Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE IV | MRS2215001 | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Rabiya Yeşim YÜKSEL, Öğr.Gör. Amine Seyhun ALKAN REİS |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Yeşim Yüksel, Öğr. Gör. Esra Yavuz |
Dersin Amacı | Taşınmaz kültür varlıklarının TC Kültür Bak. K.T.V.K.G.M. standartlarına göre envanter föylerinin hazırlanması; farklı ölçüm teknikleri kullanılarak bir yapının rölövesinin alınması; yapısal durumuna göre tahribatlarının saptanması ve araştırma dosyasının hazırlanmasının öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Rölöve nedir, proje aşamaları, tarihçesi, rölöve çalışma grupları, konu seçimi.,Rölöve projesi hazırlama kriterleri, rölöve projesi için alan seçimi, envanter fişi tanımı ve hazırlanması,Rölövede ölçüm teknikleri, rölövede kullanılan aletler, rölöve projeleri kontrolü, örnek rölöveler, çalışılan krokinin rölöve çizimi. ,Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede plan krokisi, projelerin kontrol edilmesi, plan krokisi çizimi.,Rölövede fotoğraf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotoğraftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması.,Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede kesit krokisi, projelerin kontrol edilmesi, kesit krokisi çizimi.,Rölövede fotograf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotograftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. Rölövede görünüş krokisi çizimi.,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Dönem sonu proje teslimi ve sunumu ( Çalışma alanı plan, kesit görünüş rölöve proje teslimi, fotoğraf albümü ve envanter raporu rölöve raporu ekleri ile birlikte) .; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi ve kültürel yapıların korunması ile ilgili bilinç kazanmak. | 16, 9 | A, D, E, F |
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak. | 14 | F |
Koruma kanunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rölöve nedir, proje aşamaları, tarihçesi, rölöve çalışma grupları, konu seçimi. | |
2 | Rölöve projesi hazırlama kriterleri, rölöve projesi için alan seçimi, envanter fişi tanımı ve hazırlanması | |
3 | Rölövede ölçüm teknikleri, rölövede kullanılan aletler, rölöve projeleri kontrolü, örnek rölöveler, çalışılan krokinin rölöve çizimi. | |
4 | Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede plan krokisi, projelerin kontrol edilmesi, plan krokisi çizimi. | |
5 | Rölövede fotoğraf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotoğraftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. | |
6 | Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede kesit krokisi, projelerin kontrol edilmesi, kesit krokisi çizimi. | |
7 | Rölövede fotograf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotograftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. Rölövede görünüş krokisi çizimi. | |
8 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
9 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
10 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
11 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
12 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
13 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
14 | Dönem sonu proje teslimi ve sunumu ( Çalışma alanı plan, kesit görünüş rölöve proje teslimi, fotoğraf albümü ve envanter raporu rölöve raporu ekleri ile birlikte) . |
Kaynak |
“Rölöve”, B. Uluengin, Yem Yayınevi “Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları” B. Uluengin “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, Doğan Kuban,Yem Yayını, 2000; “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon”, Z. Ahunbay, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | ||||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | ||||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | ||||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | ||||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 4 | 56 | |||
Rehberli Problem Çözme | 0 | 0 | 0 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 14 | 4 | 56 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 14 | 4 | 56 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 168 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(168/30) | 6 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
RÖLÖVE IV | MRS2215001 | Bahar Dönemi | 4+0 | 4 | 6 |
Ders Programı |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Rabiya Yeşim YÜKSEL, Öğr.Gör. Amine Seyhun ALKAN REİS |
Dersin Yardımcıları | Öğr. Gör. Yeşim Yüksel, Öğr. Gör. Esra Yavuz |
Dersin Amacı | Taşınmaz kültür varlıklarının TC Kültür Bak. K.T.V.K.G.M. standartlarına göre envanter föylerinin hazırlanması; farklı ölçüm teknikleri kullanılarak bir yapının rölövesinin alınması; yapısal durumuna göre tahribatlarının saptanması ve araştırma dosyasının hazırlanmasının öğretilmesidir. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Rölöve nedir, proje aşamaları, tarihçesi, rölöve çalışma grupları, konu seçimi.,Rölöve projesi hazırlama kriterleri, rölöve projesi için alan seçimi, envanter fişi tanımı ve hazırlanması,Rölövede ölçüm teknikleri, rölövede kullanılan aletler, rölöve projeleri kontrolü, örnek rölöveler, çalışılan krokinin rölöve çizimi. ,Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede plan krokisi, projelerin kontrol edilmesi, plan krokisi çizimi.,Rölövede fotoğraf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotoğraftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması.,Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede kesit krokisi, projelerin kontrol edilmesi, kesit krokisi çizimi.,Rölövede fotograf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotograftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. Rölövede görünüş krokisi çizimi.,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Rölöve çalışmalarının kontrolü,Dönem sonu proje teslimi ve sunumu ( Çalışma alanı plan, kesit görünüş rölöve proje teslimi, fotoğraf albümü ve envanter raporu rölöve raporu ekleri ile birlikte) .; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
Tarihi ve kültürel yapıların korunması ile ilgili bilinç kazanmak. | 16, 9 | A, D, E, F |
Mevcut bir yapının rölövesini yapabilme becerisi kazanmak. | 14 | F |
Koruma kanunları hakkında bilgi sahibi olmak. |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, D: Sözlü Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Rölöve nedir, proje aşamaları, tarihçesi, rölöve çalışma grupları, konu seçimi. | |
2 | Rölöve projesi hazırlama kriterleri, rölöve projesi için alan seçimi, envanter fişi tanımı ve hazırlanması | |
3 | Rölövede ölçüm teknikleri, rölövede kullanılan aletler, rölöve projeleri kontrolü, örnek rölöveler, çalışılan krokinin rölöve çizimi. | |
4 | Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede plan krokisi, projelerin kontrol edilmesi, plan krokisi çizimi. | |
5 | Rölövede fotoğraf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotoğraftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. | |
6 | Rölöve ön araştırma teknikleri, rölöve projeleri kontrolü, alınan krokilerin çizimi. Rölövede kesit krokisi, projelerin kontrol edilmesi, kesit krokisi çizimi. | |
7 | Rölövede fotograf kullanımı, projelerin kontrol edilmesi, fotograftan yararlanılarak alınan ölçüler ile çizim yapılması. Rölövede görünüş krokisi çizimi. | |
8 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
9 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
10 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
11 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
12 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
13 | Rölöve çalışmalarının kontrolü | |
14 | Dönem sonu proje teslimi ve sunumu ( Çalışma alanı plan, kesit görünüş rölöve proje teslimi, fotoğraf albümü ve envanter raporu rölöve raporu ekleri ile birlikte) . |
Kaynak |
“Rölöve”, B. Uluengin, Yem Yayınevi “Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik Yapı Detayları” B. Uluengin “Tarihi Çevre Korumanın Mimarlık Boyutu”, Doğan Kuban,Yem Yayını, 2000; “Tarihi Çevre Koruma ve Restorasyon”, Z. Ahunbay, 2004. |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | ||||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | ||||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | ||||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | ||||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | ||||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | ||||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | ||||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | ||||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |