Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONSERVASYON II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Berk KESKİN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Berk KESKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMimari yapılarda kullanılan malzemelerin konservasyon işlemlerini öğrenmek.
Dersin İçeriğiBu ders; 1.h: Giriş, dersin amacı, Konservasyon I (Kısa Tekrar),2.h: Kayaç tipleri, minerallerin yapısı,3.h: Mimari yapı elemanı olarak taşların genel özellikleri ve sınıflandırılması,4.h: Taşların fiziksel özellikleri,5.h: Temel taş hasarları (buzlanma, patina vb) ve teşhis yöntemleri,6.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-I (bitki temizleme, raspa işlemleri),7.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-II (bütünleme, onarım yapma, sağlamlaştırma),8.h: Ahşap malzmelerin genel özellikleri ve mikroyapısı,9.h: Ahşap malzemelerin mekanik özellikleri, doğal ve sentenik ağaç ürünler,10.h: Ahşapta biyolojik hasarlar: Mantar, böcekler,11.h: Ahşapta fiziksel ve mekanik hasarlar: Yangın, çarpılma, su, eğilme,12.h: Ahşap onarımına giriş, örnek alma ve temizleme ve konservasyon işlemleri,13.h: Mimari yapılarda kullanılan, tuğla, kerpiç, alçı bozulmaları ve konservasyon işlemleri,14.h: Betonarmede yapılarda bozulma ve onarım işlemlerinin temelleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kayaçları ve taşların yapısını açıklar.
2. Mimari yapılarda kullanılan taşların konservasyonunu yorumlar.
3. Ahşapların tiplerini, fiziksel ve mekanik özelliklerini açıklar.
4. Ahşap malzemelerin konservasyonu yorumlar.
5. Mimari yapılarda kullanılan tuğla, kerpiç, alçı bozulmalarını ve betonarme bozulmalarını açıklar.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11.h: Giriş, dersin amacı, Konservasyon I (Kısa Tekrar)
22.h: Kayaç tipleri, minerallerin yapısı
33.h: Mimari yapı elemanı olarak taşların genel özellikleri ve sınıflandırılması
44.h: Taşların fiziksel özellikleri
55.h: Temel taş hasarları (buzlanma, patina vb) ve teşhis yöntemleri
66.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-I (bitki temizleme, raspa işlemleri)
77.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-II (bütünleme, onarım yapma, sağlamlaştırma)
88.h: Ahşap malzmelerin genel özellikleri ve mikroyapısı
99.h: Ahşap malzemelerin mekanik özellikleri, doğal ve sentenik ağaç ürünler
1010.h: Ahşapta biyolojik hasarlar: Mantar, böcekler
1111.h: Ahşapta fiziksel ve mekanik hasarlar: Yangın, çarpılma, su, eğilme
1212.h: Ahşap onarımına giriş, örnek alma ve temizleme ve konservasyon işlemleri
1313.h: Mimari yapılarda kullanılan, tuğla, kerpiç, alçı bozulmaları ve konservasyon işlemleri
1414.h: Betonarmede yapılarda bozulma ve onarım işlemlerinin temelleri
Kaynak
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış ders notu mevcuttur.
1) John Ashurst, Francis G Dimes, "Conservation of Building and Decorative Stone", 2nd Edition, Butterworth Heinemann, 1998 2) Kemal Kutgün Eyüpgiller, Lory Zakar, "Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri", Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2015 3) Reha Günay, "Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları", Birsen Yayıncılık, 2002 4) Ayşe Gülçin Küçükkaya, "Yapı Taşlarının Restorasyonu", Yazarın Kendi Yayını, 2014.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)28
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(28/30)1
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONSERVASYON II-Bahar Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Berk KESKİN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Berk KESKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMimari yapılarda kullanılan malzemelerin konservasyon işlemlerini öğrenmek.
Dersin İçeriğiBu ders; 1.h: Giriş, dersin amacı, Konservasyon I (Kısa Tekrar),2.h: Kayaç tipleri, minerallerin yapısı,3.h: Mimari yapı elemanı olarak taşların genel özellikleri ve sınıflandırılması,4.h: Taşların fiziksel özellikleri,5.h: Temel taş hasarları (buzlanma, patina vb) ve teşhis yöntemleri,6.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-I (bitki temizleme, raspa işlemleri),7.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-II (bütünleme, onarım yapma, sağlamlaştırma),8.h: Ahşap malzmelerin genel özellikleri ve mikroyapısı,9.h: Ahşap malzemelerin mekanik özellikleri, doğal ve sentenik ağaç ürünler,10.h: Ahşapta biyolojik hasarlar: Mantar, böcekler,11.h: Ahşapta fiziksel ve mekanik hasarlar: Yangın, çarpılma, su, eğilme,12.h: Ahşap onarımına giriş, örnek alma ve temizleme ve konservasyon işlemleri,13.h: Mimari yapılarda kullanılan, tuğla, kerpiç, alçı bozulmaları ve konservasyon işlemleri,14.h: Betonarmede yapılarda bozulma ve onarım işlemlerinin temelleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Kayaçları ve taşların yapısını açıklar.
2. Mimari yapılarda kullanılan taşların konservasyonunu yorumlar.
3. Ahşapların tiplerini, fiziksel ve mekanik özelliklerini açıklar.
4. Ahşap malzemelerin konservasyonu yorumlar.
5. Mimari yapılarda kullanılan tuğla, kerpiç, alçı bozulmalarını ve betonarme bozulmalarını açıklar.
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
11.h: Giriş, dersin amacı, Konservasyon I (Kısa Tekrar)
22.h: Kayaç tipleri, minerallerin yapısı
33.h: Mimari yapı elemanı olarak taşların genel özellikleri ve sınıflandırılması
44.h: Taşların fiziksel özellikleri
55.h: Temel taş hasarları (buzlanma, patina vb) ve teşhis yöntemleri
66.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-I (bitki temizleme, raspa işlemleri)
77.h: Taş yüzey temizleme ve onarım işlemleri-II (bütünleme, onarım yapma, sağlamlaştırma)
88.h: Ahşap malzmelerin genel özellikleri ve mikroyapısı
99.h: Ahşap malzemelerin mekanik özellikleri, doğal ve sentenik ağaç ürünler
1010.h: Ahşapta biyolojik hasarlar: Mantar, böcekler
1111.h: Ahşapta fiziksel ve mekanik hasarlar: Yangın, çarpılma, su, eğilme
1212.h: Ahşap onarımına giriş, örnek alma ve temizleme ve konservasyon işlemleri
1313.h: Mimari yapılarda kullanılan, tuğla, kerpiç, alçı bozulmaları ve konservasyon işlemleri
1414.h: Betonarmede yapılarda bozulma ve onarım işlemlerinin temelleri
Kaynak
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış ders notu mevcuttur.
1) John Ashurst, Francis G Dimes, "Conservation of Building and Decorative Stone", 2nd Edition, Butterworth Heinemann, 1998 2) Kemal Kutgün Eyüpgiller, Lory Zakar, "Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri", Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2015 3) Reha Günay, "Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları", Birsen Yayıncılık, 2002 4) Ayşe Gülçin Küçükkaya, "Yapı Taşlarının Restorasyonu", Yazarın Kendi Yayını, 2014.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00