Ana içeriğe atla

Ders Detayı

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELENEKSEL YAPI TÜRLERİ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin YardımcılarıDr. Öğr. Üye Hande Yılmaz
Dersin AmacıGeleneksel Anadolu mimarisi içerisinde yer alan yapı türlerini ve malzeme özelliklerini yaşam kültürü bağlamında değerlendirmek ve analizini gerçekleştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemlerine Ait Geleneksel Yapı,Türlerinin Tanıtılması,Yapı Türlerinin Mekan Örgütleme İlkeleri / Plan Özellikleri / Kütle Özellikleri / Cephe,Özellikleri / Tiplendirilmeleri,Sivil Yapılar, Konutlar, Saraylar, Köşkler, Kasırlar, Yalılar, Eğitim Yapıları, Medreseler, Sıbyan Mektepleri,Dini Yapılar, Bazilika, Cami,Sinagog,Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik),Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik),Konaklama Yapıları , Kervansaraylar, Hanlar / Ticaret Yapıları, Han, Arasta, Bedesten,Su Yapıları, Çeşme, Hamam, Şadırvan, Sebil, Maksem,Sarnıç,Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla,Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Anadolu coğrafyasında bulunan yapı türlerini tanımak14, 16, 18, 9A, E
2-Anadolu mimarisinde kullanılan yapı malzemelerini tanımak16, 18, 9A, E
3-İkilim ve coğrafyanın mekân üzerinde ki etkilerini analizini yapabilmek.14, 16, 18, 9A, E
4-Bilimsel araştırma metodunu kavramak14, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemlerine Ait Geleneksel Yapı
2Türlerinin Tanıtılması
3Yapı Türlerinin Mekan Örgütleme İlkeleri / Plan Özellikleri / Kütle Özellikleri / Cephe
4Özellikleri / Tiplendirilmeleri
5Sivil Yapılar, Konutlar, Saraylar, Köşkler, Kasırlar, Yalılar
6 Eğitim Yapıları, Medreseler, Sıbyan Mektepleri
7Dini Yapılar, Bazilika, Cami,Sinagog
8Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik)
9Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik)
10Konaklama Yapıları , Kervansaraylar, Hanlar / Ticaret Yapıları, Han, Arasta, Bedesten
11Su Yapıları, Çeşme, Hamam, Şadırvan, Sebil, Maksem,Sarnıç
12Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla
13Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla
14Genel Sınav
Kaynak
Ders notu derste verilecektir.
GELENEKSEL YAPILAR VE MEKANLAR, AHMET EYÜCE, BİRSEN YAYINEVİ, 2005. 19. YÜZYIL SONUNDA ANADOLU KENTİ MEKANSAL YAPI ÇÖZÜMLEMESİ,SEVGİ AKTÜRE, İTÜ YAYINLARI, 1978. ANADOLU TÜRK MIMARISINDE GEOMETRIK SÜSLEMELER:SELÇUKLU ÇAĞI, MÜLAYIM, S., KÜLTÜR VE TURIZM BAKANLIĞI,1982. TURKISH HOUSE / TÜRK EVİ, ÖNDER KÜÇÜKERMAN , TURİNG ,2007

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100
AKTS / İşyükü Tablosu
EtkinlikSayıSüresi (Saat)Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati14342
Rehberli Problem Çözme14342
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi000
Okul Dışı Diğer Faaliyetler000
Proje Sunumu / Seminer000
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı000
Ara Sınav ve Hazırlığı000
Genel Sınav ve Hazırlığı000
Performans Görevi, Bakım Planı000
Toplam İş Yükü (Saat)84
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(84/30)3
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.

