Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELENEKSEL YAPI ELEMANLARI-Güz Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Gülhan BENLİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Gülhan BENLİ, Öğr.Gör. Şennur BAYLAR KIZILKAYA
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Şennur Baylar Kızılkaya
Dersin AmacıGeleneksel yapı elemanlarının gereç ve bileşenlerinin tanıtılması, yapıda kullanılan yerlerinin ve sahip oldukları görevlerinin açıklanması, dönem özelliklerinin tanıtılması
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanımı, amaç ve kapsamının tanıtılması, ders için gerekli materyallerin açıklanması,Geleneksel yapı ve terminolojisi, yapı bileşenlerinin sınıflandırılması,,Kargir duvar örgüsü tür ve yöntemleri (taş, kerpiç, tuğla, almaşık vb),Kargir döşeme ve aktarma elemanları (volta döşeme, kemer, atkı, konsol vb),Kargir geçiş elemanları (tromp, pandantif, Türk üçgeni vb),Kargir üst örtü elemanları (tonoz, yarım kubbe, kubbe vb),Kargir yapıda mimari elemanlar,Kargir bir yapıyı yerinde tanımlama ve öğrenme için teknik inceleme,Ahşap düşey taşıyıcılar (duvarlar, sütun, ayak, dikme vb),Ahşap döşeme sistemleri, merdiven ve çatılar (tür ve imalat yöntemleri),Mimari elemanlar (pencereler, kapılar),Mimari elemanlar (revzen, şebeke, parmaklık vb),Geleneksel yapıda metal malzeme kullanımı ve metal elemanlar,Geleneksel yapıda iç mekan bezeme öğeleri (ştuk, malakari, kalemişi, kündekari vb),Geleneksel yapıda dış cephe bezeme öğeleri (konsol, furuş, kirpi saçak vb); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Geleneksel yapıyı bütüncül yapı elemanları bazında tanımlar12, 13, 14, 16, 2, 5, 6A, E
2. Geleneksel yapıdaki yapı elemanlarının bileşenlerini, malzemesini, işlevini ve dönem özelliklerini saptar ve sınıflandırır12, 13, 14, 2A, E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanımı, amaç ve kapsamının tanıtılması, ders için gerekli materyallerin açıklanması
2Geleneksel yapı ve terminolojisi, yapı bileşenlerinin sınıflandırılması,
3Kargir duvar örgüsü tür ve yöntemleri (taş, kerpiç, tuğla, almaşık vb)
4Kargir döşeme ve aktarma elemanları (volta döşeme, kemer, atkı, konsol vb)
5Kargir geçiş elemanları (tromp, pandantif, Türk üçgeni vb)
6Kargir üst örtü elemanları (tonoz, yarım kubbe, kubbe vb)
7Kargir yapıda mimari elemanlar
8Kargir bir yapıyı yerinde tanımlama ve öğrenme için teknik inceleme
9Ahşap düşey taşıyıcılar (duvarlar, sütun, ayak, dikme vb)
10Ahşap döşeme sistemleri, merdiven ve çatılar (tür ve imalat yöntemleri)
11Mimari elemanlar (pencereler, kapılar)
12Mimari elemanlar (revzen, şebeke, parmaklık vb)
13Geleneksel yapıda metal malzeme kullanımı ve metal elemanlar
14Geleneksel yapıda iç mekan bezeme öğeleri (ştuk, malakari, kalemişi, kündekari vb)
15Geleneksel yapıda dış cephe bezeme öğeleri (konsol, furuş, kirpi saçak vb)
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır
• Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. • Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. • Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul. • Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul • Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul. • Melek A., Binan M. (2000). Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14570
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi428
Okul Dışı Diğer Faaliyetler4416
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı166
Genel Sınav ve Hazırlığı188
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)150
