Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MİMARLIK TARİHİ I-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersin YardımcılarıDr. Öğr. Üyesi Hande Yılmaz
Dersin AmacıMimarlıktaki genel kavramlar ve bu kavramların ışığında İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlıktan başlayarak geç dönem Osmanlı mimarlığının sonuna kadar kadar olan dönemde ortaya konan mimarlık ürünlerini yorumlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık,Erken İslam Sanatı,İlk Dönem İslam Mimarisi: Karahanlılar ve Gazneliler Dönemleri,Erken Hristiyanlık Dönemi Mimarisi,Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı,Büyük Selçuklu Mimarlığı,Büyük Selçuklu Mimarlığı,Anadolu Selçuklu Mimarlığı,Anadolu Beylikler Dönemi Mimarlığı,Erken Osmanlı Mimarlığı,Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı,Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı,Geç Dönem Osmanlı Mimarlığı,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlar.14, 16, 5, 9A, E
2-Mimarlık ve kent tasarımı konularında karşılaştırır. 14, 16, 5, 9A, E
3- Ders içeriğinde yer alan nemli mimari gelişmeleri kronolojik açıdan birbirleriyle ilişkilendirir. 16, 9A
4- Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari antların ve eserlerin mimari özelliklerini tanımlar ve açıklar. 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık
2Erken İslam Sanatı
3İlk Dönem İslam Mimarisi: Karahanlılar ve Gazneliler Dönemleri
4Erken Hristiyanlık Dönemi Mimarisi
5Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı
6Büyük Selçuklu Mimarlığı
7Büyük Selçuklu Mimarlığı
8Anadolu Selçuklu Mimarlığı
9Anadolu Beylikler Dönemi Mimarlığı
10Erken Osmanlı Mimarlığı
11Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı
12Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı
13Geç Dönem Osmanlı Mimarlığı
14Genel Sınav
Kaynak
Ders notu derste verilecektir.
Kuban Doğan, Mimarlık Kavramları, Çevre Yayınları, İstanbul, 1980., Chıng Francis D.K., Mimarlık, Biçim Mekan ve Düzen, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2002. Mimarlık Tarihi Ders Notları I, Mimarlık Vakfı İktisadi İşletmesi, İstanbul, 2012. E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14228
Rehberli Problem Çözme14114
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi14456
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı11111
Genel Sınav ve Hazırlığı11616
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)125
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(125/30)4
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
MİMARLIK TARİHİ I-Güz Dönemi2+024
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi VerenlerDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersin YardımcılarıDr. Öğr. Üyesi Hande Yılmaz
Dersin AmacıMimarlıktaki genel kavramlar ve bu kavramların ışığında İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlıktan başlayarak geç dönem Osmanlı mimarlığının sonuna kadar kadar olan dönemde ortaya konan mimarlık ürünlerini yorumlamak.
Dersin İçeriğiBu ders; İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık,Erken İslam Sanatı,İlk Dönem İslam Mimarisi: Karahanlılar ve Gazneliler Dönemleri,Erken Hristiyanlık Dönemi Mimarisi,Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı,Büyük Selçuklu Mimarlığı,Büyük Selçuklu Mimarlığı,Anadolu Selçuklu Mimarlığı,Anadolu Beylikler Dönemi Mimarlığı,Erken Osmanlı Mimarlığı,Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı,Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı,Geç Dönem Osmanlı Mimarlığı,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Mimarlık ve kent gelişiminin ilkelerini, sosyal, kültürel tarih gelişimi içinde yorumlar.14, 16, 5, 9A, E
2-Mimarlık ve kent tasarımı konularında karşılaştırır. 14, 16, 5, 9A, E
3- Ders içeriğinde yer alan nemli mimari gelişmeleri kronolojik açıdan birbirleriyle ilişkilendirir. 16, 9A
4- Dersin içeriğinde yer alan önemli mimari antların ve eserlerin mimari özelliklerini tanımlar ve açıklar. 16, 9A
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 5: İşbirlikli Öğrenme Modeli, 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1İslamın doğduğu ve yayıldığı topraklardaki eski sanat anlayışları ve mimarlık
2Erken İslam Sanatı
3İlk Dönem İslam Mimarisi: Karahanlılar ve Gazneliler Dönemleri
4Erken Hristiyanlık Dönemi Mimarisi
5Erken Hristiyan ve Bizans Mimarlığı
6Büyük Selçuklu Mimarlığı
7Büyük Selçuklu Mimarlığı
8Anadolu Selçuklu Mimarlığı
9Anadolu Beylikler Dönemi Mimarlığı
10Erken Osmanlı Mimarlığı
11Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı
12Klasik Dönem Osmanlı Mimarlığı
13Geç Dönem Osmanlı Mimarlığı
14Genel Sınav
Kaynak
Ders notu derste verilecektir.
Kuban Doğan, Mimarlık Kavramları, Çevre Yayınları, İstanbul, 1980., Chıng Francis D.K., Mimarlık, Biçim Mekan ve Düzen, Yapı Endüstri Merkezi Yayınları, İstanbul, 2002. Mimarlık Tarihi Ders Notları I, Mimarlık Vakfı İktisadi İşletmesi, İstanbul, 2012. E. H. Gombrich, Sanatın Öyküsü, Remzi Kitabevi, İstanbul, 2007.

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
X
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
X
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00