Dersin Detaylı Bilgileri

Ders Tanımı

DersKoduYarıyılT+U SaatKrediAKTS
GELENEKSEL YAPI TÜRLERİ-Güz Dönemi3+033
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin DiliTürkçe
Dersin SeviyesiÖn Lisans
Dersin TürüZorunlu
Dersin KoordinatörüDr.Öğr.Üye. Hande YILMAZ
Dersi VerenlerÖğr.Gör. Nazan YAMAÇ
Dersin YardımcılarıDr. Öğr. Üye Hande Yılmaz
Dersin AmacıGeleneksel Anadolu mimarisi içerisinde yer alan yapı türlerini ve malzeme özelliklerini yaşam kültürü bağlamında değerlendirmek ve analizini gerçekleştirmek.
Dersin İçeriğiBu ders; Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemlerine Ait Geleneksel Yapı,Türlerinin Tanıtılması,Yapı Türlerinin Mekan Örgütleme İlkeleri / Plan Özellikleri / Kütle Özellikleri / Cephe,Özellikleri / Tiplendirilmeleri,Sivil Yapılar, Konutlar, Saraylar, Köşkler, Kasırlar, Yalılar, Eğitim Yapıları, Medreseler, Sıbyan Mektepleri,Dini Yapılar, Bazilika, Cami,Sinagog,Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik),Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik),Konaklama Yapıları , Kervansaraylar, Hanlar / Ticaret Yapıları, Han, Arasta, Bedesten,Su Yapıları, Çeşme, Hamam, Şadırvan, Sebil, Maksem,Sarnıç,Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla,Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla,Genel Sınav; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme KazanımlarıÖğretim YöntemleriÖlçme Yöntemleri
1-Anadolu coğrafyasında bulunan yapı türlerini tanımak14, 16, 18, 9A, E
2-Anadolu mimarisinde kullanılan yapı malzemelerini tanımak16, 18, 9A, E
3-İkilim ve coğrafyanın mekân üzerinde ki etkilerini analizini yapabilmek.14, 16, 18, 9A, E
4-Bilimsel araştırma metodunu kavramak14, 16, 9A, E
Öğretim Yöntemleri:14: Bireysel Çalışma Yöntemi, 16: Soru - Cevap Tekniği , 18: Mikro Öğretim Tekniği , 9: Anlatım Yöntemi
Ölçme Yöntemleri:A: Klasik Yazılı Sınav, E: Ödev

Ders Akışı

SıraKonularÖn Hazırlık
1Bizans, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemlerine Ait Geleneksel Yapı
2Türlerinin Tanıtılması
3Yapı Türlerinin Mekan Örgütleme İlkeleri / Plan Özellikleri / Kütle Özellikleri / Cephe
4Özellikleri / Tiplendirilmeleri
5Sivil Yapılar, Konutlar, Saraylar, Köşkler, Kasırlar, Yalılar
6 Eğitim Yapıları, Medreseler, Sıbyan Mektepleri
7Dini Yapılar, Bazilika, Cami,Sinagog
8Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik)
9Mezar Yapıları, Türbe, Kümbet, Martiryon (Şehitlik)
10Konaklama Yapıları , Kervansaraylar, Hanlar / Ticaret Yapıları, Han, Arasta, Bedesten
11Su Yapıları, Çeşme, Hamam, Şadırvan, Sebil, Maksem,Sarnıç
12Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla
13Askeri Yapılar, Sur, Kale, Hisar, Kışla
14Genel Sınav
Kaynak
Ders notu derste verilecektir.
GELENEKSEL YAPILAR VE MEKANLAR, AHMET EYÜCE, BİRSEN YAYINEVİ, 2005. 19. YÜZYIL SONUNDA ANADOLU KENTİ MEKANSAL YAPI ÇÖZÜMLEMESİ,SEVGİ AKTÜRE, İTÜ YAYINLARI, 1978. ANADOLU TÜRK MIMARISINDE GEOMETRIK SÜSLEMELER:SELÇUKLU ÇAĞI, MÜLAYIM, S., KÜLTÜR VE TURIZM BAKANLIĞI,1982. TURKISH HOUSE / TÜRK EVİ, ÖNDER KÜÇÜKERMAN , TURİNG ,2007

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı

Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
NoProgram Yeterliliği Katkı Düzeyi
12345
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
X
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
X
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
X
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
X
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
X
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X

Değerlendirme Sistemi

Katkı DüzeyiMutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı 40
Genel Sınavın Başarıya Oranı 60
Toplam 100

Sayısal Veriler

Öğrenci Başarı Durumu

Ekleme Tarihi: 26/01/2023 - 14:58Son Güncelleme Tarihi: 26/01/2023 - 15:00