Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONSERVASYON II | MRS2245190 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mimari yapılarda kullanılan malzemelerin konservasyon işlemlerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.h: Giriş, dersin amacı, Konservasyon I (Kısa Tekrar),2.h: Kayaç tipleri, minerallerin yapısı,3.h: Mimari yapı elemanı olarak taşların genel özellikleri ve sınıflandırılması,4.h: Taşların fiziksel özellikleri,5.h: Temel taş hasarları (buzlanma, patina vb) ve teşhis yöntemleri,6.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-I (bitki temizleme, raspa işlemleri),7.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-II (bütünleme, onarım yapma, sağlamlaştırma),8.h: Ahşap malzmelerin genel özellikleri ve mikroyapısı,9.h: Ahşap malzemelerin mekanik özellikleri, doğal ve sentenik ağaç ürünler,10.h: Ahşapta biyolojik hasarlar: Mantar, böcekler,11.h: Ahşapta fiziksel ve mekanik hasarlar: Yangın, çarpılma, su, eğilme,12.h: Ahşap onarımına giriş, örnek alma ve temizleme ve konservasyon işlemleri,13.h: Mimari yapılarda kullanılan, tuğla, kerpiç, alçı bozulmaları ve konservasyon işlemleri,14.h: Betonarmede yapılarda bozulma ve onarım işlemlerinin temelleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kayaçları ve taşların yapısını açıklar. | ||
2. Mimari yapılarda kullanılan taşların konservasyonunu yorumlar. | ||
3. Ahşapların tiplerini, fiziksel ve mekanik özelliklerini açıklar. | ||
4. Ahşap malzemelerin konservasyonu yorumlar. | ||
5. Mimari yapılarda kullanılan tuğla, kerpiç, alçı bozulmalarını ve betonarme bozulmalarını açıklar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.h: Giriş, dersin amacı, Konservasyon I (Kısa Tekrar) | |
2 | 2.h: Kayaç tipleri, minerallerin yapısı | |
3 | 3.h: Mimari yapı elemanı olarak taşların genel özellikleri ve sınıflandırılması | |
4 | 4.h: Taşların fiziksel özellikleri | |
5 | 5.h: Temel taş hasarları (buzlanma, patina vb) ve teşhis yöntemleri | |
6 | 6.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-I (bitki temizleme, raspa işlemleri) | |
7 | 7.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-II (bütünleme, onarım yapma, sağlamlaştırma) | |
8 | 8.h: Ahşap malzmelerin genel özellikleri ve mikroyapısı | |
9 | 9.h: Ahşap malzemelerin mekanik özellikleri, doğal ve sentenik ağaç ürünler | |
10 | 10.h: Ahşapta biyolojik hasarlar: Mantar, böcekler | |
11 | 11.h: Ahşapta fiziksel ve mekanik hasarlar: Yangın, çarpılma, su, eğilme | |
12 | 12.h: Ahşap onarımına giriş, örnek alma ve temizleme ve konservasyon işlemleri | |
13 | 13.h: Mimari yapılarda kullanılan, tuğla, kerpiç, alçı bozulmaları ve konservasyon işlemleri | |
14 | 14.h: Betonarmede yapılarda bozulma ve onarım işlemlerinin temelleri |
Kaynak |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış ders notu mevcuttur. |
1) John Ashurst, Francis G Dimes, "Conservation of Building and Decorative Stone", 2nd Edition, Butterworth Heinemann, 1998 2) Kemal Kutgün Eyüpgiller, Lory Zakar, "Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri", Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2015 3) Reha Günay, "Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları", Birsen Yayıncılık, 2002 4) Ayşe Gülçin Küçükkaya, "Yapı Taşlarının Restorasyonu", Yazarın Kendi Yayını, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 28 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30) | 1 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
KONSERVASYON II | MRS2245190 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 2 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Mimari yapılarda kullanılan malzemelerin konservasyon işlemlerini öğrenmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; 1.h: Giriş, dersin amacı, Konservasyon I (Kısa Tekrar),2.h: Kayaç tipleri, minerallerin yapısı,3.h: Mimari yapı elemanı olarak taşların genel özellikleri ve sınıflandırılması,4.h: Taşların fiziksel özellikleri,5.h: Temel taş hasarları (buzlanma, patina vb) ve teşhis yöntemleri,6.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-I (bitki temizleme, raspa işlemleri),7.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-II (bütünleme, onarım yapma, sağlamlaştırma),8.h: Ahşap malzmelerin genel özellikleri ve mikroyapısı,9.h: Ahşap malzemelerin mekanik özellikleri, doğal ve sentenik ağaç ürünler,10.h: Ahşapta biyolojik hasarlar: Mantar, böcekler,11.h: Ahşapta fiziksel ve mekanik hasarlar: Yangın, çarpılma, su, eğilme,12.h: Ahşap onarımına giriş, örnek alma ve temizleme ve konservasyon işlemleri,13.h: Mimari yapılarda kullanılan, tuğla, kerpiç, alçı bozulmaları ve konservasyon işlemleri,14.h: Betonarmede yapılarda bozulma ve onarım işlemlerinin temelleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1. Kayaçları ve taşların yapısını açıklar. | ||
2. Mimari yapılarda kullanılan taşların konservasyonunu yorumlar. | ||
3. Ahşapların tiplerini, fiziksel ve mekanik özelliklerini açıklar. | ||
4. Ahşap malzemelerin konservasyonu yorumlar. | ||
5. Mimari yapılarda kullanılan tuğla, kerpiç, alçı bozulmalarını ve betonarme bozulmalarını açıklar. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | 1.h: Giriş, dersin amacı, Konservasyon I (Kısa Tekrar) | |
2 | 2.h: Kayaç tipleri, minerallerin yapısı | |
3 | 3.h: Mimari yapı elemanı olarak taşların genel özellikleri ve sınıflandırılması | |
4 | 4.h: Taşların fiziksel özellikleri | |
5 | 5.h: Temel taş hasarları (buzlanma, patina vb) ve teşhis yöntemleri | |
6 | 6.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-I (bitki temizleme, raspa işlemleri) | |
7 | 7.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-II (bütünleme, onarım yapma, sağlamlaştırma) | |
8 | 8.h: Ahşap malzmelerin genel özellikleri ve mikroyapısı | |
9 | 9.h: Ahşap malzemelerin mekanik özellikleri, doğal ve sentenik ağaç ürünler | |
10 | 10.h: Ahşapta biyolojik hasarlar: Mantar, böcekler | |
11 | 11.h: Ahşapta fiziksel ve mekanik hasarlar: Yangın, çarpılma, su, eğilme | |
12 | 12.h: Ahşap onarımına giriş, örnek alma ve temizleme ve konservasyon işlemleri | |
13 | 13.h: Mimari yapılarda kullanılan, tuğla, kerpiç, alçı bozulmaları ve konservasyon işlemleri | |
14 | 14.h: Betonarmede yapılarda bozulma ve onarım işlemlerinin temelleri |
Kaynak |
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış ders notu mevcuttur. |
1) John Ashurst, Francis G Dimes, "Conservation of Building and Decorative Stone", 2nd Edition, Butterworth Heinemann, 1998 2) Kemal Kutgün Eyüpgiller, Lory Zakar, "Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri", Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2015 3) Reha Günay, "Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları", Birsen Yayıncılık, 2002 4) Ayşe Gülçin Küçükkaya, "Yapı Taşlarının Restorasyonu", Yazarın Kendi Yayını, 2014. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |