Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONSERVASYON I-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Berk KESKİN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Berk KESKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMimari restorasyonda önemli bir yeri olan bozulmaların yapılarda etkisini tanımak ve konservasyonu konusunda bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş. Kagir yapılar ve özellikleri,Kagir yapılarda deformasyon tipleri ve önleme yöntemleri,Kagir yapılarda kullanılan malzemelerde görülen biyolojik, iklimsel, insan kaynaklı hasarlar. Konservasyonda genel yöntemler. ,Zemin ve temel yapılarının malzemelerinin konservasyon teknikleri (çatlak onarımı, enjeksiyon, kenetleme vb),Duvar malzemelerinde görülen çatlaklar ve dilatasyon derzlerinin önemi, genel konservasyon uygulamaları,Tonoz, kemer, kubbelerde görülen bozulma tipleri ve konservasyon işlemleri (gergileme, payandalama),Taşıyıcı ayaklarda görülen bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları (çemberleme),Çatı malzemelerinde görülen genel bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları,Ahşap ve taş esaslı döşemelerde görülen bozulmalar ve konservasyon uygulamaları,Korozyonun temelleri ve metallerde oksidasyon,Mimari metaller ve alaşımlarda bozulma temelleri,Korozyondan korunma ve genel önlemler,Bronz, Pirinç, Kurşun, Gümüş ve benzeri metalik malzemelerde bozulmalar,Genel uygulama soruları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Mimari yapılarda görülen görsel ve mekanik bozulmaları tanımlar
2. Mimari yapılarda konservasyon işlemlerini açıklar
3. Konservasyon kimyasında temel yöntemleri açıklar.
4. Mimari metal ve alaşımların bozulmaları ve konservasyon işlemlerini yorumlar
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş. Kagir yapılar ve özellikleri
2Kagir yapılarda deformasyon tipleri ve önleme yöntemleri
3Kagir yapılarda kullanılan malzemelerde görülen biyolojik, iklimsel, insan kaynaklı hasarlar. Konservasyonda genel yöntemler.
4Zemin ve temel yapılarının malzemelerinin konservasyon teknikleri (çatlak onarımı, enjeksiyon, kenetleme vb)
5Duvar malzemelerinde görülen çatlaklar ve dilatasyon derzlerinin önemi, genel konservasyon uygulamaları
6Tonoz, kemer, kubbelerde görülen bozulma tipleri ve konservasyon işlemleri (gergileme, payandalama)
7Taşıyıcı ayaklarda görülen bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları (çemberleme)
8Çatı malzemelerinde görülen genel bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları
9Ahşap ve taş esaslı döşemelerde görülen bozulmalar ve konservasyon uygulamaları
10Korozyonun temelleri ve metallerde oksidasyon
11Mimari metaller ve alaşımlarda bozulma temelleri
12Korozyondan korunma ve genel önlemler
13Bronz, Pirinç, Kurşun, Gümüş ve benzeri metalik malzemelerde bozulmalar
14Genel uygulama soruları
Kaynak
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış ders notları.
1) John Ashurst, Francis G Dimes, "Conservation of Building and Decorative Stone", 2nd Edition,Butterworth Heinemann, 1998 2) Kemal Kutgün Eyüpgiller, Lory Zakar, "Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri", Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2015 3) Uluengin, M. B., "Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikler", Birsen Yayıncılık 4) Reha Günay, "Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları", Birsen Yayıncılık, 2002 5) Ayşe Gülçin Küçükkaya, "Yapı Taşlarının Restorasyonu", Yazarın Kendi Yayını, 2014. 6) D. A. Jones, "Principles and Prevention of Corrosion", 2nd ed., Prentice-Hall, 1996

