Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MALZEME BİLGİSİ | MRS1227170 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Malzeme yapısındaki temel bileşenleri ve yapı malzemelerini öğrenmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, yapı-özellik-performans ilişkisi, malzeme sınıflandırmaları,Malzemelerde bağlanma,Malzeme yapısı, tane-tane sınırı ve mikro-yapı evrimi ,Malzemede hatalar,Mekanik özellikler,Mekanik özellikler ve uygulama soruları,Doğal taşlar ve agregalar,Bağlayıcılar-1: Kireç ve alçı,Bağlayıcılar 2: Çimento üretimi, özellikleri ve çeşitleri,Beton üretimi, beton katkıları ve testleri,Mimari alanda kullanılan metalik malzemeler: Yapısal, tamamlayıcı ve detay metalik malzemelerin özellikleri,Mimari seramiklerin üretimi ve kullanım alanları: Geleneksel seramikler ve camlar ,Mimari alanda kullanılan polimerler ve genel özellikleri: EPS, XPS, PVC, Bitüm vb. yalıtım malzemeleri,Ahşap malzemeler ve özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci;. | ||
1. Malzeme yapısını genel olarak açıklayabileceklerdir. | ||
1.1 Bağlanmayı, kristal yapı kavramını ve tane sınırlarını tanır. | ||
1.2 Malzemede hatalarını ve atomik hareketi tanır. | ||
2. Fiziksel ve mekanik özellikleri yorumlayabilecektir. | ||
2.1 Malzemelerde ses ve ısı olaylarını tanımlar. | ||
2.2 Porozite, su emme, geçirimlik, yoğunluk durumlarını hesaplar. | ||
2.3 Temel mekanik özellikleri ve mikroyapı üstüne etkisini yorumlar. | ||
3. Endustriyel metalik malzemeleri tartışabilecektir. | ||
3.1 Demir ve demir dışı esaslı metalik malzemeleri belirler. | ||
3.2 Demir ve demir dışı esaslı malzemelerde örnekleme yapar. | ||
4. Yapı malzemelerini tartışabilecektir. | ||
4.1 Doğal taşların morfolojisini ve agregaları tanır. | ||
4.2 Çimento, harç, alçı üretimini ve yapısını açıklar. | ||
4.3 Beton üretimini, suyun önemimi, katkı malzemelerini ve yerleştirmesini çözümler. | ||
5. Polimer, ağaç esaslı ve kil esaslı malzemelerin yapısını yorumlayabilecektir. | ||
5.1 Polimer ve ağaç yapılarını sınıflarını yorumlar. | ||
5.2 Polimerlerin molekül yapısını tanır. | ||
5.3 Killeri, hammeddeleri ve şekillendirilmesini yorumlar. | ||
5.4 Seramiklerin genel özelliklerini ve geleneksel seramikleri tanır. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, yapı-özellik-performans ilişkisi, malzeme sınıflandırmaları | |
2 | Malzemelerde bağlanma | |
3 | Malzeme yapısı, tane-tane sınırı ve mikro-yapı evrimi | |
4 | Malzemede hatalar | |
5 | Mekanik özellikler | |
6 | Mekanik özellikler ve uygulama soruları | |
7 | Doğal taşlar ve agregalar | |
8 | Bağlayıcılar-1: Kireç ve alçı | |
9 | Bağlayıcılar 2: Çimento üretimi, özellikleri ve çeşitleri | |
10 | Beton üretimi, beton katkıları ve testleri | |
11 | Mimari alanda kullanılan metalik malzemeler: Yapısal, tamamlayıcı ve detay metalik malzemelerin özellikleri | |
12 | Mimari seramiklerin üretimi ve kullanım alanları: Geleneksel seramikler ve camlar | |
13 | Mimari alanda kullanılan polimerler ve genel özellikleri: EPS, XPS, PVC, Bitüm vb. yalıtım malzemeleri | |
14 | Ahşap malzemeler ve özellikleri |
Kaynak |
Prof. Dr. Murat Eriç, Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayınları, 2014, Literatür Yayınevi, İstanbul, 2000. |
1) Toydemir, N., Gürdal, E., Tanacan, L., “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme” 2) S. Akman, Yapı Malzemeleri, İTU, 1991 3) William D. Callister, David G. Rethwisch, Material Science and Engineering: An Introduction, Wiley, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 2 | 5 | 10 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 104 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(104/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MALZEME BİLGİSİ | MRS1227170 | Bahar Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üye. Berk KESKİN |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Amacı | Malzeme yapısındaki temel bileşenleri ve yapı malzemelerini öğrenmek |
