekan bezeme öğeleri (ştuk, malakari, kalemişi, kündekari vb) | |
15 | Geleneksel yapıda dış cephe bezeme öğeleri (konsol, furuş, kirpi saçak vb) |
Kaynak |
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır |
• Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. • Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. • Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul. • Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul • Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul. • Melek A., Binan M. (2000). Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM, İstanbul. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | X | |||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |