Ders Detayı
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL YAPI TÜRLERİ | MRS2128350 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı | Cuma 14:30-15:15 Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üye Hande Yılmaz |
Dersin Amacı | Geleneksel Anadolu mimarisi içerisinde yer alan yapı türlerini ve malzeme özelliklerini yaşam kültürü bağlamında değerlendirmek ve analizini gerçekleştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemlerine Ait Geleneksel Yapı,Türlerinin Tanıtılması,Yapı Türlerinin Mekan Örgütleme İlkeleri / Plan Özellikleri / Kütle Özellikleri / Cephe,Özellikleri / Tiplendirilmeleri,Sivil Yapılar, Konutlar, Saraylar, Köşkler, Kasırlar, Yalılar, Eğitim Yapıları, Medreseler, Sıbyan Mektepleri,Dini Yapılar, Bazilika, Cami,Sinagog,Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik),Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik),Konaklama Yapıları , Kervansaraylar, Hanlar / Ticaret Yapıları, Han, Arasta, Bedesten,Su Yapıları, Çeşme, Hamam, Şadırvan, Sebil, Maksem,Sarnıç,Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla,Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Anadolu coğrafyasında bulunan yapı türlerini tanımak | 14, 16, 18, 9 | A, E |
2-Anadolu mimarisinde kullanılan yapı malzemelerini tanımak | 16, 18, 9 | A, E |
3-İkilim ve coğrafyanın mekân üzerinde ki etkilerini analizini yapabilmek. | 14, 16, 18, 9 | A, E |
4-Bilimsel araştırma metodunu kavramak | 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemlerine Ait Geleneksel Yapı | |
2 | Türlerinin Tanıtılması | |
3 | Yapı Türlerinin Mekan Örgütleme İlkeleri / Plan Özellikleri / Kütle Özellikleri / Cephe | |
4 | Özellikleri / Tiplendirilmeleri | |
5 | Sivil Yapılar, Konutlar, Saraylar, Köşkler, Kasırlar, Yalılar | |
6 | Eğitim Yapıları, Medreseler, Sıbyan Mektepleri | |
7 | Dini Yapılar, Bazilika, Cami,Sinagog | |
8 | Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik) | |
9 | Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik) | |
10 | Konaklama Yapıları , Kervansaraylar, Hanlar / Ticaret Yapıları, Han, Arasta, Bedesten | |
11 | Su Yapıları, Çeşme, Hamam, Şadırvan, Sebil, Maksem,Sarnıç | |
12 | Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla | |
13 | Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla | |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
Ders notu derste verilecektir. |
GELENEKSEL YAPILAR VE MEKANLAR, AHMET EYÜCE, BİRSEN YAYINEVİ, 2005. 19. YÜZYIL SONUNDA ANADOLU KENTİ MEKANSAL YAPI ÇÖZÜMLEMESİ,SEVGİ AKTÜRE, İTÜ YAYINLARI, 1978. ANADOLU TÜRK MIMARISINDE GEOMETRIK SÜSLEMELER:SELÇUKLU ÇAĞI, MÜLAYIM, S., KÜLTÜR VE TURIZM BAKANLIĞI,1982. TURKISH HOUSE / TÜRK EVİ, ÖNDER KÜÇÜKERMAN , TURİNG ,2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |
AKTS / İşyükü Tablosu | ||||||
Etkinlik | Sayı | Süresi (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) | |||
Ders Saati | 14 | 3 | 42 | |||
Rehberli Problem Çözme | 14 | 3 | 42 | |||
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi | 0 | 0 | 0 | |||
Okul Dışı Diğer Faaliyetler | 0 | 0 | 0 | |||
Proje Sunumu / Seminer | 0 | 0 | 0 | |||
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Ara Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Genel Sınav ve Hazırlığı | 0 | 0 | 0 | |||
Performans Görevi, Bakım Planı | 0 | 0 | 0 | |||
Toplam İş Yükü (Saat) | 84 | |||||
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30) | 3 | |||||
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır. |
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
GELENEKSEL YAPI TÜRLERİ | MRS2128350 | Güz Dönemi | 3+0 | 3 | 3 |
Ders Programı | Cuma 14:30-15:15 Cuma 15:30-16:15 Cuma 16:30-17:15 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. Nazan YAMAÇ |
Dersin Yardımcıları | Dr. Öğr. Üye Hande Yılmaz |