Dersin İçeriği | Bu ders; Giriş, yapı-özellik-performans ilişkisi, malzeme sınıflandırmaları,Malzemelerde bağlanma,Malzeme yapısı, tane-tane sınırı ve mikro-yapı evrimi ,Malzemede hatalar,Mekanik özellikler,Mekanik özellikler ve uygulama soruları,Doğal taşlar ve agregalar,Bağlayıcılar-1: Kireç ve alçı,Bağlayıcılar 2: Çimento üretimi, özellikleri ve çeşitleri,Beton üretimi, beton katkıları ve testleri,Mimari alanda kullanılan metalik malzemeler: Yapısal, tamamlayıcı ve detay metalik malzemelerin özellikleri,Mimari seramiklerin üretimi ve kullanım alanları: Geleneksel seramikler ve camlar ,Mimari alanda kullanılan polimerler ve genel özellikleri: EPS, XPS, PVC, Bitüm vb. yalıtım malzemeleri,Ahşap malzemeler ve özellikleri; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Bu dersin sonunda öğrenci;. | ||
1. Malzeme yapısını genel olarak açıklayabileceklerdir. | ||
1.1 Bağlanmayı, kristal yapı kavramını ve tane sınırlarını tanır. | ||
1.2 Malzemede hatalarını ve atomik hareketi tanır. | ||
2. Fiziksel ve mekanik özellikleri yorumlayabilecektir. | ||
2.1 Malzemelerde ses ve ısı olaylarını tanımlar. | ||
2.2 Porozite, su emme, geçirimlik, yoğunluk durumlarını hesaplar. | ||
2.3 Temel mekanik özellikleri ve mikroyapı üstüne etkisini yorumlar. | ||
3. Endustriyel metalik malzemeleri tartışabilecektir. | ||
3.1 Demir ve demir dışı esaslı metalik malzemeleri belirler. | ||
3.2 Demir ve demir dışı esaslı malzemelerde örnekleme yapar. | ||
4. Yapı malzemelerini tartışabilecektir. | ||
4.1 Doğal taşların morfolojisini ve agregaları tanır. | ||
4.2 Çimento, harç, alçı üretimini ve yapısını açıklar. | ||
4.3 Beton üretimini, suyun önemimi, katkı malzemelerini ve yerleştirmesini çözümler. | ||
5. Polimer, ağaç esaslı ve kil esaslı malzemelerin yapısını yorumlayabilecektir. | ||
5.1 Polimer ve ağaç yapılarını sınıflarını yorumlar. | ||
5.2 Polimerlerin molekül yapısını tanır. | ||
5.3 Killeri, hammeddeleri ve şekillendirilmesini yorumlar. | ||
5.4 Seramiklerin genel özelliklerini ve geleneksel seramikleri tanır. |
Öğretim Yöntemleri: | |
Ölçme Yöntemleri: |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş, yapı-özellik-performans ilişkisi, malzeme sınıflandırmaları | |
2 | Malzemelerde bağlanma | |
3 | Malzeme yapısı, tane-tane sınırı ve mikro-yapı evrimi | |
4 | Malzemede hatalar | |
5 | Mekanik özellikler | |
6 | Mekanik özellikler ve uygulama soruları | |
7 | Doğal taşlar ve agregalar | |
8 | Bağlayıcılar-1: Kireç ve alçı | |
9 | Bağlayıcılar 2: Çimento üretimi, özellikleri ve çeşitleri | |
10 | Beton üretimi, beton katkıları ve testleri | |
11 | Mimari alanda kullanılan metalik malzemeler: Yapısal, tamamlayıcı ve detay metalik malzemelerin özellikleri | |
12 | Mimari seramiklerin üretimi ve kullanım alanları: Geleneksel seramikler ve camlar | |
13 | Mimari alanda kullanılan polimerler ve genel özellikleri: EPS, XPS, PVC, Bitüm vb. yalıtım malzemeleri | |
14 | Ahşap malzemeler ve özellikleri |
Kaynak |
Prof. Dr. Murat Eriç, Yapı Fiziği ve Malzemesi, Literatür Yayınları, 2014, Literatür Yayınevi, İstanbul, 2000. |
1) Toydemir, N., Gürdal, E., Tanacan, L., “Yapı Elemanı Tasarımında Malzeme” 2) S. Akman, Yapı Malzemeleri, İTU, 1991 3) William D. Callister, David G. Rethwisch, Material Science and Engineering: An Introduction, Wiley, 2013 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | X | |||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |