Ülkemizde geçerli Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasaları çerçevesinde "taşınmaz kültür varlığı" olarak kabul edilen ve restorasyona ihtiyacı bulunan tarihi yapı yada yapı gruplarının, geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak Analitik Rölövesi (rölöve, dönem analizi, hasar tespit analizleri, malzeme analizleri) ve Restorasyon (müdahale yöntem ve teknikleri) Projesinin hazırlanması
Dersin İçeriği
Bu ders; İleri belgeleme yöntem ve teknikleri,Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı,Tarihi yapılarda dönem analizi yapılması,Tarihi yapılarda kullanılan malzeme ve hasarları,Tarihi yapılarda fiziksel nedenli bozulmalar,Tarihi yapılarda kimyasal nedenli bozulmalar,Tarihi yapılarda biyolojik nedenli bozulmalar,Tarihi yapılardaki hatalı onarımlar,Tarihi yapılarda kullanıma bağlı bozulmalar,Kültür ve Tabiat Varlıkları koruma yasa ve tüzükler çerçevesinde koruma-onarım-restorasyon ilkeleri,Basit onarım ilke ve yöntemleri,Esaslı onarım ilke ve yöntemleri,Acil müdahale yöntemleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Restorasyona ihtiyacı bulunan tarihi yapı yada yapı gruplarının projesini hazırlar.
10, 12, 14, 16, 2, 23, 4, 9
E, F
Analitik rölöve çıkarmasını bilir.
16, 9
A, E, F
Rölöve çıkarırken hangi ölçme ve belgeleme tekniklerini kullanacağını bilir.
16, 9
A, E, F
Geleneksel bir yapıdaki bozulmaları ve bozulma nedenlerini saptayabilir.
16, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İleri belgeleme yöntem ve teknikleri
2
Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı
3
Tarihi yapılarda dönem analizi yapılması
tarihsel araştırma
4
Tarihi yapılarda kullanılan malzeme ve hasarları
rölöve üzerinde işlenmesi
5
Tarihi yapılarda fiziksel nedenli bozulmalar
rölöve üzerinde işlenmesi
6
Tarihi yapılarda kimyasal nedenli bozulmalar
rölöve üzerinde işlenmesi
7
Tarihi yapılarda biyolojik nedenli bozulmalar
rölöve üzerinde işlenmesi
8
Tarihi yapılardaki hatalı onarımlar
rölöve üzerinde işlenmesi
9
Tarihi yapılarda kullanıma bağlı bozulmalar
rölöve üzerine işlenmesi
10
Kültür ve Tabiat Varlıkları koruma yasa ve tüzükler çerçevesinde koruma-onarım-restorasyon ilkeleri
11
Basit onarım ilke ve yöntemleri
restorasyon projesinin hazırlanması
12
Esaslı onarım ilke ve yöntemleri
13
Acil müdahale yöntemleri
Kaynak
• Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul.
• Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul.
• Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
• Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul
• Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul.
• Melek A., Binan M. (2000). Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM, İstanbul.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
4
56
Rehberli Problem Çözme
10
4
40
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
8
4
32
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
4
4
16
Proje Sunumu / Seminer
2
3
6
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
0
0
0
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
10
10
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
170
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(170/30)
6
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Ülkemizde geçerli Kültür ve Tabiat Varlıklarını Koruma Yasaları çerçevesinde "taşınmaz kültür varlığı" olarak kabul edilen ve restorasyona ihtiyacı bulunan tarihi yapı yada yapı gruplarının, geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak Analitik Rölövesi (rölöve, dönem analizi, hasar tespit analizleri, malzeme analizleri) ve Restorasyon (müdahale yöntem ve teknikleri) Projesinin hazırlanması
Dersin İçeriği
Bu ders; İleri belgeleme yöntem ve teknikleri,Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı,Tarihi yapılarda dönem analizi yapılması,Tarihi yapılarda kullanılan malzeme ve hasarları,Tarihi yapılarda fiziksel nedenli bozulmalar,Tarihi yapılarda kimyasal nedenli bozulmalar,Tarihi yapılarda biyolojik nedenli bozulmalar,Tarihi yapılardaki hatalı onarımlar,Tarihi yapılarda kullanıma bağlı bozulmalar,Kültür ve Tabiat Varlıkları koruma yasa ve tüzükler çerçevesinde koruma-onarım-restorasyon ilkeleri,Basit onarım ilke ve yöntemleri,Esaslı onarım ilke ve yöntemleri,Acil müdahale yöntemleri; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Restorasyona ihtiyacı bulunan tarihi yapı yada yapı gruplarının projesini hazırlar.
10, 12, 14, 16, 2, 23, 4, 9
E, F
Analitik rölöve çıkarmasını bilir.
16, 9
A, E, F
Rölöve çıkarırken hangi ölçme ve belgeleme tekniklerini kullanacağını bilir.
16, 9
A, E, F
Geleneksel bir yapıdaki bozulmaları ve bozulma nedenlerini saptayabilir.
16, 9
A, E, F
Öğretim Yöntemleri:
10: Tartışma Yöntemi, 12: Problem Çözme Yöntemi, 14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 2: Proje Temelli Öğrenme Modeli, 23: Kavram Haritası Tekniği, 4: Sorgulama Temelli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:
A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev, F: Proje Görevi
Ders Akışı
Sıra
Konular
Ön Hazırlık
1
İleri belgeleme yöntem ve teknikleri
2
Geleneksel ve/veya ileri belgeleme teknikleri kullanarak rölöve alımı
3
Tarihi yapılarda dönem analizi yapılması
tarihsel araştırma
4
Tarihi yapılarda kullanılan malzeme ve hasarları
rölöve üzerinde işlenmesi
5
Tarihi yapılarda fiziksel nedenli bozulmalar
rölöve üzerinde işlenmesi
6
Tarihi yapılarda kimyasal nedenli bozulmalar
rölöve üzerinde işlenmesi
7
Tarihi yapılarda biyolojik nedenli bozulmalar
rölöve üzerinde işlenmesi
8
Tarihi yapılardaki hatalı onarımlar
rölöve üzerinde işlenmesi
9
Tarihi yapılarda kullanıma bağlı bozulmalar
rölöve üzerine işlenmesi
10
Kültür ve Tabiat Varlıkları koruma yasa ve tüzükler çerçevesinde koruma-onarım-restorasyon ilkeleri
11
Basit onarım ilke ve yöntemleri
restorasyon projesinin hazırlanması
12
Esaslı onarım ilke ve yöntemleri
13
Acil müdahale yöntemleri
Kaynak
• Sönmez N. (1997). Osmanlı Dönemi Yapı ve Malzeme Terimleri Sözlüğü, YEM, İstanbul.
• Tayla H. (2007). Geleneksel Türk Mimarisinde Yapı Sistem ve Elemanları, TAÇ Vakfı, İstanbul.
• Uluengin B. (2010). Osmanlı Anıt Mimarisinde Klasik yapı Detayları, YEM, İstanbul.
• Binan M. (1980). Doğramalar-Ahşap Pencere, Birsel yay., İstanbul
• Binan M. (1985). Ahşap Çatılar, Birsel yay., İstanbul.
• Melek A., Binan M. (2000). Ahşap Kapılar ve Metal Tamamlayıcı Elemanlar, YEM, İstanbul.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.