Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİMARLIK TARİHİ II | MRS1228320 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Zeynep Emel EKİM |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Hande Yılmaz |
Dersin Amacı | Mimarlıktaki genel kavramlar ve bu kavramların ışığında Prehistorik devirden başlayarak 20. yüzyıl mimarlığının sonuna kadar kadar olan dönemde ortaya konan mimarlık ürünlerini yorumlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mimarlığın icadı: Mağaralardan kentlere, Homo Sapiens Evleri, Neolitik yerleşimler, İlk kentler..,Mısır Mimarlığı: Mısır’ ın kültürü, tarihi. Mısır köyleri ve evleri, Tapınaklar..,Eski Yunan Mimarlığı: Yunan kent planlaması, Ev mimarisi, Kamusal Yapılar, Yunan Tapınağı.,Roma Mimarlığı: Roma tarihi, kent planlaması, Roma tapınağı, Ev mimarisi, Kamu yapıları,Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı,Gezi- Tarihi Yarımada daki bazı müze ve tarihi yapılar,Erken Ortaçağ Mimarlığı: Ortaçağ ev mimarisi ve kaleler, şatolar, Ortaçağ manastırları,kiliseler,Erken Ortaçağ Mimarlığı: Ortaçağ ev mimarisi ve kaleler, şatolar, Ortaçağ manastırları,kiliseler..,Gotik Mimari: Kentin yeniden doğuşu, Gotik Katedraller, Ahşap Çatılı Kiliseler, Geç Gotik Mimarisi,Rönesans ve Maniyerist Mimari: İdeal biçim ve merkezi planlı kilise, Konut mimarisi..,Barok ve Rokoko Mimarlığı,Aydınlanma Çağı ve 20. yüzyılda mimarlık,Aydınlanma Çağı ve 20. yüzyılda mimarlık,Ders kapsamında yapılacak gezi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlayabilir ve değerlendirebilir. | 14, 16, 5, 9 | A, E |
2-Mimarlık ve kent tasarımı konularında karşılaştırma yapabilir. | 14, 16, 5, 9 | A, E |
Dersin içeriğinde yer alan mimari gelişmeleri kronolojik açıdan birbirleriyle ilişkilendirir. | 16, 9 | A |
Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari anıtların ve eserlerin mimari özelliklerini tanımlar ve açıklar. | 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mimarlığın icadı: Mağaralardan kentlere, Homo Sapiens Evleri, Neolitik yerleşimler, İlk kentler.. | |
2 | Mısır Mimarlığı: Mısır’ ın kültürü, tarihi. Mısır köyleri ve evleri, Tapınaklar.. | |
3 | Eski Yunan Mimarlığı: Yunan kent planlaması, Ev mimarisi, Kamusal Yapılar, Yunan Tapınağı. | |
4 | Roma Mimarlığı: Roma tarihi, kent planlaması, Roma tapınağı, Ev mimarisi, Kamu yapıları | |
5 | Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı | |
6 | Gezi- Tarihi Yarımada daki bazı müze ve tarihi yapılar | |
7 | Erken Ortaçağ Mimarlığı: Ortaçağ ev mimarisi ve kaleler, şatolar, Ortaçağ manastırları,kiliseler | |
8 | Erken Ortaçağ Mimarlığı: Ortaçağ ev mimarisi ve kaleler, şatolar, Ortaçağ manastırları,kiliseler.. | |
9 | Gotik Mimari: Kentin yeniden doğuşu, Gotik Katedraller, Ahşap Çatılı Kiliseler, Geç Gotik Mimarisi | |
10 | Rönesans ve Maniyerist Mimari: İdeal biçim ve merkezi planlı kilise, Konut mimarisi.. | |
11 | Barok ve Rokoko Mimarlığı | |
12 | Aydınlanma Çağı ve 20. yüzyılda mimarlık | |
13 | Aydınlanma Çağı ve 20. yüzyılda mimarlık | |
14 | Ders kapsamında yapılacak gezi |
Kaynak |
Ders notu derste verilecektir. |
Kuban Doğan, Mimarlık Kavramları, Çevre Yayınları, İstanbul, 1980., Chıng Francis D.K., Mimarlık, Biçim Mekan ve Düzen, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2002. Mimarlık Tarihi Ders Notları I, Mimarlık Vakfı İktisadi İşletmesi, İstanbul, 2012. E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | ||||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 2 | 28 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 1 | 14 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 12 | 2 | 24 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 12 | 2 | 24 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 12 | 2 | 24 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 114 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(114/30) | 4 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
MİMARLIK TARİHİ II | MRS1228320 | Bahar Dönemi | 2+0 | 2 | 4 |
Ders Programı | Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Doç.Dr. Zeynep Emel EKİM |
Dersin Yardımcıları | Yrd. Doç. Dr. Hande Yılmaz |
Dersin Amacı | Mimarlıktaki genel kavramlar ve bu kavramların ışığında Prehistorik devirden başlayarak 20. yüzyıl mimarlığının sonuna kadar kadar olan dönemde ortaya konan mimarlık ürünlerini yorumlamak. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Mimarlığın icadı: Mağaralardan kentlere, Homo Sapiens Evleri, Neolitik yerleşimler, İlk kentler..,Mısır Mimarlığı: Mısır’ ın kültürü, tarihi. Mısır köyleri ve evleri, Tapınaklar..,Eski Yunan Mimarlığı: Yunan kent planlaması, Ev mimarisi, Kamusal Yapılar, Yunan Tapınağı.,Roma Mimarlığı: Roma tarihi, kent planlaması, Roma tapınağı, Ev mimarisi, Kamu yapıları,Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı,Gezi- Tarihi Yarımada daki bazı müze ve tarihi yapılar,Erken Ortaçağ Mimarlığı: Ortaçağ ev mimarisi ve kaleler, şatolar, Ortaçağ manastırları,kiliseler,Erken Ortaçağ Mimarlığı: Ortaçağ ev mimarisi ve kaleler, şatolar, Ortaçağ manastırları,kiliseler..,Gotik Mimari: Kentin yeniden doğuşu, Gotik Katedraller, Ahşap Çatılı Kiliseler, Geç Gotik Mimarisi,Rönesans ve Maniyerist Mimari: İdeal biçim ve merkezi planlı kilise, Konut mimarisi..,Barok ve Rokoko Mimarlığı,Aydınlanma Çağı ve 20. yüzyılda mimarlık,Aydınlanma Çağı ve 20. yüzyılda mimarlık,Ders kapsamında yapılacak gezi; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlayabilir ve değerlendirebilir. | 14, 16, 5, 9 | A, E |
2-Mimarlık ve kent tasarımı konularında karşılaştırma yapabilir. | 14, 16, 5, 9 | A, E |
Dersin içeriğinde yer alan mimari gelişmeleri kronolojik açıdan birbirleriyle ilişkilendirir. | 16, 9 | A |
Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari anıtların ve eserlerin mimari özelliklerini tanımlar ve açıklar. | 14, 16, 9 | A |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mimarlığın icadı: Mağaralardan kentlere, Homo Sapiens Evleri, Neolitik yerleşimler, İlk kentler.. | |
2 | Mısır Mimarlığı: Mısır’ ın kültürü, tarihi. Mısır köyleri ve evleri, Tapınaklar.. | |
3 | Eski Yunan Mimarlığı: Yunan kent planlaması, Ev mimarisi, Kamusal Yapılar, Yunan Tapınağı. | |
4 | Roma Mimarlığı: Roma tarihi, kent planlaması, Roma tapınağı, Ev mimarisi, Kamu yapıları | |
5 | Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı | |
6 | Gezi- Tarihi Yarımada daki bazı müze ve tarihi yapılar | |
7 | Erken Ortaçağ Mimarlığı: Ortaçağ ev mimarisi ve kaleler, şatolar, Ortaçağ manastırları,kiliseler | |
8 | Erken Ortaçağ Mimarlığı: Ortaçağ ev mimarisi ve kaleler, şatolar, Ortaçağ manastırları,kiliseler.. | |
9 | Gotik Mimari: Kentin yeniden doğuşu, Gotik Katedraller, Ahşap Çatılı Kiliseler, Geç Gotik Mimarisi | |
10 | Rönesans ve Maniyerist Mimari: İdeal biçim ve merkezi planlı kilise, Konut mimarisi.. | |
11 | Barok ve Rokoko Mimarlığı | |
12 | Aydınlanma Çağı ve 20. yüzyılda mimarlık | |
13 | Aydınlanma Çağı ve 20. yüzyılda mimarlık | |
14 | Ders kapsamında yapılacak gezi |
Kaynak |
Ders notu derste verilecektir. |
Kuban Doğan, Mimarlık Kavramları, Çevre Yayınları, İstanbul, 1980., Chıng Francis D.K., Mimarlık, Biçim Mekan ve Düzen, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2002. Mimarlık Tarihi Ders Notları I, Mimarlık Vakfı İktisadi İşletmesi, İstanbul, 2012. E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | ||||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |