Anadolu Türk mimarisinde bezeme sanatının gelişimi örneklendirilerek anlatılacak, bezemenin mekandaki dağılımı örneklerle açıklanacaktır. Bezeme, malzeme ve teknik açıdan incelenecek tekniklerin uygulanışı anlatılacak, görsellerle örneklendirilecektir. Bezeme, motif özellikleri açısından incelenecek, motiflerin sembolik ve ikonografik açıklamaları tartışılacak ve görsel örneklerle desteklenecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Gelişimi, Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Mimarideki Konumu,Anadolu Türk Sanatı’nda Bezemenin Malzeme Teknik Açıdan İncelenmesi.
Alçı Bezeme ve Teknikleri.,Ahşap Bezeme ve Teknikleri,Taş Bezeme ve Teknikleri,Kalem işi Bezeme ve Teknikleri,Tuğla Bezeme ve Teknikleri,Çini Bezeme ve Teknikleri,Bezeme Motiflerinin Biçimsel, Sembolik ve İkonografik Açıdan İncelenmesi,Bitkisel Motifler,Geometrik Motifler,Yazı,19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Bezeme Anlayışı ve Üsluplar,Barok, Ampir, Rokoko, Eklektik Üsluplar,19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinin Bezeme Anlayışında Ortaya Çıkan Motifler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sivil ve anıtsal mimarideki iç ve dış süsleme elemanlarını tanır.
2. Sivil ve anıtsal mimarideki iç ve dış süsleme elemanlarının kullanıldığı yerleri
bilir
3. Bezeme ile ilgili kavramları bilir.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Gelişimi, Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Mimarideki Konumu
2
Anadolu Türk Sanatı’nda Bezemenin Malzeme Teknik Açıdan İncelenmesi.
Alçı Bezeme ve Teknikleri.
3
Ahşap Bezeme ve Teknikleri
4
Taş Bezeme ve Teknikleri
5
Kalem işi Bezeme ve Teknikleri
6
Tuğla Bezeme ve Teknikleri
7
Çini Bezeme ve Teknikleri
8
Bezeme Motiflerinin Biçimsel, Sembolik ve İkonografik Açıdan İncelenmesi
9
Bitkisel Motifler
10
Geometrik Motifler
11
Yazı
12
19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Bezeme Anlayışı ve Üsluplar
13
Barok, Ampir, Rokoko, Eklektik Üsluplar
14
19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinin Bezeme Anlayışında Ortaya Çıkan Motifler
Kaynak
ASLANAPA O., Türk Sanatı,
Remzi Kitabevi Yayını, İstanbul,
1984.
DEMİRİZ Y., Osmanlı
Mimarisinde Süsleme I, Erken
Devir, Kültür Bakanlığı
Yayınları, İstanbul, 1979.
ARSEVEN C. E., Türk Sanatı
Tarihi, T.C. Maarif Vekaleti
Yayını, C.II., İstanbul, 1957.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
0
0
0
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
14
2
28
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
0
0
0
Proje Sunumu / Seminer
0
0
0
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
14
2
28
Ara Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Genel Sınav ve Hazırlığı
14
2
28
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
140
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(140/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
MİMARİDE SÜSLEME ELEMANLARI
MRS2114998
Güz Dönemi
2+0
2
5
Ders Programı
Pazartesi 15:30-16:15
Pazartesi 16:30-17:15
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi Verenler
Öğr.Gör. Duygu GÖK
Dersin Yardımcıları
Öğr. Gör. Duygu Gök
Dersin Amacı
Anadolu Türk mimarisinde bezeme sanatının gelişimi örneklendirilerek anlatılacak, bezemenin mekandaki dağılımı örneklerle açıklanacaktır. Bezeme, malzeme ve teknik açıdan incelenecek tekniklerin uygulanışı anlatılacak, görsellerle örneklendirilecektir. Bezeme, motif özellikleri açısından incelenecek, motiflerin sembolik ve ikonografik açıklamaları tartışılacak ve görsel örneklerle desteklenecektir.
Dersin İçeriği
Bu ders; Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Gelişimi, Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Mimarideki Konumu,Anadolu Türk Sanatı’nda Bezemenin Malzeme Teknik Açıdan İncelenmesi.
Alçı Bezeme ve Teknikleri.,Ahşap Bezeme ve Teknikleri,Taş Bezeme ve Teknikleri,Kalem işi Bezeme ve Teknikleri,Tuğla Bezeme ve Teknikleri,Çini Bezeme ve Teknikleri,Bezeme Motiflerinin Biçimsel, Sembolik ve İkonografik Açıdan İncelenmesi,Bitkisel Motifler,Geometrik Motifler,Yazı,19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Bezeme Anlayışı ve Üsluplar,Barok, Ampir, Rokoko, Eklektik Üsluplar,19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinin Bezeme Anlayışında Ortaya Çıkan Motifler; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
1. Sivil ve anıtsal mimarideki iç ve dış süsleme elemanlarını tanır.
2. Sivil ve anıtsal mimarideki iç ve dış süsleme elemanlarının kullanıldığı yerleri
bilir
3. Bezeme ile ilgili kavramları bilir.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Gelişimi, Anadolu Türk Mimarisinde Bezemenin Mimarideki Konumu
2
Anadolu Türk Sanatı’nda Bezemenin Malzeme Teknik Açıdan İncelenmesi.
Alçı Bezeme ve Teknikleri.
3
Ahşap Bezeme ve Teknikleri
4
Taş Bezeme ve Teknikleri
5
Kalem işi Bezeme ve Teknikleri
6
Tuğla Bezeme ve Teknikleri
7
Çini Bezeme ve Teknikleri
8
Bezeme Motiflerinin Biçimsel, Sembolik ve İkonografik Açıdan İncelenmesi
9
Bitkisel Motifler
10
Geometrik Motifler
11
Yazı
12
19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinde Bezeme Anlayışı ve Üsluplar
13
Barok, Ampir, Rokoko, Eklektik Üsluplar
14
19. Yüzyıl Osmanlı Mimarisinin Bezeme Anlayışında Ortaya Çıkan Motifler
Kaynak
ASLANAPA O., Türk Sanatı,
Remzi Kitabevi Yayını, İstanbul,
1984.
DEMİRİZ Y., Osmanlı
Mimarisinde Süsleme I, Erken
Devir, Kültür Bakanlığı
Yayınları, İstanbul, 1979.
ARSEVEN C. E., Türk Sanatı
Tarihi, T.C. Maarif Vekaleti
Yayını, C.II., İstanbul, 1957.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.