Dersin Amacı | Geleneksel Anadolu mimarisi içerisinde yer alan yapı türlerini ve malzeme özelliklerini yaşam kültürü bağlamında değerlendirmek ve analizini gerçekleştirmek. |
Dersin İçeriği | Bu ders; Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemlerine Ait Geleneksel Yapı,Türlerinin Tanıtılması,Yapı Türlerinin Mekan Örgütleme İlkeleri / Plan Özellikleri / Kütle Özellikleri / Cephe,Özellikleri / Tiplendirilmeleri,Sivil Yapılar, Konutlar, Saraylar, Köşkler, Kasırlar, Yalılar, Eğitim Yapıları, Medreseler, Sıbyan Mektepleri,Dini Yapılar, Bazilika, Cami,Sinagog,Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik),Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik),Konaklama Yapıları , Kervansaraylar, Hanlar / Ticaret Yapıları, Han, Arasta, Bedesten,Su Yapıları, Çeşme, Hamam, Şadırvan, Sebil, Maksem,Sarnıç,Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla,Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla,Genel Sınav; konularını içermektedir. |
Dersin Öğrenme Kazanımları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
1-Anadolu coğrafyasında bulunan yapı türlerini tanımak | 14, 16, 18, 9 | A, E |
2-Anadolu mimarisinde kullanılan yapı malzemelerini tanımak | 16, 18, 9 | A, E |
3-İkilim ve coğrafyanın mekân üzerinde ki etkilerini analizini yapabilmek. | 14, 16, 18, 9 | A, E |
4-Bilimsel araştırma metodunu kavramak | 14, 16, 9 | A, E |
Öğretim Yöntemleri: | 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi |
Ölçme Yöntemleri: | A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev |
Ders Akışı
Sıra | Konular | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemlerine Ait Geleneksel Yapı | |
2 | Türlerinin Tanıtılması | |
3 | Yapı Türlerinin Mekan Örgütleme İlkeleri / Plan Özellikleri / Kütle Özellikleri / Cephe | |
4 | Özellikleri / Tiplendirilmeleri | |
5 | Sivil Yapılar, Konutlar, Saraylar, Köşkler, Kasırlar, Yalılar | |
6 | Eğitim Yapıları, Medreseler, Sıbyan Mektepleri | |
7 | Dini Yapılar, Bazilika, Cami,Sinagog | |
8 | Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik) | |
9 | Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik) | |
10 | Konaklama Yapıları , Kervansaraylar, Hanlar / Ticaret Yapıları, Han, Arasta, Bedesten | |
11 | Su Yapıları, Çeşme, Hamam, Şadırvan, Sebil, Maksem,Sarnıç | |
12 | Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla | |
13 | Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla | |
14 | Genel Sınav |
Kaynak |
Ders notu derste verilecektir. |
GELENEKSEL YAPILAR VE MEKANLAR, AHMET EYÜCE, BİRSEN YAYINEVİ, 2005. 19. YÜZYIL SONUNDA ANADOLU KENTİ MEKANSAL YAPI ÇÖZÜMLEMESİ,SEVGİ AKTÜRE, İTÜ YAYINLARI, 1978. ANADOLU TÜRK MIMARISINDE GEOMETRIK SÜSLEMELER:SELÇUKLU ÇAĞI, MÜLAYIM, S., KÜLTÜR VE TURIZM BAKANLIĞI,1982. TURKISH HOUSE / TÜRK EVİ, ÖNDER KÜÇÜKERMAN , TURİNG ,2007 |
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı | |||||||
No | Program Yeterliliği | Katkı Düzeyi | |||||
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir. | X | |||||
2 | Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir. | X | |||||
3 | Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
4 | Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır. | X | |||||
5 | Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur. | X | |||||
6 | Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir. | X | |||||
8 | Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir. | X | |||||
9 | Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır. | ||||||
10 | Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır. | ||||||
11 | Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır. | X | |||||
12 | Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur. | X |
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi | Mutlak Değerlendirme | |
Ara Sınavın Başarıya Oranı | 40 | |
Genel Sınavın Başarıya Oranı | 60 | |
Toplam | 100 |