Osmanlı Türkçesinin alfabe, yazılış, temel gramer ve dilbilgisini öğretmek, matbu metin düzeyinde okuma ve anlama kabiliyeti kazandırıp Türk kültürünün kaynaklarını tanımak, özellikle mimari eserlerdeki kitabe, levha, inşaat kayıtları vs.nin niteliği hakkında bilgi ve kültür sahibi olmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlı Türkçesine giriş, Harflerin Okunuşu ve Yazım Kuralları, Türkçe Ünlülerin Yazılışı, Kelimelerin yazılışları ve okunuşları,Ek, Zamir ve Zarflar,Türkçe Eklerin Yazılışı (Çokluk eki, Yapım ekleri),Osmanlıcada tekiller çoğullar, Türkçe Kelimelerin, Kiplerin ve Edatların Yazılışı, Osmanlı Türkçesinde Ay adları, Haftanın Günleri, Sayılar,Okuma Pratikleri,Okuma Pratikleri,Okuma Pratikleri, Metin okumaları, Metin okumaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrencilerin Osmanlı Türkçesi'yle yazılmış metinlerle ve dolayısıyla eski kültürümüzle temasını sağlama, bu yolla kültürel ve akademik gelişimlerini çeşitlendirme,sosyal bilimlerde ileride lisansüstü çalışmalar yapmak isteyenlere yararlı olacak birikim ve beceriler kazandırmak.Osmanlı Türkçesinin zenginliğinden yararlanarak öğrencilerin duygu ve düşüncelerini daha iyi anlatabilmelerini sağlamak.
Türkçe Eklerin Yazılışı (Çokluk eki, Yapım ekleri)
7
Osmanlıcada tekiller çoğullar
8
Türkçe Kelimelerin, Kiplerin ve Edatların Yazılışı
9
Osmanlı Türkçesinde Ay adları, Haftanın Günleri, Sayılar
10
Okuma Pratikleri
11
Okuma Pratikleri
12
Okuma Pratikleri
13
Metin okumaları
14
Metin okumaları
Kaynak
Hazırlanan ders notları öğretim üyesi tarafından öğrencilere verilecektir.
Mahmut Ak - Fahameddin Başar, Osmanlı Türkçesi, Gramer, Tarihi Metinler, İstanbul 2014;
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi kılavuzu, İstanbul 2006.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.
X
Değerlendirme Sistemi
Katkı Düzeyi
Mutlak Değerlendirme
Ara Sınavın Başarıya Oranı
40
Genel Sınavın Başarıya Oranı
60
Toplam
100
AKTS / İşyükü Tablosu
Etkinlik
Sayı
Süresi (Saat)
Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Saati
14
2
28
Rehberli Problem Çözme
14
2
28
Problem Çözümü / Ödev / Proje / Rapor Tanzimi
0
0
0
Okul Dışı Diğer Faaliyetler
1
15
15
Proje Sunumu / Seminer
1
2
2
Kısa Sınav (QUİZ) ve Hazırlığı
4
6
24
Ara Sınav ve Hazırlığı
1
22
22
Genel Sınav ve Hazırlığı
1
27
27
Performans Görevi, Bakım Planı
0
0
0
Toplam İş Yükü (Saat)
146
Dersin AKTS Kredisi = Toplam İş Yükü (Saat)/30*=(146/30)
5
Dersin AKTS Kredisi: *30 saatlik çalışma 1 AKTS kredisi sayılmaktadır.
Dersin Detaylı Bilgileri
Ders Tanımı
Ders
Kodu
Yarıyıl
T+U Saat
Kredi
AKTS
OSMANLICA I
-
Güz Dönemi
2+0
2
5
Ders Programı
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili
Türkçe
Dersin Seviyesi
Ön Lisans
Dersin Türü
Programa Bağlı Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersi Verenler
Prof.Dr. Mehmet İPŞİRLİ
Dersin Yardımcıları
Dersin Amacı
Osmanlı Türkçesinin alfabe, yazılış, temel gramer ve dilbilgisini öğretmek, matbu metin düzeyinde okuma ve anlama kabiliyeti kazandırıp Türk kültürünün kaynaklarını tanımak, özellikle mimari eserlerdeki kitabe, levha, inşaat kayıtları vs.nin niteliği hakkında bilgi ve kültür sahibi olmak.
Dersin İçeriği
Bu ders; Osmanlı Türkçesine giriş, Harflerin Okunuşu ve Yazım Kuralları, Türkçe Ünlülerin Yazılışı, Kelimelerin yazılışları ve okunuşları,Ek, Zamir ve Zarflar,Türkçe Eklerin Yazılışı (Çokluk eki, Yapım ekleri),Osmanlıcada tekiller çoğullar, Türkçe Kelimelerin, Kiplerin ve Edatların Yazılışı, Osmanlı Türkçesinde Ay adları, Haftanın Günleri, Sayılar,Okuma Pratikleri,Okuma Pratikleri,Okuma Pratikleri, Metin okumaları, Metin okumaları; konularını içermektedir.
Dersin Öğrenme Kazanımları
Öğretim Yöntemleri
Ölçme Yöntemleri
Öğrencilerin Osmanlı Türkçesi'yle yazılmış metinlerle ve dolayısıyla eski kültürümüzle temasını sağlama, bu yolla kültürel ve akademik gelişimlerini çeşitlendirme,sosyal bilimlerde ileride lisansüstü çalışmalar yapmak isteyenlere yararlı olacak birikim ve beceriler kazandırmak.Osmanlı Türkçesinin zenginliğinden yararlanarak öğrencilerin duygu ve düşüncelerini daha iyi anlatabilmelerini sağlamak.
Türkçe Eklerin Yazılışı (Çokluk eki, Yapım ekleri)
7
Osmanlıcada tekiller çoğullar
8
Türkçe Kelimelerin, Kiplerin ve Edatların Yazılışı
9
Osmanlı Türkçesinde Ay adları, Haftanın Günleri, Sayılar
10
Okuma Pratikleri
11
Okuma Pratikleri
12
Okuma Pratikleri
13
Metin okumaları
14
Metin okumaları
Kaynak
Hazırlanan ders notları öğretim üyesi tarafından öğrencilere verilecektir.
Mahmut Ak - Fahameddin Başar, Osmanlı Türkçesi, Gramer, Tarihi Metinler, İstanbul 2014;
Hayati Develi, Osmanlı Türkçesi kılavuzu, İstanbul 2006.
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
Dersin Program Yeterliliklerine Katkısı
No
Program Yeterliliği
Katkı Düzeyi
1
2
3
4
5
1
Alanı ile ilgili temel düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahiptir.
X
2
Alanıyla ilgili etik ilke ve kurallara ilişkin bilgiye sahiptir.
X
3
Alanını ilgilendiren bilimsel bilgiye ulaşma, güncel yenilikleri takip etme, değerlendirme ve uygulayabilme bilgisine sahiptir.
X
4
Mesleki araçları ve teknikleri kullanabilme becerisi kazanır.
X
5
Eserleri oluşturan hammaddeleri bilir, bozulmaları tanır, bozulmalara karşı önlem alabilecek bilgiye sahip olur.
6
Kültür varlıklarının korunması ile ilgili konularda ileri düzeyde bilgi ve kavrayışa sahip olma becerisi kazanır.
7
Restorasyon ve Konservasyon konusunda temel ilke ve yöntemleri bilir.
8
Koruma kavramı ve yasal mevzuatı anlayabilir ve uygulayabilir.
9
Temel teknik resim kurallarını bilir, mimari öğeleri ölçülendirip çizerek belgeleyebilme becerisi kazanır.
10
Yapı ve yapı elemanlarının rölövelerini çıkarabilme, analizlerini yapabilme, mevcut durumu saptayarak restorasyon ve restitüsyon projelerini çizebilme becerisi kazanır.
11
Mesleki süreçleri planlama ve uygulama becerisi kazanır.
12
Bireysel olarak, takım çalışmalarında etkin çalışabilme becerisine ve disiplinli sorumluluk üstlenme özgüvenine sahip olur.