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme000
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı12222
Genel Sınav ve Hazırlığı12222
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)72
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(72/30)2
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
KONSERVASYON I-Güz Dönemi2+022
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Berk KESKİN
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Berk KESKİN
Dersin Yardımcıları
Dersin AmacıMimari restorasyonda önemli bir yeri olan bozulmaların yapılarda etkisini tanımak ve konservasyonu konusunda bilgi sahibi olmak.
Dersin İçeriğiBu ders; Giriş. Kagir yapılar ve özellikleri,Kagir yapılarda deformasyon tipleri ve önleme yöntemleri,Kagir yapılarda kullanılan malzemelerde görülen biyolojik, iklimsel, insan kaynaklı hasarlar. Konservasyonda genel yöntemler. ,Zemin ve temel yapılarının malzemelerinin konservasyon teknikleri (çatlak onarımı, enjeksiyon, kenetleme vb),Duvar malzemelerinde görülen çatlaklar ve dilatasyon derzlerinin önemi, genel konservasyon uygulamaları,Tonoz, kemer, kubbelerde görülen bozulma tipleri ve konservasyon işlemleri (gergileme, payandalama),Taşıyıcı ayaklarda görülen bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları (çemberleme),Çatı malzemelerinde görülen genel bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları,Ahşap ve taş esaslı döşemelerde görülen bozulmalar ve konservasyon uygulamaları,Korozyonun temelleri ve metallerde oksidasyon,Mimari metaller ve alaşımlarda bozulma temelleri,Korozyondan korunma ve genel önlemler,Bronz, Pirinç, Kurşun, Gümüş ve benzeri metalik malzemelerde bozulmalar,Genel uygulama soruları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1. Mimari yapılarda görülen görsel ve mekanik bozulmaları tanımlar
2. Mimari yapılarda konservasyon işlemlerini açıklar
3. Konservasyon kimyasında temel yöntemleri açıklar.
4. Mimari metal ve alaşımların bozulmaları ve konservasyon işlemlerini yorumlar
Öğretim Yöntemleri:
Ölçme Yöntemleri:

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Giriş. Kagir yapılar ve özellikleri
2Kagir yapılarda deformasyon tipleri ve önleme yöntemleri
3Kagir yapılarda kullanılan malzemelerde görülen biyolojik, iklimsel, insan kaynaklı hasarlar. Konservasyonda genel yöntemler.
4Zemin ve temel yapılarının malzemelerinin konservasyon teknikleri (çatlak onarımı, enjeksiyon, kenetleme vb)
5Duvar malzemelerinde görülen çatlaklar ve dilatasyon derzlerinin önemi, genel konservasyon uygulamaları
6Tonoz, kemer, kubbelerde görülen bozulma tipleri ve konservasyon işlemleri (gergileme, payandalama)
7Taşıyıcı ayaklarda görülen bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları (çemberleme)
8Çatı malzemelerinde görülen genel bozulma tipleri ve konservasyon uygulamaları
9Ahşap ve taş esaslı döşemelerde görülen bozulmalar ve konservasyon uygulamaları
10Korozyonun temelleri ve metallerde oksidasyon
11Mimari metaller ve alaşımlarda bozulma temelleri
12Korozyondan korunma ve genel önlemler
13Bronz, Pirinç, Kurşun, Gümüş ve benzeri metalik malzemelerde bozulmalar
14Genel uygulama soruları
Kaynak
Çeşitli kaynaklardan hazırlanmış ders notları.
1) John Ashurst, Francis G Dimes, "Conservation of Building and Decorative Stone", 2nd Edition,Butterworth Heinemann, 1998 2) Kemal Kutgün Eyüpgiller, Lory Zakar, "Mimari Restorasyon Koruma Teknik ve Yöntemleri", Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, 2015 3) Uluengin, M. B., "Mimari Metaller Özellikleri, Bozulma Nedenleri, Koruma ve Restorasyon Teknikler", Birsen Yayıncılık 4) Reha Günay, "Geleneksel Ahşap Yapılar Sorunları ve Çözüm Yolları", Birsen Yayıncılık, 2002 5) Ayşe Gülçin Küçükkaya, "Yapı Taşlarının Restorasyonu", Yazarın Kendi Yayını, 2014. 6) D. A. Jones, "Principles and Prevention of Corrosion", 2nd ed., Prentice-Hall, 1996

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00