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(150/30)5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELENEKSEL YAPI ELEMANLARI-Güz Dönemi1+225
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDoç.Dr. Gülhan BENLİ
Dersi VerenlerDoç.Dr. Gülhan BENLİ, Öğr.Gör. Şennur BAYLAR KIZILKAYA
Dersin YardımcılarıÖğr. Gör. Şennur Baylar Kızılkaya
Dersin AmacıGeleneksel yapı elemanlarının gereç ve bileşenlerinin tanıtılması, yapıda kullanılan yerlerinin ve sahip oldukları görevlerinin açıklanması, dönem özelliklerinin tanıtılması
Dersin İçeriğiBu ders; Dersin tanımı, amaç ve kapsamının tanıtılması, ders için gerekli materyallerin açıklanması,Geleneksel yapı ve terminolojisi, yapı bileşenlerinin sınıflandırılması,,Kargir duvar örgüsü tür ve yöntemleri (taş, kerpiç, tuğla, almaşık vb),Kargir döşeme ve aktarma elemanları (volta döşeme, kemer, atkı, konsol vb),Kargir geçiş elemanları (tromp, pandantif, Türk üçgeni vb),Kargir üst örtü elemanları (tonoz, yarım kubbe, kubbe vb),Kargir yapıda mimari elemanlar,Kargir bir yapıyı yerinde tanımlama ve öğrenme için teknik inceleme,Ahşap düşey taşıyıcılar (duvarlar, sütun, ayak, dikme vb),Ahşap döşeme sistemleri, merdiven ve çatılar (tür ve imalat yöntemleri),Mimari elemanlar (pencereler, kapılar),Mimari elemanlar (revzen, şebeke, parmaklık vb),Geleneksel yapıda metal malzeme kullanımı ve metal elemanlar,Geleneksel yapıda iç mekan bezeme öğeleri (ştuk, malakari, kalemişi, kündekari vb),Geleneksel yapıda dış cephe bezeme öğeleri (konsol, furuş, kirpi saçak vb); konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Geleneksel yapıyı bütüncül yapı elemanları bazında tanımlar12, 13, 14, 16, 2, 5, 6A, E
2. Geleneksel yapıdaki yapı elemanlarının bileşenlerini, malzemesini, işlevini ve dönem özelliklerini saptar ve sınıflandırır12, 13, 14, 2A, E
Öğretim Yöntemleri:12: Problem Çözme Yöntemi, 13: Örnek Olay Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 6: Deneyimle Öğrenme Modeli
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Dersin tanımı, amaç ve kapsamının tanıtılması, ders için gerekli materyallerin açıklanması
2Geleneksel yapı ve terminolojisi, yapı bileşenlerinin sınıflandırılması,
3Kargir duvar örgüsü tür ve yöntemleri (taş, kerpiç, tuğla, almaşık vb)
4Kargir döşeme ve aktarma elemanları (volta döşeme, kemer, atkı, konsol vb)
5Kargir geçiş elemanları (tromp, pandantif, Türk üçgeni vb)
6Kargir üst örtü elemanları (tonoz, yarım kubbe, kubbe vb)
7Kargir yapıda mimari elemanlar
8Kargir bir yapıyı yerinde tanımlama ve öğrenme için teknik inceleme
9Ahşap düşey taşıyıcılar (duvarlar, sütun, ayak, dikme vb)
10Ahşap döşeme sistemleri, merdiven ve çatılar (tür ve imalat yöntemleri)
11Mimari elemanlar (pencereler, kapılar)
12Mimari elemanlar (revzen, şebeke, parmaklık vb)
13Geleneksel yapıda metal malzeme kullanımı ve metal elemanlar
14Geleneksel yapıda iç mekan bezeme öğeleri (ştuk, malakari, kalemişi, kündekari vb)
15Geleneksel yapıda dış cephe bezeme öğeleri (konsol, furuş, kirpi saçak vb)
Kaynak
Öğretim üyesi tarafından sağlanacaktır
• Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul. • Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul. • Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul. • Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul • Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul. • Melek A., Binan M. (2000). Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM, İstanbul.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00